meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jakoel

#1
Hei

Vi er en familie på fire (2 voksne + to barn under 4 år) som skal ha vår første elbil.

Bruk: pendling til jobb. Ca 12km hver vei. Turer i helgene. 1-2 lengre ferieturer i året.

Budsjett: ca 400k

Ønsker:
- min 400km rekkevidde
- Helst ikke eldre enn 2022
- Gjerne brukt men med lav km (sub 40k)

Har sett mye på nye Kia Niro (2023-2024) som ligger til mellom 350-410k på finn. Så å si alle her er bruktimporterte, selv om det er Møller eller BOs som selger. Hva går dette i?

Ønsker gjerne forslag til «mer bil for pengene» enn feks. nye Kia Niro. Lest litt mellom linjene her at disse er vanskeligsolgte ++.

Finnes det noen klart bedre kjøp?
#2
Brukererfaring Ladeutstyr / Ladekabel - hvilken produsent
onsdag 01. juli 2020, klokken 09:58
Hei,

Skal kjøpe meg ladekabel til bilen jeg bruker i dag (Volvo T8). Jeg ønsker imidlertid å tenke litt langsiktig og ha en ladekabel som også kan brukes på en ren elbil når jeg går over til dette.

Volvoen har en maks ladeffekt på 3,3 kw og jeg antar at en enkel mode 3 type 2 kabel fungerer fint til dette. Slik jeg har forstått det kan jeg også kjøpe en 32A 3fas ladekabel og bruke på Volvoen og samtidig få en god ladekabel om jeg skulle fått meg en elbil om 1-2 år.

Jeg er usikker på hvilken kabelprodusent jeg burde gå for. Ser jo at f.eks. elbilgrossisten selger Mennekes, ITT CANNON etc. som jeg antar er velkjente produsenter. Ser ellers også at f.eks. Jula selger ladekabler, og mindre "kjente" merker som Inferno (Thansen), Besen, Duostar og lignende.

Har valget av produsent noe å si?

Får man en sikrere kabel om man putter litt ekstra penger i den?

Er det noen som kan anbefale en produsent?
#3
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
fredag 17. januar 2020, klokken 07:18
Sitat fra: Fendern på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:45
Jeg skulle helst hatt glasstak, og klarer meg fint uten 360-view. Ved å droppe Lounge-pakken, og derfor gi avkall på både 360-view og Harman Kardon anlegg sparer man rundt 15.000,-. Noen som kjenner til om lydanlegget som leveres som standard blir veldig døvt i forhold?

Standard lydanlegg i fossil xc40 er helt greit. Standard lysanlegg i min tidligere A3 2015 var MYE bedre til sammenligning.

Men skulle ikke Harman Kardon anlegg være standardutstyr her?
#4
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
torsdag 16. januar 2020, klokken 11:41
Sitat fra: B142 på torsdag 16. januar 2020, klokken 11:08
La inn spesifikasjon hos forhandler nå. Bestilte:

- Intellisafepakke
- Loungepakke
- Lastepakke
- El stolpakke
- Lyspakke
- hengerfeste
- varmepumpe
- induktiv lader smartphone
- tonede ruter

Dvs omtrent alt av utstyr

Pris?
#5
XC40-EV / Sv: Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon
søndag 12. januar 2020, klokken 18:46
Ser at den nå kan konfigureres på volvo.com. Dog er det nok en del pakker og utstyr der som er tillegg, som kommer til å være standard i Norge. Jeg har fått beskjed om å bestille ila. uke 3 for å få bil i 2020.
#6
Vil f.eks. en DEFA kupevarmer gi samme resultat?
#7
Takker for gode svar!

Men er forvarming å anbefale her på østlandet? Jeg er ikke kjent med hvordan vinteren pleier å være her. Hvilke goder har dette, annet enn at det kanskje blir litt mer komfortabelt for fører å kjøre?
#8
Har alle i-Mievene forvarming, eller var det fra 2012 eller 2013?

#9
Takk for godt svar!

Mulig å utdype det med skjøteledning litt? Kan sikkert få det til med en 10meters (kanskje til og med 5m). Ellers skal jeg forhøre meg med utleier ang. mulighet for stikkontakt utendørs.

Men det å koble ladekabelen til en innendørs stikkontakt er altså ikke noe problem?
#10
Heisann!

Jeg er en 23 år gammel student som for tiden pendler til og fra skolen (Oslo til Ås). Med sykkel, buss og tog bruker jeg ca en time til skolen og halv annen time fra skolen, samt en del venting på tog som kun går en gang i timen. I bil ville jeg ha brukt ca. 20-25 minutter (26-28km hver vei). Vurderte først å kjøpe en billig, gammel bensinbil, men etter et lite regnestykke kom jeg fram til at det ville ha kostet meg omlag 1600-1700km i måneden (drivstoff, bomring, forsikring).

Har nå kikket på elbil et par uker, da særlig trillingene i-Miev, iOn og C-Zero. Har lest meg litt opp på disse og ser at det ikke er store forskjellen på de forskjellige, og at rekkevidden er på 100-120km ca. Jeg har avtalt å prøvekjøre en C-Zero i et døgn til neste uke så jeg får prøvd meg litt på avstanden jeg skal kjøre osv. Men så har jeg såklart også noen spørsmål om både bil og hva jeg trenger som en elbilist.

Først og fremst; er det noen markante forskjeller på disse tre bilene? Jeg ser for meg å bruke rundt 90.000-110.000, og tenker i utgangspunktet å kjøpe en der nybilgarantien er til i alle fall 2017.

Har lest om parkeringsklokke, ladebrikke og ladenøkkel. Hva er egentlig dette, og er det nødvendig? Hvor kan det fåes tak i?

Målet mitt er primært å lade på skolen (er 28 ladestasjoner her), men også lade hjemme om det er nødvendig. Jeg bor i sokkelleilghet, og det er litt avstand fra bilen til inngangen. Jeg tenkte i utgangspunktet å kjøpe en 20 meter lang 3G2,5mm hos biltema for ca. 500 kroner, og koble den i stikkontakt på soverommet og strekke den ut gjennom vinduet. Noen som har noe å si om denne løsningen? Jeg sjekka sikringsskapet og der står følgende; Vern(type) Chint, In(A) 16, Kar C, Kabel (mm2) 2,5, Lengde(m) fra 5-16, Jordfeilbryter(mA) 30)

Hvis jeg kjøper en av trillingene, kan jeg da lade på hurtigladestasjoner uten å måtte kjøpe noe ekstra utstyr? Hvis ikke, hva trenger jeg i tillegg for å hurtiglade?

Tips til å låse ladekabel på disse bilene?

Har noen av disse mulighet for Aux eller USB tilgang? Tar dette eventuelt mye strøm?

Og til sist; hvordan er vedlikeholdet av en bil som dette, kontra en vanlig Audi for eksempel?

Som dere kanskje skjønner ut i fra spørsmålene mine, så kan jeg ikke så mye om dette foreløpig, men blir bare mer og mer overbevist over at elbil er tingen for meg!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA