Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - paalao

#1
Det var glatt en morgen en uke etter jeg fikk de nye dekkene. Bilen fungerte utmerket på glatta og jeg ser ikke noen bekymring der. Men på stålis er det klart ikke noe særling om man ikke har piggdekk.
På steder der det er vinterføre med is og snø på veiene i lengre perioder er det klart at bedre vinterdekk er å foretrekke.

Jeg er ellers fornøyd med mine Michelin CrossClima+ dekk, men de bråker litt mer enn de sommerdekkene som kom med bilen.

Å si at det er latskap som gjør at folk ikke vil skifte dekk, er for generaliserende og tåpelig. Det finnes flere grunner for at folk vil ha disse, og mine er forklart.
#2
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
søndag 08. mars 2020, klokken 22:51
Sitat fra: Radial på torsdag 05. mars 2020, klokken 20:24
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 05. mars 2020, klokken 20:20
15000,- over nypris og 50 kwh batteri :D

Optimist han der  :laugh:
Jaja, får med vinterdekk ser det ut som da, er jo ett par kroner det hvis han kjøpte av forhandleren til 12500kr  :o

MG`s originale felger med vinterdekk koster 18600.-
#3
Jeg fikk tilbud om felger med ekstradekk fra forhandler og prisen var 18600!! Og dette var visstnok uten mva siden nye elbiler slipper mva når de kjøpes med bilen samtidig.

Jeg har funnet noen skikkelig bra stilige 17" felger som flere MG eiere har kjøpt og det er disse på bildet. Jeg tok svarte da jeg synes de passer godt til en rød bil som jeg har bestilt. Dekken jeg tok på er Michelin Crossclimate+ og totalpris med sensorer ble 13200.-! Som jeg synes er veldig bra. (Dekk1 kunne levere disse for 16000.-)

#5
Twizy 2018 til salgs

Jeg skal nå selge min kjekke Twizy da jeg har bestilt en MG ZS EV.
Den er gått 7600 km og med fersk service i dag 30.01.20

Pamoramatak og skvettlapper samt de beste vinduene med skyvevinduer i.

Tenker 105 000.-

#6
Twizy 2018 til salgs

Jeg skal nå selge min kjekke Twizy da jeg har bestilt en MG ZS EV.
Den er gått 7600 km og med fersk service i dag 30.01.20

Pamoramatak og skvettlapper samt de beste vinduene med skyvevinduer i.

Tenker 105 000.-
#7
Nettopp angående sikkerhet, og da ser jeg at med Michelin dekket (anbefalt av Dekk1) er jeg mye sikrere i trafikken enn dere som har seosongdekk og ikke skifter når temperaturene tilsier det. Så kan jeg tenke om dere hva dere tenker om meg.

Da avslutter vi dette her, vi har alle fått frem hva vi mener.
#8
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 30. januar 2020, klokken 11:26
Sitat fra: paalao på torsdag 30. januar 2020, klokken 08:28
Se denne testen og videoen i testen, denne er vell også ubrukelig for dere?
Nå er det denne jeg vil gå for.

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Michelin/CrossClimate-Plus.htm

Det er ingen grunn til å være nedlatende mot de som tar sikkerheten på alvor. Dersom du har et kjøremønster som tillater deg å la bilen stå når det er glatt så kan sikkert helårsdekk fungere for deg. Det er imidlertid fånyttes å prøve å overbevise noen som helst om at helårsdekk er like bra som vinterdekk på vinteren og like bra som sommerdekk om sommeren. Helårsdekk er og blir et kompromiss.

Nedlatende, hva trur du jeg føler med den teksten som er gitt meg om at jeg ikke tenker sikkerhet. Ikke bare har jeg beskrevet hvorfor dette er mest fornuftig hvor jeg bor, men jeg har også detaljert vist til medier som forteller om hvor mye mer fornuftig dette er!  Se på disse som jeg nevnte nå også se videoen med demo i Sveits, se så for deg at vi knapt har snø og is her i rogaland også se for deg dere som absolutt skal ha de beste vinter og sommerdekkene men som ikke skfiter når temperaturene tilsier skifte. Og da si at jeg er uansvarlig og kan drepe noen er direkte frekt! Disse Michelindekkene og Allseason er helt klart mye bedre enn spesialdekkene som ikke skiftes etter skiftende temperaturer. I tillegg er dette premium dekk. siste teknologi og de beste som er på markedet. Ser du i tillegg på YR for Sandnes i kommende uke så skulle dere med vinterdekk skifte dekk til sommerdekk 2 ganger denne uken også tilbake etterpå om dere skal følge sikkerheten dere påberoper meg. Da er det mye bedre med et dekk som er beregnet for dette skiftende føret og temperaturene.
#9
Se denne testen og videoen i testen, denne er vell også ubrukelig for dere?
Nå er det denne jeg vil gå for.

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Michelin/CrossClimate-Plus.htm
#10
"It also is worth noting that various countries in Europe experience different levels of weather throughout the year. Looking at all of the statistics on European weather patterns, it can be concluded that all-season tires are particularly suited to countries with summers that are not particularly hot and winters that are not too cold, and do not experience any long periods of extreme weather. From a domestic point of view, all-season tires also are suited to end users who drive mainly in urban areas and only travel a limited number of miles each year."

"At the same time, the ordinary European motorist is getting tired of being "caught out" with the wrong seasonal tires at various times of the year. The desire for increased safety in unexpected wet and snowy conditions — even out of season, due to climate change — is probably the major reason why an increasing number of European drivers are moving away from using conventional summer tires on their vehicles. "

(Det må jo være fælt når dere kjører på deres vinterdekk på påskefjellet med varme veger på 14 grader når det er anbefalt å skifte over til sommerdekk når det blir 7 grader) Er dere ikke redd for at det mistende grepet kan drepe noen?) Dobbelmoral!

https://www.moderntiredealer.com/article/736001/demand-for-all-season-tires-grows-in-europe?fbclid=IwAR1y06F6WqyfZM8YsYCi3o7SnVqX-Y86SsFdVVO2CDx0oveWqLWc6BLy44Q

#11
Dette begynner å bli så dumt at jeg gidder ikke fortsette denne kveruleringen.
#12
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
tirsdag 28. januar 2020, klokken 17:18
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 16:52
Sitat fra: paalao på tirsdag 28. januar 2020, klokken 13:48
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:57
Vet dette ikke er tråden for helårs dekk, og at dette er min mening, men jeg mener faktisk det er uforsvarlig å kjøpe slike dekk. Jeg driter i den som kjøper det, men jeg tenker på faren en utsetter andre medtrafikanter for! Slike dekk, er en kompromiss, uansett hvordan en vrir og vender på det.
At økonomi skal gå foran sikkerhet og potensielt menneskeliv, det er tull, rett og slett!

Når jeg ser påstanden din så må jeg jo si at for meg faller den på sin egen urimelighet, spesielt når du ser denne testen og hva bruker mener om disse som du leser ned over. Og i tillegg  bor jeg på et sted i Norge der det er ytterst sjeldent snø/is forhold men veldig mye det som dette dekket dekker.  Disse dekkene er i øvre premium klasse og koster ca 1800 stk. Og det er nettopp sikkerheten og at jeg slipper å bytte og er alltid skodd for det som trenges når det trenges som er poenget mitt. De får også topp karakterer sammenlignet med andre i alpelandene.

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Continental/AllSeasonContact.htm


Jeg står fortsatt på mitt. Er utallige tester, artikler og dokumentasjon på at helårsdekk er et dårlig alternativ. Ref. det som ble sagt over fra Continental sin hjemmeside.

Jeg bor i Sandnes, der er det ytterst sjeldent snø/Is og får vi det er det knappe en uke i året, ellers er det for det meste tørt/vått føre. Disse testene går ut ifra at det er snø og islagt og da er selvsagt spesial dekkene bedre. Men forutsatt at du har de rette dekkene når dette føret er aktuelt. De fleste av oss skifter etter sesongene og kjører ofte snø/is dekk på både tørt og vått føre, for ellers må du skifte flere ganger i året fordi føret skifter. Se på påskefjellet hvor termperaturen kan komme opp i 15+ grader og tørr veg, da er det jo horribelt å kjøre med snø/is hjul for det som regnes som sommerføre men da klager vi ikke? Men å syte på at helårsdekk som vinner de fleste tester, som er premium og ikke taper seg mer en 10% i forhold til andre premiumsdekk av sommer/vinter type sier dere er fyfy. Altså jeg kan kjøpe et middels merke sommerdekk som ligger langt under spesifikasjonen av et helårsdekk og ditto vinterdekk men da er det liksom ok? I sandnes er det perfekt for helårsdekk da det er veldig svingende temperaturer mellom 3 og 14 grader mesteparten av vinteråret men sjeldent er det frost der vegene er glatte eller med snø på, disse saltes fort og blir tørre raskt foruten noen få timer om morgenen og kveldene som ikke er et problem for meg for da kan jeg la være å bruke bilen og heller ta kollektivt om jeg må. Det finnes absolutt ingen fornuftig grunn å ha spesialdekk for sesongene når temperaturen og føret skifter så mye som det gjør hos oss og der vi ikke har mer en en uke snø/is i året. Da vil jeg si at de som kjører spesialdekkene er mer farlige enn de som kjører det beste helårsdekket. Men smaken er som baken, den er delt!
#13
Sitat fra: Troald på tirsdag 28. januar 2020, klokken 15:37
Hentet fra Continental sin hjemmeside:


«Hva du bør vite om helårsdekk
Vi vil på det sterkeste anbefale å kjøre på de dekkene som er tilpasset den sesongen du til enhver tid er i. Det vil si vinterdekk i vinterhalvåret og sommerdekk i sommerhalvåret. På denne måten vil du ha best mulig sikkerhet under alle værfohold.

Helårsdekk er en mellomløsning som aldri vil kunne oppnå samme sikkerhet som henholdsvis sommerdekk på sommerføre og vinterdekk på vinterføre.»

Jeg bor i Sandnes, der er det ytterst sjeldent snø/Is og får vi det er det knappe en uke i året, ellers er det for det meste tørt/vått føre. Disse testene går ut ifra at det er snø og islagt og da er selvsagt spesial dekkene bedre. Men forutsatt at du har de rette dekkene når dette føret er aktuelt. De fleste av oss skifter etter sesongene og kjører ofte snø/is dekk på både tørt og vått føre, for ellers må du skifte flere ganger i året fordi føret skifter. Se på påskefjellet hvor termperaturen kan komme opp i 15+ grader og tørr veg, da er det jo horribelt å kjøre med snø/is hjul for det som regnes som sommerføre men da klager vi ikke? Men å syte på at helårsdekk som vinner de fleste tester, som er premium og ikke taper seg mer en 10% i forhold til andre premiumsdekk av sommer/vinter type sier dere er fyfy. Altså jeg kan kjøpe et middels merke sommerdekk som ligger langt under spesifikasjonen av et helårsdekk og ditto vinterdekk men da er det liksom ok? I sandnes er det perfekt for helårsdekk da det er veldig svingende temperaturer mellom 3 og 14 grader mesteparten av vinteråret men sjeldent er det frost der vegene er glatte eller med snø på, disse saltes fort og blir tørre raskt foruten noen få timer om morgenen og kveldene som ikke er et problem for meg for da kan jeg la være å bruke bilen og heller ta kollektivt om jeg må. Det finnes absolutt ingen fornuftig grunn å ha spesialdekk for sesongene når temperaturen og føret skifter så mye som det gjør hos oss og der vi ikke har mer en en uke snø/is i året. Da vil jeg si at de som kjører spesialdekkene er mer farlige enn de som kjører det beste helårsdekket. Men smaken er som baken, den er delt!
#14
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
tirsdag 28. januar 2020, klokken 13:48
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:57
Vet dette ikke er tråden for helårs dekk, og at dette er min mening, men jeg mener faktisk det er uforsvarlig å kjøpe slike dekk. Jeg driter i den som kjøper det, men jeg tenker på faren en utsetter andre medtrafikanter for! Slike dekk, er en kompromiss, uansett hvordan en vrir og vender på det.
At økonomi skal gå foran sikkerhet og potensielt menneskeliv, det er tull, rett og slett!

Når jeg ser påstanden din så må jeg jo si at for meg faller den på sin egen urimelighet, spesielt når du ser denne testen og hva bruker mener om disse som du leser ned over. Og i tillegg  bor jeg på et sted i Norge der det er ytterst sjeldent snø/is forhold men veldig mye det som dette dekket dekker.  Disse dekkene er i øvre premium klasse og koster ca 1800 stk. Og det er nettopp sikkerheten og at jeg slipper å bytte og er alltid skodd for det som trenges når det trenges som er poenget mitt. De får også topp karakterer sammenlignet med andre i alpelandene.

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Continental/AllSeasonContact.htm

#15
Forespørsel:
Jeg har bestilt en ny MG ZS EV og vurderer et ekstra sett med hjul og dekk inkludert sensorer. Dekkene SKAL være Continetal Allseasons. Hva kan dere tilby ferdig satt sammen? Alternative felger etc. Dimensjon på dekk er 215/50/17"

(Til opplysning er disse dekkene i premium klassen og koster ca 1800 stk)

Dekk1 svarte
«Halloen priser på komplett dekk felg og TPMS ventiler er pluss minus 16,000- «

Dekk og Servie i sandnes Svarte:
«Kan levere 17" Trinity Polaris felgen (se vedlegg) med 205/50 17 Continental All Season Contact dekket til 11990,-
 
Pris for komplett felgpakke, inkl TPMS.
 
Alternativt kan vi levere et sett 16" noe rimeligere om det er ønskelig.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA