Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LKA

#1
Solterra / Sv: Levering
torsdag 10. november 2022, klokken 19:20
Jeg fikk min for noen dager siden og har kjørt den en del mil de siste dagene. Helt fantastisk bil! Topp komfort, nydelig sittestilling, oversikt og styring. Flott anlegg og bilen virker kvikkere enn tilsvarende EV6 RWD. Jeg får ikke perfekt sittestilling og oversikt i EV6. Syns både anlegg og støynivå er en anelse lavere i Solterraen. Terrengegenskapene er også i en egen klasse. I mitt hode er Solterraen verdt en del mer enn EV6, selv om den ikke når helt opp på rekkevidde (jeg har klart 409 km så langt).
#2
EV 6 / Sv: Kia EV6 (Kia CV)
onsdag 20. oktober 2021, klokken 12:40
Sitat fra: arthur på onsdag 20. oktober 2021, klokken 07:26
Agrolavtalen er bra, men betinger at man har vært medlem i minst tolv måneder!

Det gjelder å planlegge bilkjøpene litt i forkant. Jeg har vært medlem de siste seks årene, og har hentet ut over 100 000 i rabatter på nybil. Enkelte forhandlere godtar ned i seks måneders medlemskap, og det er omtrent som ventetiden på ADW utgavene av bilen.
#3
EV 6 / Sv: Kia EV6 (Kia CV)
tirsdag 19. oktober 2021, klokken 19:44
Sitat fra: ToreTorell på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 13:16
Hei!
Er det noen som har klart å forhandle prisen noe ned? Jeg har 4% rabatt gjennom fagforening, men lurte på om det er vits i å prøve å forhandle mer rabatt. Noen som har tips? :)


Agrolavtalen gir 5 % og dette fikk jeg bekreftet i mitt tilbud på bil.
#4
Model Y / Tre barneseter bak i Y
tirsdag 12. oktober 2021, klokken 13:55
Noen som har testet tre barneseter bak i Y en? Skulle gjerne hatt plass til to bakovervendte ( 2 og 4 år) og et forovervendt (6 år).
#5
BMW iX / Sv: Bagasjeromsplass
mandag 04. oktober 2021, klokken 19:44
Sitat fra: Jan E-28 på mandag 07. juni 2021, klokken 22:18
Fikk sett på denne i dag. Der stod et hundebur i den ene av de. Men siden jeg ikke har hund så ble det forbigått i studien.
Den har veldig kort avstand fra bakre del på fanger og til selve gulvet, så er enkelt å laste inn i.

Men den er veldig bred på sidene der de ekstra lysene står, som jeg syntes var lite utnyttelse av bredden.
Det er en godt søkk inn i luken til vinduet som sluker en del. Men samtidig ganske voluminøse plastdetaljer innvendig på luken i nedkant og rundt vinduet som stjeler mye rom.
Den har heller ikke tasker/åpninger på siden slik E-tron har. Så blir ikke noe bredere når en kommer forbi åpningen. Lurer på hva de har bak dekselet på venstre siden som må ta så stor plass? Forsterker og spylertank til kamera? På høyre har en jo ladetilkobling som tar opp volum.
Under gulvet har den et greit område mellom motoren og bakplate. Samt et ca 7-8cm? dyp område mellom gulvplaten og motoren.
Fikk ikke sjekket om en kunne dra ut hele gulvplaten for å få en del mer samlet volum, eller om den var hengslet i innerkant og må stå fast.
E-tron har vel lite løst tilhengerfeste og reservehjul under luken? Ix har ikke plass til hjul, og elektrisk tilhengerfestet er foldet inn i et stort rom mellom støtfanger og bakplaten som stjeler litt plass fra utdypningen under platen.

Ble ganske overrasket over hvor lite bagasjerommet egentlig var utnyttet. Syntes E-tron gir mer følelse av å være større med åpen luke. Men kommer kanskje mye av at de har helt forskjellige design på hvordan bakluken lukkes mot bilen? Ix er oppgitt til 500L og E-tron mellom 645L og 660L, det er mye...




Det er kanskje litt utenfor tema her, men er det noen som vet noe om baksetebredde? For oss med behov for tre barneseter så hadde det vært veldig interessant å vite. IX3 er noen centimeter for smal, i tillegg til at det fort blir knapt med plass for sjåfør når bakovervendt barnesete står bak førersete.
#6
Spennende bil som står høyt på vurderingslisten. Men med barn på 1, 3 og 5 år er jeg spent på om jeg får to bakovervendte og et forovervendt i baksetet? Noen som vet om dette går? Får greit plass i V70`en vi har i dag.
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla X som budsjettfamiliebil
onsdag 10. april 2019, klokken 19:57
Sitat fra: arthur på onsdag 10. april 2019, klokken 19:16
Tesla X = budsjettfamiliebil? Kødder du?


Poenget var å få frem at jeg har et budsjett å forholde meg til og ikke kan velge fritt blant alle Tesla X som ligger ute. Mitt alternativ er enten en fossilbil til rundt 400k eller en Tesla X til rundt 600k. Vi bor innenfor Finnfastringen og bare til og fra jobb så kjører jeg inn noen hundrelapper hver dag. I tillegg må vi igjennom både Finnfast og Boknafjordsambandet hver helg vi skal på hytta og dermed vil jeg kunne utnytte elbilfordelene mer enn normalt. Hadde jeg hatt fossilbil i dag så hadde jeg betalt ca 100k i bompenger og ferje i året, med elbil så vil det aldri bli mer enn 50 % og per i dag kanskje 10k. Med andre ord kan jeg tillate meg dyrere bil hvis bilen kan romme hele familien (med tre barnseter) og er elektrisk.
#8
BMW i3 / Sv: Når kommer i3 med 120 ah batteri?
lørdag 05. mai 2018, klokken 22:57
Sitat fra: i05L0 på fredag 04. mai 2018, klokken 22:11
Sitat fra: Agmuns på fredag 04. mai 2018, klokken 20:10
Høres rart ut, i den grad det har vært musestille på nasjonale og internasjonale i3-sider på tryneboka.

Å si ifra om det nå vil jo i praksis bety et meget begrenset salg frem til november (fordi "alle" da vil vente på den nye)

Bekreftet på mail i dag plass på venteliste i3 120 Ah med levering november 2018, men uten info om pris.

Akkurat det har jeg faktisk liten tro på. Jeg har kontakter så langt opp i det norske BMW systemet som det er mulig å komme og de garanterer at det ikke leveres noen ny I3 120Ah på dette året.
#9
BMW i3 / Sv: Fornøyd med Imperial Blue?
torsdag 19. april 2018, klokken 13:44
Vi hadde opprinnelig Imperial Blue i bestilling, men etter å ha hatt lånebil i denne fargen så byttet vi til Melbourne Red. Imperial Blue er meget fin helt nyvasket og i rette lyset, men flesteparten av bilen jeg ser i bybildet av denne fargen er vanskelig å skille fra sort. Fargen er utydelig, viser lite og blir etter min smak en lite pen kombinasjon med de svarte detaljene. Melbourne Red er ikke perfekt den heller, men det er ihvertfall en klar og tydelig farge.
#10
Da er turen gjennomført. Stoppet og ladet 10 min på Kiwi Ålgård og kom til Flekkefjord med 39 km igjen, så antageligvis hadde vi klart strekningen uten landing. Snittforbruk på 12,1.
#11
Takk for svar! Da ser det ut til at dette skal gå bra. Sandnes - Flekkefjord er vel i overkant av 11 mil så det bør gå greit med god margin.
#12
Skal prøve meg på distansen Finnøy - Flekkefjord imorgen med vår I3. Stemmer det at eneste lademulighet er Helleland? Noen som kjenner til om denne hurtigladestasjoen er stabil og oppegående? Litt kjipt om den glipper....
#13
BMW i3 / Sv: Snittforbruk på min i3
torsdag 11. juni 2015, klokken 18:25
Idag imponerte i3 en meg stort. Kjørte strekningen Stavanger sentrum - Finnøy med et snittforbruk på 10,5 kwh/100km uten forvarmet bil/batteri. For de som kjenner strekningen så inneholder den tre undersjøiske tunneler og flere 70 og 80 soner. Naboen kjørte bak i e-Golf og endte på 12.8 kwh/100 km i snitt.
#14
BMW i3 / Sv: Priser service i3
tirsdag 14. april 2015, klokken 15:22
Det virker ikke som Bavaria er veldig ivrige til å selge serviceavtaler på i3. Jeg måtte spør etter dette flere ganger men fikk til slutt svar om at jeg kunne kjøpe dette ved første service og at prisen da var 4929,- for 100 000 km/5 år. Spørsmålet er om jeg skal satse på at prisene holder seg så lave eller om jeg skal kjøpe dette allerede nå? Med årlig kjørelengde på ca 30 000 km så er det ingen tvil om at jeg får utnyttet denne avtalen godt.
#15
BMW i3 / Sv: I3 som familiebil?
tirsdag 14. april 2015, klokken 15:18
Vi er bare to stykker, men kjører ofte med fire personer i bilen og mye bagasje. Bilen rommer langt mer enn den ser ut til å gjøre og vi har aldri hatt problemer. Merker heller ikke noe særlig økt forbruk med full bil og den virker nesten like sprek som uten last. Problemet er store ting som barnevogn som ikke kan stues. Da bør vogna kjøpes inn etter bilens mål. Vår andre bil, en Volvo herregårdsvogn brukes nå kun som bil til hytta på fjellet og på turer over 15 mil. Det vil i praksis si at vi bruker i3 en 90 % av tida. Fantastisk bil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA