meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RAS

#1
Skal bestille BMW iX 50 eller iX M60. Bilen skal brukes en god del til å trekke tilhenger med litt størrelse. Det er samme størrelse på batteriet i de to bilene, 105,2Kwh netto.
iX 50 har 536hk og 765Nm oppgitt forbruk på 19,6kWh og rekkevidde 630km mens
iX M60 har 619hk og 1015Nm oppgitt forbruk på 21,8kWh og rekkevidde på 563km.

Spørsmålet er, siden det er mye kraftigere motor iX M60, vil økningen på forbruket være mindre med tilhenger på denne enn på en iX 50? Noen som har en vettig teori rundt dette?

Slik er det ofte på en dieselbil. Liten motor, vil ha i % ha større økning av forbruk enn en stor motor ved trekking av tilhenger med litt størrelse.

#2
Ladeplasser og ladekabler / Ikke vits med IT 3fas?
mandag 14. september 2020, klokken 10:23
Skal legge ny asfalt utenfor jobb, skal samtidig sette opp ladeboks for 1 evt 2 elbiler. Har 350A 3x230v IT strøm inn til bygget. Har ikke tenkt å investere i TN transformator til 400V. Ser ikke behovet.
Tenger jeg rett når det da heller ikke er vits å legge annen kabel enn 6mm2 til 1fas 230 32A til ladeboksene? Skal også legge en 2,5mm2 til noe lys av skilt som også evt kan brukes til 10A lading.
Noen som har forslag evt innvendinger?
#3
Model 3 / Sv: Ettermontering av tilhengerfeste
onsdag 21. august 2019, klokken 15:53
Hvordan deler bruker dem? Finner ingen som selger krok på nettet. Kun i USA med firkantet adapter, er det dette de monterer?
#4
Model 3 / Ettermontering av tilhengerfeste
onsdag 21. august 2019, klokken 15:35
Ettermontering av tilhengerfeste på Model 3 som er levert før det ble tilgjengelig.
Bryr oss ikke om; garanti, om det er lovlig, godkjent, innafor, bilen brenner osv....
Vil bare ha tilhengerfeste fysisk på bilen med ledningsnett. Noen som har forsket på dette?
#5
BMW i3 / Sv: Business vs Professional skjermstørrelse
onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:22
Business ser kjip ut...
#6
TAYCAN / Sv: Porsche Mission E
mandag 23. oktober 2017, klokken 22:00
Sitat fra: Orbit på torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:41
Ute og lufter seg på ringen.....med en haug lufttrykksmålere på undersiden! Her skal det luftstrømmer og marktrykk optimaliseres!

https://www.motor1.com/news/183619/porsche-mission-e-nurburgring-spied/
Det er ikke lufttrykksmålere, men et skumstoff som de bruker for å markere hvor hardt og hvor bilen slår ned.
Samme stoff i hjulbuene, for å markere hjulets vandring.
#7
BMW i3 / Sv: Lønner forvarming seg?
fredag 20. oktober 2017, klokken 12:58
Takk for bra svar.
Du skriver 6A trefas? 400V? Er dette noe i3 94 Ah kan benytte?
Hvilken ladestasjon?

Sitat fra: Orbit på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:27
Kort svar: Ja, det lønner seg (så lenge du likevel skal ha på varme under kjøring, og det ikke er en tominutters tur rundt hjørnet)

Lengre svar: Med bare 10A (2.3 kW) har du ikke nok til å drive både kupévarme (3-4 kW) og batterivarme (?? kW), så resten må komme fra batteriet. Selv på en 16A kurs vil du på kalde dager se at du starter med <100% på batteri på innstilt avreisetidspunkt. Men du har i alle fall fått det strømkursen din kunne levere, som er bedre enn å tappe alt fra batteriet i det du starter opp. Batteriet lader seg opp igjen selv om det bare er tappet såvidt under 100%. Dersom du trenger maksimal rekkevidde med 10A, kan du sette forvarming til en halvtime tidligere enn faktisk avreise. Da er snø/is smeltet, og batteriet fremdeles på gunstig temperatur, samtidig som du har fått tilbake [det meste av] de 3-5% du tappet fra batteri. Dersom du starter med kaldt batteri, får du mye mindre energi tilbake på regen den første halvtimen eller så.

16A lader vil hjelpe mye (ser skjelden under 100% SoC etter forvarming med det), men du må nok opp i 20A (enfas) eller 6A (trefas) for å aldri tappe batteriet ved forvarming.
#8
BMW i3 / Lønner forvarming seg?
fredag 20. oktober 2017, klokken 11:52
Lønner forvarming seg rekkviddemessig? Har lagt merke til at selv laderen er koblet til, og man kjører forvarming så tappes batteriet, og så er det vel ladingen som ikke starter før batteriet er nede i 95% eller noe?

Vil det kanskje lønne seg å planlegge, la oss si at man skal på tur klokken 16, at man da kjører 2 runder med forvarming slik at batteriet tappes så mye at ladingen starter igjen, en klokken 14 og en med planlagt avreise klokken 16, da når kanskje batteriet å bli ladet tilbake til 100%. Noen som forsket på dette?

Har standard lader hjemme 10amp, kanskje er det ikke nok strøm i denne til å "drive" forvarmingen, er det noen som vet hvor stor lader som trengs i såfall? Og vil den da holde 100% på batteriet selv under forvarming?
#9
BMW i3 / Sv: Lakkforsegling i3
fredag 20. oktober 2017, klokken 09:34
Jeg la Nanolex, både på lakk, vinduer og seter på vår i3 i fjor når den var ny. Kjempefornøyd. Beste coatingen jeg har prøvd uten tvil.
#10
BMW i3 / Gummimatter - vaske
onsdag 03. mai 2017, klokken 11:02
Gummimattene er umulig å få ren, flere som har opplevd det samme?
Noen som har brukt noe middel som fungerer bra? Etter å ha brukt mange forskjellige kjemikalier er de fremdeles
brun/flekkete etter sand og skitt i vinter.

Glemte å ta bilder:-X
#11
BMW i3 / Sv: Redusert ytelse i3 94ah
tirsdag 15. november 2016, klokken 20:55
Her er bilde av vår med redusert ytelse i -16.
Tok forbi kjøringer i 90sona uten problem
Hadde samme fenomen på vår forrige i3 og. Helt normalt og føles greit.
Når det er så kaldt er det sjelden man belaster bilene så hardt.
#12
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
fredag 28. oktober 2016, klokken 08:24
Sitat fra: Beckern på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:42
Sitat fra: RAS på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:17
Problemet med LED er at de ikke er kraftig nok (foreløpig), de lyser godt på kort avstand som du også ser på videoen over, men har ikke kraften som trengs til å få kastet lyset. Har selv prøvd ut forskjellige LED pærer og konklusjon er at gode LED fjernlys pærer er greit nok, men ikke mere enn det. Liker fargen bedre enn halogen, men mere lys er det ikke.
Ofte om du måler ebay pærer, er de langt svakere enn det som er oppgitt i produktbeskrivelsen.
Driver med salg av bilbelysning og skal prøvemontere en ny type xenonkit med hurtigstart og 55watt på vår bil. Kommer med tilbakemelding når det er gjort.

Med respekt å melde har ikke lys en slik egenskap at det lyser godt nære men ikke har "kraft" til å sende lenger frem. Det som kan skje er at plasseringen av lyskilden på pæra er feil plassert slik at lyset ikke får det fokus det skal. Det kan gi en annen spredning på lyset enn originalt tilsiktet.

Du skjønner selvfølgelig hva jeg mener, lyset har ikke den egenskapen. Mengden lys fra en lyskilde har stor betydning for hvor langt/bredt den kan lyse. Uansett utforming av reflektor. Det har med lysmengde å gjøre. Har du for svak pære satt korrekt inn i en reflektor, sånn som den i3 vil lyset oppleves bare rett foran bilen, altså du mangler lengde. Dette er pga av reflektoren er konstruert for å lyse opp ett felt foran bilen og langt fremover.

#13
BMW i3 / Sv: Salg av i3
torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:44
Sitat fra: Klykken på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:48
Nåja, alle Tesla-eiere er ikke deltagende på forum. Folk gjør hva dem vil, og tviler på at noen "tar deg" for å selge for for lav pris.
Gå inn å les gjennom eldre poster hos Tesla også på facebook gruppen deres. Var ramaskrik om det var noen som annonserte en Modell under 500k...  ;D
#14
BMW i3 / Sv: Modifikasjoner på i3
torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:17
Problemet med LED er at de ikke er kraftig nok (foreløpig), de lyser godt på kort avstand som du også ser på videoen over, men har ikke kraften som trengs til å få kastet lyset. Har selv prøvd ut forskjellige LED pærer og konklusjon er at gode LED fjernlys pærer er greit nok, men ikke mere enn det. Liker fargen bedre enn halogen, men mere lys er det ikke.
Ofte om du måler ebay pærer, er de langt svakere enn det som er oppgitt i produktbeskrivelsen.
Driver med salg av bilbelysning og skal prøvemontere en ny type xenonkit med hurtigstart og 55watt på vår bil. Kommer med tilbakemelding når det er gjort.
#15
BMW i3 / Sv: Salg av i3
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:33
Sitat fra: nasroht på mandag 26. oktober 2015, klokken 10:59
Takk for tips om utstyrsliste



2D6
19"BMW I LT/ALY WHEELS STAR SP.427/
LAURUSGRAU MET. M.AKZENT BMW I BLAU (B79)
Upholstery
NATURLED.KO.STELLARIC/DALBERGIABRAU (NLFT)
Prod. date
2014-09-22
2VB
TYRE PRESSURE INDICATOR
2VC
TYRE REPAIR KIT
230
EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT
249
MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL
3AG
BACKUP CAMERA
322
COMFORT ACCESS SYSTEM
4T9
HEAT PUMP
4U7
FAST CHARGING DC
4U8
FAST CHARGING AC
420
SUN PROTECTION GLAZING
423
FLOOR MATS, VELOUR
428
WARNING TRIANGLE
430
INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE
442
CUPHOLDER
473
ARMREST, FRONT
493
STORAGE COMPARTMENT PACKAGE
494
SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
5AR
TRAFFIC-QUEUE ASSISTANT
5AT
DRIVING ASSISTANT PLUS
5A2
LED HEADLIGHTS
5DA
PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE
5DP
PARK ASSISTANT
5DU
PARK ASSISTANCE PACKAGE
508
PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
521
RAIN SENSOR
534
AUTOMATIC AIR CONDITIONING
544
CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION
570
STRONGER ELECTRICITY SUPPLY
6AC
INTELLIGENT EMERGENCY CALL
6AE
TELESERVICES
6AK
CONNECTEDDRIVE SERVICES
6AP
REMOTE SERVICES
6NS
CONVENIENCE TELEPHONY WITH EXTENDED
6S4
LANGUAGE VERSION SWEDISH
609
NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL
654
DAB TUNER
674
HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HARMAN KARDON
7AQ
BATTERY CERTIFICATE
7GA
COMFORT PACKAGE ADVANCED
7KZ
BMW I INTERIOR DESIGN SUITE
8LZ
COUNTRY-SPECIFIC CONTRIBUTION 09090
8R9
REFRIGERANT
8SM
VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE
8TG
ANTI-THEFT SYSTEM
885
SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION
9AA
EXTERNAL SKIN PROTECTION

Godt utstyrt bil, jeg ville ha lagt meg nærmere 300.000 på finn pris. Viktig og holde prisene oppe, det er alle tjent med! ;) Vet Tesla klan er veldig nøye på hva bilene blir lagt for på finn.no, legger du for lavt får du høre det..(les: presset til å skru opp prisen...)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA