meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - johnsalf

#1
Hyundai Ioniq / Sv: Ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?
mandag 03. januar 2022, klokken 20:49
Kan også kommentere vinteregenskapene:
Den har lik tyngdefordeling på hjulene, dermed sitter den godt på veien i svinger.
Med myk elbil-start er den også fin å starte på glatta, er heller ikke dårlig på veldig glatte, slake bakker.
Men: Der det virkelig er bratt blir den for lett framme og sliter med å komme opp, spesielt hvis den er lastet bak.
Selv hadde jeg aldri problemer på snø og is (kjørte bare normale bakker,) men opp den stupbratte grusveien til naboens hytte (om sommeren) slet jeg med opplastet bil.
#2
Hyundai Ioniq / Sv: Ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?
mandag 03. januar 2022, klokken 20:41
En kan aldri lade batteriene 100%. Hyundai har laget en buffer "i begge ender" slik at en verken kan tømme batteriet helt, eller lade mer enn hva batteriet trives med.
Så lenge jeg hadde bilen (4.5år og 86.000km) merket jeg ingen reduksjon i kjørelengde og ladet alltid til topps.
Var heller ingen på fb-gruppa som rapporterte kortere kjørelengde eller andre tegn på batteridegraderig. (Melde meg ut av gruppa da jeg skiftet ut bilen i juli)
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
tirsdag 10. august 2021, klokken 22:06
Sitat fra: lars667 på søndag 08. august 2021, klokken 23:42
Bagasjerommet er sikkert bananeskestort, men jeg synes det mangler litt på praktiske oppbevaringsløsninger i IONIQ5. Men de har i det minste noen slags lastekroker. Det har jeg ikke sett noe til på TMY? Er det noe å feste ting til baki der?
Lastenettet som følger med I5, og som festes i 4 kroker funker mye bedre enn jeg trodde. Både små og større ting holdes på plass av det - for eks en bøtte med innhold som ikke må velte, handleposer, innkjøpte planter i potte og annet. Så selv om lasterommet er stort og åpent, ligger ikke ting løst inni det
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
lørdag 19. juni 2021, klokken 14:54
Sitat fra: tugit på fredag 18. juni 2021, klokken 14:00
Sitat fra: tugit på lørdag 12. juni 2021, klokken 16:01
Sitat fra: ProsjektX på lørdag 12. juni 2021, klokken 15:16
Sitat fra: tugit på lørdag 12. juni 2021, klokken 14:10
Virker som det har ankommet flere biler rett før helga.
Jeg fikk hvertfall melding om at min bil ankom Drammen havn 10.06.
Får håpe det er flere som har fått samme gladmelding fra Hyundai 😀
De fleste som fikk melding for 4 uker siden om at bilen står i Drammen havn har fremdeles ikke fått utlevert biler, så det tar tid...

Bedre med en på havna i Drammen enn ti på båten, som det kjente ordtaket sier 😁

Bilen står hos forhandler allerede og jeg kan hente til uka. Ca to uker fra ankomst havna før jeg får nøkkelen.
Vet ikke hvorfor andre biler blir stående over 4 uker....om det er treghet i transporten videre fra Drammen eller hos enkelte forhandlere.
Det er nok mye tilfeldigheter i lasting på båt og avlasting, de som kommer sist av båten står ytterst på omlastingsområdet, og først i køen til understellsbehandling. Med mange biler på kaia kan ventetiden bli lang for de som står innerst. Varierer også  hvor ofte det går  transport fra  Drammen til hver bilforhandler...
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Naf ladetest
mandag 14. juni 2021, klokken 15:02
Sitat fra: feistydolphin på søndag 13. juni 2021, klokken 19:51
Kjekt å se. For min egen del betyr så rask lading at jeg kan frikoble lading fra andre stopp på Norgesferie. Da kan vi stoppe der vi ønsker å stoppe og spise der vi ønsker å spise, og så lader vi 10-15 minutter når behovet og muligheten er der.
Ja, i praksis trenger jeg ikke tenke på ladepauser - ta kaffe/beinstrekk/tissepause der det er lynlading så har jeg nok strøm.
Forøvrig ser en at ladehastighet Audi/I5 avhenger av hvilken måling en sammenligner.
På lading 6-80% lader I5 19,55km/minutt, altså raskere enn Audi.
- Dvs i praksis har de lik ladehastighet målt i km/minutt.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: OTA-oppdatering? (over-the-air)
tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:12
Dette er Hyundai, ikke Tesla-dritt!
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: OTA-oppdatering? (over-the-air)
onsdag 12. mai 2021, klokken 19:05
Sitat fra: kristianbergen på mandag 08. mars 2021, klokken 19:33
Av alle disse dager som gikk uten OTA, ikke visste jeg at det var selve livet.

Hvorfor er OTA et must? Karaokeanlegg og prompelyd på blinklys-funksjon, eller er det noe mer?
Det er ikke alle som synes det viktige er å kjøre bilen.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
mandag 03. mai 2021, klokken 19:01
Sitat fra: mfd på mandag 03. mai 2021, klokken 10:21
Dere som har fått levert en Hyundai tidligere, hvordan pleier det å foregå?  Får man VIN nummeret opplyst før man mottar bilen?  Da skal man jo i teorien kunne laste ned app og i prinsippet kunne tracke bilen (forutsatt at dette er en funksjon i blueLink). 

Har hørt historier om at tidlige Tesla eiere fikk VIN nummeret nokså tidlig og kunne styre både lys og tute med hornet til andres store irritasjon.
[/quote
Ingen info før telefon "bilen kan hentes nå"
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Videoer og bilder
tirsdag 27. april 2021, klokken 21:37
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. april 2021, klokken 12:53
Imponerende ladefart! Snitt på 170kW+ og topper på over 220kW med bra fart opp til 80%+.
Praktisk om en bare skal ha en liten boost/kort stopp og bra for å unngå køer på ladestasjoner!

Eneste negative jeg kan se må være mulig batterislitasje og det faktum at denne bilen nok ofte må/bør flyttes omtrent nå vi har begynt å spise maten vi har bestilt :)
Får kjøre bilen rimelig tom,  og ha spisepause på et sted med 50kwt lader hvis vi skal ha mat-ro.  (På 28kwt Ioniq har jeg alltid det problemet, ofte ferdigladet før maten er på bordet.)
#10
Sitat fra: e-h på mandag 19. april 2021, klokken 18:15
Glem ikke at man får plass helt ned til gulvet om man justerer baksetene frem. Vanskelig å si hvor lett plassen er å benytte, men pakker man smart får man nok benyttet den også. Kan fort være over 100 liter forskjell på forreste og bakerste seteposisjon.
Der har du et poeng. Og så er spørsmålet hvor langt fram setene kan flyttes fram fra der en måler 530liter. Har sett ulike tall, fra 10 til 20.
50liter er ved 10cm fram, uten å regne med "glipen" ned til gulvet.
Konklusjonen bli uansett at bagasjerommet (opp til topp stolrygg) ikke er mindre enn Enyaq.
#11
Sitat fra: moby666 på mandag 19. april 2021, klokken 16:58
Er det ikke større bagasjerom i i5 vs Enyaq? Jeg fikk forklart av min selger at hvis du setter baksete i midtre posisjon, så er bagasjerommet større i i5 samt plassen i kupé fremdeles er større enn Enyaq.
Enyaq har 585l, I5 530l + frunk på 27.
- Ved a flytte setene 10cm fram blir det 50l ekstra - dvs bilene blir ganske like store  bak.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Lading av Ioniq 5 på 400v
fredag 16. april 2021, klokken 18:20
Sitat fra: HelEl på mandag 12. april 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Forstmann på mandag 12. april 2021, klokken 10:38
Spennende kurve. Den må vel ha blitt stoppet på ca 80%, kan vanskelig tenke meg at den går helt ned i kjelleren ved rundt 80%

Skulle gjerne sett en slik kurve for 400v også.

Jeg er dårlig på koreansk, men du har nok rett at testen gikk til 80%.
Og de som kan koreansk ser at høyre kolonne vise minutter og sekunder på hvert trinn - hvis en da legger det sammen kommer en til under 18min på 10-80% lading.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil tips
tirsdag 13. april 2021, klokken 20:05
Dette med lading som du tar opp.
-Ja, det er litt å sette seg inn i - men på den annen side, når du har satt av den timen og registrert det som skal registreres og lastet opp appene går det rimelig enkelt i bruk. Hvis du ønsker å stresse med ulike priser og oppsett, så kan du det - jeg  velger å lade der det passer best de få gangene jeg er på langtur - sparer masse penger i de 97% av kjøreturen jeg lader hjemme og driter i om det koster 10kr ekstra på de sjeldne hurtidladingene
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for førstegangskjøper, tips?
mandag 12. april 2021, klokken 18:39
Sitat fra: Svein_H på lørdag 10. april 2021, klokken 20:35
Zoe ZE40 er rimelig i både innkjøp og drift, og går 200km om vinteren. Den har også 5 stjerner hos NCAP, og er i så måte en sikker bil i sin klasse. Veldig romslig foran, men baksetet er trangt og bagasjeplassen begrenset, så med hennes plasskrav må det nok prøves ut.

"Utfordringene" med lading er etter mitt syn et veldig oppkonstruert problem, hovedsakelig av folk som aldri har hatt en Zoe selv. Med hjemmelading og en passende ladebøtte/trafo (inkludert ved nybilkjøp, bør absolutt følge med ved bruktkjøp) vil all daglig kjøring dekkes opp uten problemer, det er kun ved langturer man må være obs på manglende hurtiglading og søke opp passende ladestasjoner underveis.

Jeg valgte selv Zoe som min første elbil for 3 år siden, og har jobbpendlet 150km daglig (jobber i Oslo) sommer som vinter de to første årene (før korona og hjemmekontor). Har klart meg utmerket med 16A hjemmelading, har ennå ikke ladet borte/underveis en eneste gang, og har hatt dagsturer opp mot 300km på sommeren.
Zoe for 4voksne + hund?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Familebil med kort leveringstid
mandag 12. april 2021, klokken 18:36
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 09. april 2021, klokken 22:27
Det finnes fortsatt igjen noen utgaver av den billige kampanjemodellen av i-Pace: EV320.

I 2020 var det høye bøter for fabrikanter med høye utslippstall, og etter mine beregninger kunne man tjene over 20 000€ i reduserte bøter på å selge en nullutslippsbil, avhengig av bl.a hvor store utslippstall man hadde.
Nå var Jaguar en av de få som klarte å levere biler på slutten av året, og de dumpa ut biler med store rabatter. Billigmodellen blei tagga med EV320, og det var smart å gi den eget navn, så man ikke ødela markedet for EV400. Forskjellen ligger på 320 kontra 400 hk, men mange vil nok ikke bry seg om det. Bilene måtte nok registreres før nyttår, så de selges muligens som brukte, på tross av at de ikke er brukt.

EV320 var en ny modell på slutten av 2020 med en del oppdateringer etter at i-Pace hadde vært på markedet et par år.

Problemet med leveringstid, er at mange produsenter klarte ikke å levere 4-hjulstrekk til sist sesong, og det har vært vanskelig å finne noe bedre alternativ enn i-Pace. Man kunne kjøpe nye eksperimentelle modeller av tvilsomme fabrikat, eller biler med leveringstid til lenge etter sesongen, men de er nesten like dyre som EV320.
Den er vel fortsatt et veldig dårlig valg for en med trang parkeringsplass?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA