meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jørund

#1
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
søndag 28. april 2019, klokken 18:21
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. april 2019, klokken 16:58
Fordi at en stadig økende andel av oljen som brukes kommer fra skiferolje, oljesand og olje med høy svovelinnhold. Alt dette fører til høyere utslipp, tildels mye høyere for oljesanden sin del.

Okay forstår. Da er det viktig at Norge ikke stopper utvinningen av olje da...

Sitat
5-10% innblanding av biodrivstoff er alt for lite til å påvirke denne trenden, og biodrivstoff er heller ikke 100% utslippsfritt.


Men prosenten bio er vel på vei oppover og det burde jo være bra. Har heller ikke sagt at biofuel er utslippsfritt.



#2
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
søndag 28. april 2019, klokken 16:47
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 28. april 2019, klokken 16:04
Sitat fra: Jørund på søndag 28. april 2019, klokken 15:33
Hvorfor blir det høyere CO2-utslipp for å produsere diesel og bensin i fremtiden? Skulle tro renere strøm forbrukt til raffinering og elektrifisering av rigger reduserte utslippene.

Hvem vet i dag at bilene ikke kjører på fornybar diesel om 10-20 år? Fås kjøpt HVO-diesel i Sverige i hvert fall.

I tillegg blandes det inn bioetanol i bensin.

Strømmen blir ikke renere i fremtiden vet du, all strøm vi bruker er å regne som ren kullkraft, helt til siste kullkraftverk er lagt med på moder jord.
Slik er det iallfall de som er kritiske til elbiler kalkulerer. Så jeg antar det samme gjelder for oljeindustrien.
Tilsvarende må en da regne utslipp fra dieselbiler går på drivstoff fra skiferolje.
Hva er da det skitneste, elbil på kullkraft eller dieselbil som går på diesel fra skiferolje raffinert vha kullkraft?

Mitt poeng er at elbiler ikke er noe "Zero Emission"-kjøretøy slik det blir hevdet. Om de slipper ut 50, 100 eller sågar 150% i forhold til en fossilbil er ikke opp til meg å bedømme da jeg ikke innehar denne kunnskapen til å vurdere det. Men at miljøbevegelse mfl. lett overser mange av de negative sidene disse bilene har er overraskende.

Angående kobolt: Hadde artikkelen nedenfor blitt skrevet mot elbiler hadde det blitt bråk og bortforklaringer straks.

https://www.chalmers.se/sv/institutioner/tme/nyheter/Sidor/Dubbdack-tar-fler-liv-an-de-raddar.aspx
#3
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
søndag 28. april 2019, klokken 15:33
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. april 2019, klokken 14:29

Nå snakker jeg om i levetiden til bilen. En C220d 2019-modell vil ikke ha lavere forbruk i 2029, når den er 10 år gammel. Da vil både forbruket til bilen ha økt noe samtidig som oljen som utvinnes da vil ha høyere CO2-kostnad under produksjon og raffinering. Mao. økende utslipp av CO2 under bilens livsløp. For elbilen vil det være motsatt, siden strømproduksjonen blir renere og renere.
Hvorfor blir det høyere CO2-utslipp for å produsere diesel og bensin i fremtiden? Skulle tro renere strøm forbrukt til raffinering og elektrifisering av rigger reduserte utslippene.

Hvem vet i dag at bilene ikke kjører på fornybar diesel om 10-20 år? Fås kjøpt HVO-diesel i Sverige i hvert fall.

I tillegg blandes det inn bioetanol i bensin.
#4
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
søndag 28. april 2019, klokken 11:48
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. april 2019, klokken 11:12
At NOx er eliminert ved kaldtstart og køkjøring vinterstid har jeg ca. null tro på for å si det pent. Og det er vinterstid vi har de største problemene med luftkvaliteten.
Her sammenlignes klimautslipp mellom fossil- og elbil. Om NOx-utslipp fra dieselmotoren skal være et argument må kanskje de samme utslippene fra kraftproduksjonen også være med? Eller hva med «lokaltforurensning" etter malmbryting og foredling i andre enden av verden hvor vi er så heldige å ikke bo?
#5
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
lørdag 20. april 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Svolar på lørdag 20. april 2019, klokken 19:42
Olje finnes ikke uten en ganske omfattende leteboring. Helt fra seismikk og exploration boring til utbygging, tank transport etc. Det er en svært lang prosess før oljen kommer til raffineriet.

Sant nok men leting etter tungmetaller og etablering av produksjonskjeden rundt utvinning og prosessering av malmen går av seg selv uten utslipp til luft og vann? 
#6
Har 2017 og der er det ikke samme varmeapparat tydeligvis. Jeg må ikke slå av varme for å unngå at motoren starter. Hos meg kan det gå opptil en måned mellom at motoren er igang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Husker ikke om det var -15 men deromkring. Du kan strekke strikken litt om den står til lading eller er i bruk siden batteriet da holder varmen. Jeg tipper du har "def" aktivert (def-symbol til venstre) på varmeapparatet. Da starter bensinmotoren. Dette er opplyst fra Mitsu.

Bensinmotoren lader ikke 12V batteriet. Det lades via en DC-DC-omformer fra fremdriftsbatteriet. Den setter igang når bilen er i "Ready" uavhengig om den er i EV-mode eller ikke. Dette har jeg sjekket og dokumentert tidligere.

Kunne vært interessant og måle strømmen fra batteriet med bilen avslått for å se hvor mye det tappes.


#8
Sitat fra: RayBomb på fredag 18. januar 2019, klokken 10:29
Ellers fikk jeg fortalt fra forhandler at bilens 12v batteri blir ladet etter behov kun hvis bilen er tilkoblet lader i 1400 tiden.. Helt sinnsykt,, men sånn har de bestemt det skal være....
Skulle jo blitt ladet etter behov,, uansett hva klokken måtte være, men..
Sent from my iPhone using Tapatalk

Om bilen ikke blir brukt lader den 12V-batteriet kl 14. Det stemmer. Men selvsagt lader den under vanlig drift. Dette har jeg forsåvidt også testet selv med å måle på batteriet. Når du startet bilen ser du lyset i taket blir sterkere når ladingen settes igang. Dette skjer samtidig med at den går i ready-modus.
#9
Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. januar 2019, klokken 07:37
Sitat
Når en først er inne på dette lurer jeg på hvordan 12V batteriet lades opp på vinterstid.
Jeg antar at det lades opp når fossil  motoren starter opp - men dersom en kjører mye på KUN strøm så undrer
jeg litt på hvordan 12V batteriet lades opp. Jeg har også lest at dersom en har aktivert WIFI i bilen vil bilen starte opp lading av 12V batteriet en gang i døgnet gitt at bilen står til lading - dette fordi WIFI drar strøm og bilen må kompensere for dette ved vedlikeholdslading - men dersom en IKKE har aktivert WIFI så vil jo 12V batteriet IKKE bli ladet opp når bilen står til lading...Dette sammen med mye EV kjøring på vinterstid vil jo kunne tappe 12 V batteriet..Alt lys osv..går jo på 12V batteriet...

12V-batteriet lades så lenge bilen er i "Ready" uansett om den går på bensin eller er i EV-mode. Er en DC-DC-omformer som lader batteriet.

Sitat
Synes det er flere negative snodigheter med denne Outlanderen som gjør at en IKKE får utnyttet ren EV kjøring i det daglige vinterstid - f.eks virker ikke tvangskjøring til EV mode dersom en aktiverer f.eks setevarme,rattvarme og varme i frontrute...mao. den er sensitiv for hva som er aktivert ved start..og fyrer opp motoren dersom det trekkes noe fra 12V batteriet...

Og forutsetningen for at dette skal fungere er at du har skrudd av f.eks setevarme,frontrutevarme osv. FØR du trykker siste gang på start......

Dette stemmer ikke. Så lenge ikke varmeapparatet står på, starter ikke motoren. Mao du kan fint ha på sete-, ratt- og elvindus-varme uten at motoren starter. Merk at det er en grense ved ca -15. Da tvinges den til å gå på bensin.

Sitat
Videre fungerer ikke forvarming av bilen dersom en skrur av aircon når bilen parkeres..mao. er aircon slått av
idet bilen stoppes - så vil bilen aldri bli forvarmet...Videre så ser det IKKE ut til at batteriet varmes opp  ifb. forvarming - dette vil da påvirke rekkevidden i EV mode dramatisk på kalde dager...
Må si jeg er litt skuffet over hvordan Mitsubishi har løst noe av det tekniske her - noe kunne faktisk vært fikset
med en software oppgradering - men det er vel lite som tyder på at så vil skje...
Og at de reklamerer med egen EV knapp som i realiteten ofte overstyres automatisk...er jo egentlig en skandale...

Fra appen mener jeg ikke det spiller noen rolle hva som var innstilt når du parkerte. Det velger du ansett direkte på telefon.

Batteriet har ikke oppvarming. Bare viftekjøling. Software i bilen er jo triste greier. Som du sier kunne mye vært gjort med en liten oppdatering men interessen er tydeligvis ikke tilstede.

Men uavhengig av begrensningene bilen har bruker jeg halvparten i drivstoff i forhold til tidligere. 100% av lokalkjøring foregår på strøm. På langkjøring har jeg rundt samme forbruk som tidligere. Forbruk etter 2 år er på stabile 0.37l/mil.
#10
Mitsubishi Outl. PH / Ladekapasitet PHEV
mandag 14. januar 2019, klokken 18:05
Du har med tapet i batteriet ser jeg. Det blir visstnok større når batteriet blir gammelt og den indre motstanden øker.

Slik jeg har forstått det har ikke PHEV væskekjøling av batteriet men viftekjøling. Det er sikkert kjøling på lader/omformer som er aktivt under lading.

Hvordan har SOH utviklet seg mens du har hatt bilen? Flater kurven ut eller er den cirka lineær? Fikk lånt dongle men den er ikke kompatibel med iPhone så fikk ikke sjekket. Fant heller ikke ny dongle til fornuftig pris. Verksted sa forresten at de ikke kunne lese ut SOH på batteri.
#11
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ladekapasitet PHEV
søndag 13. januar 2019, klokken 00:02
Du har sikkert rett. 300 W tap er jo ganske mye. Lurer på om det er kjøling som starter når laderen tilkobles? Hører det sirkulerer veske mens lading pågår.

Så i TU at virkningsgraden på en elbil er helt ned mot 60% alle tap medregnet. Det er nok ikke alle klar over.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#12
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ladekapasitet PHEV
lørdag 12. januar 2019, klokken 19:45
Hvordan vet du tapet i lader? Synes det høres mye ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#13
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ladekapasitet PHEV
mandag 07. januar 2019, klokken 16:03
Sitat fra: perdob på mandag 07. januar 2019, klokken 15:59
Jeg har fått ZAPTEC ladeboks i garasjen. Denne måler ladekapasiteten hver gang jeg lader. Jeg kjører alltid til batteriet er "tomt" dvs den viser --- km på batterikapasitet.  Bilen stopper lading (og viser Charging Complete), men jeg får ikke ladet mer enn ca 9KWh . Dette er i minste laget siden kapasiteten på batteriet er 12KWh
Er det noen som har lignede erfaringer?  Er dette normalt? Det betyr jo at kapasiteten bare er ca 75% av oppgitt.
Min bil er en 2016 modell
Husk at batteriet ikke tømmes helt. 0% på batteri-indikator er ca 30% rest. Jeg får ladet i underkant av 9kWt. Bilen er en 2017-modell.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#14
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 25. desember 2018, klokken 16:47
Ja, umiddelbart etter du "starter" bilen, må du trykke EV knappen.
Dette må gjøres kjapt, ellers starter fossil motoren.

Du kan starte direkte i EV-mode. Gjør følgende:
To trykk på «start»-knappen, EV-bryter, og tilslutt «start» og brems samtidig.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#15
Jeg har 17 mod og svarer ut fra det. Må starte bilen i EV mode. Varme på full guffe mot ruta. Ikke bruk defrostsymbolet, for da starter motoren. Sett luft mot vindu med mode. Bare jeg unngår defrost så starter ikke motoren før det blir 12-15 kuldegrader. Om den står til lading kan den kjøres når det er kaldere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA