meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Torfinn9990

#1
BMW i3 / Sv: Alarm på bilen
onsdag 24. januar 2018, klokken 10:06
Ja ikke vet jeg. Visste ikke at det var alarm på bilen engang. 
Har ikke noe inni bilen i hvert fall. Har ingen husdyr. Dette var om morgenen, og det snødde.  Kan det ha vært en katt?  Har sett katter på taket av bilen før.
#2
BMW i3 / Alarm på bilen
onsdag 24. januar 2018, klokken 06:49
I går morges da jeg kom ut til bilen sto alle blinklysene på blinket og det var en lydalarm også. Hva kan dette ha vært? Sto ingenting i displayet og bilen fungerte helt normalt.
#3
BMW i3 / Sv: Sideruter som fryser fast
søndag 17. desember 2017, klokken 11:14
Har opplevd at pakningene følger med ned i døra. De krølles, men det retter seg når bilen tiner.
#4
BMW i3 / Sv: i3 på vinter - erfahrungen?
søndag 17. desember 2017, klokken 11:11
Sitat fra: Electricity på lørdag 04. november 2017, klokken 13:12
Hvordan har eierne opplevd sine i3 på vinteren i frost?

Jeg tenker da:
- Rekkevidde degradering?
- Dører og vinduer og ising. Har rutene frosset? (Tenker i fordørene som "trekkes" ned)
- Tynne dekk på glatt vei, positivt?
- Traction og fremkommelighet?
- Er varmeapparatet kraftig nok?

Det med vinduene er problem. Pakningene fryser fast i glasset og trekkes med ned i døra. Har skjedd på begge sider. Pakningene krølles.  Men det retter seg når bilen tiner.
#5
BMW i3 / Sideruter som fryser fast
tirsdag 18. april 2017, klokken 11:26
Siderutene går jo ned et par cm hver gang man åpner dørene. Er denne funksjonen mulig å fjerne? På vinteren er det problemer med at rutene fryser fast og da sliter motoren.
#6
BMW i3 / Sv: 170 HK ?
mandag 10. april 2017, klokken 09:07
kWh er et mål på energimengde.  kW er effekten.  Effekt er energimengde dividert på tid. Har man for eksempel brukt en energimengde på 18kWh de siste 100 km er det helt umulig å regne ut effekten uten å vite hvor lang tid man har brukt på de 100 km.  Har du for eksempel brukt en time så tar man 18kWh/1h = 18kW. Altså har man brukt 18kW i gjennomsnitt den siste timen.
#7
BMW i3 / Sv: Avreise og klimatisering.
søndag 19. mars 2017, klokken 20:21
Ok. Takk for svaret. Stusset litt på valgmuligheten.
#8
BMW i3 / Avreise og klimatisering.
søndag 19. mars 2017, klokken 16:49
Man kan stille inn avreisetidspunkt for eksempel mandag kl 0700. Hva skjer dersom klimatisering står til av?  Bilen er ikke tilkoblet lader. Etter det jeg skjønner skjer det da ingenting?
#9
BMW i3 / Sv: BMW Wallbox 22kW
fredag 17. mars 2017, klokken 11:18
Sitat fra: JorgenM på torsdag 26. januar 2017, klokken 14:08
Sitat fra: Orbit på torsdag 26. januar 2017, klokken 13:18
Du må desverre ha 400V TN-nett for at 3-fas skal gi noen mening. 230V 3-fas er en sær norsk ting som ikke ble med i standarden for elbillading.
Jeg er totalt grønn på slikt, men har et spørsmål relevant til det du skrev.

Her er det 230V annlegg. Alle sikringer står det 230V på UNNTATT sikringene for garasje, dem står det 400V på. Og vi har 3-fas i garasjen. Har vi da 400V 3-fas i garasje?
Du har sikkert fått svar allerede. Men tips er å se på den trefase stikkontakten du har i garasjen. Er den blå er den 230 volt. Er den rød er den 400 volt.  Altså lokkene på kontakten. Det samme med støpsler.
#10
Ikke for å kuppe tråden men er begge mikrofonene aktivert slik at man kan svare også dersom man sitter på passasjersiden?
#11
BMW i3 / Sv: LED fjernlys
fredag 17. mars 2017, klokken 06:36
Sitat fra: Autowinder på onsdag 08. februar 2017, klokken 14:28
Sjekke at pærene er testet kompatible med Canbus ?
Det er ikke canbus ut til pærene. Det er nok overvåking av strømtrekket til lysene for å gi beskjed til fører om at ei pære evt er defekt. Hvis man setter inn ei led pære så vil man kunne få feilmelding fordi denne ikke har det strømtrekket ei halogenpære har.
#12
BMW i3 / Sv: Lading og rekkevidde
fredag 17. mars 2017, klokken 06:30
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mars 2017, klokken 06:17
Sannsynligvis kaldere batteri.
Ok. Men skal ikke batteriet varmes når den er plugget i?
#13
BMW i3 / Lading og rekkevidde
fredag 17. mars 2017, klokken 06:03
Satte bilen på lading på jobb i går morges. 7,5kw lader. Kl 11 var den ladet til 100 prosent. 194 km. Stilte inn avreisetidspunkt til 17:30. Bilen sto tilkoblet hele tiden. Da var rekkevidden falt til 184km. Hva kommer det av? Ville tro at km skulle øke?
#14
BMW i3 / Sv: Bruk av varmeapparat kolonnekjøring
lørdag 11. mars 2017, klokken 18:37
Sitat fra: Orbit på lørdag 11. mars 2017, klokken 18:22
Bilen buker maksimalt 5.5kW til oppvarming. Men varmeapparatet trenger ikke kjøre på full effekt for å opprettholde temperaturen du allerede har i bilen. I tillegg hjelper varmepumpen med å redusere forbruket. I praksis ender du nok opp med å bruke 2-3 kW mens du står på vent, eller ca 10% av batteriet per time (eller enda litt mindre med dine forsiktige 17-18 grader).

Du kan nok halvere dette ved å kombinere setevarme og å kjøre ventilasjon innimellom (så lenge dere bare er to i bilen), og likevel få grei komfort.
Var noe slikt jeg tenkte.
#15
BMW i3 / Sv: Bruk av varmeapparat kolonnekjøring
lørdag 11. mars 2017, klokken 18:35
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. mars 2017, klokken 18:32
Man skal alltid ta med godt med klær ved fjell passering og normalen er vel å kjøre med lite eller ingen varme i kolonne. Godt kledd trenger man ikke mye varme i en bil...
Jo kjører kolonne noen ganger på vinteren. Ved snøføyke bruker man å skru av varmen og kjøre kaldluft opp på ruta. Varmen greier aldri å tine sneen uansett bil. Hvis man har varme på klabber det bare på viskerne.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA