Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ThomasEL

#1
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
fredag 25. oktober 2024, klokken 20:49
Har omsider fått testet autocharge hos CK på min 22-modell, etter jeg aktiverte tjenesten via appen deres for en tid tilbake.

Kan bekrefte at det fungerte perfekt, uten problemer.

Siden Cirkle K er en av relativt få store operatører i Norge hvor ikke Audikortet fungerer, så var dette gledelig👍
#2
Audi e-tron / Sv: Hvordan aktivere varme i sidespeil?
fredag 04. oktober 2024, klokken 08:09
@Polestar-eier:

Når du sitter i bilen, gjøres det ved å vri den runde bryteren i døra, den du bruker til å justere speilene med, helt til høyre.

Når det gjelder forvarming via app, så pass på at «glassflate oppvarming» er aktivert i appen.
#3
Opplevde det samme nå som i mai.

Kjørte Trondheim - Hovden (80 mil) i dag, og ladet to ganger.

• Vinstra: Alt normalt

• Kongsberg
Startet på 142kW, normalt i starten, men falt raskt til 90kW. Gikk opp igjen til 140kW. Så ned igjen til rundt 90. Opp igjen til 150. Ned igjen til 90. Slikt fluktet det med et par minutters mellomrom.

Kjøleviften startet, dog noe seint, det var etter første effektdropp.
Men så aldri mer enn 38 grader som høyeste celletemperatur.

Ligger inne flere feilkoder under «battery charger» i Obdelleven, så mistenker feil med kjøling eller sensor.
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
mandag 15. juli 2024, klokken 03:23
Dette er helt sikkert ulikt på forskjellige bilmodeller, men på de 9 årene jeg har kjørt elbil, har jeg aldri noen gang stoppet ladingen med brikke, kort eller app...

Jeg har alltid bare stoppet lading ved å trykke på ladelukeknappen på bilen.

(Har hatt 2x Leaf og 2 x E-tron. På Leafen stopper man lading ved dobbelttrykk på fjernkontrollen, på e-tron ved å trykke knappen ved siden av ladeluke)

Men sikkert en del merker som ikke har den muligheten siden dette med stopp med kort og kode diskuteres?
#5
Sitat fra: RJK på fredag 28. juni 2024, klokken 21:49Har ladet noen ganger med MC/Bank-Accept på Uno-X, i tillegg til å ha testet den ved stasjonen ved Ryen-krysset.

Uno-X sliter litt med dårlig/svak og liten skrift på terminalen, så det er ikke alltids lett å lese i det lille displayet man tapper kortet på, for om eller hva den ber om.

Utenom det, så synes jeg det er tåpelig at man må slå koden når man presenterer kortet igjen for å avslutte ladingen.

Så lenge den gjenkjenner at det er samme kortet som man betalte med, så burde den akseptere dette og stoppe ladingen med en gang.

Den ved Ryen har/hadde det slik at det var en terminal på flere ladepunkter. Helt greit, om det bare var mer synlig hvilket nummer de enkelte ladestolpene hadde, så man ikke må gå tilbake og lete op nummeret, for så å finne ut at seansen timet ut, og man måtte begynne på nytt.

Jeg syns i alle fall den kortterminalen jeg testet hos MER var veldig grei å bruke.
Vil tro det er noenlunde likt på alle Kempowerstolper som har fått / får kortterminal, uavhengig av operatør.

#6
Det er i alle fall en god del stasjoner som nå har fått kortbetaling, uten at de vises hvis man filtrerer på dette i apper som «Chargefinder»

Testet for moro skyld MER stasjonen i Vennesla i går. Her fungerer det kjempefint å tappe bankkortet på Kempowerstolpene👍

Men kortbetaling vises ikke som noe alternativ på denne stasjonen i Chargefinder.

Uansett gøy at kortbetalingen nå kommer. Gjør «ladeterskelen» litt enklere for alle de som nå kjører elBIL og ikke ELbil😉👍
#7
Utenfor Atrium kjøpesenter i Vennesla har Recharge i dag satt i drift 4 Kempowerstolper:

• 3 stk CCS 200kW
• 1 sk kombinert CCS 150kW / Chademo 50kW
#8
I vår har flere ladesekskap, deriblant Recharge, Cirkle K og Mer, startet ettermontering av kortbetalingsautomater på flere lokasjoner.
For Recharge og Mers del gjelder dette kanskje særlig steder hvor de har ladere fra Kempower, da det er relativt enkelt å ettermontere kortlesere på disse stolpene.

Er det noen som har laget noe oversikt, eller vet om det finnes noe totaloversikt, over hvilke ladelokasjoner som nå er operative med kortbetaling?

Del også gjerne eksempler på hvor du vet det fungerer med vanlig kortbetaling i dag, f. eks fordi du har testet selv.

(Denne tråden er IKKE ment å brukes til endeløse diskusjoner om RFID-brikker kontra kortbetaling. Personlig har jeg fint greid meg med RFID frem til nå, men syns det er gøy at det nå kommer kortbetaling i akselererende tempo. Poenget med denne tråden er utelukkende å få frem HVOR det i dag er mulighet for kortbetaling)
#9
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
onsdag 05. juni 2024, klokken 17:15
Sitat fra: storeulv på torsdag 07. desember 2023, klokken 23:02Jeg kan da meddele at lading uten bruk av App eller annen form for autentisering funket uten hikke på Circle K onsdag denne uken.

Det betyr jo da at Autocharge hos Circle K støtter Audi e-tron MY2020....eller omvendt...?

Det blir spennende å følge dette videre mht sikkerhet som noen (gjerne med rette) er usikker på. Circle K har jo kunngjort at løsningen er i beta. Dermed kan det bli endringer fremover.

En litt gammel tråd, men er det flere som har testet dette ut med e-tron hos Cirkle K?
Fungerer det bra? Også med f.eks 2022-modell?

(I disse dager ruller forresten CK ut kortbetaling på mange ladestasjoner, så behovet avtar jo sånn sett etter hvert)
#10
Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mai 2024, klokken 17:52Viste Kempower-status at det var bilen som begrenset hastigheten? (Om du ennå har lenken, så virker den også en stund etter ladingen, så mulig du kan sjekke det også i dag). Dersom mange andre stolper var i bruk, kan det være effekten din ble strupet av laderen, og ikke bilen.

Har dessverre slettet lenken.
Men ja, da jeg oppdaget at effekten var strupet, så sjekket jeg at det fortsatt sto «vehicle limit». Er selvfølgelig en likevel en mulighet for at en modul i laderen koblet kortvarig ut, i et øyeblikk jeg ikke kikket på telefonen, og at effekten aldri tok seg ordentlig opp igjen...

Syns vel egentlig det er rart hvis høy temp er årsaken. Og den lille økningen igjen jeg så, er vel også et argument mot temperaturteorien.
#11
Kjørte tur/retur Kristiansand-Molde i helga.
I sum svært godt fornøyd, på hjemveien klarte vi oss med 2 ladestopp på de 82 milene. Ladet fra 11% til 80% på Lillehammer, og fra 10% til 90% på Grelland (Holmestrand)

Men så til årsaken til denne posten:
På ladesesjonen i Holmestrand opplevde jeg noe veldig merkelig:
Dette var Kempowerladere, så jeg fulgte ladekurven på telefonen.

Ladingen startet som vanlig opp på ca 142kW (vanlig ved lav SOC og dertil lav cellespenning, da e-tron kun tar i mot 350A), og den steg sakte, men sikkert opp mot 150kW etter som spenningen ble høyere.
Da effekten hadde kommet opp i ca 149kW, og SOC hadde nådd 59%, så sank plutselig effekten ned til ca 112kW. Der holdt den seg litt, før den steg til ca 117kW, for så å synke "normalt" fra ca 70% (ja, nyere e-troner senker ladehastighet fra ca 70%, ikke 79% som de eldre).
Det unormale her er altså droppet allerede ved 59%

Jeg hadde ikke OBD elleven tilkoblet der og da, men koblet den til umiddelbart etter endt ladeøkt til 90%. Da var høyeste celletemperatur 39 grader.
Jeg hørte viften gikk i bilen da jeg kom ut like før 90% var nådd.
Har tenkt litt på om temperaturen ble for høy, om det var årsaken til "brems" i ladefarten. Stusset litt over at temperaturen ble sluppet såpass høyt opp som 39 grader hvis alt var normalt med kjøling. Samtidig vil jeg jo tro bilen hadde varslet hvis feil med kjølemedium eller kompressor etc.

Jeg hadde IKKE parkeringsklimatisering aktivert under økten.

Noen tanker? Noen av dere som har sjekket hva som er vanlig celletemperatur på e-tronen mot slutten av en lynladeøkt i sommervarme? 39 grader er jo ikke mye sammenliknet med andre biler, men trodde e-tronen holdt tempen noe lavere.
#12
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
onsdag 13. mars 2024, klokken 00:28
@Orbit:

Har dobbel PTC.

Var nok noe upresis i hva jeg skrev, den viste nok ikke helt kontinuerlig. Hadde nok noen helt kortvarige dropp. Dog kun sekunder.

Mulig PTC2 var mer innkoblet hos meg enn hos deg siden rørsystem/kjølevæske neppe hadde rukket å bli varmt da jeg koblet til laderen.

Antar PTC1 var aktiv mer eller mindre kontinuerlig, siden lader viste 6-7kW mer enn batteriet tok i mot. (Litt kan være ladetap, men neppe mye siden lader viser effekt etter AC-DC omforming.
#13
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
mandag 11. mars 2024, klokken 23:04
Har omsider fått testet litt selv også.
Slo meg at dette kanskje var siste dagen med kulde her sør, så kjørte ned til nærmeste lynlader ens ærende for å teste.

Det jeg observerte, sammenfaller egentlig med det Orbit rapporterer.

* Både batteri og battery inlet hadde temperatur på +1 grad da jeg koblet til lader
* Battery inlet steg raskt til 16 grader. Jobbet seg derfra langsom oppover mot 22 grader i løpet av de minuttene jeg ladet
* PTC heater viste rundt 2-3A hele tiden. Kempowerladeren viste 6-7kW mer enn bilen viste at batteriet tok i mot

Jeg fikk noe lavere temperatur på battery inlet enn Orbit. Men jeg antar det skyldes at jeg bare kjørte ca 3 minutter før jeg kom til lader, og at kjølevæsken dermed ikke hadde kommet opp i noe høy verdi. (Kan også være at jeg ikke fikk med den første peaken. Ser i grafen at Orbits battery inlet også sank ned igjen mot 15-16 grader ganske fort, før den langsom krabbet oppover igjen)

Stusset også litt på en noe lav delta mellom inlet og outlet, da inlet var på 22 grader hadde outlet steget til ca 17-18 grader

Så selv om det i visse papirer fra Audi står at batteriet kun varmes ved kaldere enn - 10 grader, så tror jeg vi kan slå helt sikkert fast at det varmes opp til +10 grader. Muligens en fortegnsfeil i den manualen.
#14
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
lørdag 09. mars 2024, klokken 11:05
@Orbit:

Punkt 3 er svært interessant...
Hvis den hypotesen er riktig (noe jeg faktisk tror den er), så kan kanskje det forklare hvorfor enkelte sliter så med at ladehastighet ikke øker i løpet av ladeøkten, mens andre alltid opplever en klart stigende kurve etter noen minutter.
#15
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
lørdag 09. mars 2024, klokken 08:04
Takk for testing, @Orbit👍👍

Dette viser jo at den nye avlesningen «Battery inlet» i Car Scanner faktisk viser riktig sensorverdi👍

Men det er jo i tillegg en sterk indikasjon på at forvarmingen faktisk starter under lynlading, selv om batteriet holdt flere plussgrader.

Summen av observasjonene fra både deg og b.l.a. @Elektro gir vel grunn til å fastholde følgende teori:

• Så sant batteriet holder lavere temperatur enn +10 ved tilkobling lynlader, så vil batterivarme aktiveres

• Batterivarme slår seg alltid av når baateriet passerer +10 grader.


Det eneste som ikke helt harmonerer med dette, er den erfaringen enkelte brukere (her på forum og på Facebook) har hatt, der bilen i kalde temperaturer har blitt liggende med en nærmest flat ladekurve på godt under 100kW gjennom hele ladeøkta...
Ved +10 i batteriet, skal det vel egentlig bikke over 100kW ladeeffekt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA