Sitat fra: Joggamann på tir 01. jan 2019, kl. 21:10
Hmm. Ikkje fornøyd. Fruen måtte lade 4 ganger på 300km idag. (to langladinger og to kladdladinger for å nå fram til neste lading med mer enn 3-5% på pakken). Og på den ene ladestasjonen var det kø og to andre damer ble håndgripelige og sloss som små-unger for å komme først i køen.......
Skulle vi tro reklamen burde en gangs lading rekke på 300km (vinter forventet kjørelengde 170-180km...)
Er det vi som er fryktelig bortskjemt med Teslaen vår eller "går det seg til" med Leafen når vi får emr erfaring?
[/quote]
Her må du nesten komme med mer info, basert på det du skriver så tilsier det at dere har 50 minus der dere er.
Dekk trykk, full ladet bil, auto ac, temp osv?
[/quote]
Har nettopp hentet ut bilen så går utifra at dekktrykk mm er ok. På sørturen var det mye bagasje og to personer i bilen. Mindre bagasje på vei nordover, men ikke "strippet bil". Starter fullladet. AC på (21oC, vil jo ikkje fryse og vil holde vinduene frie for dugg), AC aktiv for å holde hastighet og kjøre komfortabelt. T-ute rett over null på sørtur, nærmere 7-9 pluss på vei nordover, men da med 10-12ms sidevind/motvind.
Leafen ble anskaffet for å erstatte en gammel liten bensinbil som ikkje ville overlevd kommende EU-kntr. Teslaen har vi hatt i over tre år og er tilsvarende godt kjent med el-bil. Mener derfor å kunne påstå at vår Leaf sitt forbruk er "noe formidabelt" på langtur. Kommer til å fungere ypperlig i hjemmemiljøet, men noen ganger i året bruker vi vår "andre-bil" til og fra Sverige. Og da er et forbruk på nesten 250Wh/km usedvanlig høyt, synes vi (på motorvei kjører vi ikkje 80kmh..) Kjente av oss har en tilsvarende Leaf og kommer fra oslogryten opp til sin hytte i Øvre Uvdal (nesten) uten å lade. Det overbeviste oss om at leaf 40 kan være vår neste bil. Klarer den 200km opp fjellet i Norge trodde vi den skulle klare 300 km på flatmark & motorvei sørover i Sverige med kun en mellom lading på vinteren. Så feil kan vi ta..... Eller er det noe vi gjør eller tenker galt her?
