meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - derwaechter

#1
Model Y / Sv: Model Y Standard
tir 14. okt 2025, kl. 11:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 14. okt 2025, kl. 09:34and a covered-up glass roof which has puzzled many as to why Tesla didn't just put a metal roof there or just leaf the glass roof uncovered.

Den syns jeg også er ekstremt rart.
#2
Model Y / Sv: Model Y Standard
man 13. okt 2025, kl. 13:38
Sitat fra: Daniel_0007 på fre 10. okt 2025, kl. 10:23Gir den et par måneder før tesla fjerne den og sier folk ikke var interessert  :laugh:
Men virker perfekt for bil utleie selskaper.
80 000 prosforskjell mot premium er jo en del penger. Tror du ikke at det finns folk som la seg friste av det?
#3
Tesla SW og AP / Sv: Fartsgrense
fre 08. aug 2025, kl. 18:49
Sitat fra: OlaM på fre 08. aug 2025, kl. 10:36Det er vanskelig å forstå at det er så dårlig, når så mye annet er så bra. Det er veldig lett for meg å visuelt sanse hva som er gjeldende sannhet på et gitt stykke vei. Elons selvkjøringsfilosofi er at bilen kun skal sanse sine omgivelser visuelt, hvis den hadde gjort det hadde den vært bedre. Men den gjør jo helt klart noe annet. Hvis kartdataene var dårlige eller vanskelig tilgjengelig kunne jeg forstått det bedre, men her i Norge er de offentlig, gratis tilgjengelig og de er korrekte.

Bilen kan registrere et opphevet-skilt, vise det til meg på skjermen, og så ignorere det. Fartsgrenser fra naboveier kan "smitte" over, selv om den tydelig viser at den kjører på riktig vei. Fartsgrenser med underskilt ignorerer den jo selvsagt aldri, da gjelder fartsgrensen med en gang. Det er en salig miks av merkelige feil og det har ikke blitt bedre på mange år. De har en eller annen selvpåført begrensing som gjør at de ikke vil fikse dette skikkelig, gud vet hva for slags merkelig Silicon Valley-grunn det er.

Aldri i verden om disse bilene noen gang kan kjøre seg selv trygt. Hvis du tror på det tror du på julenissen. Og det er ikke et tech-problem, det er et leder-problem.

Amen!

#4
Tesla SW og AP / Sv: Fartsgrense
tor 07. aug 2025, kl. 22:12
Sitat fra: What-a-watt på tor 07. aug 2025, kl. 19:38Dette har vært diskutert i det uendelige. Finnes verken svar eller løsninger.

Så full selv driving er umulig?

Ærlig talt trodde jeg at det burde være et av de enklere ting å løse. Hvor vanskelig kan det være å gjenkjenne skilt?
#5
Tesla SW og AP / Fartsgrense
tor 07. aug 2025, kl. 18:57
Har kjørt Model Y i snart to år nå.

Massevis i Norge og i eller gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Nederlande, Belgia, Frankrike, Sveits og Østerrike.

I alle disse steder er bilen utrolig dårlig til å "vite" fartsgrensen. Grunnene virker til å være feil i kartmaterialet, at den ikke ser skild eller leser dem feil (f.eks. når de er tidsbegrenset eller gjelder bare visse typer kjøretøy).

Hvorfor er det så dårlig og hvordan i all verden skal bilen kunne være selvkjørende når den ikke vet hvor raskt det er lov å kjøre?
#6
7X / Sv: Zeekr 7x
man 07. jul 2025, kl. 21:05
Sitat fra: What-a-watt på man 07. jul 2025, kl. 14:20Der er jeg enig. Men dørene kan altså åpnes manuelt. Kjekt hvis bilen tar fyr....

Sitat fra: derwaechter på søn 06. jul 2025, kl. 23:17Dette er jo skremmende lesning.

Både hvordan bilene skal ha oppført seg og forårsaket ulykker, men og hvordan redningsmannskaper og andre ikke får passasjerer ut som så brenner inne.

Er det overdreven eller har The Guardian et poeng her?

https://www.theguardian.com/technology/2025/jul/05/the-vehicle-suddenly-accelerated-with-our-baby-in-it-the-terrifying-truth-about-why-teslas-cars-keep-crashing


Ikke uten videre bak i vår model Y.

Og i mange Tesla modeller ikke fra utsiden uten strøm, så vidt jeg har forstått.

Nødhammer, som er nevnt i artikkelen, hjelper heller ikke siden vinduene er laminert glass.
Sitat fra: derwaechter på man 07. jul 2025, kl. 21:03
Sitat fra: What-a-watt på man 07. jul 2025, kl. 14:20Der er jeg enig. Men dørene kan altså åpnes manuelt. Kjekt hvis bilen tar fyr....

Sitat fra: derwaechter på søn 06. jul 2025, kl. 23:17Dette er jo skremmende lesning.

Både hvordan bilene skal ha oppført seg og forårsaket ulykker, men og hvordan redningsmannskaper og andre ikke får passasjerer ut som så brenner inne.

Er det overdreven eller har The Guardian et poeng her?

https://www.theguardian.com/technology/2025/jul/05/the-vehicle-suddenly-accelerated-with-our-baby-in-it-the-terrifying-truth-about-why-teslas-cars-keep-crashing


Ikke uten videre bak i vår model Y.

Og i mange Tesla modeller ikke fra utsiden uten strøm, så vidt jeg har forstått.

Nødhammer, som er nevnt i artikkelen, hjelper heller ikke siden vinduene er laminert glass.

Sorry, så først nå at sitatet midt ble brukt i en annen kontekst.
#7
7X / Sv: Zeekr 7x
man 07. jul 2025, kl. 21:03
Sitat fra: What-a-watt på man 07. jul 2025, kl. 14:20Der er jeg enig. Men dørene kan altså åpnes manuelt. Kjekt hvis bilen tar fyr....

Sitat fra: derwaechter på søn 06. jul 2025, kl. 23:17Dette er jo skremmende lesning.

Både hvordan bilene skal ha oppført seg og forårsaket ulykker, men og hvordan redningsmannskaper og andre ikke får passasjerer ut som så brenner inne.

Er det overdreven eller har The Guardian et poeng her?

https://www.theguardian.com/technology/2025/jul/05/the-vehicle-suddenly-accelerated-with-our-baby-in-it-the-terrifying-truth-about-why-teslas-cars-keep-crashing


Ikke uten videre bak i vår model Y.

Og i mange Tesla modeller ikke fra utsiden uten strøm, så vidt jeg har forstått.

Nødhammer, som er nevnt i artikkelen, hjelper heller ikke siden vinduene er laminert glass.
#8
Dette er jo skremmende lesning.

Både hvordan bilene skal ha oppført seg og forårsaket ulykker, men og hvordan redningsmannskaper og andre ikke får passasjerer ut som så brenner inne.

Er det overdreven eller har The Guardian et poeng her?

https://www.theguardian.com/technology/2025/jul/05/the-vehicle-suddenly-accelerated-with-our-baby-in-it-the-terrifying-truth-about-why-teslas-cars-keep-crashing
#9

[/quote]
Generelt virker det som aviser/webnyheter ikke har tatt innover seg produksjonsstansen, og det faller i narrativet til journalistene å skrike opp om Tesla-skam og Anti Elon-propaganda
[/quote]

Nonsense. Mange medier skrev om produksjonsstans som en mulig (del) av forklaringen.
Musk får masse mediedekning. Før mest positiv, nå er det meste negativt. Men det har ingenting med propaganda men alt med hans handlinger å gjøre.
At han har påvirket Tesla som merkevare negativt er uten tvil. Spørsmålet er bare hvor mye og hvor langvarig. Det finner vi ut av etter hvert.
#10
Sitat fra: CorsoDante på lør 10. mai 2025, kl. 07:51Selv om Musk hadde vært en fiffig reinkarnasjon av Jesus, Allah og Mor Teresa - så ville det vært nært umulig å forsvare en markedsandel på 20 %, med 2 salgbare modeller

Nettopp! Men at de bare har to salgbare modeller har mye med Musk å gjøre. At de satset på "The Auto Industry's Biggest Flop In Decades" https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2025/04/03/elons-edsel-tesla-cybertruck-is-the-auto-industrys-biggest-flop-in-decades/ isteden for å oppdatere dagens modeller raskere eller kommer med nye, salgbare modeller, er hans ansvar. 
#11
Sitat fra: CorsoDante på fre 09. mai 2025, kl. 17:10men at media ikke endrer påstanden om sviktende salg, på tross av at modellen selger bedre enn de neste 6 modellene på lista

Sviktende (eller stigende) salg og plassering på ranglisten er to forskjellige ting. Det ene sier lite om det andre.

Men bilsalg er ikke fotball. Her er det salgstallene og vekst som teller, ikke rangering. Og helst salgstallene på konsern-nivå, ikke enkle merker eller modeller.

Salgstallene til Tesla i 2024 og hittil år 2025 er dårlige. Det er det ingen som helst tvil på. Nå spørsmålet om Juniper og etter hvert robotaxi eller what not snur trenden. Det får vi se. Jeg er i tvil.

 
#12
https://regionalheute.de/deutsche-behoerden-melden-angriffe-auf-teslas-1744366322/


Her har en tysk avis systematisk spurt regionale politier og det er faktisk en del angrep på Teslaer, både påtenning og mindre alvorlig hærverk. Angår Tesla-butikker og Teslaer parkert ute både i byer og landlige områder i øst og vest.
#13
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
fre 11. apr 2025, kl. 12:38
https://regionalheute.de/deutsche-behoerden-melden-angriffe-auf-teslas-1744366322/


Her har en tysk avis systematisk spurt regionale politier og det er faktisk en del angrep på Teslaer, både på tenning og mindre alvorlig hærverk. Angår Tesla-butikker og Teslaer parkert ute både i byer og landlige områder i øst og vest.
#14
Sitat fra: Dieselgubben på lør 29. mar 2025, kl. 10:28Beklager og måtte bidra til avsporing, men når @Vaduz og @Derwaechter begynner med goebbels style argumentasjon kan man ikke la det stå uimotsagt.


Sorry, det går for langt. For det første begynnte du diskusjonen med at jeg setter liv i fare og what not. Jeg skrev bare to setninger hvorfor jeg svarte med "helt utelukket" på spørsmålet og så satt du igang med tullet ditt.

For det andre, Göbbels går langt over streken.

#15
Sitat fra: What-a-watt på fre 28. mar 2025, kl. 11:04
Sitat fra: kasmir på fre 28. mar 2025, kl. 10:53Hadde tenkt å Teslaen ned til Europa i sommer med familien. Begynner å bli skeptisk til hele greia...

Hvor stor tror du sjansen for at du skal utsettes for noe slikt er? Regnet i promille? Hvis du planlegger for en Europa-tur er det nok andre ting du bør være mere oppmerksom på!

Nei, det syns jeg er vanskelig å si. Inntil nylig har jeg sagt at man bør holde seg fra utsatte område som gateparkeing i deler av Berlin f.eks., der antenning av (luksus)biler ha skjedd før og der også Teslaer har blitt påtennt nylig. Men ellers trodde jeg det går greit.

Men dette er nå et så kjedelig boligområdet som det går an å finne, tror jeg. Vi følger med hvordan det utvikler seg.

Tror her i Norge er det vanskelig å forstå hvor sint AfD støtten og historieløsheten til Musk ha gjort mange.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA