meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - telcontar

#1
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
mandag 17. november 2025, klokken 21:50
Mer spent på i3 nk. Fått av suv'er for en stund. Kan til og med gå for en sedan
#2
KIA / Sv: Hvor blir det av EV5?
tirsdag 11. november 2025, klokken 15:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 11. november 2025, klokken 13:13Jeg håper du snakker om 2026 og ikke 2027! ;)


Sommer 2026 ja  :)

ev3 awd LR til rundt 400-450k hadde vært en slager med rundt 550km rekkevidde. De kunne hatt godt tak på markedet bare med den modellen.

ev5 blir vel mer en direkte konkurrent til Ioniq 5 enn hva ev6 har vært. Så vil vel ligge prismessig omtrent der eller under pga den heller ikke har 800v arkitektur.

#3
KIA / Sv: Hvor blir det av EV5?
tirsdag 11. november 2025, klokken 12:37
Sist jeg snakket med en Kia forhandler så innrømmet han blant annet at EV3 er for høyt priset til at det er plass til EV5. Ev3 awd henger jo også etter nettopp av den grunn at den ikke kan prises riktig i forhold til konkurrenter, blant annet Ioniq 5 AWD som er på kampanje for tiden til 500k.

Tidshoristenten for ev5 awd og ev3 awd så ut til å ligge mot sommeren neste år. Spesielt for ev3 awd er ganske stor forsinkelse.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
onsdag 15. oktober 2025, klokken 08:54
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 15. oktober 2025, klokken 07:01
Sitat fra: telcontar på onsdag 15. oktober 2025, klokken 06:34Neste steg er nok å gjøre elbiler like dyre å bruke som bensin/diesel biler, bare å glede seg.



Tenker du på veiprising? Det er lett å sette avgifter på fossilt drivstoff men strømmen skiller ikke på hva man bruker den til.

De finner nok på en eller annen måte å suge penger ut av folk
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
onsdag 15. oktober 2025, klokken 06:34
Neste steg er nok å gjøre elbiler like dyre å bruke som bensin/diesel biler, bare å glede seg.

#6
P7 / Sv: P7 Next
mandag 13. oktober 2025, klokken 11:16
Er vel mer eller mindre bekreftet at den kommer til Europa første halvdel 2026 etter den ble vist fram på IAA i Munchen.

En bil jeg helt klart kommer til å vurdere blant mange andre, men sitter fortsatt langt inne å kjøpe kinesisk.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
fredag 10. oktober 2025, klokken 07:42
Sitat fra: RJK på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:39
Sitat fra: telcontar på torsdag 09. oktober 2025, klokken 09:21
Sitat fra: batterimannen på onsdag 08. oktober 2025, klokken 11:03Du kan få Hyundai Ioniq 6 med 0 rente.


Sist ut er flere Hyundai-forhandlere, som kjører høstkampanje i tre år med null prosent nominell rente for modellen Hyundai Ioniq 6 med firehjulsdrift.

Hvis ikke du vil benytte deg av nullrente-tilbudet, tilbyr forhandlerne massive priskutt. Mobile tilbyr for eksempel over 100.000 kroner i avslag.

https://www.tv2.no/broom/svarer-tesla-med-kjempekutt/18163696/


Synd de ikke kjører samme tilbud på Ioniq 5, da hadde jeg nok slått til.
Ikke samme kampanje(r), men tilbud på den og:

https://mobile.no/nybil/personbil/hyundai/ioniq-5/kampanje/?utm_source=google&utm_medium=søk&gad_source=1&gad_campaignid=13786137724&

https://www.bnh.no/kampanje/hyundai/ioniq5/?_gl=1*1dn10m4*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid

Klar over den kampanjen, men ikke fristet noe særlig, sparer kanskje 30-40k, det greier med å oppnå med vanlig pruting. Ikke like bra tilbud som Ioniq 6, 
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
torsdag 09. oktober 2025, klokken 09:21
Sitat fra: batterimannen på onsdag 08. oktober 2025, klokken 11:03Du kan få Hyundai Ioniq 6 med 0 rente.


Sist ut er flere Hyundai-forhandlere, som kjører høstkampanje i tre år med null prosent nominell rente for modellen Hyundai Ioniq 6 med firehjulsdrift.

Hvis ikke du vil benytte deg av nullrente-tilbudet, tilbyr forhandlerne massive priskutt. Mobile tilbyr for eksempel over 100.000 kroner i avslag.

https://www.tv2.no/broom/svarer-tesla-med-kjempekutt/18163696/


Synd de ikke kjører samme tilbud på Ioniq 5, da hadde jeg nok slått til.
#9
BMW iX1 / Sv: ix1 facelift
torsdag 09. oktober 2025, klokken 08:13
Nå produseres heldigvis ikke alle bilene på en fabrikk (ix3 på ny fabrikk i Ungarn, ix1 i Tyskland (og andre steder), nye i3 skal produseres i Munchen).

Men alt henger nok på lansering ja, 4-6mnd leveringstid fra lansering og det skjer neppe før sommeren 2026 siden i3 skal først ut. Siden ix1 bare er en facelift så kan en jo håpe at den kan leveres før 2027.
#10
BMW iX1 / ix1 facelift
onsdag 08. oktober 2025, klokken 08:23
Er det noen sjanse for at det kommer en ix1 LCI i 2026?

Begynner å bli akterutseilt på rekkevidde i sin prisklasse. ix3 med mindre batteripakke kommer også og vil sikkert ikke ligge altfor mye høyere i pris enn dagens ix1.
#11
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
mandag 30. januar 2023, klokken 14:32
Sitat fra: syklisten på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:38
NAF har sluppet listen med biler som skal være med på vintertesten, og både Solterra, og begge versjonene av BZ4X er med.

https://nye.naf.no/elbil/elprix?fbclid=IwAR100DsM7BzJSQ4eMAwkXBz4gvBKKE3SdB8XVtFjClAgWYF6j_nBSkjJwaU
(trykk på fanen 'Testbiler')

https://www.tv2.no/broom/toyota-trekker-bestselgeren-sin-fra-stor-rekkeviddetest/15467571/

Toyota/Subaru trekker 4x4 utgavene fra testen, feigt sier nå jeg.

Sitat fra Toyota:

– Dette er basert på hvordan testløypa er lagt opp og konkurrentene som er med. Vår bil har mindre batteripakke enn mange av konkurrentene. Vi snakker en ganske ekstrem høydeprofil, med mange stigninger, sier Espen Olsen som er informasjonssjef for Toyota i Norge.

– Men dette er jo likt for alle biler i testen?

– Det er riktig, men vi velger å delta med modellen vår som går lengst og tenker det er mest riktig. Vi har vurdert dette fortløpende og landet altså på denne løsningen, sier Olsen.
#12
BMW iX / Sv: Tips og triks
søndag 27. februar 2022, klokken 15:54
Update på stuck app status.

Restart prosedyren beskrevet tidligere løste problemet. Tok kanskje 2min hele prosessen.
#13
BMW iX / Sv: Tips og triks
fredag 25. februar 2022, klokken 14:41
Sitat fra: LMOR på fredag 25. februar 2022, klokken 11:36
Jeg har gjort dette flere ganger. Er som en restart av en datamaskin/mobil.
Du mister ingenting.

Høres bra ut, skal ta en restart etter jobben idag.
#14
BMW iX / Sv: Tips og triks
fredag 25. februar 2022, klokken 08:24
Sitat fra: Svolar på fredag 25. februar 2022, klokken 07:55

Hva om bilen/appen har hengt seg? Den er fryst på en lokasjon/batteristatus etc...

Samme her faktisk, vært slik i 4-5 dager og får heller ikke startet klimatisering  ::)

Må mest sannsynlig ty til denne metoden, men noen som vet om den resetter kun sw eller tar den med seg alt personlige innstillinger på lyd, seteposisjon osv?

Tre raske trykk på start/stopp, for å gå inn debug mode. Deretter holde volum knappen nede til skjermen blir svart. Blir da restart og appen vil fungere som normalt igjen
#15
Sitat fra: Carboy på fredag 28. januar 2022, klokken 07:10
Sitat fra: Tin på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:34
Sitat fra: PF på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:19
Sitat fra: Tin på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:41
Har både ix40 og e tron 50 i hus. Ikke fått testet vitenskapelig enda, men så langt virker det som vi får ca  8-10mil mer rekkevidde på ix ved blandet kjøring.
Hvordan måler du dette? Kjører du bilene tom mellom hver lading og ser på antall km kjørt, eller ser du på gjettometeret på forventet rekkevidde og lader ofte?

Poenget blir, hvis man ikke kjører de side om side til de er tomme, så er gjettometeret ganske dårlig parameter til å beregne. Du får f.eks. skyhøyt forbruk på korte turer pga. f.eks. kraftig varmeapparat. Usikkerhet om BMW og Audi beregner likt osv.

Derfor blir det også veldig vanskelig å bruke fjoråret testresultater som noe som helst sannhetsvitne her, det var andre forhold som kan ha tippet i positiv eller negativ retning.

Jeg er helt sikker på at BMW har laget en veldig bra bil, men når man ser på design og vekt synes jeg det er rart at de har knekt en formel i programmering av motor som f.eks. ikke Audi får til.

BMW har laget en bra bil, men å betale 800-900 tusen for en bra spekket IX40 er ikke akkurat ett kupp.
Veldig glad vi gikk for charged utgaven med litt ekstra. Med rabatt blir da prisen ikke så gal.

Men jeg er ganske sikker pp at en etron 55 med samme utstyr sim en fully charge iX40 til ca 800-850 koster ca 100.000 mer. Jeg betalte jo nesten 900 ny for en etron 55 limited i 2019, men senere steg prisene kraftig for tilsvarende utstyr. Så Etron 55 er nesten iX50 dyrt.

Begge iX'ene var skodd med 255/50-21
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA