meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ABjørnA

#1
Avtalte fastpris på 6000. Jordfeilvernet er dyrt. Kombistikket måtte jeg kjøpe inn selv så det kom i tillegg.
#2
Løsningen ble trekking av ny 16A kurs fra ledig sikring. Installering av type B jordfeilvern og montering av et kombistikk med enfase CEE og schuko (fra elbilhjellpen.no) i carport. Dette gir fleksibilitet så jeg kan bruke stikket også til annet enn elbilen samt instalering av hjemmelader hvis jeg skulle ønske dette.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe ny Leaf 2016 eller 2015
ons 30. sep 2015, kl. 20:52
Sitat fra: Elmo på tir 29. sep 2015, kl. 21:15
Sitat fra: Mazzbot på man 21. sep 2015, kl. 17:40
Jeg sitter I samme situasjon som deg , har vurdert 2016 modell men tror den blir for dyr men igjen så får jeg bedre rekkevidde . Eller en 2015 modell til 60 000 kr mindre men dårligere rekkevidde .



TROR ??  Prisene er da tilgjengelig. 30kWh koster "bare" 17.000kr mere enn 24kWh på alle modeller.

Det er vel ikke helt riktig. Har akkurat kjøpt tekna med metallic, vinterdekk og krompakke samt 10000kr hurtiglading og leiebil samt andre småting til 236900. Dette var ved merkevareforhandler. Det er et stykke unna 270000 uten vinterdekk og metallic. Da er du fort på 290000. Og så kommer leveringskostnadner på mellom 6000 og 9000kr hvis du ikke kjøper i Lier. Altså fort en forskjell på mellom 60000 og 70000kr.
#4
Takk for mange svar. Turen går på mandag. Satser nok på korte intervaller. Skal gi en tilbakemelding om hvordan det gikk.
Geilo-Voss i ett strekk er fristende, men spørs om ikke det blir for vågalt.
#5
Sitat fra: rogersen på tir 29. sep 2015, kl. 15:51
Med 3 i bilen og motorveikjøring (uten mye bakker) i 80-100km/h får jeg rundt 100-110km i varmt fint vær. Du vil å noe lengre rekkevidde ved lavere fart og mindre last. Men 155km går nok ikke.

Nei, prøver meg ikke på det. Men jeg vil tro at det er en del regenering fra vidda til Eidfjord. Det er vel en 800m fall. Det bør vel presse rekkevidda litt lenger. Uansett; prøver meg ikke på dette på førstedagen.
#6
Takk.
Det følger med 10.000 ladekroner på fortum med bilen. Så jeg skal på å satse på å treffe disse. Regner ellers ikke med å ha behov for hurtiglading i hverdagen så jeg må prøve å få solgt brikken videre etter hjemkost.

Men 100-120km burte gå greit?
#7
Hei

Skal hente en ny leaf og kjøre den over fjellet. DVS Drammen - Bergen. Bil vil være lastet med 4 stk vinterdekk samt matpakke og godt humør. Regner med å hurtiglade underveis.
Det blir en fast stopp på Geilo med overnatting.
Men hvor langt kommer jeg/bør jeg kjøre før ladebehovet melder seg? Er 100-120 km innenfor?
Fra Geilo er det 155 km til Voss. Det er en del klatring først men så mye nedover til Eidfjord før ny stigning før Voss. Er dette mulig å få til i ett strekk?
#8
Men er ikke 10A kravet til schukostikk gjeldende når det stikket er til å elbil fordi denne trekker strøm over tid?
Det finnes jo godt med vanlige kurser som er 16A ellers.
Schukostikket i et kombistikk vil jo kunne brukes til andre ting når man ikke lader elbil.
#9
Sitat fra: Homecast på man 28. sep 2015, kl. 10:30

"beste" budsjett nå er vel elbil hjelpen sin ferdige ladeboks som kobles til industristikk med innebygd B vern, nå er jeg litt usikker på hvor ok det egentlig er med B type jordfeilvern etter et A type jordfeilvern

Så få elektriker til å bruke 16 ampere kurs og legg opp industristikk (ikke kombi stikk).


Hvorfor ikke kombistikk?
Slik jeg tenke får jeg satt opp en 16A kurs med jordfeilvern B og kombistikk. Da har jeg mulighet til å bruke denne kursen også til andre ting når jeg ikke lader bilen. Og kan koble på en hjemmelader hvis behovet viser seg etterhvert.
#10
Takk for mange gode svar. At batteriet tabbes under forvarming var jo interessant.
Hadde det vært et alternativ å legge ut en 16A kurs med et slikt kombistikk på enden.


Og så kople kladden i denne?
Da kan man jo senere koble til en hjemmelader hvis behovet melder seg?
#11
Hvordan er det å putte ladekladden som følger med i en 10A schuko kontakt som er dedikert til dette. Er det uheldig fordi kladden vil trekke maks kapasitet ut av kursen?
#12
Sitat fra: nr1rayner på fre 25. sep 2015, kl. 22:10
Har du først CEE-stikk er det naturlig å skaffe annen kabel med 16A lading, som har CEE.
Skal du bruke original kabel på CEE kjøper du enkelt en overgang. Bl.a. Biltema har dette, drøye 1 meter mellom CEE og schuko på den kabelen.
Det er visst ansett at CEE er tryggere enn schuko. Men når man bruker en slik overgang er man jo på schuko uansett, så jeg kan ikke skjønne at det er tryggere enn vanlig stikk.

Regner med det er litt forvirrende, men håper du forstår etterhvert  8)

Ja det var omtrent som jeg tenkte også. Men skal jeg legge opp 16A kurs og kjøpe ny ladekabel kommer vel det ikke langt unna å installere hjemmelader.

Fant forresten følgene fra brosjyren til Nissan ang lading:

Normallading med hjemmelader
Den tryggeste og enkleste metoden for normallading er med en hjemmelader koblet direkte til et 220–240 V strømnett. Hjemmeladeren installeres av en Nissan- godkjent leverandør. Disse ladestasjonene er enkle i bruk og gir optimal vekselstrømlading til din Nissan elbil. En annen fordel er at det er mulig å fullade batteriet samtidig som du varmer opp kupeen, forutsatt at bilen er utstyrt med kommunikasjonssystemet Carwings.
Da kan du bruke Smart-telefonen til å kommunisere med bilen!


Vil det si at man ikke kan forvarme med Carwing når man lader med bare Ladekladden??

Takk for svar så langt forresten.
#13
Sitat fra: nr1rayner på fre 25. sep 2015, kl. 21:44

Regner med Leaf fortsatt selges med schuko (vanlig støpsel) og 10A lader. Du bør jo "etter boka" ha enten wallbox eller hva det heter, eller CEE-stikk (blå stikk). Dette svaret får du nok også fra elektriker hvis du spør om kontakt til lading av elbil.
Men dedikert 16A-kurs og 10A kabel går da fint. Sørg bare for å henge opp "kladden" på kabelen. Den er temmelig tung, og gir belastning på stikkontakt/støpsel.

Lykke til :)

Men hvordan bruker jeg ladekladden som følger med sammen med blått CEE-stikk. Må vil da ha en overgang til schuko. Vil ikke denne bygge mye ut og bli ustabil? Må man legge opp spesiel jording for dette?
#14
Hei.

Ny på forumet og beklager hvis posten er feilplassert. Jeg går og overveier sterkt å kjøpe elbil. Det blir da sannsynligvis en Leaf med 3,3kw port/lader. Bilen kommer mest til å bli brukt til og fra jobb som ikke er lange avstanden. Jeg regner med å lade opp ila natten.

Jeg blir imidlertid helt forvirret av å prøve å finne ut hva jeg trenger for å lade denne hjemme.  :-\
Jeg har i carporten  2 vanlige stikk. Disse er koplet på 10A kurs. Denne deles imidlertid med boden med frys etc og som jeg har forstått er denne derfor uaktuel som ladepunkt.

I sikringsskapet er det en 16A sikring/kurs som står oppført som ledig.
Kan jeg få elektrikker til å trekke ledinger fra denne ut til boden via rør som ligger der til eksisterende stikk? Og hvilket stikk bør jeg i så fall ha?
Eller bør jeg installere hjemmelader?

Et vesentlig moment er å prøve å holde kostnadene nede. Bilen blir blandt annet kjøpt for å spare utgifter ifm innføring av rushtidsavgift her i Bergen.

Håper noen kan hjelpe meg litt her.
#15
Hei.
Ny i forumet. Står og er rett ved å skulle kjøpe elbil. Sannsynligvis en Leaf. Nissan har kampanje med bla 10000kr hurtiglading hos fortum. Dette ser jeg at jeg sannsynligvis ikke kommer til å trenge. Men det er ikke mulig å velge bort.
Derfor lurer jeg på om det er noen interesse for å kjøpe dette til svært rabattert pris? Noen som bruker Hurtiglader hyppig og kunne trenge dette?
Mvh

Bjørn
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA