Sitat fra: HPF på mandag 05. juli 2021, klokken 02:01Hvis du ikke kan finne et rasjonelt argument... Prøv å kjøre en..!
Jeg greier ikke å finne et eneste rasjonellt argument for el-motorsykkel men det vil sikkert endre seg etterhvert som batterienes energitetthet øker og prisene går nedover. Muligens lavere servicekostander men batteripakken må kanskje fornyes etter 10-15 år og motorsykler skrotes ikke etter 15 år så batteripakken må kanskje fornyes flere ganger.
De er bedre å kjøre- morsommere, akselererer bedre, staller ikke, og du har alltid dreiemoment tilgjengelig. Du slipper å kjøre til bensinstasjon i det daglige. I tillegg hører du trafikken rundt deg bedre- spesielt ved lyskryss og i køkjøring. Sykkelen blir ikke varm av køkjøring, og den trenger ikke å kjøre på tomgang for å varme opp.
Det sagt, så er tilgjengeligheten for CCS-baserte sykler dårlig, utvalget av type sykler er begrenset, og syklene er dyre i innkjøp og relativt tunge. Lading tar tid, selv med CCS, så snakker vi bortimot en times lading for å få nye 15-20 mil. Kjøling for batteri er enda ikke "løst" for motorsykkel- ingen tilbydere har aktiv kjøling og oppvarming av batteri, selv om det nok skulle la seg gjøre.
For meg er rekkevidden lang nok- jeg trenger pause lenge før sykkelen. Har kjørt 30 mil på en dag uten problemer med sykkelen jeg har nå. Stopper jeg på en ladeplass er det alltid noen som vil prate så jeg knapt får gjort noe annet før sykkelen er ladet opp.
PS: Fortnine holder til i Canada som har dyr på strøm, dårlig tilgang på ladere og få tilbydere på elektriske motorsykler- og han reviewer bare det han har tilgang på selv. Sånn sett så er det åpenbare huller i analysen hans . Hvis man er villig til å gå litt utenfor grensa, så fins det langt mer fristende alternativer enn de Fortnine har prøvekjørt.
Energica har forøvrig lange ventelister (>3måneder), så jeg tror ikke problemet er manglende etterspørsel, eller at "salget feiler".