Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dudi

#1
EQA / Sv: EQA
torsdag 02. juni 2022, klokken 14:30
Som sikkert flere ser så kommer EQA250 med økt rekkevidde til 496km «Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure» / WLTP på 2023 modellen. Prisen har da økt med kr 16.000,-

#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
fredag 13. november 2020, klokken 14:33
Vi kjører av og til 18mil fra Strømmen til Nordseter og har igjen ca 3-6 mil ved ankomst. Holder ca farten på motorveien. Slik har vært siden vi fikk bilen for 2 år siden. Ingen endring. Tilbake/nedover er det en helt annen positiv sak.  :)

Har ikke hatt noe som helst av problemer med denne bilen. En service til 2500,- . Dette er ren og skjær økonomi. Lader slow på jobben gratis. Hurtigladet 2 ganger.
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Vinterdekk størrelse?
fredag 13. november 2020, klokken 14:23
Bridgestone Blizzak 205/60-16
Stillere, Mykere, bedre retningsstabilitet.
Suverene egenskaper og fyller hjulbuen mer.
I tillegg blir speedometeret mer korrekt.

Kan ikke bli mer fornøyd!  :+1:
#4
Nissan / Sv: Passivt kjølte batterier
onsdag 05. februar 2020, klokken 23:38
Sitat fra: TJV på torsdag 10. oktober 2019, klokken 21:03
Har hatt Leaf 40kWh i halvannet år, kjørt noen og tjue tusen kilometer og hurtigladet en håndfull ganger. Bor i Bergen og vært på ferie til Kristiansand med bilen også. Så tenker overhodet ikke på væskekjølte batterier eller rapidgate. Har vært fint å kunne parkere bilen i 14 dager ved utenlandsreise og ikke ofre vampire drain en tanke slik som et annet bilmerke med væskekjølt batteri sliter med. Men såklart, hadde jeg hatt behov for en bil jeg skulle kjørt hundrevis av kilometer mange dager i året, så hadde jeg ikke valgt den bilen jeg har idag.

Jeg har akkurat samme opplevelsen. Digger bilen!
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Led eller ikke?
onsdag 29. januar 2020, klokken 15:17
Velg en bil med LED lyspakke! LE utgaven har dette.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
onsdag 29. januar 2020, klokken 15:14
Sitat fra: chriso89 på onsdag 29. januar 2020, klokken 14:50
på min 40 kwh batteri. hvor langt kommer jeg i 100 kmt drammen mot stavanger?

Du sparer enormt mye på å legge deg litt lavere i hastighet. Luftmotstanden utgjør mye over 80Km/t. Har erfaring fra mc. Samme gjør kjørestilen. Med litt margin klarer du sikkert 18mil med den temperaturen vi har for tiden. Lader du 2 ganger underveis klarer du dine 50mil.
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Løsning på vond sete
onsdag 29. januar 2020, klokken 14:22
Sitat fra: hemi på mandag 27. januar 2020, klokken 23:47
Tråden avslører vel at det ikke bare var jeg som slet/sliter med setene...?

Jeg sørger effektivt for litt reality check så man slipper ekkokammer med  folk som bare rosemaler alt og forsvarer "sitt kjøp"

Flott bilen din virker, du må være en av få med fungerende app og varme kontroll også kanskje? ikke feilvisning på speedo heller? ESP som ikke er rar/dårlig laget og lar den spinne 1 og 1 før den korrigerer med å bremse 1 hjul Sliter du ikke med ladehastighet på tur? Jeg føler ting bør repeteres til produsenten får det med seg, og endrer/fikser det. Er kritikken skarp nok og omfanget der, kan de finne på å lytte. Absolutt alt jeg har skrevet om negative ting ER reelle.

Jeg kjøpte usett da jeg tenkte hey, nissan leaf har solgt mye og må være helt ok. Hadde virkelig satt pris på å vite om alle nedsidene med bilen og en ærlig review (som vi har sett den siste tiden i bilbladene), da hadde jeg aldri kjøpt den.

Sorry OT.

"Ikke feilvisning på speedo heller?"
- Jeg har ca 4km/t for mye på vinter (205/60) og org. sommer. Som på flere andre biler jeg har hatt.

""ESP som ikke er rar/dårlig laget og lar den spinne 1 og 1 før den korrigerer med å bremse 1 hjul"
- ESP virker litt forskjellig i alle biler.

Sliter du ikke med ladehastighet på tur?
- Jeg har kjørt 40 mil på en tur med en lading. Fikk 40Kw. Ellers bruker vi saktelading 13A hver gang når vi er på jobben. Dette holder 20 mil hver dag og det er langt mer en vi trenger. Etter nå 2 år med denne rutinen har vi en SOH 95%. Det er i praksis nybilbatteri.

Tilbake til T.

Setene passer meg utmerket. Samme gjør dem for kona. Vi nevne at vi begge har normal kroppsvekt og høyde. Mulig derfor. Vi har en MB180 som ikke har døyt bedre seter.


#8
Sitat fra: Jossemosse på mandag 27. januar 2020, klokken 19:52
Denne er da kun lovlig for sykkelstativ etc, ikke tillatt å bruke med henger..

Ja! Regnet med det. Gratulerer med utmerket bil.  :)
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Løsning på vond sete
mandag 27. januar 2020, klokken 22:34
Sitat fra: hemi på søndag 26. januar 2020, klokken 14:09
Jeg slet i flere mnd, søkte hjelp osv for å finne ut av det uten hell, har "noen" ryggsmeller etter håndball aktivt på høyt nivå + ski, så trodde det bare var gammel skade, var ikke før jeg byttelånte bil med en kompis for å få flytta noe ting, en HIACE av alle ting, så "oi her satt jeg jo godt?!" mens jeg langkjørte den, sært men sant. kjørte så kosebilen min som har racing bøttestoler som daily beater, og all au forsvant. Prøvde igjen kjøre leaf og det kom tilbake.

Solgte leaf, ikke hatt au i hverken i3 siden, eller da senere tesla model 3.

Hvorfor poster i i Leaf fora? Du har jo bare negativt å si om denne bilen og bare postitivt om Tesla og BMW. Folk kan bli litt lei av deg her. Det må være noe mer som irriterer deg angående Leaf. Jeg er veldig fornøyd med min Leaf40. Mangler bare hengerfeste. Vi kjører den strekningen den kan (18-25mil) og lader når vi har behov for dette. Min Leaf har ikke hatt en eneste feil eller unote siden jeg hentet den ut for 2 år siden. Om en uke skal jeg ha dem på 2 års service. Dette koster meg 2500,-. Har aldri vært i nærheten av dette lave vedlikeholdet på noen bil jeg har hatt.
Den bare triller avgåede og kupen er stille og behagelig.   :+1:
#10
Hengerfeste for liten henger holder i massevis. :+1:
#11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Løsning på vond sete
mandag 27. januar 2020, klokken 17:24
Jeg pleier å ha ryggproblemer, men får dette ikke av leaf 40 som jeg har. Sitter faktisk bra. Så her er det sikkert snakk om en missmatch mellom kropp og seter. Skjelen også kanskje...  :)
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Selge en 2018 LE gått 20000
onsdag 22. januar 2020, klokken 21:44
Nei, jeg har den enda. Det sitter langt inne å kvitte meg med den.
Leafspy viser nå: 95% SOH, 4QC, 272L1/2, 20k km, snart 2år gammel.
#13
Sitat fra: z4rd på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:13
Forslag:

Du kan gå på Finn.no - Etter å ha gått inn på bil, gjør følgende:

Velg "Elektrisitet" under feltet for Drivstoff. Da vil du få opp 4 609 biler, i skrivende stund.

Deretter kan du bla litt ned på filter-menyen på siden og under Utstyr velge "Hengerfeste". Da sitter du igjen med 324 biler.

Da har du 85 Audier, 4 Hyundai, 14 Jaguar,  9 Kia, 11 Maxus, 10 Mercedes-Benz, 5 Nissan, 2 Renault, 7 Volkswagen.

Er 175 Teslaer også, men de utgår jo siden de er amerikanske, piper, dørene henger og bilen ellers faller fra hverandre.

Regn også med at en del av bilene over er registrert feil mtp utstyr, så korrekt antall elbiler med hengerfeste er potensielt litt lavere.

Lykke til med jakten!

...og bilen ellers faller fra hverandre.  :)

Takk!
#14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Selge en 2018 LE gått 20000
onsdag 22. januar 2020, klokken 18:56
Sitat fra: Øyst1 på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:52
Lite som tilsier at denne «utfordringen» eller hurtiglading er så enormt skadelig for batteriet.

Er flere eksempler her på forumet hvor biler er mye hurtigladet og ladet til 100 prosent hver natt, som har bedre SOH enn biler som sjeldent har blitt hurtigladet og hvor en har vært nøye med å ikke lade over 80 prosent.

Det er mer tilfeldigheter som avgjør om bilen har bra batteri eller ikke. Men, det er min erfaring.

Ta med obd2 dongle og Leafspy når en skal kjøpe bil, så får en fort lest av helsa på batteriet.

Jeg har Leafspy og dongle. Hva skal jeg da se etter?
#15
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:33
Sitat fra: Dudi på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:28
Det var ikke alarmlyder, men piping fra motor eller regulater i ifm gassen.
Vi har 2 Teslaer i familien. Ingen piping.
Har hatt Leaf og ser meg ikke tilbake.

Merkelig dette. Eieren hørte det ikke, men det gjorde jeg. I tillegg hang dørene nedover. Dette var lett synlig via pyntelistene. Bagasjedøren slo også ned mot fangeren. Hadde vist byttet både motor og batteri.  :o Mulig dette var en typisk mandagsbil. Nok om dette.

Finnes det ikke andre litt rimelige elbiler med hengerfeste?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA