Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vidar_S

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
onsdag 26. juni 2024, klokken 15:34
Ser ikke helt hvorfor dette er noe stort å hisse seg opp over. Nei, han har ikke tatt de mest økonomisk fornuftige valgene, men det er han neppe alene om. Ser man på "Luksusfellen" hører man tidvis betydelig verre ting enn dette :) Han henvender seg til sine seere fordi han har muligheten. Har ikke fulgt mye med på kanalen hans siste årene, så skal ikke mene så mye om hans familie.
#2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
mandag 24. juni 2024, klokken 13:14
Sitat fra: oiqbal på lørdag 22. juni 2024, klokken 09:33Fikk du laderabatt hos DNB (MC) når du betalte for lading med Ionity Passport? Husker det var en del tull for et par år siden da de ikke var registrert med riktig bransjekode.


Jepp, fikk rabatt både på månedsleie og lading der nå, så alt er ok :)
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
onsdag 19. juni 2024, klokken 14:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. juni 2024, klokken 12:03Se der. 5 dager etterpå vises endelig det faktiske ladebeløpet i nettbanken. Ser "rentedato" er satt til i går.

Jeg hadde noenlunde samme opplevelse med DNB Mastercard og Ionity-lading med passport. Der var det noe varierende hvor høyt beløp som ble reservert, men en tur/retur mellom Bergen og Østlandet (fredag-søndag) førte til totalt reservert beløp på rundt 1200 kr mens jeg reelt ladet for 330,- fordelt på tre ladeøkter. Mener det tok 4 dager før alle reservasjoner var fjernet.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 17. juni 2024, klokken 11:36
Jeg har et såpass lite anlegg at jeg holder meg til Tibber, primært grunnet integrering mot smarthus / Homey. Produserer ca 3500 kWh per år og bruker rundt 55% selv, så jeg har landet på at det for meg uansett ikke utgjør de helt store beløpene :)
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 15. juni 2024, klokken 21:31
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 15. juni 2024, klokken 15:00Den siste uka har vi hatt både regn og sol. Snittprisen på strøm ligger på 91 øre med topper på to kroner og vi er i juni.
Da kommer det ingen oppslag i Europower eller aviser/medis om høy strømpris, slik som de gjør hver gang det er noen timer med negativ strømpris (som skjelden er negativ når en tar med nettleie).

Det er en trend, den er ikke tilfeldig 🧐

Nå på sommeren virker strømprisen å ha en betydelig lavere appell enn i vintermånedene, både i aviser og på elbilforum. Ditt innlegg ble jo også mer eller mindre forbigått i stillet i motsetning til innleggene rundt skatter, hytter og avgifter.

Sitat fra: Counterpointer på fredag 14. juni 2024, klokken 20:29Nå er det nytt forslag om skatt på egenprodusert strøm.

Kort sagt 10 000 kr er skattefritt. Som visstnok skal gjøre vanlige solcelleanlegg skattefrie.

Link
https://www.bt.no/politikk/i/0V4MK2/snart-kan-folk-tjene-10-000-kroner-skattefritt-paa-salg-av-stroem

Denne hadde jeg ikke fått med meg.

Her er link til selve høringsdokumentene:  https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsbrev-forslag-om-sarregler-for-beskatning-av-inntekt-ved-salg-av-overskuddsstrom-i-privat-bolig/id3045331/

Om ikke jeg leser feil så tenker finansdepartementet å la strømselskapene rapportere inn sluttkunders fortjeneste til skatteetaten, så her er det ikke umulig at det vil komme et ekstra gebyr til plusskunder som skal dekke dette ekstra arbeidet.

Et annet avsnitt fra høringsdokumentet:
SitatDer strømkunde har inngått avtale med kraftleverandør om sparing av strøm–
produksjon i virtuell batteriløsning (solbank eller lignende), vil inntektsgrunnlaget
måtte knyttes til det tidspunktet vederlaget fra kraftleverandør blir bestemt (beregnet).
I tilfeller der verdien av innmatet kWh først blir prissatt av kraftleverandør den
måneden uttak fra solbank e.l. foretas, bør inntekt fra salg av overskuddsstrøm baseres
på denne foretatte avregning. Det er først på dette tidspunkt verdien av innmatet strøm
blir prissatt. Den inntekt som danner grunnlag for særregelen, bør i slike tilfeller
utgjøre samlet vederlag fra kraftleverandør knyttet til uttak fra batteriløsning aktuelle
inntektsår. Departementet vil vurdere nærmere om det er behov for særlige
tidfestingsregler.

Det kan nok fort medvirke til at de par siste strømselskapene med denne type solkonto endrer sine avtaler til at man "veksler inn i kroner" umiddelbart for å slippe ekstra administrasjon rundt innrapportering av inntekt til skatteetaten.

Men ja, de aller fleste solcelleanlegg vil nok havne under 10000 kr / år i inntekt. Gitt at man har en vanlig plusskundeavtale med salg til spotpris på produksjonstidspunkt må man med nåværende priser trolig selge godt over 20000 kWt for å nærme seg 10.000 kr i inntekt. Selger man såpass mye er det nok mer gunstig å gå inn på fastprisavtale f.eks hos Midt Energi som gir 1,10kr/kWt for inntil 8000 kWt. Da er man nede på ca 12000 kWt solgt for å havne over skattegrensen. Har man "gammel solkonto" kan man vel teoretisk og med god timing få inn 10.000 kr gjennom å selge 2-3000 kWt i en dyr vintermåned.

#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 14. juni 2024, klokken 16:13
Men viser ikke statistikken fra prognosesenteret mye det samme som kjøpsstatistikk SSB for 2022? De som eier hytte har en høyere inntekt enn "folk flest". Ergo er det ikke hytteeiere det er mest synd på i samfunnet.

Man må gjerne syns synd på pensjonister, men jeg klarer ikke å finne noen statistikker som bygger oppunder at selvbyggerne nå må gi tapt for overmakten.

https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/eiendom/artikler/kraftig-fall-i-salget-av-nye-hytter

SitatI alt ble det solgt 9 500 fritidsboliger i fritt salg i 2023. Det er 7 000 færre enn i toppåret 2021 og 1 900 færre enn i 2022.

– Salget av nye hytter har ikke vært lavere siden 2015, mens vi må tilbake til tidlig på 2000-tallet for å finne færre solgte hytter i fritt salg enn i 2023, sier seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå, Dagfinn Sve.

Jeg kan være med på at det sikkert er enkelte som feilberegnet renteutgifter ifm hyttekjøp og selger av den grunn, men det er langt fra et flertall. Da har man også kjøpt hytte og er ikke pensjonist som bygget hytten med egne hender.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 14. juni 2024, klokken 15:01
Det kan hende de har sett på denne statistikken:  https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/eiendom/artikler/hvem-kjoper-hytte

SitatAv de som kjøpte hytte i 2022 hadde 60 prosent en husholdningsinntekt etter skatt på over 1 million kroner i 2021. 14 prosent hadde en husholdningsinntekt etter skatt på over 2 millioner kroner. Median husholdningsinntekt etter skatt blant kjøperne var på 1,1 millioner kroner. Det vil si at halvparten hadde en husholdningsinntekt etter skatt på minst 1,1 millioner kroner.

For alle husholdninger i befolkningen var tilsvarende inntekt 566 000 kroner. For alle par med barn under 17 år var median husholdningsinntekt etter skatt 960 000 kroner.

Jeg er ikke i tvil om at det finnes statistikk som gir et mer nyansert inntrykk, men leser man dette sitter man igjen med et inntrykk av at det ikke er hytteeierne det er aller mest synd på i samfunnet.
#8
Hyundai KONA / Sv: 2024 Hyundai Kona?
torsdag 06. juni 2024, klokken 17:57
Mjaa... Nå er vel ikke et resultat i Motor sin test i øsende regn og 3-10 grader noe man kan tolke som "normal norgesrekkevidde" på sommerstid. Om du reelt sitter med et inntrykk av at den nye Konaen har mindre rekkevidde på sommeren enn den gamle varianten er det i alle fall feil.
#9
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
lørdag 01. juni 2024, klokken 21:22
Sitat fra: goggo på fredag 31. mai 2024, klokken 10:16Her er dette med balkonganlegg omtalt i en åpen artikkel, så alle kan lese.
https://www.energiogklima.no/nyhet/derfor-gar-tyskerne-mann-av-huse-for-solceller-pa-balkongen

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor dette skulle være så farlig å implementere i Norge hvis det er helt OK (og anbefalt/støttet av myndighetene) i Tyskland?

Og hvorfor er det ingen organisasjoner eller politiske partier i Norge som arbeider for slike ting som dette?


Jeg antar en av grunnene er at det i Norge er krav om at solcelleanlegg skal koble av fra nettet ved strømbrudd. Dette vil ikke uten videre være tilfelle med denne type anlegg. Men de lover en oppfølgingsartikkel på energiogklima.no om norske regler rundt dette, så man får vente og se hva de skriver.
#10
Hyundai KONA / Sv: 2024 Hyundai Kona?
lørdag 01. juni 2024, klokken 21:07
Sitat fra: RJK på fredag 31. mai 2024, klokken 19:25Det jeg legger merke til er at om jeg summer opp på målene på de to bilene, etter mål gjort av NAF, er at gamle Kona har 322 liter (de skrøyt vel av 374 liter med gulvet nedsunket), så får jeg bare 422 liter i den nye.

Jeg er temmelig overbevisst at de manglende 44 literne, er det som er under gulvet, noe som er feil og juks med literantallet i mine øyne.

Håper EV3 har reelt sett 466 liter, og ikke jukser der og!

https://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/maaling-av-bagasjerommet-i-enyaq-iv

Sitat– Det er for eksempel tillatt å fjerne alt fra bagasjerommet som ikke er festet fast.

-Rommet under gulvet i bagasjerommet er inkludert i målingene.

-Alt etter versjon av den tekniske standarden, er det opp til toppen av bakseteryggen, eller opp til hattehylla. Det kan gi store forskjeller for enkelte modeller. Men blokkene kan ikke under noen omstendighet stables så høyt at hattehylla løftes.

I Hyundai Kona fjerner de da antakelig gulvplaten, men får ikke stablet helt opp til toppen av seteryggen siden "hattehyllen" ligger en centimeter eller tre lavere enn dette.

Det stemmer sånn sett også med mine meget uoffisielle kontrollmål som gir en høyde på mellom 65 og 73cm opp til toppen av seterygg om jeg fjerner gulvplaten i min bil.
#11
Sitat fra: hemi på lørdag 01. juni 2024, klokken 14:02tok 40-50 min fra skøyen til sandvika fredag 13-14 tiden

Hvor lang tid tar det om man velger kollektivt?
#12
Hyundai KONA / Sv: 2024 Hyundai Kona?
fredag 31. mai 2024, klokken 10:49
Spørs litt hva man mener med rabatter. Jeg fikk smisket meg med på kampanjen med gratis vinterhjul og stoffmatter selv om jeg bestilte en bil som gikk i produksjon etter at denne kampanjen løp ut. Fikk også med originale ekstra gummimatter til vinterbruk som en overraskelse. Og en betydelig bedre innbyttepris enn jeg fikk tilbudt av tredjepartsaktør.

Men prisen for selve bilen var listepris.

Det er nok sikkert en mulighet for å forhandle frem en avtale om å få med vinterhjul++ om man ikke har behov for lån med rentekampanje. Og har man behov for lånet sparer man i løpet av tre år mer på det enn man gjør på å få med vinterhjulene.
#13
Sitat fra: RJK på torsdag 30. mai 2024, klokken 21:40Kommer veldig an på hvordan man måler! Og i mine øyne blir det ikke helt seriøst om man bare ser på en del av "kortstokken".

Sagt på en annen måte, ser du bare på skatteprosenten av inntektsskatten, så ligger vi greit an. Ser du derimot på samlet skatte og avgiftsnivået, så ser det straks værre ut:

https://www.faktisk.no/artikler/zlenr/betaler-vi-mest-skatt-i-verden

Og dessverre ser det ut til at det forverres. Dessuten, så ser det og ut som forskjellen mellom fattig og rik i Norge, bare har økt og fortsetter å øke, siden 90-tallet

Nå var det relativt store mengder tekst og en masse grafer inni den faktisk-artikkelen, men det står blant annet følgende:

SitatEurostat skriver at Norges skatteinntektsøkning i 2022 var sterkt påvirket av økte inntekter som følge av høye energipriser.

Inntektene fra selskapsskatt, som følge av eksepsjonelle overskudd i energisektoren, økte så mye at det «utlignet» en nedgang i personlig inntektsskatt, trygdeavgifter og skatter på varer og tjenester i 2022, skriver OECD.

I OECDs database ser vi at skatter på selskapsprofitt gjorde et stort hopp i 2022, mens skatter på personlig inntekt falt som andel av BNP. 

Da blir det litt misvisende å trekke ut en graf som sier Norge er på andreplass i totalt skattetrykk ifølge OECD og "se hvor langt bak Danmark og Sverige er".

Man kan helt sikkert finne grafer og/eller sitater som støtter opp under ens egen mening uansett om man mener skattetrykket er for høyt eller for lavt, men hva dette har med Tesla, fagforeninger og amerikanske tilstander å gjøre blir jeg stadig mer usikker på :)
#14
Sitat fra: goggo på fredag 31. mai 2024, klokken 09:39IMHO: Den største teknologiske utfordringen for de vestlige demokratiene er de vestlige demokratiene.
Med det mener jeg at nå som teknologiutviklingen går så ekstremt raskt så er det rett og slett umulig for våre demokratiske styresett å ta beslutninger raskt nok slik at vi kan utnytte teknologiene til det beste.

Mvh
Hugo

Ja, det hadde nok vært (enda) enklere å få montert opp vindmøller på Fosen og andre steder uten å måtte ta hensyn til demokrati og rettssystemer og sånt, men om det hadde blitt et samfunn som er bedre å leve i er jo et annet spørsmål :)
#15
AC fleksilading / Sv: Type 2 til CEE 32 amp adapter?
torsdag 30. mai 2024, klokken 12:55
Med de tallene kan jeg forstå at Grid Rewards virker attraktivt  :)

Om ikke jeg regner feil har da Grid Rewards senket snittkostnaden for lading med 28 øre/kWh.

Jeg har noen solceller på taket som gjør at mitt regnestykke mot Grid Rewards blir noe mer komplisert, men jeg kommer nok til å bruke det i vinterhalvåret når produksjonen er betraktelig lavere.

Til sammenligning er mine tall i Tibber-appen som følger (NO5):
Snittpris - elbil 10 øre, adferd 19 øre, alltid på 28 øre, oppvarming 43 øre
Lading 215 kWt
Annet 393 kWt 
(50% av strøm brukt er egenprodusert og trekker kraftig ned på snittpristallene)   

PS Beklager at fokus i denne tråden plutselig forsvant bort fra ditt egentlige spørsmål  ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA