meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - runeno

#1
Jeg har noen få enerdel battericeller som er ok, selges. De er på ca 3.5 V Ta kontakt om du trenger noen fungerende celler for å reparere en eller flere delvis defekte moduler til Think City 2010 Lithium.


SOLGT
Mvh


Rune N
#2
Hvis du skal lade enkeltceller, så må du være påpasselig med å ikke ha for høy volt i forhold til cellen, samt lite amper. Prøv med 3,7V og 1,5 amp hvis cellen er 3,5V. BMS systemet vil nok klare å regulere dette uten at du behøver å lade individuelle celler, men det vil ta tid å få balansert dem.

Hvis samme cellepar er høyest og lavest, da er det nok en ide og bytte dette paret ut tror jeg.

Jeg husker selv når jeg reparerte min forrige Think, så måtte jeg lade til høyeste celle var 4.1. Deretter måtte jeg forbruke ned igjen. Slik holdt jeg på i 3 uker før cellene var balansert. Brukte laderen og bilen til å lade, samt startet den og lot den gå for å forbruke. Var mer effektivt for balanseringen at den forbrukte sakte.

Da har jeg montert en inverter til batteriet, funker som bare det 😊
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#3
Jeg tror du må bruke av batteriet til laveste celle er på 2,6V. Så lader du opp denne cellen slik at den er lik den høyeste. Så fortsetter du med den som nå er lavest og lader opp til tilsvarende høyeste celle. Slik fortsetter du til alle er like. Nå kan du prøve å lade via BMS, det bør funke da😊
#4
Det er BMS en som regulerer spenningen til de cellene som er parallell koblet. Regulatoren forsøker vel også, men den må gå via BMS. Akkurat nå stopper regulatoren når batteriet når litt over 15V, men jeg skal regulere den til ca 16 tenker jeg.
#5
Diagnose først, en visuell sjekk av batteri kan også være lurt. Batterikassen veier 285 kg, så du må få jekket opp bilen nok, så må du ha en jekketralle og flere paller, både små og store samt klosser for å få fjernet en og en pall når du senker ned. Det er to kabler som må løsnes, og løsne en jordingskabel som vises når kassen senkes ned. Etter batterikassen er tatt bort fra bilen, så åpnes den med å skru løs alle skruene rundt. Ta på hansker som beskytter mot støt, fjern kabler som kobler sammen batterimodulene. Etterpå er de ikke så farlige. Mål med multimeter. Fjern fuktighet i kassen og på kortene som du finner under plastdeksel.

Her er noen bilder når jeg gjorde det samme:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#6
Da er BMS montert og solcellegenerator kan lade det.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#7
Da er endringene utført. 3 og 3 cellepakker i parallell, og deretter seriekoblet alle disse 4. Da skal det være et 12V system.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
Så nå er det bare å vente til BMS og tempsensor kommer, slik at solcellepanel og MPPT regulator kan settes opp.
#8
Jeg har en Lithium batterimodul fra en Think 2010 (en av de modulene som ligger inne i en stålkasse) liggende. Jeg tenkte å bruke den  sammen med et solcelleanlegg.

Noen som har en god beskrivelse på hvordan en kan sette opp dette, og hvilke komponenter som trengs?
#9
Jeg har en batterimodul til Think City til overs. Selges :-) Ta kontakt om du er interessert.

Passer Think City 2010+-

Mvh

Rune Nordvik
95201803
#10
Det burde vel fungere bra med ett Litium 12V batteri, tror jeg. Uansett er det viktig at 12V batteri er oppladet. Ser ut som en del får problem med bilen pga et dårlig 12V batteri.

Hvis du lar bilen stå i en periode, husk å sette på CTEK laderen slik at 12V batteriet vedlikeholdslades. Brukes bilen daglig, så vil fremdriftsbatteriet lade 12V batteriet. Uansett ville jeg vedlikeholdslade batteriet hver andre måned.

Mvh

Rune
#11
Hei,

Du setter sammen de to kablene jeg listet ovenfor. Du kobler OBD kontakten til bilen (ved sikringene på passasjersiden). Så kobler du til via USB.

Hvis bilen står på lading, så skal det virke. Ellers må tenningen stå i posisjon II, eller bilen må være startet.

Windows 7 går fint. Alt må være tilkoblet, batteripakken og 12V før diagnose. Sørg for at 12V batteri er oppladet. Lad opp via sigarettenner, se https://www.thansen.no/bil/universaldeler/bilbatterier/lader/ctek-comfort-connect-sigarett-stikk/n345764/pn345822/

Selve CTEK laderen finner du her: https://www.thansen.no/bil/universaldeler/bilbatterier/lader/batterilader-ctek-mxs-3.8a/n345764/pn345824/

Nedenfor er et bilde diagnose med korrekte innstillinger:
[ You are not allowed to view this attachment ]

Select Master Sequence File (MSF) er viktig. Det følger med del slike MSF filer. Velg den som heter Analog_1_8.MSF og trykk Get Data knappen. Deretter Analog_9_16.MSF og trykk Get Data knappen. De viser informasjon om RLEC index 0-7 og RLEC index 8-15.

Det er andre MSF filer også som viser ulike ting, det er ingen fare med å bruke de. En som jeg også liker er Analog.MSF, den viser litt feilkoder og info fra de to første RLEC kortene.

Mvh

Rune
#13
Hvis du får tak i RLEC kort, så er disse nummerert fra 0-15. Det er viktig skifte ut identiske nummer. Alternativt må kortene omprogrammeres til riktig index nummer.

Subpakke 1, har RLEC 0 og RLEC1. Dvs et kort til hver av de svarte kassene.  Hvis kortene er defekte, så gir de gjerne feile målinger, og dermed forsøker MLEC og RLEC kort å balansere cellene. Dermed så blir det galt. Når alle defekte RLEC kort er skiftet, så vil du ha avvik i volt mellom ulike celler i samme modul. Lad opp under overvåkning av CoomTool. Ikke lad noen celler mer enn 4.1 volt. De kan ødelegges om de lades mer. Deretter start bilen og la den bruke batteri til laveste celle er ca 3,0 volt. Gjenta prosessen inntil celleavvik er mindre enn 0.1V.

Selv hadde jeg et avvik på 0,8V fra laveste til høyeste celle på en modul. Det tok 3 uker med lading, forbruk før batteri var balansert. Ved ubalanse så får du ikke ladet bilen til 100%. Ladeindikatoren i speedometeret kan vise 30%, og plutselig viser den 100%.

Jeg antar at skadene du viste på enkelte cellepar skyldes lading av cellen til mer enn 4.1V.

PS! Kortene går pga fuktighet, samt at de ligger vannrett slik at fuktigheten blir liggende på kortene lenge. Jeg tror det ville vært lurere at kortene stod loddrett.

Anbefaler å ha bilen stående i garasje, slik at ikke kondens danner seg så lett. Andre lure ideer for å hindre at kondens oppstår kan forlenge levetiden på kortene.

Mvh

Rune
#14
Har sendt deg melding.

Mvh

Rune
#15
Hei,

Noen som har en fungerende varmekolbe rimelig til salgs? Må passe til Think City 2010.

Mvh

Rune
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA