meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TJV

#1
Oppgir ikke Tesla bagasjeromsmålene opp til taket og andre opp til vinduene/hattehylle i bagasjerommet? Men i min ID.4 ser jeg det som ganske trygt å laste over seteryggen da jeg har orginalt lastenett som festes i taket og spennes fast i gulvet med stropper.
Fant ikke bilde til ID.4, men til Porsche. Er ganske likt. https://shop.porsche.com/no/no-NO/p/skillenett-til-bagasjerom-PAB86169100AY1-B/9585516910045W?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=10182596_EC_PL_LAO_CNV_ECO_ECO_BRD_NA_GLB_SEAH_PSEAC_MXED_MIXED_GAD_GADW_CPC_NU_NU_NU_NU_MXD_NO_AL_MXED_10205920-VMK3DIRECT-PMAX-AWO-GENERAL-NO-VXD&gad_source=1&gad_campaignid=20019228700&gbraid=0AAAAABKTtwSF_WLxUePaa6OiCn5XiRF92&gclid=Cj0KCQjw4qHEBhCDARIsALYKFNPIUfZl0dmfs4BQqdJv727ahem3__O6HV87XycarwT-tGu22RjtzdAaAqlaEALw_wcB

#2
Kjøpe elbil? / Sv: Ny familietralle
tirsdag 22. juli 2025, klokken 16:30
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 22. juli 2025, klokken 08:24
Sitat fra: Etternøleren på tirsdag 22. juli 2025, klokken 00:47Vurderer faktisk brukt Y performance fra Tesla, da får man EAP og 1 års ekstra garanti. Ligger i underkant av 400k. Har ca 100k i EK.

Verditapet er vel fortsatt størst de 1-3 første årene vel?
Absolutt størst verditap de første tre årene.  Men husk å sjekk dekk på Y performance. Nytt sett med sommer+vinter koster over 40k (kun dekk) hvis det er 21 tommers hjul og man ikke går for billige greier fra Kina.

Hva er grunnen for å sjekke (ekstra) for dekkslitasje på den utgaven?
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Ny familietralle
torsdag 17. juli 2025, klokken 00:40
Trommelbrems på vanlig bil vil jeg tenke er en fordel. Den største ulempen må være at på åpne felger så ser det ikke så stilig ut med trommel bak og skiver foran.
Bremsene bak benyttes svært lite, og er ikke stålkvaliteten ganske bra så ruster skiver bak fort med mindre man har i bakhodet å ta noen kraftige nedbremsinger innimellom.
Skal sies at jeg har opplevd at trommelbremsen hang på min ID.4 når jeg ikke hadde kjørt bilen på noen dager i fuktig vær. Møller tok å utbedret det med noe pakninger så det skulle bli mer tett/lukket visst jeg forsto de riktig. Og etterpå har det fungert perfekt.

For mange år siden hadde vi en brukt Peugeot med trommel bak. Gikk nesten 100.000 og flere EU-kontroll - uten å gjøre noe som helst vedlikehold! (Ja, den var på bremsetester og bremset jevnt bak, så alt virket.)
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
onsdag 16. juli 2025, klokken 21:24
Er det slik at nye ladere er det "kampanje" priser på? Evt hvor lenge varer det?
Ellers ser jeg uno-X opererer med 4,8kr å Dovre og videre nordover er det 4,5kr. For å være ærlig hadde jeg håpet på under 4kr, men egentlig så hurtiglader vi så lite at jeg burde brydd meg fint lite.
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
onsdag 16. juli 2025, klokken 19:20
Jonas Abrahamsen tok norsk etappeseier i Tour De France i dag. Det betyr at i morgen kan alle (med CCS kontakt) lade hos Uno-X i morgen til 1kr kWh ved bruk av kort.

https://unox.no/tdf25/

For øvrig har jeg sett i en ukes tid at det er kommet et nytt ladested i Bergen nord, rettere sagt Åsane. Noen hundre meter fra IKEA. 2kr kWh der har det vært frem til nå. Enkelt å se med skilt langs veien.

Og i Porsgrunn og Tvedestrand kan man lade til 2kr kWh.
Godt mulig det er flere steder, har funnet prisen i appen Monta Charge.

God sommer.
#6
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
lørdag 05. juli 2025, klokken 04:44
Jepp, er 20.000km i året. Den er gått 75.000km på 4 år og sommerdekkene, spesielt bakdekk blir siste år i år og vinterdekkene holder sikkert 2 sesonger til.
Helt riktig at noen ID.4 har hatt altfor stor slitasje på innsiden av bakdekk.

Selv om vi havnet altfor langt unna emnet i denne tråden, så har jeg bare 1 spørsmål.
  Det er som kjent ikke noe krav til service på Tesla, men er det ikke krav om å bytte bremsevæske? Bremsevæske tiltrekker jo seg fuktighet og stempler og sylindre blir utsatt for korrosjon samt kokepunktet senkes. Det siste er vel ikke det største problemet i kalde Norge med norske hastigheter.
  Synest det virker rart at en bilprodusent godtar at en Tesla kan være 10 år gammel å kjørt en halv mill km men fremdeles er det innafor visst du skjønner. Litt satt på spissen. Hvordan funker det egentlig?
#7
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
fredag 04. juli 2025, klokken 23:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. juli 2025, klokken 00:03Er jo bedre å sitte i bilen som blender enn å bli blent selv  :D  Vil du være hammeren eller spikeren, som Oscar Westerlin sa i forræder  :)

Jeg har den enkleste hengerfesteløsningen - står på alltid  :)
Er VW forsikring billigere? Hvor mye koster den?

Baksetene på Model Y har i hvertfall sota sidevinduer og sota takvindu som standard.

Mange mener en ikke savner CarPlay når en har Tesla. Jeg aner ikke.

Var ute og kjørte i dag, OG DET ER NOK NÅ! Så 5 Teslaer samtidig av 8 biler. Det er over 77500 Model Y på veiene, og 50500 Model 3, altså 128.000 til sammen.

Kan folk heller kjøpe Cupra og A6 Touring og andre kule biler en stund? Kan jo få klaustrofobiske anfall når ALLE bilene er Tesla.

Da har jo vi samme løsning på hengerfeste da! Mitt står alltid også på, bare vipper det opp når det ikke er i bruk. Tar vel 3 sekund inkludert å trykke på knappen. Og tilhengerkontakten er ikke gjemt, den er montert på kroken.

Har betalt 881,93 kr mnd inkl alt, ja inkl trafikkavgift til staten, leiebil og alt som er. Husker ikke egenandelen i farten.

Hva koster Teslaen din i mnd med avgiften?

Når eg hører hva andre betaler for Teslaen sin i forsikring så har jeg funnet ut at det jeg betaler i forsikring og service annethvert år, blir ca det samme som kun forsikring på Tesla. Men jeg sitter igjen med en bil som har nysmurte bremser og litt andre ting, spørs hva service det er.
#8
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
onsdag 02. juli 2025, klokken 19:27

Beklager mangelfull presisering,jeg mente at Y gikk 2 mil lengre Etter 0 %, ikke lengre totalt. Jeg mener at Y ikke leverer oppsiktsvekkende rekkevidde ift pris /konkurrenter, men at model 3 derimot gir Ekstrem mye rekkevidde ift pris og konkurrenter
[/quote]

Har du eksempler på andre biler som tilbyr innskudd på kun 2500 på dag 1, og så 4556,- i måneden i 3 år og 5632 for 7 år, og da en bil med:
- 700+ liter bagasjerom
- 4WD
- 0-100 på 4,8 sekunder
- 1600 kg hengerfeste inkludert
- varme i 5 seter

Xpeng G6 er kanskje det nærmeste?
https://www.bilia.no/biler/xpeng/biler/xpeng-g6/
[/quote]

Tilfeldigvis så traff Tesla AKKURAT de parameterne 😄😄😄

Visst man slenger inn parametre som solgardin, sitteputeforlenger, et enkelt og elegant løsning på hengerfeste, Apple CarPlay eller Android, frontlys som ikke blender andre, forholdsvis billig forsikring, så kan jo TILFELDIGVIS VW passe inn i de parametrene 😄😄😄
#9
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
søndag 08. juni 2025, klokken 19:35
Akkurat hva som er helt riktig utregning fra fabrikk er det nok mange meninger om. Fossilbiler kan fint kjøre i 110km/t på hele reservetanken og så er det plutselig helt tomt. Om det bør være sånn på elbiler, tja vet ikke. Batteriet kan vel ta skade. Om bilene bør stoppe på 0%, eller f.eks 5km etterpå, tja tenker helst etterpå. Men det blir vel litt "urettferdig" mellom bilmerker i test visst noen velger å ha software med 100m etter 0% og noen velger 25km.
Jeg tenker det er veldig nyttig informasjon om hvor lang ladetid det er fra 10-80%, hvor mange km det er mellom 10-0% og evt hvor mye km under 0%.

Jeg har opplevd redusert effekt med min id.4 én gang. Det var i lett oppoverbakke i 70-sone. Var vel 3-4% igjen. Klarte holde hastigheten på flaten, da var laderen bare 2km unna og jeg plugget i på 3%.

Biler har diverse styrker og svakheter. E-Tron er jo helt rå på hurtiglading over 80%, der er Tesla svak. Forbruk er det fullstendig motsatt da Tesla alltid har vært flink på effektivitet. Litt urettferdig sammenligning siden e-tron ikke er ren elbilplattform.
#10
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
søndag 08. juni 2025, klokken 18:26
Sitat fra: Breezec på søndag 08. juni 2025, klokken 14:54
Sitat fra: TJV på søndag 08. juni 2025, klokken 14:16Godt mulig det er utdatert info på nyere modeller. Det som er vanskelig med Tesla. Enten finner man det i instruksjons"bøker" eller så er det gjerne en rettssak de har vært i. Og googler man litt med stikkord så blir det gjerne rettssakene som kommer opp og man leser en nyhetssak om det.

Fordelen er hvertfall at bilene er like, i motsetning til f.eks ID.x bilene der det skiller funksjonalitet mellom softwareversjoner, og bilene støtter forskjellige software etter når de blir produsert. Noe så enkelt som forvarming av batteri før lading er umulig vite om en bil støtter hvis man kjøper brukt derfra. Slik sett er det enklere med Tesla, der det også finnes et stort teknisk miljø for de som er interessert.


Her forsto jeg deg ikke helt. Du skriver først at det er utdatert info at bilene til Tesla ikke bør kjøres under 5% ref den rettssaken jeg linket til. Så skriver du at fordelen med Tesla er at de er like. Visst de er like er vel den rettsaken gyldig info fremdeles? Eller er det litt som VW, der man må kjenne bilmodellene/årsmodellene litt for å f.eks vite om man kan aktivere forvarming selv før hurtiglading?
Jeg har ingen anelse om når skillet om den 5% er gyldig eller ikke. Er det årsmodell, bilmodell, facelift på Tesla?

Det enkleste for å vite om det er forvarming på ID er rett å slett trykke seg inn på menyen og sjekke. Man kan finne ut av det ellers også, men det er for "spesielt interesserte".

Selv om jeg kjenner enkelte bilmerker og modeller godt og frykter ikke selv å kjøre de ned til 0-5%, så anbefaler jeg ikke uerfarne å sikte seg inn til mindre enn 10% (men jeg synest det er nyttig info selv å vite hvor langt under 10% bilene kan gå). Samme med bensinbiler, eg anbefaler å fylle når man kommer til reserve, selv om man fint kan kjøre 6-7mil til. Mine råd skal folk kunne stole på, ikke stå strømtom langs veien - da fortjener jeg kjeft etterpå.
#11
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
søndag 08. juni 2025, klokken 14:16
Godt mulig det er utdatert info på nyere modeller. Det som er vanskelig med Tesla. Enten finner man det i instruksjons"bøker" eller så er det gjerne en rettssak de har vært i. Og googler man litt med stikkord så blir det gjerne rettssakene som kommer opp og man leser en nyhetssak om det.
#12
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
søndag 08. juni 2025, klokken 13:24
Akkurat Tesla har jo det vært rettsak i Norge på hvor langt ned på batteriet man kan kjøre bilene.


« Tesla viste også til bilens manualer, der det heter at bilen helst skal holde over 20 prosent batterikapasitet og ikke gå under 5 prosent.

En servicesjef i Tesla Norge forklarte retten at «når bilens 12 volts batteri er under 5 % batterikapasitet, vil det komme feilmeldinger på batteriet. Feilmeldingen kommer som følge av at hovedbatteriet stopper å forsyne 12 V-batteriet med strøm, og spenningen synker. Dette er for å unngå at hovedbatteriet blir fullstendig utladet, og er i tråd med bilens sikkerhetssystem.»

Han forklarte også at når bilen er i bruk, kan den dersom den er på 5 % batterikapasitet tømmes for batteri på mellom 30 og 10 minutter, avhengig av forholdene.»


Kilde: https://www.tu.no/artikler/tesla-gikk-tom-for-strom-eieren-skyldte-pa-bilen-men-tapte-rettssak/435637
#13
ID. 7 / Sv: Erfaring trommelbrems bak
torsdag 29. mai 2025, klokken 11:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 28. mai 2025, klokken 08:21Husker i gamledager. Da Model S fra 2014 ble kjøpt ny fra butikken, med T-skjorte og det hele. Den gangen strømmen var billig, renten var lav og det kostet 20 kroner for en 200g-sjokolade.

Da tok det ikke lang tid før bremseskivene subbet av rust. Tesla tok bilen inn og sa: "Skal ikke være sånn", og erstattet med flunk nye bremseskiver av bedre materialkvalitet som omtrent ikke kan ruste, samt at klaringen var bedre, samt at de kom med en software-oppdatering, som gjør at bilen automatisk svakt dytter skivene inntil klossen mens du ikke bremser, for å tørke av skivene...sånn med jevne mellomrom... sånn, da var det fikset for alltid....

Litt kjedelig å lese at VW fortsatt bruker trommelbrems, og fortsatt klandrer kundene både når det gjelder bremser og dekk. Husker at i 2008 så måtte du opp på den litt mer sportslige Toyota Yaris 1.8 for å få skivebrems på alle 4 hjul, og ikke bare trommelbrems bak.

Sorry for gallen spredt....det bare kom opp...kunne ikke stoppe det....

Visst du mener trommelbrems ikke er egnet på kjøretøy, så bare unngå tanken på at det er trommelbrems på lastebiler neste gang du står i kø og de kommer en lastebil bak deg 😉

Men, siden du nevner både Toyota og år 2008 så kan jo jeg fortelle en kort historie. Det var faktisk rundt den tiden, husker ikke helt årstall. Men en Toyota mekaniker sa at før i tiden byttet de bare bremsebånd bak på Yaris av og til, ellers bare rengjøring. Men så kom Toyota med skiver bak på Yaris, da var det helt vanlig å bytte skiver og klosser pga rust på EU-kontroll.

Ellers så hadde jeg og min samboer en Peugeot 306 1,6l bensin omtrent på den tiden (noen år gammel). Pga pendling så ble det mye km på kort tid, men vi kjørte bilen ca 100.000km - uten å åpne trommelen bak, altså vedlikehold. Gikk gjennom 3 EU-kontroll, og den var flere ganger på bremsetester på verksted. Men, alle verdier var innenfor, så eg gjorde ingenting.
Snakk om ting som bare virker, altså sånne "fryktelige" bremsetromler.

Sorry for de ærlige historiene, kunne ikke la de være usagt her.
God langhelg.
#14
ID. 7 / Sv: Erfaring trommelbrems bak
tirsdag 27. mai 2025, klokken 18:31
Man merker det når du setter bilen fra Park til Drive/Revers. Typisk i litt fuktig vær etter bilen har stått i ro et døgns tid. Håndbrekket slipper liksom ikke helt taket fra innsiden i trommelen. Man får en brå start.

Den andre måten man merker det er når man bremser rolig/vanlig ned mot stopp, så blir det nesten som nødbrems når man kommer ned i ca 5km/t. Lite elegant stopp blir det.
Er visst i overgangen mellom regenerering og når bremsene skal tre inn visst jeg har forstått det riktig. Denne overgangen merker man ikke når det ikke er rust på innsiden av trommelen.

Forklarte jeg det vanskelig så bare spør, så skal jeg prøve å hjelpe/forklare.

Du vil ikke på noe måte miste bremsene i noe situasjon, men den vanlige "elegante" stoppet man foretar er bortimot umulig. Forsvinner midlertidig med en kraftig nedbremsing.

Et godt tips uansett elbil er å ta kanskje annenhver uke ta bilen i N, så bremse kraftig ned fra kanskje 60km/t til omtrent null for å forhindre rust på bremsene bak mener jeg.
#15
ID. 7 / Sv: Erfaring trommelbrems bak
tirsdag 27. mai 2025, klokken 13:49
Hatt samme problem med bremser som satt fast bak på min id.4. Møller tok det på garanti. Monterte noen pakninger og etterpå har det vært perfekt. Ta kontakt med forhandler, regner med alle bilene på MEB plattformen kan være utsatt for samme problem. Problemet oppsto først etter 2-3 år på vår bil.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA