meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ingeniøren

#1
Og jeg forundrer meg over at politikk engasjerer...
#2
i-Pace / Sv: I-Pace - kjøpsråd, luftfjærer, varmepumpe
lørdag 06. desember 2025, klokken 15:56
I-pace er og mye bedre å kjøre med luftfjærer - har kjørt begge..

Standard er en liten horisontal opplyst strek mellom knappene, hevet eller senket lyser øvre eller nedre knappeikon. Dette må da selger kunne gi opplysninger om. Sjekk Finn og bilder - mange med luft der.

Når det gjelder øvre spesifikasjoner så vet jeg ikke om du kan hente det noe sted - bilene kunne man sy sammen slik man ville når de ble bestilt. First Edition kom vel med alt som standard.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
lørdag 06. desember 2025, klokken 15:38
Kanskje i denne sammenheng greit å nevnde denne, selv om vi beveger oss langt fra trådens tema:
https://www.nrk.no/sorlandet/ektepar-etterlyser-system-for-matutdeling-til-ukrainere-1.17652332

#4
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading - 5g2.5mm2 230v IT
fredag 05. desember 2025, klokken 07:55
Du skal ha separat ladekurs til lader med B-vern. Snakk med en elektrikker du.

Ellers klarer man seg med mindre strøm en man tror. Jeg har stort sett ladet med 10A i de 9 årene jeg har hatt elbil, men folk kan ha spesielle behov som krever mer.
#5
i-Pace / Sv: I-Pace - kjøpsråd, luftfjærer, varmepumpe
torsdag 04. desember 2025, klokken 15:40
Sitat fra: Contango på torsdag 04. desember 2025, klokken 14:16Jeg er sjokkert. Klarte Jaguar etter så mange år å lage en oppdatert app? Hallelujah!

Ikke så veldig mye bedre - savner WattCat forsatt  :)
#6
i-Pace / Sv: I-Pace - kjøpsråd, luftfjærer, varmepumpe
torsdag 04. desember 2025, klokken 07:53
Sitat fra: Contango på onsdag 03. desember 2025, klokken 21:26Jeg tenkte ikke bare på ladehastighet men også på mangelen på å kunne sette ladegrense, batteriproblemene (både hovedbatteri og 12V), appstyringen, og det heftige forbruket.

Du kan sette ladegrense i den nye appn. Byttet mine 12V batterier selv i sommer og de var forsatt ok og har ikke laget bøll. Regner med de nye holder 6 nye år til minst :). Mange elbiler som har 12V problematikk.

Fint å slippe å dimme ned med matrix men er desverre skjelden i bruk. Kjører ikke ofte på veier uten gatelys..
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 04. desember 2025, klokken 07:43
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 03. desember 2025, klokken 19:29Høres greit nok ut.

Det er vel konsekvensen av å ha en strømavtale uten gjennomfakturering.

Små restbeløp er helt greit å ha til gode.

Hadde penger stort sett "til gode" på strømregningen i hele vår og sommer og det sto "til gode" relativt lenge før penger sto på konto - de stresset ikke med å utbetale (VIBB)
#8
i-Pace / Sv: I-Pace - kjøpsråd, luftfjærer, varmepumpe
onsdag 03. desember 2025, klokken 16:35
Veldig dårlig elbil vil jeg nå ikke si...

Jeg er enig at den hurtig lader sakte men ellers er jeg veldig fornøyd med min MY 2020 HSE, med luftfjærer og nesten full pakke. En tilbakekalling (Park -Lock) og et par sikkerehetsoppdateringer er alt jeg har hatt av problemer så langt på mine 6 år med bilen. Hurtiglader et par ganger i året så null problem for meg så behovet styrer dette. Stødig og god å kjøre, bra på vinterføre, aluminiumskarosseri lik null rust - planlegger å ha min leenge...

Ville dog ikke kjøpt First Edition / de første som kom MY2018/2019 da sjansen for problemer med batteriet er størst her. Man har batterigaranti men det tar vinter og vår før man får byttet etter det jeg hører.


#9
Lade hjemme / Sv: Anbefalt ladeboks og ev. oppgradering av ladekurs?
onsdag 03. desember 2025, klokken 16:23
Tror det er et krav nå at man legger i rør og med en farge/farger som sier hva røret inneholder i.e. vann/avløp/strøm/kommunikasjon. Også rimelig vanlig at røret er akkurat stort nok....
#10
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
søndag 30. november 2025, klokken 09:05
 :)

Alle nyere bilen har vel et eller annet system for kollisjonssikring. Om de faktisk virker som tiltenkt er noe annet. Den reddet meg en gang i min BMW i3 da jeg kom i kollektivfeltet og noen la seg ut uten å se seg for eller for ikke å kjøre i bilen foran. Sto på bremsen for meg før jeg rakk å reagere. Fikk og noen varsler nå og da på den.

Jaguaren skal og ha men får aldri vasler og har ikke turt å teste om den faktisk virker...
#11
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
fredag 28. november 2025, klokken 08:11
Sitat fra: MrBacardi på torsdag 27. november 2025, klokken 18:10Kina vurderer å innføre pedalsensor: https://www.motor.no/aktuelt/337648

"Krav om pedalsensor: – Kan bli starten på et globalt sikkerhetsskifte"
SitatEt nytt kinesisk lovforslag vil tvinge produsentene til å bygge inn teknologi som oppdager når føreren trykker på feil pedal — og automatisk bremser bilen. – På høy tid, sier norsk sikkerhetsekspert.

Den overskriften er vel ikke helt riktig. Det er vel heller et mer avansert anti-kollisjonssystem enn dagens og ikke nødvendigvis å sette sensorer på pedalene - de er der allerede. Kanskje i kombinasjon med kamera som registerer pedalposisjoner de 5 siste sekundene  og lagrer i den svarte boksen om noe skjer.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
onsdag 26. november 2025, klokken 10:50
I følge Skyttelpass så koster ny brikke 200 kr uansett om du er ny kunde eller bare trenger nye brikke. Mao du får ikke igjen 200 kr om du leverer den inn.

Slik jeg leser prislisten til Autosync så koster nye brikke for ny kunde ("Ikke festet") kr 0, mens trenger du nye brikke koster den 200 kr.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
tirsdag 25. november 2025, klokken 08:52
Sitat fra: TB på mandag 24. november 2025, klokken 23:29Skyttelpass brikken koster 200 kr som en engangssum. Slik jeg har forstått refunderes ikke denne summen om brikken ikke lenger behøves. Batteriet varer i følge Skyttelpass ca 8 år.

Festet til Skyttelpass sin brikke går inn i selve brikken, det er ikke borrelås.

Kan være de har flere varianter?
I teorien kan brikken blir aktivert når den monteres på festet. Har ikke testet å ta den av festet.

Se her for informasjon:

https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/hvordan-feste-og-fjerne-bombrikken/


Det burde de kanskje opplyst når man bestiller og ikke gjemt det i en prisliste et helt annet sted. Tilsvarer nesten 2 år med Autosync. Betalte man noe for Fjelllinjen/Fremtind/Autosync brikker eller hva det het for lenge siden - husker ikke ?

Har sent en mail til Skyttelpass...for å oppklare...
#14
Kjøpe elbil? / Sv: AUTOPASS - kan man velge leverandør?
mandag 24. november 2025, klokken 16:57
Sitat fra: minibiti på mandag 24. november 2025, klokken 14:51The "foot" you glue to the windscreen is different between SkyttelPASS and Fjellinjen++.
But the RFID brick is different as well.
You get both in the mail.
If you need a new "foot", you can get one for free at BilXtra.

Thanks. Have one in the neighbourhood Bilextra Lier /Kollevold AS  :+1: 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA