meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jlan

#1
Model 3 / Sv: Varianter av type 3?
onsdag 26. februar 2025, klokken 15:46
De ble gjort en oppgradering av baksetene i 2018 eller 2019.
https://electrek.co/2018/06/02/tesla-model-3-new-backseat/
#2
Lade hjemme / Sv: Hjelp! Noe galt med ladeboks, eller?
onsdag 11. desember 2024, klokken 18:09
Er boksen koblet 3-fase? I så fall kan det være greit å prøve en 1-fase kabel. Det hjalp på en e-Golf som ladet hos meg.
#3
Lade hjemme / Sv: Hva er ladekapasiteten din hjemme?
onsdag 16. oktober 2024, klokken 07:19
Jeg vil anbefale folk å legge opp 32A-3-fase. Endel biler kan lade 3-fase, og en del ladebokser kan skifte mellom fasene når de lader 1-fase.

Det som ofte gjør at folk begrenser ladehastigheten er effekttariffen. Mange prøver å holde seg under 5kWh/h. Ihverfall i sommerhalvåret.

Futurehome Charge kan forsåvidt settes til å holde timetariffen automatisk, men hvis den settes opp med 30A, så vil den koble mye inn og ut. 

Et familiemedlem har en slik Futurhome Charge. Den har en litt uheldig løsning, ved at den går i en modus "Completed", hvis bilen ikke tar imot lading i øyeblikket. Den kan da ikke startes opp igjen uten å trekke ut pluggen og sette den i igjen.  Det skaper problemer i endel situasjoner.

- hvis bilen er satt opp med utsatt lading, for å være varm ved planlagt avgangstid.
- hvis en bruker Tibber eller andre til å styre bilen direkte etter strømpris (og evt. grid rewards)
- hvis en ombestemmer seg etter at lading er avsluttet, og vil ha høyere SOC%
- hvis en vil forvarme bilen uten å belaste batteriet.


#4
Model 3 / Sv: Prisutvikling model 3 fremover (ny)
mandag 22. juli 2024, klokken 12:22
Faktisk bare 10000 ekstra for firehjulstrekk for Model Y, hvis en tar utgangspunkt i modellene med samme batteripakke (LR). Så Model Y er trolig til en viss grad priset etter lagerbeholdning.

For Model 3 tror jeg prisforskjellen er mer reell, siden de bakhjulsdrevne bilene trolig har et betydelig billigere batteri.
#5
Tesla SW og AP / Sv: Mistet LTE etter oppdatering
mandag 08. juli 2024, klokken 10:05
Har du sjekket at LTE kommer opp igjen etter reboot? Jeg hadde en lignende forsinkelse på LTE, ved reboot eller kjøring i utlandet. Fikk byttet LTE kort til slutt.
#6
Model 3 / Sv: Erfaring med brukt Model 3?
torsdag 30. mai 2024, klokken 19:01
Sitat fra: Genax på onsdag 29. mai 2024, klokken 08:29Vurderer å kjøpe selve en brukt Model 3 2019 modell. Dumt å kjøpe?
Jeg hadde i tilfelle valgt en fra høsten -19. Da er det litt garanti igjen, pluss at det var endel endringer utover i første halvår.
#7
Greenstat AS har solgt Greenstation AS til Tungbil Lading AS, som har latt Kople overta driften av de tre ladestasjonene. Tungbil Lading AS er kjøpt opp av Uno X, som er eid av Reitan gruppen.

https://www.mynewsdesk.com/no/kople-as/pressreleases/kople-tar-over-greenstation-sine-laderne-paa-gjoevik-byrkjelo-og-straume-3319558

https://www.mtlogistikk.no/elektrisk-lastebil-rema-distribusjon-tungbillading/uno-x-med-oppkjop-tar-tungt-ladegrep/901678
#8
Lade hjemme / Sv: Tibber pulse eller Zaptec sense
torsdag 16. mai 2024, klokken 09:57
Sitat fra: Bil2 på mandag 06. mai 2024, klokken 08:20Litt sent svar her, men jeg kjører Zaptec Go på 4G og sense på WiFi, så det funker fint. Zaptecen er koblet på enfas på it anlegg. Jeg kan se belastningen på faselederene, men klarer ikke helt å se nytten av sensen. Når den aktiveres for å unngå at hovedsikringen ryker (et problem på de aller kaldeste dagene) lader den med lav effekt selv når strømforbruket i huset er veldig lavt, så den slår jeg av.Da forsvinner jo også mye av poenget slik jeg ser det.
Sense kan vel settes opp for å styre etter effektgrenser. Kan den være satt opp med en lav effektgrense? Merk også dette:
SitatHvis Zaptec Sense mister internettforbindelsen eller blir frakoblet, vil ladestasjonen settes til minimumsstrøm (6A). Minimumsstrømmen stilles inn i Zaptec-portalen.

 
#9
At de har samsvar kun med deteksjonsdelen av 62955, betyr vel at de ikke har byttet til reléer som er ihht 62955. Såvidt jeg kan se betyr det blant annet at det skal være mekanisk sammenkobling mellom kontaktene for alle fire ledere (to ledere for enfase bokser). Eksempel:  https://www.hongfa.com/topic/ChargingRelays

Det at Easee bruker separate reléer gjør blant annet at de kan velge faser, og skifte mellom enfase og trefase. Jeg tviler på at konkurrentene som bruker releer ihht 62955 vil akseptere at Easee får den fordelen.
#10
Tesla SW og AP / Sv: 2024.14.x Spring update
onsdag 15. mai 2024, klokken 14:47
Fortsatt den irriterende endringen fra noen versjoner tilbake, at man må velge "Fartsgrense" for fartsholding, for å kunne sette % over. Det var mye bedre før, da man kunne få bilen til å holde aktuell fart med kort trykk og fartsgrense+% med langt trykk.
#11
Tesla SW og AP / Sv: 2024.14.x Spring update
onsdag 15. mai 2024, klokken 11:59
Blinklys slår seg av etter rundkjøring. Det er vel nytt?
#12
Lade hjemme / Sv: Easee lader funker ikke
lørdag 04. mai 2024, klokken 07:28
Reklamere til selger. De kontakter Easee, som sender ny "chargeberry" og returetikett, plug and play.
#13
Sitat fra: MuskElBil på onsdag 24. april 2024, klokken 21:18Nord for Sognefjorden er rimelig tørrlagt ja. Kjører du fra Lavik ferjekai og skal over Sognefjellet er det iflg gulesider en tur på over fem timer uten tilgang til SuC, kun de få andre laderne på veien.
Alternativet er å ta en omvei til Lærdal, men det er dårlig løsning med ferje osv.
Nær Sogndal hadde vært midt i blinken mtp nord-syd også.
For nord-syd er det er jo et godt alternativ å kjøre Tindevegen. Lærdal-Lom den veien er 148 km. Dessverre er det en 18 km avstikker fra Lom hvis en vil bruke Tesla lader, men de fleste kommer seg vel til Dombås.
#14
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
fredag 26. april 2024, klokken 11:02
Det er nok veldig lav nyttelast på min 82 kWh. Jeg får sende fruen av gårde til fots med ryggsekk,og plukke henne opp bak første sving  :).
#15
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
fredag 26. april 2024, klokken 09:31
Sitat fra: Svein_H på torsdag 25. april 2024, klokken 19:35Du har jo Norgeshengern:
Jeg er veldig fornøyd med Poletta. Jeg har trukket den mest med TM3. Det går ca 300 Wh/km. Den er så smal at man slipper ekstraspeil. Vår vogn er fullt utstyrt med fastmontert toalett, gassvarme og kjøleskap. Det er litt utfordrende å holde den under registrert totalvekt på 750 kg. Men ved å tømme vanntanker og flytte alt  løst over i bilen, tror jeg vi skal klare å komme oss videre fra en kontroll.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA