meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orbit

#1
Ionity har for tiden kampanjepris ut måneden på årsabonnement, dvs 1120/år for "Power 365" (tilsvarende 93 kr/mnd) som gir 3 kr/kWh for lading, eller 530 kr/år for "Motion 365" (tilsvarende 44 kr/mnd) som gir 3,80 kr/kWh. Årsabonnementene har ikke automatisk fornyelse.
#2
e-up! / Sv: Bilen lader bare på den er på
søndag 19. oktober 2025, klokken 05:16
Spekulativt (uten å kjenne e-Up): Kan dette komme av svakt/gammelt 12V batteri? Når bilen er på, vil bilens egen 12V-lader kompensere for ett dårlig batteri.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekontakt
torsdag 02. oktober 2025, klokken 11:24
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 02. oktober 2025, klokken 10:46På noen EVSER kan man også bytte støpsel, dersom det ikke er temperatursensor i det gamle støpselet. Har forstått det som at på under 25A, kan man bytte apparatstøpsler sjølv, men på 3-fase bør man vite hva polene er til.
Du kan bare bytte 1-fas selv, ikke 3-fas. For støpsel er grensen 25 A (for å kunne sette på komfyrstøpsel), 16A for kontakter.

Sitat fra: https://www.dsb.no/sikkerhverdag/strom/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv/Dette kan du gjøre selv:
  • Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
  • Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel.
  • Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording.
  • Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
  • Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
  • Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.
#4
Sitat fra: amundeevivo på tirsdag 16. september 2025, klokken 09:50For SpeedTesten er ikke dette så relevant da testen bare tar noen sekunder. Vi har tenkt at folk flest ønsker å bruke SpeedTesten da bilens estimat (i hvertfall på e-tron og e-Up) er overraskende nøyaktig.
[...]
Er det en standard ELM327-basert Bluetooth adapter du har eller er det noe mer spesialisert?
Jeg har to ELM327-adaptere av forskjellig fabrikat, plus OBDeleven (som ikke kan brukes av andre app'er).

Leser testen ut hvor mange kWh BMS rapporterer som tilgjengelig? Denne er nøyaktig på e-tron. men det er også veldig avhengig av batteritemperatur. Degradering utenfor "normalområdet" på 20-25 grader er riktignok ganske forutsigbar, så det er nok godt mulig å lage en automatisk kompensering for dette.
#5
Humor og kanari / Sv: Hva er strafikk?
mandag 15. september 2025, klokken 16:20
En (kanskje juridisk riktig) tolkning (som sikkert er feil): Det er ikke tillatt med gjennomkjøring for motorkjøretøyer (hovedskilt + første underskilt). Andre underskilt angir i tillegg at gjennomkjøring er forbudt for all trafikk, også ikke-motorisert trafikk (sykler etc).

I praksis, er det nok en kreativ sjel som ikke har lest skiltnormalen (eller orddelingsreglene).
#6
Kommer det også støtte for bluetooth-dongle? Jeg har selv ingen WiFI-dongle (kun BT), siden WiFi gjør at mobilen da vil være offline mens den er koblet til "lokalt nett" i dongle. Da kan ikke andre funksjoner som krever nettilgang brukes samtidig på mobilen.
#7
Parkbryter (håndbrekk) blokkerer bare bremsene, normalt kun bak når bilen står stille. Den kan også brukes som nødbrems under kjøring (f.eks øvelseskjøring), eller om en har fått noe som absolutt ikke skulle være der (tomflaske e.l.) under bremsepedalen. I nødbremsmodus bremses alle fire hjul, tilsvarende hardt trykk på bremsepedal (inkl ESP og ABS-funksjonalitet).

Dersom bilen i tillegg har P-knapp på girvelger, styrer denne en sperre ("pawl") på tannhjulene i reduksjongiret mellom elmotor(er) og drivaksel. Denne sperren klarer å holde bilen stille, men kan ikke legges inn mens bilen er i bevegelse da den vil gi 100% låsing av hjul, og er heller ikke dimensjonert for så stor dynamisk belastning.

Har en begge deler, er beste parkering å bruke fotbrems til biler er stoppet, trekke "håndbrekket", slippe fotbrems (for å bekrefte at bilen står på parkbremsen) og til slutt sette giret i P.

Noen biler har nå kun en P-bryter. Da vil bilen selv sekvensere innkobling av bremser og sperre i girkassen. Jeg tror det er pålegg om å ha begge deler, har i alle fall ikke sett biler som kun bruker bremsene.
#8
BMW i3 / Sv: Kjøp i3, hvilken årgang og versjon?
tirsdag 09. september 2025, klokken 09:11
HK var tilgjengelig som et eget valg, men BMW priset "charged"/"fully charged"-pakkene såpass aggressivt at mange endte med dette. Bare HK + 11kW AC-lading (standard er 3.7 kW) + stor navigasjon + 20" felg + annen farge enn hvit kostet drøyt 50000 kr enkeltvis, mot 80000 for fully charged.
#9
BMW i3 / Sv: Kjøp i3, hvilken årgang og versjon?
fredag 05. september 2025, klokken 09:43
CarPlay er (med originalt utstyr) kun tilgjengelig på facelift, dvs 2017 og nyere. Det var heller ikke standardutstyr der, men jeg tror det kan kjøpes som en online aktivering så lenge bilen har det største entertainment-systemet.

Jeg ville personlig unngått i3s, da den trenger bakdekk (195/50R20) som kun leveres av Bridgestone (av de større leverandørene). Disse er dyre, og ikke spesielt gode. i3 har generelt litt sære dekkdimensjoner, men i3s bakdekk er ekstra sært og selges i så små volumer at det lite trolig kommer noen alternativer her.
#10
e-Golf / Sv: Defekt ladekontakt - isolasjonsfeil 2016-modell
onsdag 03. september 2025, klokken 14:09
Dersom du søker på UX4 (feilkoden for dette problemet) her på forumet finner du mye informasjon.

F.eks denne tråden med "gjør-det-selv" i svar #1 og #2 inkl bilder. Forhandler skulle ha 25k for å fikse dette i 2022, sikkert en god del mer i dag.
#11
Kortet kan bestilles nå. Det er gratis dersom en har Motion- eller Power-abonnement, 99 kr i engangsavgift med Go (som ikke har månedsavgift). Når en enkeltmåned med Motion koster 65 kr, kan Go-brukere like godt bestille kort via et kortsiktig Motion-abonnement.
#12
Ser ut som tekniske data er identiske (både hva som er med, og de faktiske verdiene) med https://ev-database.org (nederlandsk firma). Samarbeid, eller kopiering?
#13
Alt det andre / Sv: Kredittkort med bilfordeler
torsdag 28. august 2025, klokken 17:02
Og så må en betale 295 kr/år for å ha kortet, for å få fire prosentpoeng ekstra rabatt (i forhold til gratis MasterCard fra DnB som gir 6% rabatt på lading). Om det kun er for ladingen, må en betale lading med kortet for mer enn 7375 kr/år før Saga lønner seg.
#14
Tekna-versjonen har adaptiv fartsholder og filholder. Så om en gambler på at filholderen ikke trenger tilsyn kan det gå galt.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekontakt
tirsdag 12. august 2025, klokken 08:46
Ja, denne diskusjonen har gått mange ganger :) , f,eks her.

Jeg er helt enig med deg at at en industrikontaktkurs som er lagt opp med passende kabel og stor nok sikring, i seg selv fint tåler elbillading på 16 A.

Men:
  • Strømanlegget/hovedsikring er ikke nødvendigvis dimensjonert for en 7 kW kontinuerlig last over mange timer fra denne enkeltkursen. Det kan gjøre at hovedsikringen går ofte, som et tydelig tegn på en er utenfor "tiltenkt bruk" i forskriften.
  • Summen av ampere for alle enkeltkurser er normalt langt over det hovedsikringen tåler. Det er derfor installatør også må regne på samtidighetsfaktor, hvor det kreves at en kurs for lading skal antas brukt 100% av tiden (samtidighetfaktor = 1). Å sette av en kurs til elbillading kan medføre krav om oppgradering av hovedsikring/overbelastningsvern, som en ikke ville fått for en industrikontakt til tilfeldig/midlertidig bruk
  • Det har vært større endringer av krav til ladekontakt i 2014 og 2023 (gradvis strengere krav). Uten dokumentasjon, og uten å kjenne installasjonstidspunktet (og forskriftene) kan en ikke vite om kontakten var godkjent for lading da den ble installert.
  • (En 16A industrikontakt kan godt være kablet/sikret for f.eks. 10A, så lenge sikringen er det svakeste leddet.)

Jeg tror derfor det ikke er fritt frem å lade på et "tilfeldig funn" av en industrikontakt. Dersom den faktisk er tilrettelagt for det (etter kravene på installasjonstidspunktet), vil den også stå som "Lading av elbil" eller lignende i kursoversikten i sikringsskapet - da er det OK.

Nå har trådstarter bestemt seg for å gå for ladestasjon. Da vil elektriker også sørge for at resten av anlegget følger dagens forskrifter til overspennings- og jordfeilvern ved elbillading, så det kan dra på seg litt mer kostnader enn bare ladestasjonen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA