meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tuslaman

#1
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 23:25
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 23:22
CUCK

Ah, det klassiske signalordet. Kommer froske-avatar og Trump-signatur etter hvert også? Du trenger absolutt ikke skamme deg over å være hvit mann, det rekker plenty at du skammer deg over din personlighet.

Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:51

Er du uenig i at man kan hjelpe langt flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger? (høykostland vs lavkostland bør ringe en bjelle) Isåfall, hvorfor?

Ja, selvsagt, fordi vi ikke har råderett over landet det flyktes fra og at landet kanskje er helt uregjerlig. Det er f.eks. krig eller sultkatastrofer som følge av tørke. Det er ikke vannlekkasjer som løses ved at vi betaler for billige rørleggere.

Og vi skal ikke forby fossil skipstrafikk istedenfor biltrafikk, vi skal forby den i tillegg til biltrafikk. Vi bare begynner med det enkleste først.

Det er du som blir ukomfortabel over sannheter, ikke jeg :) Jeg skammer meg ikke over fakta. Du kan heller gå og skamme deg selv, over å være såpass intellektuelt uredelig og feig som ikke tør utfordre propagandaen du blir proppet full av hver eneste dag. Kjør teslaen din du, og tro at du redder verden. Se på NRK(du jobber kanskje for NRK?) og kjenn følelsene bre seg utover når du ser deres propaganda-piece om klima-endringer. lol. Fell noen modige tårer over ditt eget store offer - nemlig at du kjører en bil som er med å redder verden. Er ikke du modig og omtenksom? :D Natta.

#2
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:28
Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:37

Ville det ikke da være lurt å hjelpe enda flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger, enn noen ganske få?

Dette er en klassisk avledningsmanøver Frp hadde gående en tid tilbake, jeg tror de har droppet den nå. Man bruker det som argument mot innvandring, men når det kommer til avstemning om u-hjelp så er man plutselig ikke interessert i å hjelpe noen som helst uansett hvor de er. Men hvis du har noen gode forslag til hvordan Bashar al-Assad vil skjerpe seg i bytte mot litt bevilgninger så er det sikkert mange i UD som er lutter øre.

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:15


Så SÅ ille er ikke hvite menn eller? ;)


Jeg mente ikke at hvite menn faktisk var noe verre eller bedre enn andre, de er bare ofte i nyhetene som utnyttere nå om dagen. Og så benytter du anledningen til å slå et slag for kolonialisme, vestlig eksepsjonalisme og hvit overmakt. Godt jobbet.

Tilbake til trådens tema: Selg Teslaen din asap.

Ja, for gud forby om noen som ikke skammet seg over sin hvithet skulle kjøre samme bil som deg :D CUCK

Nå har jeg bestemt meg for å beholde den, bare for å irritere deg. Natta!

Btw: Du har ikke tenkt over hvorfor hvite menn demoniseres hele tiden da? Ta USA..svarte menn står for nesten all kriminalitet. Joda, de er fattigere, men det var irrer også flere ganger i nyere historie uten at de begikk langt nær så mye drap og kriminalitet som svarte. Likevel velger media å fokusere på hvite menn hele tiden. Har du aldri lurt på hvorfor? Jeg skal si deg hvorfor. Fordi når man skal stjele penger i fra folk (hvite menn bidrar til absolutt mest skatte-inntekter) så må man også demonisere dem. For hvordan kan man stjele penger i fra folk man respekterer og ser opp til? Ikke like lett som om man fremstiller dem som djevelen selv.

#3
Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:37
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:36
At det ikke lønner seg klimamessig å "importere mennesker" er en helt elendig mening, men som stemmer godt overens med det inntrykket du skaper av deg selv. Det betyr at du mener du at man bør la folk blir drept i krigsherjede land istedenfor å gi dem en sjans til å leve. Langsiktig høyt forbruk er ikke så bra, men kortsiktig risiko for tortur og død trumfer det. Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke som det er rart du ikke får til å gå opp.
Hvorfor i all verden man ser en sammenheng mellom migrasjon og å mene/ønske at folk skal drepes i krigsherjede land er mildt sagt en imponerede tankerekke...

Ville det ikke da være lurt å hjelpe enda flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger, enn noen ganske få? Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke, det er bedre å la flere få en sjans, enn at noen svært få (relativt sett ift til alle som har behov for det) får alle tilgjengelige hjelperessurser? I tillegg til det moralske, så er det et kjempeenkelt regnestykke klimamessig også. Hørte forresten på svenske TV-nyheter i dag at utslippene fra trafikk hadde gått opp. I tillegg til det er det på grensen til kronisk mangel på elektrisk kraft i vårt kjære naboland. Det kan ha noe med en kraftig økning i befolkningen å gjøre.

Litt tilbake til emnet: Signalmessig, så har vår elbil-fanatisme i Norge en viss betydning, selv om markedet vårt er mikroskopisk globalt sett. Utslippsmessig og klimamessig, not so much, en 14-15 containerskip med billig drit fra Kina slipper ut like mye som biltrafikken i Norge totalt sett. Det er bare å innse at de aller fleste her i landet kjøper elbil av økonomiske årsaker, og så blir man mer opptatt av lokale utslipp etter en liten stund når man oppdager at dieselbilen foran stinker dritt. Meg selv inkludert. Sleng på litt virtue signalling, så skjønner man hvorfor elbil selger som hakka møkk i Norge. Ja, avgifter vil absolutt påvirke salget. Det er jo typisk norsk å være god, og Norge er best på å avgiftsbelegge det aller meste fra vugge til grav.

Faktisk 15-16 skip forurenser mer enn alle biler i hele verden til sammen

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1229857/How-16-ships-create-pollution-cars-world.html

Godt å se at det er NOEN fornuftige folk igjen i Norge og ikke bare commies. :D

Men kan ikke dere som er så livredde for at jorda skal gå under ta og sende meg en pm når undergangen nermer seg? Hvor lenge er det til nå? 5 år? 10 år? Jeg skal kjøpe en skikkelig god flaske vin til dere alle (på deling såklart, da jeg ikke er en rik kammerat) om denne klimakrisen deres slår til :D Enn så lenge er det bare crickets.
#4
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:36
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:19alt det hatet som er mot hvite menn om dagen

Hahaha, ja der kom det fram. Det er ikke hat mot hvite menn, det er hat mot urettferdighet, korrupsjon og utnytting. Og der utmerker hvite menn seg. Hvis du identifiserer deg med utnyttere så har du god grunn til å føle deg mislikt.

At det ikke lønner seg klimamessig å "importere mennesker" er en helt elendig mening, men som stemmer godt overens med det inntrykket du skaper av deg selv. Det betyr at du mener du at man bør la folk blir drept i krigsherjede land istedenfor å gi dem en sjans til å leve. Langsiktig høyt forbruk er ikke så bra, men kortsiktig risiko for tortur og død trumfer det. Det er et kjempeenkelt moralsk regnestykke som det er rart du ikke får til å gå opp.

"Markedet" finner nesten aldri langsiktige løsninger. Da hadde vi fremdeles hatt blymaling på leketøy og asbest i veggene. Spiller jo ingen rolle for inntjeningen om kunden dør av produktet tyve år senere. Det kostet masse penger å finne erstatninger, asbest- og blymaling-produsentene gråt bitre tårer over det, men jaggu klarte man ikke å implementere litt streng statlig regulering lett som ingenting.

For korrupsjon finnes ikke i noble afrika eller asia?

Hvordan mener du hvite menn har utnyttet andre land? Tenker du på hvor forferdelig ting ble i Singapore etter at vi var der? Eller?

Litt rart at Afrika og India ikke tålte at vi bygget litt jernbaner og noen gruver i mens Japan som vesten nuket bygget seg opp igjen på noen tiår. Hva kommer det av mon tro? Norge var jo under både Danmark og Sverige, men jammen så er vi ikke endel av den tredje verden.

Eller er det slaveriet du tenker på? Hvite menn ble solgt slaver til fra andre svarte stammer som ikke hadde noen problemer med å selge sine naboer som slaver. Vi hadde også slaver i en mye kortere periode enn f.eks araberne (som har det enda) SAMT at vi avskaffet slaveriet. En liten detalj. Vi implementere isteden menneskerettigheter.

Så SÅ ille er ikke hvite menn eller? ;)

Nå har vi vært innom både Tesla, klima og innvandring, så da tror jeg vi har dekket det meste.  ;D

#5
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. februar 2019, klokken 20:38
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 19:35
Jeg forstår at dere i "inkvisisjonen" tror at vi andre prøver å kjøpe oss moralsk avlat av dere..men nei. :D
Uff, det renner dårlige hersketeknikker her... blir nesten flau på dine vegne.

Det var et motsvar på en hersketeknikk da :D

#6
Sitat fra: mthoring på onsdag 27. februar 2019, klokken 19:45
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 19:35
Tro meg, "klima" betyr 0 når jeg velger bil

Håper du ikke har barn med den innstillingen til fremtiden, for da burde du brydd deg mer om hvordan de neste generasjonene vil få det.

Jeg er mer redd for at barna mine (som jeg har) blir ofre for alt det hatet som er mot hvite menn om dagen. Og den massive innvandringen og den kommende velferdskollapsen. At noen kamerater kjører rundt i flotte "miljøbiler" og er flinke til å gjenta det som statskanalen sier at de skal gjenta er mye mer skremmende enn dette spøkelset "klimaenderinger". Du er klar over at det ikke er noen klimaendringer enda eller? Du snakker om noe som er helt teoretisk og som ingen ser noen konsekvenser av enda? Hvor er alle klimakrisene dine? I følge Gore skulle jorda vært død innen 2014. I følge hun her nye kameraten deres så skal jorda dø innen 2022. Da har dere jammen meg dårlig tid! Kanskje på tide å droppe flyturen i år? Så kanskje vi får noen måneder til før vi alle dør!

Når du står for de samme meningen som NRK og staten, så ringer det ikke en bjelle hos deg om at du er på feil side? At du er et offer for propaganda?

Når i historien har statstvang funket noe særlig?

Hva med innvandring? Tror du at å importere mennesker som forbruker kjempelite der de kommer ifra til våre land hvor de øker forbruket sitt med 10-20 gangern hjelper klimaet særlig?

Og hvor kommer denne konsensusen deres fra?

Se disse TRE minuttene

Det har vært varmere enn i dag i minst 95% av jordens levetid etter siste istid.

Det er MASSE data på den andre siden av klimadebatten som vi ikke får høre. Hvorfor? Fordi vi skal betale mer skatter og avgifter.

Allerede i 1922 fablet folk om at byer ved havet ville bli ubeboelige innen noen få år. Årsaken? Fordi det var ekstremt varmt rundt polområdene i denne perioden.


Dere må huske på at den såkalte 95% konsensusen ikke er riktig. Den er basert på en rekke artikler samt mye slett vitenskap som ble rusket sammen av en journalist i Australia om jeg ikke husker feil.

Det eneste vi trenger å gjøre er å slippe markedskreftene fri. Hvem ønsker ødelegge jorda? ingen. Vi finner alltid ut av et. Hver gang vi har frie samfunn så går økonomien opp og menneskelig innovasjon opp. Hver gang vi begynner med sånn her tull ført an av statspropaganderiet og sentrale myndigheter så ender vi opp med folkemord, marxisme og kulturkamp. Og dere er jammen meg litt en av gjeng kamerater her inne med deres fine teslaer :D

Jeg har tesla, men jeg skjønner jævlig godt hvorfor folk ikke liker oss i Tesla.  :D


https://www.youtube.com/watch?v=mqejXs7XgsU
#7
Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 15:29
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 14:09

Denne planeten har aldri vært klimatisk stabil. Faktisk har den det kjempefint nå i forhold til de fleste årene den har eksistert. Om vi har noe å si eller ikke er helt uinteressant. Klimaet forandrer seg uansett.

Dette er en tankefeil som er populær blant knallharde klimafornektere. Planeten har det ikke "bra" eller "dårlig", den er ikke forhåndskonfigurert for liv. Den er bare en steinklump i verdensrommet som ikke føler eller sanser noe. Klimaet har forandret seg mye, men ikke uten grunn og ikke uten store konsekvenser for individene som opplevde det. Av og til har grunnene vært vulkaner eller meteorer, andre ganger er det livsformer som selv har endret klimaet eller lokalmiljøet slik at de selv eller andre livsformer har dødd ut. Vi mennesker er mer enn mektige nok til å forårsake dramatisk massedød. Livet i en eller annen form vil sikkert overleve, men ikke nødvendigvis vår sivilisasjon.

Et rovdyr på en øy er ingen god røkter av byttedyrene, de er fullstendig i stand til å utrydde byttedyrene slik at de selv dør ut. Men hvem av rovdyrene er villig til å gå på diett først? Slik du argumenterer for deg selv er det kun din egen komfort og økonomi som teller, alt annet spiller null og niks rolle.

Selvsagt står det ikke på deg alene, og selvsagt er ikke bilen noe spesielt gunstig objekt uansett form, men du er en liten fjær på en stor vekt, du velger selv hvilken vektskål du vil legge deg i. Du får kjøpe hva du vil, men ingen kommer til å gi deg noe moralsk tommel opp selv om du forsøker så godt du kan å få godkjent fossilbytte.

Tro meg, "klima" betyr 0 når jeg velger bil. Det handler om økonomi og kjøreglede/nytte.

Jeg forstår at dere i "inkvisisjonen" tror at vi andre prøver å kjøpe oss moralsk avlat av dere..men nei. :D
#8
Sitat fra: JorEl på onsdag 27. februar 2019, klokken 12:50
Når det gjelder moderjord, med grønne enger og "frisk"luft så er det kjekt å være på den rette siden. Alle som har elbil er med på det gode laget, enten de vil eller ikke.
Det er så enkelt at men kan spørre seg; vil du stå fast i en tunnell med kun elbiler, eller kun diesel/bensin biler?

"Det gode laget"....her kommer miljø-inkvisisjonen ser jeg. Skal vi begynne med "heksebrenning" også eller? Du er klar over at svært mange forskere ler av klimadebatten sant? Vi har levd i den kaldeste perioden på tusenvis av år, og når vi nå går tilbake mot mer normale temperaturer så ønsker politikere å skattlegge oss mer. Om du ikke ser den sammenhengen så er du ikke noe annet enn en nyttig tåpe. Hva ønsker du egentlig? Hvorfor har du en mobiltelefon? Hvorfor har en bil i det hele tatt? hvorfor har du strøm? Det beste er vel om du bare flytter ut i ei koie i skogen? Men..lettere å kjøpe seg en superrask luksusbil som også går på strøm. Da kan man vise frem hvor moralsk man er uten å lee på en finger. Faktisk får man kjøre nesten gratis i tillegg. Regner med at alle sydenferier er avbestilt og at du aldri igjen bestiller noe som er fraktet med båt eller fly. Husk at 5 gigaskip forurenser mer enn hele europas bilpark til sammen.

Det er vel ikke fullt så enkelt? Om produksjonen av den bilen dreper flere mennesker et annet sted slik at du skal få fin luft i en tunnel, så er vel ikke det moralsk? Det blir litt som å si at bare fordi det er kaldt et bestemt geografisk sted så har vi ikke en oppvarming av jordkloden (som for øvrig er helt naturlig i og med at vi har hatt den kaldeste perioden på mange tusen år)

Denne planeten har aldri vært klimatisk stabil. Faktisk har den det kjempefint nå i forhold til de fleste årene den har eksistert. Om vi har noe å si eller ikke er helt uinteressant. Klimaet forandrer seg uansett.

Denne klima-inkvisisjonen er bisarr :D

Teknologi og kapitalisme ordner dette helt fint. Hverken jeg eller du er interessert i å leve i et pre-industrielt samfunn. Det er ikke derfor du synes det er kult med tesla eller styre den med en app. Du elsker teknologi. Du elsker menneskelig fremgang. La kapitalisme ta seg av dette. Markedet ordnet dette. Du liker å prate om hvor viktig klima er fordi du har nok penger til å kjøre rundt i en fet bil og derfor kan du tillate deg å vise frem dine virtues.

Hadde du måttet droppe mobilen, slutte å reise, gå til jobb, spise instekter og sove under 9 ulltepper og barna dine fikk astma fordi alle måtte fyre med ved hele tiden så hadde det ikke vært så veldig kult å prate om klima. Da hadde nok pipa fått en annen lyd bokstavlig talt.


Når en (jeg) vurderer å hoppe av el-bil karusellen så ser vi hvordan sekt medlemmene blir fullstendig tribalistiske. Personangrep, nedlatende kommentarer, moralske pekefingere. Elbil-sekten er nesten som scientiologi-kirken. Eller...værre vil jeg si!
#9
Sitat fra: Klykken på onsdag 27. februar 2019, klokken 10:49
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 10:31
Sitat fra: Klykken på onsdag 27. februar 2019, klokken 10:22
Da gjør du som du tenker og selger. :)

Kom igjen a! Gi meg noen argumenter for å beholde :)
Eller er det ingen?

Blekkulf? Noen argumenter for uten at jeg redder universet?
Vi kjøpte Tesla pga at bilene fullstendig bryter med de gammelnissene som regjerer bilindustrien ellers. Tesla introduserte en helt ny tankegang for hvordan bil skal være, og regjerer fortsatt på den fronten.
I tillegg er den morsom å kjøre, billig i drift, og pen å se til. Og den er stor nok for vårt behov.

Ellers er det opp til deg hva du vil ha. Vi kjenner ikke deg, eller dine behov samt økonomi.

Om du mener at det å åpne døra med en fiskesene eller andre pre-industrielle metoder så er jeg med deg på at tesla bryter fullstendig med tradisjonelle modernistiske metoder som regjerer i bilindustrien..  :laugh:

For meg er økonomi og forutsigbarhet viktigst. 0-100, luksus og str er mindre viktig. Men jeg føler at jeg så langt har fått en bra kombinasjon av alle disse tingene. Det som dog bekymrer meg er f.eks om batteriet kan feile om 3 år. Og hvor mye vil det koste å få et nytt?

Det er klart at om jeg sparer 12-15k i året på å ha teslaen så kan jeg også fint akseptere å bruke 25-30k i året på reperasjoner. Det er jeg klar over. Smertelig klar over at det lett går 15-30k i året på reperasjoner på en fossilbil.
#10
Sitat fra: Klykken på onsdag 27. februar 2019, klokken 10:22
Da gjør du som du tenker og selger. :)

Kom igjen a! Gi meg noen argumenter for å beholde :)
Eller er det ingen?

Blekkulf? Noen argumenter for uten at jeg redder universet?

#11
Sitat fra: Klykken på onsdag 27. februar 2019, klokken 10:10
Med din 2014-modell er batteri/drivlinje ute av garanti i 2022.
Elbiler vil sikkert bli dyrere å eie og kjøpe, men ikke tidligst før om et par år. 2021 er neste stortingsvalg og da kanskje det kan bli større omveltninger. Før den tid ville jeg ikke vært særlig stressa.

Men for all del, hvis en leaf eller hyundai passer ditt bruk er jo det billigere biler å eie.

Ja, de passer best 99% av tiden..og man får jo en helt ny bil til samme pris eller billigere enn hva jeg får for min 5 år gamle.

Det er lurt å bli stressa litt i forkant, og ikke dagen før garantien går ut..evnen til å tenke fremover kan redde deg for mange penger tapt. Hvem vil kjøpe min bilen uke før all garanti går ut, og til hvilken pris?
#12
Sitat fra: Klykken på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:37
Ville vært mer bekymret for å eie en fossilbil. Alt tendenserer jo til at de vil bli dyrere i bruk (bompenger, drivstoff, forbud), enda høyere verditap (mindre etterspørsel) etc. og ikke minst tungsolgt. Spesielt nær byer.

Er det ikke en pågående "renselsesprosess" for dieselbiler nå da? Media skriver om "sjokkerende målinger" i positiv forstand om dagen.

Alt tendenserer jo i at ALLE biler blir dyrere å bruke - det ser vi jo. Snart skal vi vel ha behovsprøving?

Det jeg synes jeg ser er at elbiler skal komme nærmere fossilbiler i kostnader og utgifter. Kan godt hende de øker avgifter for fossilbiler OGSÅ, men de har jo masse masse penger å hente fra oss elbileiere.


PS: 8 år nærmer seg med stormskritt for oss med EL på skiltene....
Og sant..kanskje jeg skal ta en siste aksellerasjon til hundre og vurdere å kjøpe meg en nyere hyundai eller leaf istedenfor. Samtidig så føler man seg bra i en Tesla..folk hater deg, du akser raskere enn en porsche og bilen er en drøm å kjøre.
#13
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:25
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:55
Når du skriver som du gjør blir svarene deretter :)

I motsetning til deg tror jeg aldri elbiler avgiftsbelegges likt som fossilbil på bruk og kjøp. Dermed vil elbilene for alltid ha en økonomisk fordel. Allerede i dag vinner elbilen på TCO selv om mva legges på.

Tror du ikke? Men trenden viser jo at de tidligere enn hva de sa begynner å gjøre om på fritakene. Min bekymring er at jeg med en snart 6 år gammel model S sitter med nesten kun ulemper og risikoer og svært lite som veier opp.

0-100 greit..
Sparer 500 i mnd på drivstoff
Men om det blir alt, så kan jeg som sagt redusere min økonomiske risiko meget ved å kjøpe en 8-10 år gammal A4 isteden til 100k. Selvsagt noen risikoer der også, og jeg har dårlig erfaring med både Toyota og Skoda, så og gå for ICE er ikke noe jeg egentlig drømmer om.

Bare redd for at jeg er i ferd med og gå i "eie gammel ""luksusbil"" " fella snart - noe som var greit så lenge det var økonomiske incentiver for det - men jeg ser jo trenden..
Hva slags Model S er det du har? Regner med den er betalt. Verdt kanskje 350000-450000,-?

Det er jo ikke noe risiko å snakke om.. Det blir ikke verdiløs selv om det skulle bli moms på elbiler.

Hva vil du men denne tråden? Du er jo allerede overbevist deg selv om at det er skummelt å eie en elbil. Kjøp deg en diselbil da.

Om du ikke liker tråden så ikke kommenter da. Hvorfor trigger den deg sånn? :D

Ja, det er litt skummelt å eie elbil. Spesielt en bil som jeg egentlig ikke hadde hatt råd til om det ikke var for at den er ekstremt billig i drift og ser ut til å holde seg ganske godt i verdi så langt i hvert fall. Det blir litt som å eie en gammal 7 serie..veldig kul bil, men du ender fort opp i luksusfellen. Jeg må innrømme at jeg biter litt negler her..Har generelt veldig dårlig erfaring med bilhold. Alltid masse reperasjoner og ting som ryker selv om jeg alltid har hatt de mest "driftsikre" merkene.

Har en 2014 P85. Den er betalt ja..og det frister jo litt å ta de 400 og så kjøpe seg et dieseldrog til 100. Da har jeg 300 til ødelagte turboer og bensin. Da vet jeg i hvert fall hva utgiftene blir. Hva vil et batteri koste meg om 2 år når garantien er ute. Når ryker UMC'en? Når ryker luftfjæringene? Hvor mange år må jeg vente på bilen min om den må inn på akutten? Slike ting.

Sier ikke at det ikke er masse positivt med den. Hadde det bare vært ræl, så hadde jeg ikke giddi prøve diskutere det engang. Jeg er jo usikker - derfor jeg ønsker diskusjon.
#14
Sitat fra: cra på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:56
Jeg skjønner godt at tråden kan oppfattes som trolling; hvorfor går klart fram i flere av svarene allerede.

Men for å være litt on-topic:

Den største fordelen (billig drivstoff) forsvinner ikke med det første.Folk vil kjøpe både nye og brukte elbiler selv om de økonomiske og praktiske insentivene fases ut. Høyere nybilpris trekker bruktprisene opp, men så vil naturligvis tilbud/etterspørsel kunne påvirke i motsat (eller samme!) retning. Det er vanskelig å spå, spesielt om framtida, men jeg tviler på at det kommer til å bli mer attraktivt å kjøre fossilt sammenlignet med elektrisk. Den eneste fordelen jeg ser er rask fylling/god rekkevidde, men det er mange som ikke synes det veier opp nok til å gå den vegen. Legg til dalende bruktpriser, økte drivstoffavgifter, tidvis kjøreforbud i byer osv osv, så tenker jeg elbil er et greit førstevalg likevel. :)

Heisann!

Billig drivstoff forsvinner ikke:

Der tendenserer jeg til å være enig, i hvert fall ser det slik ut en stund til.

Folk vil kjøpe både nye og brukte elbiler selv om de økonomiske og praktiske insentivene fases ut:
Hvorfor? Vi ser det motsatte i Danmark


Høyere nybilpris trekker bruktprisene opp, men så vil naturligvis tilbud/etterspørsel kunne påvirke i motsat (eller samme!) retning

Ja..enig i at det er en sammenheng der, og det kan jo se ut som om bruktprisene på tesla holder seg bra i Danmark.

Takk for argumenter!
#15
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:08
Nå har jo Norge sett hva som skjer i Danmark, og motivasjonen for å gjøre noe med klimaet vokser for hver time.

Det er også grunn til å tro at diesel/bensinbiler bare blir dyrere å eie.

Jeg foreslår at du selger din Model S nå, kjøper Audi A4 og diskuterer Audien fortreffeligheter på  https://vacn.no/  :D Må jo være det beste for alle

Ja, vi har sett at når en fjerner de økonomiske incentivene så er det ingen som gidder kjøpe elbil...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA