Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ellingsen

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 30. januar 2020, klokken 15:24
Jeg er usikker på hvor berørt jeg er av dette med min 85D, men tok noen målinger i Holmestrand her forleden. relativt fullt på stasjonen, men hadde A og B for meg selv hele veien. Hadde kjørt ca 30 minutter og det var vel 6-8 grader i luften og hadde 10% når jeg startet.
107kw på 10% (15:57)
99kw på 11% (15:57)
89kw på 13% (15:58)
80kw på 16% (16:00)
75kw på 20% (16:02)
70kw på 25% (16:05)
66kw på 29% (16:08)
62kw på 41% (16:17)
59kw på 47% (16:21)
57kw på 50% (16:24)
Reiste på 50%. Jeg har allerede meldt fra til Tesla og de ønsker å se på bilen. Antar jeg bare får at verdiene er innenfor, men tar gjerne i mot innspill om noen har noen tanker om grad av struping. Lader så sjelden på hurtiglader at jeg knapt husker hva det pleide å være, bare at det bør ha vært langt høyere.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
søndag 05. januar 2020, klokken 00:50
Som eier av en 2015 85D som er påvirket av spesielt ladehastighet (har ikke fått målt batterikapasitet), så følger jeg med interesse hva som skjer i USA og saken som kjøres mot Tesla der. Er det planer om å gjøre noe tilsvarende i Norge?
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Røde bremsekalippere
fredag 22. mars 2019, klokken 15:36
Vekker denne til live.

Jeg har de beryktede grå kalipperne på min 85D fra 2015. Har vurdert lakkering, men har nå fått tilbud av en opphøgger om røde P-kalippere som kun har gått 30k for den nette sum av 3000 kroner for alle 6 kalippere. Har tidligere vurdert å lakkere selv slik man har anbefalt her på forumet, men er nå svært usikker. Fordelen med lakkering er vel at man slipper å ta av kalipperne, men istedet maskere godt. Samtidig hadde det vært greit å slippe jobben, men da får man jo istedet jobben med å lufte bremsene og alt arbeidet dette medfører.
Hva ville folk anbefalt?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reservedelspriser Tesla Model S
mandag 20. februar 2017, klokken 08:20
Sitat fra: Øggen på søndag 19. februar 2017, klokken 22:16
Hei. Nokken som he oppdatert pris på ny nosecone?

Se første post.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Planlagte modifikasjoner av Model S
mandag 04. april 2016, klokken 17:28
Hahaha, 100% lik min reaksjon! Noe av det verre jeg har sett av styling!
#6
Dette er i aller høyeste grad et tema alle eiere av S nok har stilt seg det siste døgnet. Som eier av en 85D med meste av utstyr ble jeg umiddelbart skeptisk når jeg så hva de ser ut til å inkludere i Model 3. Slik jeg ser på det bør man gjøre seg tanker om to ting knyttet til prisen av en modell 3:

Grunnprisen på en M3 vil ganske sikkert ligge på mellom 300 og 350k kr, men i normal stil vil Ola Nordmann ha en anselig mengde ekstrautstyr. Min antagelse er at man vil kunne komme til å se toppspekkede M3er med de største motorene for priser nord for 600k. Selvfølgelig vil grunnversjonen nok holde for mange fordi bilen i seg selv er såpass spennende. Dog vil jeg anta at snittprisen for en M3 vil nærme seg 500k.

Et annet element man bør ta til etterretning er muligheten for innføring av moms på elbiler. Via media er det blitt sagt at myndighetene vurderer å innføre dette på elbiler fra og med 2018 og med Teslas normale forsinkelser vil man nok kunne se de første M3er bli levert dette året. Da snakker man plutselig et potensielt byks i prisen, noe jeg håper bestillere av M3 har reflektert over. Potensielle avgifter var en medvirkende årsak til at jeg valgte å bestille S når jeg gjorde ettersom antall elbiler da hadde passert 50k.

Det blir kjempespennende å følge utviklingen og ikke minst hvordan den endelige M3 vil se ut, samt standardutstyr inkludert og priser.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sirkelsaglyd og "bzzzt"-ulyder
fredag 18. desember 2015, klokken 00:52
Sitat fra: Tr0047 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:58
Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:04
Etter siste software oppdatering, har bilen forandret seg en del. Det har også dukket opp en lyd, summing, under oppstart av kjøringen som er så og si lik den lyden(elektriske buzzingen) man hører fra store tranformatorer som durer. Den slår inn og varer I ca 2-3 sek, pause en stund, grovt estimert ca 20 sek, så er summer den igjen I ca 2-3 sek. Dette gjentar seg en del ganger og blir svakere og svakere. Man hører ikke dette hvis musikken står på "vanlig" volum. Bilen bruker også betydelig mer strøm nå en før på min vanlige standard jobbrute. med de same rutiner som før. Det tar mye lengre tid før regen tar for fullt og det går ikke lengre å forvarme den bort slik som før. Man kommer bare til 30kw regen. Må kjøre 4-5 mil før regen tar for fullt (streken blir borte). Har noen denne erfaringen eller viten om denne lyden?
Har vel egentlig eksakt den samme opplevelsen som deg!   Merker også en svak antydning til redusert trekkraft akkurat de 2 sekundene denne elektriske buzzlyden høres. Er så lite at det bare er meg som sjåfør som merker det.
Er jo en stund siden min siste oppdatering, men denne buzzingen har kommet siste uka. Jeg tenkte bilen ikke likte minusgradene her jeg bor, uansett er det nok noe galt her.

Buzzingen på min 85D fra mai 15 dukket også opp første gang opp på lørdag for 6 dager siden. Merkelig at det skal være såpass likt. Har ikke oppdatert bilen de siste ukene. Dersom du bor på Østlandet så kan det jo være temperatur/klimabestemt. Holder selv til i Oslo.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sirkelsaglyd og "bzzzt"-ulyder
fredag 18. desember 2015, klokken 00:45
Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:04
Etter siste software oppdatering, har bilen forandret seg en del. Det har også dukket opp en lyd, summing, under oppstart av kjøringen som er så og si lik den lyden(elektriske buzzingen) man hører fra store tranformatorer som durer. Den slår inn og varer I ca 2-3 sek, pause en stund, grovt estimert ca 20 sek, så er summer den igjen I ca 2-3 sek. Dette gjentar seg en del ganger og blir svakere og svakere. Man hører ikke dette hvis musikken står på "vanlig" volum. Bilen bruker også betydelig mer strøm nå en før på min vanlige standard jobbrute. med de same rutiner som før. Det tar mye lengre tid før regen tar for fullt og det går ikke lengre å forvarme den bort slik som før. Man kommer bare til 30kw regen. Må kjøre 4-5 mil før regen tar for fullt (streken blir borte). Har noen denne erfaringen eller viten om denne lyden?

Nøyaktig det samme jeg har på min 85D. Skjønte ingenting av hva lyden kunne være, den kommer og går i samme intervall som du nevner. I tillegg er regen sperret over 30 hver gang jeg starter bilen. De første sekundene kommer det også stort sett alltid en liten varseltrekant nederst på gul-prikket linje (regen-sperren) som forsvinner etter noen sekunder. Bilen bruker uhorvelig mye mer strøm også, men klart, vi forvarmer jo ekstra i disse tider, dog ikke særlig mye. Du skriver oppdatering..? såvidt meg bekjent har ikke jeg fått noen oppdatering på svært så mange uker. Hvilken versjon er du på? Lydene og begrensningene kan umulig være ment å skulle være der. Føler derfor jeg bør kontakte Tesla forsåvidt.
#9
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekkstøy fra 19" Nokian piggfrie
mandag 07. desember 2015, klokken 23:27
Da har jeg testet ut litt og etter å ha økt trykket fra 3.0 bar til 3.2 bar ser det ut til at (u)lyden kommer i høyere hastigheter - +/-90kmt mot +/-80kmt tidligere. Altså ingen forbedring som sådan.
#10
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekkstøy fra 19" Nokian piggfrie
lørdag 05. desember 2015, klokken 09:31
Sitat fra: xderia på lørdag 05. desember 2015, klokken 07:44
Har ny 70D med samme dekk. Opplever nøyaktig det samme. Har ikke testet med sommerdekk enda. Trodde ikke denne lyden kom fra dekkene. Lyden varierer i styrke. Trodde først det blåste sterkt ute,  men nei. Så denne hule lyden er ikke der med sommerdekk?

Fra tid til annen, men da på bestemte underlag så kunne jeg høre noe som kunne ligne. Set ut som jeg må øke trykket og vente på slitasje!
#11
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekkstøy fra 19" Nokian piggfrie
lørdag 05. desember 2015, klokken 09:30
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. desember 2015, klokken 08:34
Hvis man ser bort mulighet for feilbalansering av hjulene oppfatter jeg det til å være foråersaket av et resonansfenomen- de faktorene man kan gjøre noe med er:
Dekktrykk
Hastighet
Slitasjegrad
Veidekke

Dekktrykk er iallefall den faktoren man lettest kan endre- bortsett fra hastighet :o
En faktor til: skru opp lyden på anlegget så slipper dere å irritere dere 8)

Tesla gjennomførte en full sjekk og balansering av dekk i forrige uke når den var hos de, så vi kan med trygghet utelukke det (for min del hvertfall). Har dekktrykk på 2.9-3.0 bar nå, så kan være verdt å øke noe.
#12
TMS Hjul, dekk og felg. / TMS Dekkstøy fra 19" Nokian piggfrie
lørdag 05. desember 2015, klokken 01:10
Jeg har en 85D levert i mai 15 og satte nylig på Nokian piggfrie på 19". Kun i rundt 80km/t opplever jeg en vesentlig dekkstøy - det kan best sammenlignes med lyden som kommer når man blåser ned i en tom glassflaske (som man gjorde som små). Faktisk er lyden så kraftig at den skaper ørsmå vibrasjoner i rattet og flere av de pianolakkerte delene i dashen lager vibrasjonslyder (dette til tross for at jeg akkurat hadde bilen inne hos Tesla for fix av knirk og lyder). Opplever andre også dette? Takker.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Knirking/knaking fra 17" skjerm
søndag 29. november 2015, klokken 18:18
Jeg har en 85D levert i mai som jeg akkurat har hatt inne til knirkefiks hos Tesla. Derimot hadde jeg en konstant knirking rundt nødblink-knappen. De tok ut mye av dashbordet for å finne feilen og legger visst på en eller annen smøring/paste som visstnok fungerer. Knirkingen fra de opprinnelige stedene er borte, men nye har allerede meldt seg...
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøp av 70d
søndag 18. oktober 2015, klokken 10:35
Godt valg!
Angående tak: har selv dette (85D levert 21.05.2015) og støyen er absolutt ikke plagsom. Jeg er fremdeles av oppfatningen at man skal være uheldig for å få lekkasjer (ikke hatt noe selv) - spesielt nå som alle biler etter juni har fått en ny type tak. Istedet for støy og problemer tror jeg heller man burde fokusere på om man trenger takstativ / boks. For oss var dette avgjørende.
Lykke til med bestilling.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ang garanti
tirsdag 22. september 2015, klokken 20:11
Sant nok. D hadde jo ikke kommet på det tidspunktet. Samtidig er det jo 85 kw Model S han refererer til og D bør jo egentlig falle inn under her. Dersom man ser rett over modellvalget på http://www.teslamotors.com/no_NO/models så står det derimot noe annet igjen:

"Hver Model S inkluderer gratis langdistansereise ved hjelp av Teslas superchargernettverk og en 8-års
uendelig batteri- og kilometergaranti."

Ikke lett å bli klok på.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA