meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hemi

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 25. september 2025, klokken 00:30
fascinerende idiotisk løsning, som vil gi hinsides prising på deler av døgnet i norge og ca 0 insentiver til å ikke bruke strømmen da, vi treffer jo effektledd uansett somer voksent, men vi gi større beng i ting enn før.

jeg har 2 målere, vurderer ha norgespris på ene, og ikke andre, så kjøre batteribanken i eksport på deler av døgnet fremover gitt.. må jo bli lukrativt
#2
så ut som 517k og 600wltp? men uten rentekampanje

jeg kjøper nok om det blir 500-510, og rentekampanje, ikke ellers. så sitter stadig på gjerdet :|
#3
Sitat fra: Klykken på fredag 13. juni 2025, klokken 14:12
Sitat fra: hemi på fredag 13. juni 2025, klokken 13:09og etter prøvekjøring med ny Y, hvor vi 30-40% av gangene ikke fikk aktivert cruise/autopilot ble jeg litt hmmmm
Må aktiveres i autopilot-menyen på ny Y. Autopilot på = ingen CC og omvendt. Helt løk akkurat det, men benytter stort sett bare CC så har bare slått av AP permanent. Aktiveres med å trykke inn høyre skrollehjul.

Vi stoppet og byttet mellom begge modusen, og slet med begge, jeg tenkte jo som deg, bare ha på ACC
Sitat fra: turfsurf på fredag 13. juni 2025, klokken 16:33
Sitat fra: hemi på fredag 13. juni 2025, klokken 13:09takk for input, du har nye Y eller forrige? og du opplever at Y er "up there" på lys på kvelden? ref matrix

Vi har jo forrige Y, så lysbildet er nok annerledes på ny. Det har fått kritikk på at det ikke er like jevnt som på andre biler, uten at jeg opplever det annet enn estetisk. Det lyser bra opp.

Og selve Matrix funksjonaliteten synes jeg er helt topp.

Takker for input, vi kjører opp og ned til fjellet nesten hver helg, og i mørket både opp og ned ofte, så matrix har vært en "aha" opplevelse, og har aldri lyst på bil uten det igjen, lett verdt 50k.

Har noen med ny model Y noe input på hvordan de er i mørket? ikke så lett å få til prøvetur i mørket nå :|



Tesla følger iaf opp og er klare til å gi meg bil, hyggelige / kunnskapsrike selgere, uten å prøve overselge når de forstod jeg hadde hatt mange tesla, og visste at jeg var klar over nedsidene og ;)
#4
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. juni 2025, klokken 16:29Må ta med restverdien i regnestykket og. Om tre år er ID3 6 år og Y 3 med tilsvarende restverdi.

Y kjøpes først og fremst pga av mye plass og ganske komplett utstyrsliste (ja, vet noen insisterer på at HUD er viktig). Trenger man ikke dette så blir jo Y fort unødvendig dyr.

Når det gjelder Matrix lysene så har vi i4 med laser lys som går for å være av de bedre (om ikke beste) på markedet. Må si jeg ikke bryr meg nevneverdig når jeg bytter mellom de. Tesla har en tendens til å ha fjernlys på tidligere.

Når det gjelder HUD som vi og har på BMWen så kunne jeg brydd meg mindre...

takk for input, du har nye Y eller forrige? og du opplever at Y er "up there" på lys på kvelden? ref matrix

jeg opplever ikke HUD, eller mangel på HUD som noen gamechanger

til de andre

størrelse er stor nok da vi er DINK's, for bruksområdet denne bilen er tiltenkt, men model 3 etc er bare ekstremt håpløse, vi får 8 par alpinski fint i ID3 i 2x2x2x2 stabel, eller 2 sykler (og har hengerfeste om vi skal ha analog og el med)

så ID3 og Y blir for oss "like" p.g.a. høyere lastområde bak/hengsel, dvs stor nok til at man får med seg tingene, model 3 faller utenfor fordi det er sedan (derfor jeg solgte den, har som sagt hatt både Y og 3)
hadde tesla hatt en mindre versjon av Y, med si nesten 600ish wltp hadde det vært knall, Id4 / y er jo egentlig mer konkurrenter, men tesla mangler model 2? eller hva som blir bilen som hadde vært tilsvarende. Vektmessig veier ID3'en ironisk nok ish samme som tesla vel, ref den har 77(83kwt) batteri.

Enig i betraktningene og betjening av ID3 knapper, og skjermer, tok litt tid å bli helt venner med det, oppgraderte stoler, og utstyr hjelper på opplevelsen, fått noen basic ID3 og ID4 som leiebiler selv, fascinerende hvor mye du savner utstyr



og etter prøvekjøring med ny Y, hvor vi 30-40% av gangene ikke fikk aktivert cruise/autopilot ble jeg litt hmmmm

momentene rundt restverdi som @turfsurf tar opp er jeg usikker på, og prøver regne meg frem til
merverdien er for oss 1500KG hengervekt, og 3 år nyere bil, så kommer rentekampanje som en stor faktor





#5
Sitat fra: Lucaria på søndag 08. juni 2025, klokken 11:42Dårligre stereo og dårligre skjerm og betjening?

ja bilen jeg har nå har ettermarkedsstereo, og vesentlig fler knapper og hendler, og fler skjermer, en i senter forran ratt og en i senter ala tm3,

har hatt hatt flere tms, model 3 perf, model Y perf før, men hatt litt pause nå, på prøvetur ville ikke cruisecontrol på hver gang, og samme med autopilot, kom litt på hvorfor jeg har hatt litt tesla fri.

har noen prøvd VW matrix vs de nye tesla matrix lysene? er de i nærheten av VW?
#6
Vingler frem og tilbake her ref rentekampanje Y

synes helt ærlig 567 for billigste med vinterhjul er ganske mye, har i dag en VW ID3 med større batteri enn Y og mer / bedre utstyr, men den er jo 3 år gammel nå, så da må jeg legge ca 307 i mellomlegg, og sliter med å overbevise meg selv om at dette er lurt, rentekampanjen gjør jo at den "effektive" bilprisen blir mye lavere, men det er fortsatt mye penger ned først årene.

Ved å gå fra VW til tesla får jeg også dårligere matrix lys, seter, parkeringssensorer, adaptiv cruise (bedre autopilit) stereo, skjerm, betjening og svingradius, men jeg får hengerfeste jeg kan trekke henger med lovlig, som er noe jeg ønsker, men det blir jo ganske dyrt hengerfeste.

Etter prøvekjøring virker støydemping bedre, og understell mykere, som til det bilen er tiltenkt til mer optimalt, får også 4x4 som egentlig ikke spiller så stor rolle for tiltenkt bruk, men sikkert er kjekt.

Selv om jeg regner inn fastrenteinnskudd vs nedbetaling lån og fullfinans i 3 år, er regnestykke litt hmm.

Vingle Vingle.
#7
Renault / Sv: Renault 5 gjenfødes som elektrisk bil
fredag 18. oktober 2024, klokken 17:22
the "coming now" "coming soon" etc.. just kept on beeing BS. Bought another car, apparantly deliver Q2 and orders Q1 2025 now. it better be cheap :)
#8
e-208 / Sv: Ny rekord?
fredag 18. oktober 2024, klokken 17:22
jeg kom helt hjem fra forhandlern og fikk kjørt litt rundt, før min VW måtte tilbake til møller (den ladet ikke)

så vente 7 uker før jeg fikk time, og påfølgende 3 besøk til der de hver gang hevdet det var ok, mens de drepte noe annet.
#9
ID.3 / Sv: Id3 utstyrnivåer
onsdag 18. september 2024, klokken 21:05
fått bilen, sticker i hanskerom mangler ;D

den heter pro s

elektriske seter, opppgradert stereo, 4 seter (kulere seter enn kompis sin som også er 4 seter), masasje adaptiv cruise og fancy matrix så prøver finne ut av utstyr, blir vel tur på møller.

Men kan virke som jeg har absolutt alt unntatt soltak og headsup display, men vet ikke om det fantes i 2022?
#10
ID.3 / Sv: Id3 utstyrnivåer
søndag 18. august 2024, klokken 15:15
Kjøpt ny fra forhandler, men da dette går i klassen konebil og ikke entusiastkjøp er det ikke tatt vare på ;)



Fått tips om at mye kan stå på "my volkswagen" om man logger inn, noen som kan bekrefte/avkrefte?

Ttstyrssticker på manualen har jeg også funnet ut er en greie ved å google div ID biler, fant en side med hva kodene betydde og, så vi får ta en titt.
#11
ID.3 / Id3 utstyrnivåer
søndag 18. august 2024, klokken 14:46
Hei, er tilbudt en ID3 fra en venn gunstig, han har hatt den som konebil, men kona synes den er kip og vil ha noe nytt, men han aner ikke utstyr, og jeg er ikke så "inn" i VW heller.


Vi vet det er en pro S med 77/82kwh batteri da vi finner det ved å sjekke vognkort, han mener å huske den kostet litt under 500 ny, men er det noen vin decoder eller lignende som kan si utstyrsnivåer? evnt hva kan man se etter av tegn på forskjellige pakker?

Han trodde den hadde masasje i seter, om det er en indikasjon

Den er registrert april 2022
#12
ID.3 / Sv: Skuffende bil
søndag 18. august 2024, klokken 00:16
280 for den med store eller lille batteriet?

Ellers lite stas når man har handlet hos merkeforhandler og opplever sånn her, hadde en runde selv på det nylig, var uten bil i 7 uker, så meh til VW/møller på det. men føler ingen egentlig bryr seg så veldig om kundene uansett merke

#13
Kommende Audier / Sv: A6 e-tron
torsdag 08. august 2024, klokken 21:31
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. august 2024, klokken 00:05
Sitat fra: Trond.m på søndag 04. august 2024, klokken 07:01
Sitat fra: elektro på søndag 04. august 2024, klokken 00:55Jeg bytter rekkevidde mot plass når som helst. Kilometer mot liter.
Da må jo id.buzz passe deg perfekt 😉. Fungerer i praksis som en utebod på hjul.

Men hvordan frakter man 10-12 par ski og staver i ID.Buzz? Med noe på taket er der mange steder man ikke kommer inn. Bla. i min garasje.

Dessuten er jeg litt skeptisk til bakkeklaring, støynivå og fjæringskomfort, i forhold til premium elbil med luftfjæring.. Er også skeptisk til det å kjøre på butikken og over alt i minibuss. Det siste er jo helt irrasjonelt, da selv den lange Buzzen, med unntak av høyden, ikke er noe større enn en e-tron, og faktisk har bedre svingradius. Likevel..

vi fikk 2 personer med alpinstøvler på seg, og 7 par alpinski, samt 3 par staver i en e-up. litt stabling da.
#14
Dette er desverre gjenganger både på bil og båtverksteder, betale for ting som ikke utføres, og ofte ikke så lett som dette å oppdage.
#15
ble ny e-up på meg, ikke ioniq, alle motorproblemene skremte meg litt bort, og bakkeklaring, men ja under 100 begynner det bli bra biler
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA