meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PelsJakob

#1
Sitat fra: Rosstopher på søn 20. okt 2024, kl. 09:48Jeg ville først å fremst ha sett på muligheter for å fikse den lille bakken så du ikke trenger å la den diktere bilvalget ditt.
Kan forstå forslaget, men det er dessverre ikke noe alternativ i det området vi bor i. Det vil si, soneparkering kunne vært et alternativ, men da ville det uansett neppe vært aktuelt med elbil siden lading ville blitt utfordrende.

Skal se nærmere på Citroën/Peugeot/Opel; har hatt inntrykk av at de er noe dyrere enn Maxus/Nissan.

Har vurdert Tesla Model X, som også ble nevnt, men synes den er litt i dyreste og største laget.

Takk for alle innspill!
#2
Hei!

Trenger en bil med med plass til minst to voksne og tre barn (to forover- og én bakovervendt).

Det mest utfordrende er at vi har en trang og bratt (men riktig nok kort) bakke opp til garasjen, med en rundt 90 graders sving rett før innkjøring til garasjen. Det ideelle ville trolig vært en smal bil med kort front og firehjulstrekk. Denne kombinasjonen ser imidlertid ikke ut til å finnes, i alle fall ikke innenfor budsjettet. ID Buzz ville ellers vært en god kandidat.

Heller derfor mot å prioritere bort firehjulstrekk og satse på Nissan E-NV200 eller Maxus Euniq 5. Håper at noen har innspill på både hvilken av disse to som er å foretrekke, spesielt med hensyn til egenskaper i bakker og på glatt føre, og om det kan være alternativer som vi ikke har tenkt på. Kjører e-Golf i dag, og har enda til gode ikke å få den inn i garasjen, så dersom de nevnte ikke er verre enn den på glatt føre, bør det fungere.

Har i utgangspunktet utelukket SUV-ene på markedet, hovedsakelig fordi de blir for brede og har lite bagasjerom tilgjengelig med syv seter. EQB hadde nok vært mest aktuell, siden den er ganske smal.

Noen andre punkter:

- Håper å unngå å bruke mer enn kr 300 000.
- Rekkevidde er ikke avgjørende.
- Ønsker helst syv seter, men kan være åpen for fem eller seks, så sant det er plass til barnesetene.
- Har i utgangspunktet hatt et prinsipp om ikke å kjøpe biler som er gått mer enn 50 000 km, men usikker på om dette er like vesentlig for elbiler. Uansett: Jo nyere bil, jo bedre.
- Design, merker, kjøreglede, etc. har i utgangspunktet ingen betydning.

Alle tips mottas med takk!
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Hengervekt
fre 08. mai 2020, kl. 09:16
Dette ble kommentert i Elbil24s artikkel: https://www.elbil24.no/tester/vi-kjorte-arets-mest-spennende-nykommer---dette-lover-svaert-bra/72437571

SitatElbil24 har tidligere fått oppgitt fra teknikkere i VW i Tyskland at VW ID.4 vil kunne trekke 1.600 kg. Dette forundret Skoda-gjengen, som kommuniserte 1.250 kg for Enyaq. De var likevel bestemt på at også de skulle kunne trekke 1.600 kg. dersom VW ID.4 kan det. Her er det med andre ord mulighet for en oppjustering av spesifikasjonene.
#4
Det blir misvisende eller i beste fall upresist å se på månedlige lånekostnader (renter og avdrag). Da ser man bort fra verditapet, som er den største og mest usikre kostnaden ved å eie en bil. Det mest presise vil være å beregne verditapet på de to bilene i et gitt tidsrom, og se bort fra avdragene.

Dersom du planlegger å beholde den nye bilen i fem år, kan du trolig beregne rundt 300 000 i verditap, det vil si 60 000 pr år. På Golf-en kan du antakeligvis ta utgangspunkt i rundt 10 % verditap pr år, det vil si rundt 82 000 på fem år, og dermed 16 400 pr år.

Du skal trolig kjøre betydelig mer enn 15 000 km i året for å spare inn igjen differansen på 43 600 i årlig verditap, i tillegg til ekstra rentekostnader.

Man kan selvsagt diskutere hvorvidt fossildrevne biler vil ha større verditap, og elbiler mindre, de neste fem årene.
#5
Hyundai KONA / Sv: Bestilling av Kona
tor 19. okt 2017, kl. 12:11
Hvordan finner man ut kønummeret sitt?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA