meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ThomasEL

#1
Takk for ulike innspill👍

Med tanke på at ingen (så langt jeg vet) «car reviewers» har kommentert det, så tviler jeg på om opplevd lysstyrke på Led Matrix lysene har blitt dårligere etter faceliften, til tross for spylerne som nå er borte...

Så største spenningsmomentet er kanskje kjørekomforten (fjæring, støy etc) over tid.

Foreløpig er antatt levering i uke 32, så blir jo spennende å se når «fasiten» er på plass.
#2
Audi e-tron / Sv: Fra e-tron 55 til Skoda Enyaq 85X Sportline
søndag 29. juni 2025, klokken 18:50
Sitat fra: Orbit på søndag 29. juni 2025, klokken 18:19Fjerning av lyktespylere betyr også at hovedlysene må være under 2000 lumen. Jeg vet ikke hvor kraftige lys det var på tidligere modeller, men LED-lys ligger normalt godt over 2000. Fjerning av lyktespyler vil begrense hvor kraftig lys bilen kan ha, kanskje til lavere enn tidligere modell med lyktespyler. Til sammenligning så er halogenlamper rundt 1400 lumen, mens xenon ligger på 3-4000.

Vet i alle fall at den har Led Matrix hovedlys.

Kjipt hvis de har redusert styrken, men kan ikke finne noen tester som nevner noe om dette. Var vel underlig hvis ikke en slik viktig detalj var blitt fanget opp av noen..?
#3
Audi e-tron / Sv: Fra e-tron 55 til Skoda Enyaq 85X Sportline
søndag 29. juni 2025, klokken 17:35
@Boikott My Ass:

Ok, takk for oppklaring👍
Tror kanskje for meg personlig at det hadde vært verre å miste spyling av ryggekamera. Men avhenger vel en del av hva slags veier man kjører mest på.
#4
Audi e-tron / Sv: Fra e-tron 55 til Skoda Enyaq 85X Sportline
søndag 29. juni 2025, klokken 15:59
Sitat fra: Boikott My Ass på søndag 29. juni 2025, klokken 13:18En liten detalj som også er litt skuffende, de har fjernet spyler på ryggekamera.

Seriøst..? Har de fjernet spyler på faceliften?
#5
Audi e-tron / Sv: Fra e-tron 55 til Skoda Enyaq 85X Sportline
søndag 29. juni 2025, klokken 10:05
@ToWalkOrDrive:

Aha, skjønner🤣👍

Jo da, vi har prøvekjørt den. Men syns det er vanskelig å sammenlikne en liten tur på noen kilometer med de fem årene vi har kjørt e-tron. Så derfor jeg er litt spent på hvordan det vil oppleves i lengden.

Førsteinntrykket av setene (altså på prøveturen) var veldig bra!

Beinplassen i baksetet virker å være i nærheten av e-tronen. E-tronen er jo mye større utvendig, men faktisk ikke så stor forskjell innvendig. Har nok mye å gjøre med at Enyaquen er bygd på en dedikert elbilplattform.

I bunn og grunn antar jeg det blir luftfjærene som kan bli største savn. Men vi får se. Er vel en drøy måned til den er leveringsklar.
#6
Audi e-tron / Sv: Fra e-tron 55 til Skoda Enyaq 85X Sportline
søndag 29. juni 2025, klokken 06:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 28. juni 2025, klokken 23:56Min første tanke er: "Hæææ? Har han ikke prøvekjørt Skodaen???!?"

Hehe🤪🤣
Du mener at ingen som er «ved sine fulle fem» og har kjørt begge, ville finne på å bytte..?
#7
Audi e-tron / Fra e-tron 55 til Skoda Enyaq 85X Sportline
fredag 27. juni 2025, klokken 15:24
Da er snart en epoke i billivet over. Fikk vår første e-tron, en 50 Advanced business i 2020. I 2022 byttet vi til 55 Advanced Sport, med en god del mer utstyr.

Nå har vi altså bestilt en 26 modell Skoda Enyaq 85X Sportline med Max-pakken (som i praksis betyr alt tilgjengelig tilleggsutstyr)

Må innrømme at jeg er veldig spent på dette... Den nye Enyaquen har fått mye skryt fra mange hold, og blir av mange sett på som både penere og med bedre funksjonalitet enn f.eks Audi Q4.

Men vil det føles som et stort skritt ned, mon tro..?

Her er noen tanker.

Hva vi mister:
- Luftfjæring
- 600kg av hengervekten (fra 1800 til 1200kg)
- Regulerbar bakkeklaring
- Det som kanskje er verdens beste firehjulstrekk (Enyaquen har også firehjulstrekk altså)
- Følelsen av å eie en Audi

Hva vi får:
- 5 nye år garanti
- 32% lenger WLTP rekkevidde
- Manuell og navigasjonsbasert forvarming av batteri
- Halvautomatisk hengerfeste
- Varme i bakseter og egen klimasone bak
- Head up display
- En bil som KANSKJE er noe billigere å eie etter garantiutløp (litt hypotetisk, vet jo ikke om vi har den så lenge)

Noen tanker? Andre som har gjort tilsvare de bytte?
Kjør debatt😉!
#8
Audi e-tron / Sv: Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2
mandag 03. mars 2025, klokken 20:50
@Orbit og @Villho:

Vi som har litt nyere biler, slik som min 22-modell, er vel i utgangspunktet ikke berørt av dette. Og våre biler har jo ikke like flat ladekurve som «Ur e-tron». Min begynner typisk å trottle gradvis fra ca 70% i stedet for «de gamle» som typisk reduserer fra 80%.

Tyder det på at det er «vår» ladekurve de legger inn i bilene deres..?
#9
Audi e-tron / Tilgjengelig effekt ved lav SOC
søndag 23. februar 2025, klokken 12:28
Jeg lurer på om tilgjengelig effekt minker noe fortere enn normalt ved lav SOC på min 22 modell 55.

Min opplevelse er at «BOOST» er tilgjengelig som forventet, ned til 19-20% SOC.
Men «ordinær 100%» minker tidligere enn man kunne forvente.

I går kjørte jeg ca 23 mil. Startet med 99% og kom frem med 12%.
- Boost var fullt ut tilgjengelig ned til 20% SOC. Så begynte den grønne baren å synke, og Boost var helt borte ved 19%. Dette anser jeg som helt NORMALT, og i tråd med hva de fleste opplever👍

- Men så ved ca 16% begynner «effektbaren» å synke videre nedover fra ordinær 100%. Dette syns jeg er tidlig..? Da jeg var fremme med 12% SOC, hadde jeg ca 80% tilgjengelig effekt igjen i følge baren.
Sjekket celler og temp i OBDeleven. Batteriet var da på +13 grader, og kun små spenningsforskjeller mellom høyeste og laveste celle.

Har tidligere opplevd å bare ha 25% effekt tilgjengelig ved 4% SOC.

Andre som har undersøkt eller erfart noe tilsvarende? Eller evt VET om det er normalt å ha full effekt (bortsett fra Boost) helt ned mot 0%?
#10
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
fredag 25. oktober 2024, klokken 20:49
Har omsider fått testet autocharge hos CK på min 22-modell, etter jeg aktiverte tjenesten via appen deres for en tid tilbake.

Kan bekrefte at det fungerte perfekt, uten problemer.

Siden Cirkle K er en av relativt få store operatører i Norge hvor ikke Audikortet fungerer, så var dette gledelig👍
#11
Audi e-tron / Sv: Hvordan aktivere varme i sidespeil?
fredag 04. oktober 2024, klokken 08:09
@Polestar-eier:

Når du sitter i bilen, gjøres det ved å vri den runde bryteren i døra, den du bruker til å justere speilene med, helt til høyre.

Når det gjelder forvarming via app, så pass på at «glassflate oppvarming» er aktivert i appen.
#12
Opplevde det samme nå som i mai.

Kjørte Trondheim - Hovden (80 mil) i dag, og ladet to ganger.

• Vinstra: Alt normalt

• Kongsberg
Startet på 142kW, normalt i starten, men falt raskt til 90kW. Gikk opp igjen til 140kW. Så ned igjen til rundt 90. Opp igjen til 150. Ned igjen til 90. Slikt fluktet det med et par minutters mellomrom.

Kjøleviften startet, dog noe seint, det var etter første effektdropp.
Men så aldri mer enn 38 grader som høyeste celletemperatur.

Ligger inne flere feilkoder under «battery charger» i Obdelleven, så mistenker feil med kjøling eller sensor.
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
mandag 15. juli 2024, klokken 03:23
Dette er helt sikkert ulikt på forskjellige bilmodeller, men på de 9 årene jeg har kjørt elbil, har jeg aldri noen gang stoppet ladingen med brikke, kort eller app...

Jeg har alltid bare stoppet lading ved å trykke på ladelukeknappen på bilen.

(Har hatt 2x Leaf og 2 x E-tron. På Leafen stopper man lading ved dobbelttrykk på fjernkontrollen, på e-tron ved å trykke knappen ved siden av ladeluke)

Men sikkert en del merker som ikke har den muligheten siden dette med stopp med kort og kode diskuteres?
#14
Sitat fra: RJK på fredag 28. juni 2024, klokken 21:49Har ladet noen ganger med MC/Bank-Accept på Uno-X, i tillegg til å ha testet den ved stasjonen ved Ryen-krysset.

Uno-X sliter litt med dårlig/svak og liten skrift på terminalen, så det er ikke alltids lett å lese i det lille displayet man tapper kortet på, for om eller hva den ber om.

Utenom det, så synes jeg det er tåpelig at man må slå koden når man presenterer kortet igjen for å avslutte ladingen.

Så lenge den gjenkjenner at det er samme kortet som man betalte med, så burde den akseptere dette og stoppe ladingen med en gang.

Den ved Ryen har/hadde det slik at det var en terminal på flere ladepunkter. Helt greit, om det bare var mer synlig hvilket nummer de enkelte ladestolpene hadde, så man ikke må gå tilbake og lete op nummeret, for så å finne ut at seansen timet ut, og man måtte begynne på nytt.

Jeg syns i alle fall den kortterminalen jeg testet hos MER var veldig grei å bruke.
Vil tro det er noenlunde likt på alle Kempowerstolper som har fått / får kortterminal, uavhengig av operatør.

#15
Det er i alle fall en god del stasjoner som nå har fått kortbetaling, uten at de vises hvis man filtrerer på dette i apper som «Chargefinder»

Testet for moro skyld MER stasjonen i Vennesla i går. Her fungerer det kjempefint å tappe bankkortet på Kempowerstolpene👍

Men kortbetaling vises ikke som noe alternativ på denne stasjonen i Chargefinder.

Uansett gøy at kortbetalingen nå kommer. Gjør «ladeterskelen» litt enklere for alle de som nå kjører elBIL og ikke ELbil😉👍
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA