meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HeJo

#1
Sitat fra: Joggamann på tir 01. jan 2019, kl. 21:10


Hmm. Ikkje fornøyd.  Fruen måtte lade 4 ganger på 300km idag. (to langladinger og to kladdladinger for å nå fram til neste lading med mer enn 3-5% på pakken).  Og på den ene ladestasjonen var det kø og to andre damer ble håndgripelige og sloss som små-unger for å komme først i køen....... 
Skulle vi tro reklamen burde en gangs lading rekke på 300km (vinter forventet kjørelengde 170-180km...)
Er det vi som er fryktelig bortskjemt med Teslaen vår eller "går det seg til" med Leafen når vi får emr erfaring?
[/quote]

Her må du nesten komme med mer info, basert på det du skriver så tilsier det at dere har 50 minus der dere er.

Dekk trykk, full ladet bil, auto ac, temp osv?
[/quote]

Har nettopp hentet ut bilen så går utifra at dekktrykk mm er ok. På sørturen var det mye bagasje og to personer i bilen. Mindre bagasje på vei nordover, men ikke "strippet bil". Starter fullladet. AC på (21oC, vil jo ikkje fryse og vil holde vinduene frie for dugg), AC aktiv for å holde hastighet og kjøre komfortabelt. T-ute rett over null på sørtur, nærmere 7-9 pluss på vei nordover, men da med 10-12ms sidevind/motvind.
Leafen ble anskaffet for å erstatte en gammel liten bensinbil som ikkje ville overlevd kommende EU-kntr. Teslaen har vi hatt i over tre år og er tilsvarende godt kjent med el-bil. Mener derfor å kunne påstå at vår Leaf sitt forbruk er "noe formidabelt" på langtur. Kommer til å fungere ypperlig i hjemmemiljøet, men noen ganger i året bruker vi vår "andre-bil" til og fra Sverige. Og da er et forbruk på nesten 250Wh/km usedvanlig høyt, synes vi (på motorvei kjører vi ikkje 80kmh..)  Kjente av oss har en tilsvarende Leaf og kommer fra oslogryten opp til sin hytte i Øvre Uvdal (nesten) uten å lade. Det overbeviste oss om at leaf 40 kan være vår neste bil.  Klarer den 200km opp fjellet i Norge trodde vi den skulle klare 300 km på flatmark & motorvei sørover i Sverige med kun en mellom lading på vinteren. Så feil kan vi ta.....  Eller er det noe vi gjør eller tenker galt her?
#2
Sitat fra: leafnor på tir 01. jan 2019, kl. 20:38
Sitat fra: turfsurf på tir 01. jan 2019, kl. 20:23
Sitat fra: leafnor på tir 01. jan 2019, kl. 20:05
Den her EV-guru Bjørn Nyland har nettopp sjekket Leaf 40 forbruk i 90, og funet forbruk 178 Wh/km. Nå er han i Gøteborg og kjører Leaf, ligget i "90" på GPS og fått 184. Så regner en 180 som forbuk i 90, er det matematikk resten.
110/90 x 180 = 220. Er man 10% i pluss, så bir det fort 240 i forbruk.
Så det du har sett er å forvente.
Forbruk skalerer ikke lineært, så det der funker ikke. Det er nok værre.
:+1: , I know, men for å gjøre det enkelt så ble det lineær tilnærming.

Hmm. Ikkje fornøyd.  Fruen måtte lade 4 ganger på 300km idag. (to langladinger og to kladdladinger for å nå fram til neste lading med mer enn 3-5% på pakken).  Og på den ene ladestasjonen var det kø og to andre damer ble håndgripelige og sloss som små-unger for å komme først i køen....... 
Skulle vi tro reklamen burde en gangs lading rekke på 300km (vinter forventet kjørelengde 170-180km...)
Er det vi som er fryktelig bortskjemt med Teslaen vår eller "går det seg til" med Leafen når vi får emr erfaring?
#3
Sitat fra: ThomasEL på tir 01. jan 2019, kl. 18:41
Jeg syns forbruket høres høyt ut. Sånn målt over noen mil har jeg nok aldri vært i nærheten av et slikt forbruk per km, verken med 2015 Leafen eller 2018 Leafen...!

Men ja, enig med Leafnor at det nok i stor grad må skyldes fart. Er det så at dere typisk lå i 110+ km/t over lange strekninger?

Joda, motorvei er motorvei. Og i Sverige kjører vi 110kmh (med Tesla + 10-15%)
#4
Hentet for to uker siden vår Leaf 40kWh. Nå i julehelgen kjørte min vi til Sverige med den (Frogn-Kungsbacka). Tørrt føre både tur og retur, noen minus ned, 7-8oC på turen nordover.  Før turen sørover var bilen ikke varmet opp og brukte 260Wh/km halve turen før den pendlet seg inn på rundt 230kWh/km.  Nordover idag blåser det frisk sidevind, men med oppvarmet bil og mange plusgrader hadde vi forventet et lavere forbruk enn noe over 240kWh/km. Alt ved lovlig hastighet eller litt under.
For å få et tilsvarende forbruk med vår Tesla (S70D,2015) må vi legge oss på over 150kmh på motorveien ved ellers like forhold.
Er et så høyt forbruk ved tørrt, mildt vintervær akseptabelt på Leaf'en vår. Den er jo mye lettere, har klart smalere dekk og er "noe mindre" aerodynamisk enn vår Tesla?
#5
Nye skvettlapper ble bestilt på skruvat.se (går og med *.no) artikkelnummer 484100. Med "s-lappene" var det 6 karosseriskruer og 6 clips (som eg ikkje brukte). (Bilde Skvettlapper små).

Jeg bestemte meg for å feste s-lappene med tykk dobbelsidig tape og skruene.  Da eg holdt de mot bilen så eg en glipe mellom øvre del av s-lappen og karosseriet. Der festet eg en liten ekstra stripe med tykk dobbelsidig tape.  (Bilde Dobbelsidig tape fyller ut)

Så la eg samme tape langs hele siden som kom mot karosseriet. (Bilde Ny dobbelsidig... hele siden).

Deretter rengjorde eg festeområdet med aceton og festet de med tapen. (Bildene Rengjort m aceton & Tapet fast).

Da første, øvre skrue, etter forborring, ble satt så eg en glipe nederst ved nedre, indre skruehull. (Bilde Første skrue...glipe nederst).

Nedre del av s-lappen ble presset opp og på plass, hull ble forborret og skrue satt i. Så ble siste hull forborret og "midt-skruen" satt på plass. (Alle forborringer tas ved "indre kant" til skruehullet så skruen, når den settes i, drar s-lappen innover).  (Bilde Siste skrue forborres).

Hvordan det ble får andre bedømme (Bilde Ferdig montert 1+2).

Nytt: Die Rote Dame har nå byttet navn til Die Rote Freude. Viktig informasjon!!  ;-)




#6
Har S70D satt i produksjon i mai og levert ut juli. Enkel lås på frunk og nøye instruksjon ved utlevering at front skal låses ved å trykke, med to hender, ned på hver side av T7ved siden av lås i front...
#7
Hei Muffinmann  Legger du ut litt info når du har prøvd ut folien? Tar OptiCoat Pro nå på min bil og venter med folie. meget spent på om du har funnet en god DIY løsning!
#8
Sitat fra: Muffinman på man 29. jun 2015, kl. 21:18
Sitat fra: laumb på fre 15. mai 2015, kl. 09:42
http://www.lamin-x.com
Dette er vel den enkleste og mest holdbare folien i prisklassen.
1mm tykk folie som er utrolig enkel å legge.
Ble litt famling dette, mange forskjellige å velge mellom. Endte på denne:

http://www.lamin-x.com/12-x-15-of-8-mil-Paint-Protection-p/1215-8.htm

Grei nok? Blir vel nok til begge bilene, og kanskje til å beskytte området foran bakhjul mot "sandblåsing" også.

Ser interessant ut! Hva kom alt på, inkl porto++++? Har du fått filmen? (Og har du for mye ;-) ?)
#9
Sitat fra: ctr46 på tor 18. jun 2015, kl. 18:08
Jeg tenker å dra innom Opticoat.no i Stokke i morra. Jeg tenkte å undersøke hva slags tilbud/pakke de kan gi på Tesla med opticoat behandling samt xpel eller lignende beskyttelse til sidene (evt andre utsatte steder?)

Spørsmålet er hvor mange som evt er interessert i et sånt tilbud?

Tipper det er greit å kunne si at det er så eller så mange interesserte fra elbilforumet dersom tilbudet blir bra nok.

ˍ

Flott om du kunne få fram et bra tilbud. Henter min S70D neste fredag og er meeeget interessert!
#10
EU-direktiv 2014/94/EU har standardisert på type2 på alle offentlige ladestolper. Fra 18. november 2017 må alle nye eller fornyede ladestolper i hele EU/EØS tilby type2. Skal de tilby schuko eller blå 16A cee, så må dette evt være i tillegg til type2.[/size][/color]

Om dette direktiver er som beskrevet er det tragisk da det vil stoppe videre utbygging av rene SC for Tesla. Forstår eg det riktig?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA