meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ThomasEL

#1
Jeg fikk selv utlevert en Enyaq 85X Sportline med Maxx pakken for noen uker siden.

Stusset på det samme som trådstarter, men kan bekrefte at Maxx også inneholder Advanced.
#2
Skoda ENYAQ / Trekke tung henger før innkjøring
man 08. sep 2025, kl. 20:29
Jeg måtte trekke en relativt tung båthenger (ca 1150 kg) med min nye Enyaq 85X i dag.

Dette plager meg litt, siden jeg bare har rukket å kjøre totalt ca 350 km med bilen i forkant. Jeg føler bilen ideelt sett burde hatt flere km innkjøring før man trekker vekt på grensen opp mot tillatt.

Jeg vet jo at elbiler ikke behøver innkjøring på samme måte som gamle fosilbiler, der mange deler skulle «slites» litt til hverandre.

Men likevel...
Føler ikke det var helt ideelt med denne 4 mils turen med tung henger så tidlig i bilens liv på veien.

Tanker?
#3
@RJK:
Godt poeng, har ikke testet om begge bilene kan lades med samme kort. Vil i utgangspunktet tro det.

Uansett er det jo supert at Ionity nå tilbyr en RFID-brikke👍
#4
Ser at Ionity Go (uten abonnementsavgift) er litt billigere pr kWt enn Powerpass Basic (kr 4,96 mot 5,40)
Powerpass Basic er Skodas versjon av Volkswagens We charge Basic.

Med Powerpass har jeg Plug and charge hos Ionity, så usikker på om det er verdt å dille med en ekstra RFID.

Tenker kanskje vi av og til henger oss nesten litt for mye opp i dette med ladepris, de fleste av oss lader jo lite på hurtigladere. Har regnet på at den forrige bilen kostet meg ca 70kr/mil bare i verditap..! Så om hurtigladingen koster 4 eller 6 kr/kWt de seks-syv gangene i året jeg lader «ute», utgjør jo ikke allverdens i det uendelig «bilsluket»🤪🤪

(Lader man ukentlig på hurtiglader, eller hvis man skal ut på en Europaturné, så stiller det seg selvsagt annerledes!)
#5
Takk for ulike innspill👍

Med tanke på at ingen (så langt jeg vet) «car reviewers» har kommentert det, så tviler jeg på om opplevd lysstyrke på Led Matrix lysene har blitt dårligere etter faceliften, til tross for spylerne som nå er borte...

Så største spenningsmomentet er kanskje kjørekomforten (fjæring, støy etc) over tid.

Foreløpig er antatt levering i uke 32, så blir jo spennende å se når «fasiten» er på plass.
#6
Sitat fra: Orbit på søn 29. jun 2025, kl. 18:19Fjerning av lyktespylere betyr også at hovedlysene må være under 2000 lumen. Jeg vet ikke hvor kraftige lys det var på tidligere modeller, men LED-lys ligger normalt godt over 2000. Fjerning av lyktespyler vil begrense hvor kraftig lys bilen kan ha, kanskje til lavere enn tidligere modell med lyktespyler. Til sammenligning så er halogenlamper rundt 1400 lumen, mens xenon ligger på 3-4000.

Vet i alle fall at den har Led Matrix hovedlys.

Kjipt hvis de har redusert styrken, men kan ikke finne noen tester som nevner noe om dette. Var vel underlig hvis ikke en slik viktig detalj var blitt fanget opp av noen..?
#7
@Boikott My Ass:

Ok, takk for oppklaring👍
Tror kanskje for meg personlig at det hadde vært verre å miste spyling av ryggekamera. Men avhenger vel en del av hva slags veier man kjører mest på.
#8
Sitat fra: Boikott My Ass på søn 29. jun 2025, kl. 13:18En liten detalj som også er litt skuffende, de har fjernet spyler på ryggekamera.

Seriøst..? Har de fjernet spyler på faceliften?
#9
@ToWalkOrDrive:

Aha, skjønner🤣👍

Jo da, vi har prøvekjørt den. Men syns det er vanskelig å sammenlikne en liten tur på noen kilometer med de fem årene vi har kjørt e-tron. Så derfor jeg er litt spent på hvordan det vil oppleves i lengden.

Førsteinntrykket av setene (altså på prøveturen) var veldig bra!

Beinplassen i baksetet virker å være i nærheten av e-tronen. E-tronen er jo mye større utvendig, men faktisk ikke så stor forskjell innvendig. Har nok mye å gjøre med at Enyaquen er bygd på en dedikert elbilplattform.

I bunn og grunn antar jeg det blir luftfjærene som kan bli største savn. Men vi får se. Er vel en drøy måned til den er leveringsklar.
#10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 28. jun 2025, kl. 23:56Min første tanke er: "Hæææ? Har han ikke prøvekjørt Skodaen???!?"

Hehe🤪🤣
Du mener at ingen som er «ved sine fulle fem» og har kjørt begge, ville finne på å bytte..?
#11
Da er snart en epoke i billivet over. Fikk vår første e-tron, en 50 Advanced business i 2020. I 2022 byttet vi til 55 Advanced Sport, med en god del mer utstyr.

Nå har vi altså bestilt en 26 modell Skoda Enyaq 85X Sportline med Max-pakken (som i praksis betyr alt tilgjengelig tilleggsutstyr)

Må innrømme at jeg er veldig spent på dette... Den nye Enyaquen har fått mye skryt fra mange hold, og blir av mange sett på som både penere og med bedre funksjonalitet enn f.eks Audi Q4.

Men vil det føles som et stort skritt ned, mon tro..?

Her er noen tanker.

Hva vi mister:
- Luftfjæring
- 600kg av hengervekten (fra 1800 til 1200kg)
- Regulerbar bakkeklaring
- Det som kanskje er verdens beste firehjulstrekk (Enyaquen har også firehjulstrekk altså)
- Følelsen av å eie en Audi

Hva vi får:
- 5 nye år garanti
- 32% lenger WLTP rekkevidde
- Manuell og navigasjonsbasert forvarming av batteri
- Halvautomatisk hengerfeste
- Varme i bakseter og egen klimasone bak
- Head up display
- En bil som KANSKJE er noe billigere å eie etter garantiutløp (litt hypotetisk, vet jo ikke om vi har den så lenge)

Noen tanker? Andre som har gjort tilsvare de bytte?
Kjør debatt😉!
#12
@Orbit og @Villho:

Vi som har litt nyere biler, slik som min 22-modell, er vel i utgangspunktet ikke berørt av dette. Og våre biler har jo ikke like flat ladekurve som «Ur e-tron». Min begynner typisk å trottle gradvis fra ca 70% i stedet for «de gamle» som typisk reduserer fra 80%.

Tyder det på at det er «vår» ladekurve de legger inn i bilene deres..?
#13
Audi e-tron / Tilgjengelig effekt ved lav SOC
søn 23. feb 2025, kl. 12:28
Jeg lurer på om tilgjengelig effekt minker noe fortere enn normalt ved lav SOC på min 22 modell 55.

Min opplevelse er at «BOOST» er tilgjengelig som forventet, ned til 19-20% SOC.
Men «ordinær 100%» minker tidligere enn man kunne forvente.

I går kjørte jeg ca 23 mil. Startet med 99% og kom frem med 12%.
- Boost var fullt ut tilgjengelig ned til 20% SOC. Så begynte den grønne baren å synke, og Boost var helt borte ved 19%. Dette anser jeg som helt NORMALT, og i tråd med hva de fleste opplever👍

- Men så ved ca 16% begynner «effektbaren» å synke videre nedover fra ordinær 100%. Dette syns jeg er tidlig..? Da jeg var fremme med 12% SOC, hadde jeg ca 80% tilgjengelig effekt igjen i følge baren.
Sjekket celler og temp i OBDeleven. Batteriet var da på +13 grader, og kun små spenningsforskjeller mellom høyeste og laveste celle.

Har tidligere opplevd å bare ha 25% effekt tilgjengelig ved 4% SOC.

Andre som har undersøkt eller erfart noe tilsvarende? Eller evt VET om det er normalt å ha full effekt (bortsett fra Boost) helt ned mot 0%?
#14
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
fre 25. okt 2024, kl. 20:49
Har omsider fått testet autocharge hos CK på min 22-modell, etter jeg aktiverte tjenesten via appen deres for en tid tilbake.

Kan bekrefte at det fungerte perfekt, uten problemer.

Siden Cirkle K er en av relativt få store operatører i Norge hvor ikke Audikortet fungerer, så var dette gledelig👍
#15
@Polestar-eier:

Når du sitter i bilen, gjøres det ved å vri den runde bryteren i døra, den du bruker til å justere speilene med, helt til høyre.

Når det gjelder forvarming via app, så pass på at «glassflate oppvarming» er aktivert i appen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA