meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kimedic

#1
Audi e-tron / Sv: Hvordan få ladestedertil å fungere?
søndag 05. februar 2023, klokken 16:04
Sitat fra: Orbit på søndag 05. februar 2023, klokken 10:49
Funksjonen med foretrukket ladetid er bare i bruk dersom det samtidig er lagt inn et tidsur for lading til avgangstid, og det er byttet over til lading med tidsurmodus.

Aha..Det forklarer en del ja! Takk for info :)
#2
Audi e-tron / Sv: Hvordan få ladestedertil å fungere?
søndag 05. februar 2023, klokken 08:57
Jeg har gjort det samme som deg. Men med mindre jeg aktiverer "tidsur" i bil eller app, lader den ikke opp til 80% mellom 23-07. Selv om jeg er på riktig adresse og innenfor sirkel :-\ Har ærlig talt gitt opp hele greia. Lader kun med tidsur aktivert fra bil. Appen er ikke til å stole på lengre. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte gå ut i kulda om natta for å sjekke at ting virker. (eller en kald kupe gjennom hele november og desember) herlig! 8)
#3
Audi e-tron / Sv: Dekktrykk
torsdag 02. februar 2023, klokken 20:46
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på torsdag 02. februar 2023, klokken 20:22
Jeg foretrekker komforten det lavere dekktrykket gir. Jeg har ikke tenkt å prøve meg på andre trykk enn det anbefalte i bilen vår, men kan det forklare en del av merforbruket?

Når det gjelder nitrogen i dekkene ville en fylling med ren nitrogen ikke skape noen særlog mindre forskjell i dekktrykket enn med luft. Temperatur er en jo ikke annet enn et mål for gjennomsnittlig kinetisk energi for molekylene, og så lenge luft består av 78-79% nitrogen, og ca 21% oksygen (og noen små mengder av andre gasser) med ganske lik molekylmasse som nitrogen vil temperatursvingninger gi de samme svingningene i dekktrykket.

Å følge tabellen i døra gir deg en bil som sporer mer og sliter mer dekk. Jeg fyller mine med 3,2 rundt baut. kjørte 45k med sommerdekka. Måtte bytte pga bakdekk var litt mer slitt en de fremme.(pga størst motor bak, og bilen er stort sett bakhjulsdrevet). Dynamic og Allroad sliter mer på dekkene. Comfort er den innstillingen som sliter minst på dekk og drivverk.
#4
Audi e-tron / Sv: Klunkelyder i hjuloppheng er standard
onsdag 01. februar 2023, klokken 19:04
Jeg har også meldt fra om denne lyden. Jeg hadde den fra 22000 km. Fikk først beskjed om at alt var fint, så dro jeg tilbake senere pga lyden ikke ga seg. Fikk da beskjed om at dette var "arbeidslyd" fra demper. Har aldri slått meg til ro med det. Lyden er værst på vaskebrett og mindre ujevnheter. først kun høgre side, men nå begge..Har gått litt over 50k..

Får bestille ny time til sjekk kanskje..
#5
Audi e-tron / Sv: Feil på Etron siden lansering
tirsdag 31. januar 2023, klokken 18:11
Sitat fra: elektro på mandag 30. januar 2023, klokken 07:24
Nå blir bærekulene byttet på alle biler, så da blir det i alle fall fem nye år med garanti på det.

Gjelder dette alle? Har hatt klunkelyder fremme lenge. men får beskjed om at det er arbeidslyd fra demper..Jeg er overbevist om foringer/kuleledd..
#6
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
tirsdag 12. juli 2022, klokken 23:18
Man bør beregne en liten time til oppdatering av hele Europa. Fra USB tok det ca 50 min..
#7
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:16
Sitat fra: Truls Antonsen på fredag 08. juli 2022, klokken 20:33


Sitat fra: Kimedic på søndag 26. juni 2022, klokken 12:44

Noen i et forum på facebook hadde fått beskjed om at kart oppdateres umiddelbart etter grensepassering, så ingen problem om kart er utdatert ::)....Da stemmer ikke det helt skjønner jeg

Mulig mitt innlegg det refereres til...det gikk en mail til support i dag...etter 1,5 uke i Danmark/Sverige har jeg iallefall ikke fått noe nye kart...
(Audi e-tron)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Ja, det var nok din post på FB jeg refererte til 8) Jeg laster like gjerne ned før avreise, en å stole på audi`s forsprang.. :-X
#8
Audi e-tron / etron charging service
søndag 03. juli 2022, klokken 14:27
Fikk denne mailen. Da har alle mulighet til å si opp hvis man ikke liker de nye prisene. Jeg meldte meg akkurat inn pga. bilferien og vil lade på Ionity..Får vurdere hva jeg gjør ??? Her oppe hvor jeg bor er MER helt klart mest utbredt..DC lading går opp til 6,79kr kWh..
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi ønsker i dag å informere deg om at vi på grunn av endrede markedsforhold justerer prisene for ladeoperatøren "Mer" per 1. aug. 2022.

Endringene som følger av prisjusteringen, finnes i den vedlagte prislisten.

Endringene trer automatisk i kraft fra 1. aug. 2022. Du behøver ikke å gjøre noe.

Hvis ikke du er enig i endringen, kan du melde inn dette innen en måned etter at du mottar denne e-posten (f.eks. ved å sende en e-post). Hvis du har slike innsigelser, kan kontrakten sies opp.

Avregningen for ladingene skjer som vanlig automatisk via e-tron Charging Service tjenesten. Som vanlig kan du også få informasjon om de aktuelle internasjonale prisene for lading i utlandet på vårt nettsted.

Vi besvarer gjerne de spørsmålene du måtte ha.

Med vennlig hilsen

Ditt e-tron Charging Service Team
#9
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
søndag 26. juni 2022, klokken 12:44
Sitat fra: Orbit på torsdag 23. juni 2022, klokken 11:59
Jeg ser det samme som deg med at kartoppdatering ikke er tilgjengelige på nettsidene i dag. Forhåpentligvis er ny versjon ikke så langt unna. Mener det tok en ukes tid i fjor. Kanskje 1/7?

Jeg har nettopp kjørt gjennom samme land med "gamle" kart, uten at de var merkbart utdaterte. Etter to uker i Frankrike, fikk jeg også automatisk nedlasting og oppdatering av kartet for sør-Frankrike (men ikke hele landet). Bilen har ikke gjort tilsvarende for de andre landene jeg var innom underveis. Så det virker som en skal være i et område med gammelt kart over litt tid før det kommer oppdatering OTA.

Ja får håpe de kommer i begynnelsen av juli :+1:

Noen i et forum på facebook hadde fått beskjed om at kart oppdateres umiddelbart etter grensepassering, så ingen problem om kart er utdatert ::)....Da stemmer ikke det helt skjønner jeg :P
#10
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
torsdag 23. juni 2022, klokken 11:11
Noen som vet når audi gjør kartene sine tilgjengelige igjen? fikk norge ota i dag, men skulle gjerne hatt sve, dk og tyskland også:/
#11
Audi e-tron / Sv: Batteri nøkkel
torsdag 18. november 2021, klokken 10:58
Sitat fra: Orbit på mandag 15. november 2021, klokken 16:44
Varselet forsvinner etter litt tid, dvs et par-tre turer hvor den har sett stabilt bra batteri. Dette for å unngå at et batteri som ikke er byttet men f.eks. har blitt litt varmere (og bedre) feiltolkes som et nytt batteri.

Dette prøvde jeg uten hell. Eneste som fjernet feilmeldinga var å ta ut det nye batteriet, trykke på knappene x antall ganger, å sette inn på nytt.
#12
Jeg fikk også denne i går. Skal ha 30k service neste uke, så møller ville gjøre dette samtidig. Men han kunne ikke svare på hva som ble forbedret/oppdatert.

Jeg har reagert på veldig lav rekkevidde, etter det ble kaldt. Mer en det man kan forvente av føreforhold etc.

Blant annet at jeg får beskjed om for kort rekkevidde med 35% igjen på batteri. Uten å ha valgt destinasjon i navi. Da lyser batteriindikator rødt helt til jeg lader..Denne rødmerkingen skal vel ikke komme før man er nede på "reservetank"..?

I et annet forum ble det snakket om at man skulle få 20 kilometer og frigivelse av permanent 4wd. Men det klarer jeg ikke helt å tro på..
#13
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
torsdag 10. juni 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Orbit på torsdag 10. juni 2021, klokken 20:42
@Kimedic: Siden du har 4-pin blå trefaskontakt har du mest sannsynlig såkalt IT-nett tilkoblet huset. Ved TN-nett hadde du hatt rød 5-pins kontakt. TN er å foretrekke for lading, mens IT kun er standarisert for 1-fas lading. TN/IT bestemmes av den transformatorstasjonen du er tilkoblet. Du kan ikke konvertere fra IT til TN (innenfor et rimelig budsjett) kun for ditt hus/ladekurs.

Ut fra tidligere innlegg, antar jeg også at du har ladekabel med Schuko (7PP.971.678.DF) og rødt industristikk (7PP.971.678.CJ eller 7PP.971.678.CM).

Uansett hvilken løsning du får for til lading, må du starte med følgende:

  • Overspenningsvern på hovedinntaket
  • Jordfeilvern type B på ladekursen (evt integrert i ladestasjon dersom du går for dette)
  • Ladekursen bør oppgraderes til automatsikring, om den ikke allerede er det

Deretter har du flere muligheter for selve ladepunktet:

  • Bytte ut 3-fas kontakten med 1-fas 16 A, samt kjøpe 7PP.971.678.CK eller 7PP.971.678.CP fra Audi. Ladeeffekt 3,7 kW
  • Installere 1-fas ladestasjon. Mest sannsynlig kan du få 16 A (3,7 kW) siden du allerede har dette på kursen. Dersom du får lov til å gå over 16 A, vil ladeeffekten øke tilsvarende. 20 A = 4,6 kW, 25 A = 5,8 kW
  • Installere 3-fas ladestasjon. Gitt IT-nett, er dette noe utenfor standard, og frarådet av Møller. Det skal likevel fungere med e-tron, og mener du vil få noe over 6 kW på 16 A.
  • Kjøpe 1-fas 16 A ladekabel hvor du kan få tilpasset støpsel som passer din kontakt. Vil gi 3,7 kW. Se innlegg nedenfor fra el-H for detaljer.
Bare husk at det er lett å overdrive hva en tror effektbehovet blir i hverdagen. Selv med e-tron, vil 3,7 kW gi deg ~40 kWh i løpet av 12 timer lading, dvs nok til langt over 100 km med daglig småkjøring selv på vinteren (som er det som spiser mest energi).

Som en midlertidig løsning, kan du få laget deg en adapter fra 4-pins 3-fas 16 A støpsel (passer i kontakten du allerede har), til 16 A 3-fas rød kontakt (som ladekladden passer i), men med bare en fase tilkoblet. F.eks Ladespesialisten og Elbilhjelpen kan bygge dette for deg, dersom du ikke har en elektriker lettere tilgjengelig. Du hadde vel allerede kjøpt dette adapteret, og i så fall kan det modifiseres (av elektriker) ved å koble fra L3 (dvs slik at L1/L2 fra blå CEE, kobles til L1/N på rød CEE - i tillegg til jord). Ladekladden da få 1-fas forsyning, og tillater 16 A siden det er industrikontakt (3,7 kW). Du må slå av overvåkning av nøytralleder, siden du ikke har en ekte N-leder tilkoblet. (Og så kan det være at ved å slå av dette får du ladekladden til å fungere med adapteret som du allerede har, uten modifikasjon.....)

Edit: Lagt til forslag #4 etter tips fra el-H nedenfor.

Tusen takk for et veldig utfyllende svar! Nå ble alt mye klarere.

Jeg gjør som du sier og starter med sikringsskapet. Jeg bytter det ut med nytt, og får montert overspenningsvern og eventuelt jordfeilbryter type B.

Jeg har en automatsikring i skapet og den går til 3 fase kontakta i garasjen. 3,7kw vil holde inntil en fast stasjon er på plass.

Det jeg lurer på da er:

Må jeg bytte kontakta fra 3 fas til 1 fas med 3 pinner for å kunne bruke laderen el-H linket til? når har jeg prøvd å bruke audi laderen med adapter til rød 5pins, men fikk ikke brukt den. fikk kun feilmeldinger selv om jeg prøvde å skru av vernet.

Hvis en ny lader kan gi meg opptil 3,7kw for rundt 2000kr, så syns jeg det er greit. Men hvilken kontakt skal jeg bestille? schuko eller 1fas 3 pin? Har tilgang på elektriker som ikke flår meg, så han kan sikkert gjøre om på det..nå angrer jeg på at jeg ikke undersøkt bedre før jeg byttet til 4pins 3 fas :-[

Jeg har altså overgang fra 3 fas til rød CEE 5 pin. Jeg har også overgang til schuko kontakt.

#14
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
torsdag 10. juni 2021, klokken 18:50
Sitat fra: el-H på onsdag 09. juni 2021, klokken 10:36
Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. juni 2021, klokken 23:28
Kan noen med 32 A blått industristikk på laderen sjekke delenummeret på kabelen som plugges i veggen? Det står på "undersiden" av den svarte kontakten som er festet i ladekladden, så den må plugges ut for å kunne se dette. Jeg mistenker dette er 7PP.971.678.R (vinklet støpsel) eller 7PP.971.678.AM (rett støpsel)

I så fall, så tror jeg 7PP.971.678.AG er en 16 A variant som vil kunne gi mulighet til å lade på 16 A blåstikk uten noen ekstra overgang, både dersom en orginalt har 32 A blåstikk eller 16 A rødstikk fra fabrikk. (Jeg har selv det siste, og kan derfor ikke sjekke delenummeret selv)

Disse to delenumrene er brukt på andre biler i VW-konsernet (f.eks Porsche), og kontaktene som skal plugges i ladekladden ser like ut.

Har sett at hybridbiler vw og audi leveres med 16a cee støpsel, de ladekladene er på 3,6 kw, men det kan godt hende at denne kabelen passer på 7,5 kw kladdene, men  Kimedic har 3 fase stikkontakt så han må fortsatt ha en overgang eller bytte kontakten på veggen

Jeg fikk overgang fra 4 pins 3 fas til schuko. Får ikke noe mer en 1,6kw når jeg lader fra denne, så må få en bedre løsning.

Har fått tilbud på bytte av 16stk kurser fra gamle til nye sikringer, ink overspenningsvern til 23k. Det syns jeg var en ok pris. så tenker jeg på å jorde alle stikk i huset samtidig. Tenkte å montere ladeboks også, da det må trekkes ny kabel fra sikringskap til ladeboks. Å det måtte søkes til e-verket om hvor mye strøm jeg kunne få levert. Bor i en "blindvei" på bygda så han mente det ikke var lurt å håpe på for mye..

hva ville dere gjort mtp på lading og utstyr? Skjønner det ikke er lurt å lade fra 3 fas? Så da kan vel ikke det stikket brukes til det? Da må jeg vel trekke kabel fra hus og til dit lader skal være? eller koble seg på fra strømmen inn til garasjen? Jeg skjønner så lite av dette :-\
#15
Audi e-tron / Sv: Noen spørsmål ang lys og oppdateringer
mandag 07. juni 2021, klokken 08:43
Sitat fra: ThomasEL på mandag 07. juni 2021, klokken 08:00
Dette med at noen funksjoner (f eks Dab, lyspakker etc) stadig vekk oppdateres (melding om installering) finnes det en fiks for. Det måtte de gjøre hos meg.
- Du bør nevne dette problemet når du nå skal ha den inn.

Det skal jeg gjøre :+1:
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA