meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Stig-Arne

#1
Enkleste for deg er jo da å kjøpe en Nio med batteribytte. Da kan du kjøre til en batteri bytte stasjon og bytte batteriet til ett med bedre helse.

Men en annen ting er jo om du i det hele tatt trenger å bekymre deg så veldig.
På min Model Y, etter 60 000 km, så har det tapt seg 3%. Klarer fortsatt WLTP på sommeren. Så jeg ser egentlig ingen grunn til å bekymre seg så veldig for nettopp batteriet.
#2
Tesla SW og AP / Sv: Fartsgrense
fre 08. aug 2025, kl. 19:37
Samme problem har vi på lastebilene i bedriften. Her kan bilen vise 60 soner i 80 soner, selv om den faktisk leser skiltet etc. Uavhengig av merke, så er det en veldig lang vei å gå.
Og disse bilene som har varsel på hastighet, man må jo bli smågal av dette da det er så mye feil i systemene.
Sjåførene hos oss liker det iallefall ikke.
#3
Model Y / Sv: Batteritap model Y
ons 30. jul 2025, kl. 20:11
Har ikke kjørt bilen fra 100-0%, men helsetesten etter 55 000 km viser 97%.
Har ca 10% hurtiglading, og lader sjelden over 80%.

Tesla Model Y 2022, MIC
#4
Model Y / Sv: Norges første EU-godkjenning?
ons 30. jul 2025, kl. 14:49
Vet ikke om dere har vært igjennom en utdannelse for PKK kontrollører? En ny kontrollør skal vel ha ca 60 timer opplæring, så må man igjennom en oppdatering hvert 5. år  ( ca 14 timer) for å beholde kontrollørgodkjenningen.

Men slik det er idag, så må man bruke personlig identifisering, gjerne BankID, for å sende inn en PKK kontroll.
Biltilsynet ser i sanntid hvilke kontroller som gjennomføres, og kan fint sitte på utsiden å ta stikkprøver, da vil bilen bli holdt igjen og får ikke forlate verkstedet før ett tilsyn er utført. På denne måten forsøkes det å unngå disse som tar både fiktive kontroller og som gjør en slett jobb.

Når det kommer til slakk i kuler og ledd, så er det ganske overraskende hvor mye slakk som er tillatt før man må annmerke noe som helst.
En PKK er kun en øyeblikkskontroll, som gjelder der og da på verkstedet. Om bilen har 1 mm igjen på bremseklossene og består en bremsetest så er det ikke grunnlag for å annmerke, men det oppfordres at man gir beskjed til eier om slike ting. 

Så om en Model Y har slakk i foringer eller bærekuler, så er det ikke dermed sagt at det er grunnlag for å ikke godkjenne bilen. Skal ganske mye til før man har grunnlag for å sette en 2`er eller en 3`er i slike sammenhenger. Men det oppforders til verkstedet at de gir beskjed. Som f.eks i Stjerneglis sitt tilfelle.

Og når min Model Y skal inn på EU kontroll, så vurderer jeg fort Tesla. Da merkeverkstedene ofte veit mye mer hva de skal se etter enn 3.part verksted. Så får jeg heller ta en garantiutløpstest hos NAF f.eks for å få en ekstra titt før bilen bikker 5 år. :)
#5
Model Y / Sv: Har ulike lakkfarger ulik kvalitet?
tir 22. jul 2025, kl. 17:59
Mitt inntrykk er at lakken er sprøere idag enn tidligere.
Steinsprang resulterer ofte i større flak som flakker av.
Det har jeg sett på flere nyere bil og uavhengig av merke.
Ser det spesielt godt på min Model Y 22-
#6
Når vi kjører med campingvogn og behovet er der, så lader jeg glatt til over 80 % om situasjonen tillater det. Er det fryktelig mye kø på stasjonen så kan jeg vurdere andre alternativer.
Jeg regner praktisk rekkevidde på mellom 90 - 10 %, altså 80 % av totale batteri kapasitet. Og på 80 % så har jeg ca 60 kWt tilgjengelig. Og da rekker jeg rundt regnet 12-16 mil alt etter forbruk. Kan jeg Type 2 lade på en campingplass eller lignende så starter jeg gjerne med nærmere 100%
#7
Det du må gjøre er å la en av appenen styre ladingen
Det beste er at Futurehome appen tar seg av dette, om du vil ha maks grensen på 10 KWt og lading på de billigste tidspunktene.
Om du lar både bilen, FH og Zaptec styre så blir det rot. Kun en av de må kunne få bestemme.
#8
ville lagt overkjøringsbeskyttelse på den.
En kabel kan tåle å bli kjørt over 1 gang, eller 100 ganger. Men er egentlig ikke verdt å ta sjansen om man kan la vær.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/verkstedinnredning/beskyttelse/overkjoringsvern-2000033069
#9
Tesla SW og AP / Sv: 2025.14.x
tor 24. apr 2025, kl. 17:13
Sitat fra: Handyman på tir 22. apr 2025, kl. 23:33
Sitat fra: OlaM på tir 22. apr 2025, kl. 22:05Har tidligere trikset det til med sentry mode e.l.,
Og den muligheten ble jo daktivert for en stund siden. Det ble til og med sagt at det aldri kom tilbake, men nå er det enda bedre enn før de fjernet det.

Ble fjernet i fjor høst. Brukte Sentry Mode trikset mye i fjor sommer med kjøleskap bak i bagasjerommet på i flere dager.
Så at dette nå kommer tilbake i form av en bedre funksjon er helt topp :)
#10
Sitat fra: Gazer75 på lør 05. apr 2025, kl. 07:46Kan virke som at Kople har redusert prisen til 5kr?

kr 6,09/kWt i mitt område
Så de er ganske dyre sånnsett.

Uno X ligger stabilt på 4,50 og Supercharge har som regel 4,99 hvor jeg sjekker.
#11
At lakken kan være dårlig? Ja, absolutt. Har en Rød 22- Model Y fra Kina, panseret har litt for mye steinsprut til at jeg synes det er OK, så må nok få det opplakkert igjen. Kommer jeg til å ta en kamp mot Tesla? Tvilsomt at jeg gidder. Da jeg heller ikke har ett service senter i nærheten. Bilen har rullet rundt 52 000 km.

Men det er riktignok ikke fullt så ille som en KIA Soul jeg hadde. Men ikke langt unna.

Lakken er ganske tynn på panserert, målte min til ett snitt på 89 my (mikron). Og det er å anse som under middels lakktykkelse i detailingverden.

https://www.detailersclub.no/pages/guider/lakktyperptgbruk-av-m%C3%A5linger-r46/

Model X`en jeg hadde var betydelig bedre og når jeg solgte den etter drøye 80 000 km, så var panseret fortsatt bra.
#12
Model Y / Sv: "Billig" Y (og 3) over sommerferien
tor 13. mar 2025, kl. 22:04
Hadde glatt tatt stoffseter i den dyre varianten også :)
#13
Tesla SW og AP / Sv: 2025.2.x
fre 07. mar 2025, kl. 19:20
Sitat fra: kaistian på fre 07. mar 2025, kl. 15:432025.2.8 har ødelagt AP i stop-and-go kø på flerfelts motorveg enda mer enn det var.
Nå plager den deg med blå blinking/pusling hvis du holder gassen inne for å tette luka.

Akkurat dette la jeg merke til idag, da stort sett alle fartsgrenser er feil når hastigheten økes fra 60 til 80 km/t. Dette har jeg som regel løst ved å holde watt pedalen inne, men det likte bilen absolutt ikke :(
Helt håpløst når det er snakk om 3-4 km etter skiltet om opphevet 60 sone er passert, at bilen forstår at det er 80 sone istedet.
#14
Tesla SW og AP / Sv: 2025.2.x
fre 07. mar 2025, kl. 06:58
Sitat fra: JorEl på tir 04. mar 2025, kl. 08:45Legger nå inn 2025.2.8  -Minor Fixes

 

Fikk den jeg og til min Model Y
Eneste merknaden der var
"Camera Visibility Detection"
At the end of your drive, you will receive a notification if poor camera visibility is detected. To view these images go to Service > Camera Visibility.

#15
Model Y / Sv: Frosne dørlåser (ikke håndtak).
søn 16. feb 2025, kl. 10:04
Frosne dørlåser er neimen ikke noe ukjent problem i bilverden.
Hadde dette problemet på en Volvo V40 2013 modell, da byttet Volvo samtlige låsekasser, etter de forsøkte å bytte fett i låsen første gang.

Er rett og slett fukt som har havnet på feil plass i låsen, som gjør at den ikke lar seg åpne.
På Model Y som ikke har noen mekanisk åpning i bakdørene, men en aktuator, så skjer det tydeligvis at denne fryser fast og ikke klarer å gjøre det den skal.

Har hatt 1 tilfelle av dette på min Model Y, da stod bilen ute i -18 grader og ene døren frøs.
5 minutter i varm garasje løste problemet.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA