meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elmer71

#1
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
fredag 04. desember 2020, klokken 00:06
Jeg må si jeg synes det er vanskelig å vite hva man bør gjøre.

Det er vel relativt gode garantier på Tesla
Hvis det står skriftlig et sted at Tesla fraråder å ta understellsbehandling, og at garantien kan forsvinne dersom man likevel gjør det - bør man ikke da følge det og kjøre fullt på med garanti dersom det blir nødvendig?
#2
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
mandag 30. november 2020, klokken 23:23
Må si jeg blir litt skeptisk når jeg hører det lukter fjøs etter behandlingen!  :-[ Blir det i så fall et tilbakevendende problem f. eks hver gang det er god varme i været og sola steiker?
Hvorfor den lukten? Det er ikke vanskelig å forstå lukten av olje på en av behandlingene, men lukten av fjøs? Hva i behandlingen bringer frem denne lukta?
#3
Model 3 / Sv: Model 3 må rustbeskyttes utvendig
søndag 29. november 2020, klokken 23:15
Jeg er også meget interessert i erfaringer fra denne rustbehandlingen da jeg venter bil i løpet av desember. Synes det jeg leste ga et solid inntrykk og lett å følge fornuften i argumentene. Så mye som det skal kjøres på saltet vei høres jo dette lurt ut.
#4
Model 3 / Sv: Er behovet for coating/foliering på Model 3 overdrevet?
torsdag 26. november 2020, klokken 23:03
Tenker nok nest siste innlegg har et godt poeng, og er helt klart usikker på hva jeg gjør. Forhåpentligvis er lakken så bra også på model 3 at jeg ikke trenger å gå med en latent konstant frykt for rustanngrep.
Tenker det må være lurt å montere skvettlapper bak?
Beskyttelse av kanal og foran bakhjul-er det noe som er enkelt å sette på selv?
#5
Model 3 / Er behovet for coating/foliering på Model 3 overdrevet?
torsdag 26. november 2020, klokken 08:23
Hei!  :)
Jeg har nettopp bestilt en Model 3 og er full av forventning! Men samtidig leser jeg diverse tråder her inne, og har med delvis bekymring lest litt på tråden om coating/foliering.
Selv kjører jeg nå en Ds 5 som er fra 2012. Bilen har aldri fått coating og har ingen lakkutfordringer.
Teslaen er jo en bil til nesten 500 k. Noen av dere på forumet har jo nå hatt denne bilmodellen i snart 2 år.
Er lakken så dårlig at mange av dere har fått store lakkutfordringer allerede?
#6
Model 3 / Sv: Hva liker du best med din TM3?
torsdag 19. november 2020, klokken 00:01
Takk for innspill så langt. 🙂👍 Jeg har to brødre med TMS og har hatt TM3 på hjemlån i to runder, og følger alt som står ut i fra min kjennskap til merket.
Musk klarer liksom å komme hestehode foran gang på gang. 👍 Og jeg tenker at her er det utrolig mye bil for pengene.
Jeg gleder meg til sømløs fartsøkning, betydelig mindre støy i kupeen, en fantastisk ladeflyt, masse imponerende teknologiske løsninger, utrolig gode kjøreegenskaper.
Så får jeg håpe at ikke økt konsum av kaffe ++ gjør at sparte utgifter på drivstoff legges igjen i kanelboller i stedet! 😂
#7
Model 3 / Hva liker du best med din TM3?
tirsdag 17. november 2020, klokken 23:26
Hei, alle entusiaster der ute! 🙂
Jeg har akkurat klikket inn bestilling på TM3 long range, og får den i løpet av desember.

Jeg er jo naturligvis spent som et lite barn, og lurer på hvor din største fascinasjon av bilen ligger! 😀
Her ønskes altså ingen murring om feil og mangler, kun en positiv tråd som skal gjøre at jeg gleder meg mer og mer til å få bilen! 😀
#8
Model 3 / Hva synes dere om setekomfort i framsetene?
onsdag 11. november 2020, klokken 00:05
Hei.
Kona og jeg lurer svært på å bestille oss en Tesla model 3. Vi var på prøvetur i dag, og likte bilen svært godt, men opplevde et problem med setene.
Jeg opplevde at kantene på seteputa klemte inn fra siden slik at jeg ble øm på hoftebeina etter mindre enn en time. Jeg er relativt normal i størrelse og bredde. 🙂
Har noen opplevd det samme? Er det innstillinger som kan gjøre dette bedre?
#9
Hvis det en del av dere skriver her, høres det rett og slett ganske dramatisk ut for 8-modellen. Blir jo en ekstrem tålmodighetsprøve å kjøre langturer med en Tesla som i verste fall er nede på semi-hurtigladenivå! 😳
#10
Hei.
Mulig jeg ikke leste langt nok, men jeg mente ikke reduksjon av rekkevidde men lav ladehastighet på superladere (f. eks fra 59 kWh ned til ca 45 i løpet av lading på et batteri med ca 50 % kapasitet igjen ved ladestart.
#11
Hei, tesla eiere. 🙂 Mine to brødre har model S med gratis superlading. Ved flere anledninger i det siste har de opplevd uvanlig lav ladehastighet på superladere. Ved en av superladere var det en som sa at Tesla hadde begynt å begrense fart på superladere når det kommer en S med gratis lading. Noen som vet om det stemmer?
#12
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 12:12
Sitat fra: elmer71 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 12:01
For meg som foreløpig mye er på spørrestadiet når det gjelder Tesla model s-kan hvem som helst kjøpe en cha-de-mo-adapter til Tesla S, eller må den være utstyrt med noe spesielt på ladesiden?

I don't fully understand what you mean with your question?  Do you mean if anyone can buy the Adapter for the Model S/X, when he/she has already a Tesla (or is going to)?  Then the answer is Yes!

Or do you mean buying the ChaDeMo adapter and use it with another car that is not a Tesla? Then No!
As the Type 2 connection on other EV's is limited to AC charging.
Even if it would somehow theoretically possible, it would not make sense, as you would still be charging at slow AC speed. Then why pay 2,50 NOK per minute, when you can charge at same speed at an AC charger for 1,00 NOK per minute.

Beklager litt klønete spørsmål, men det var det første du skrev som jeg mente.  :) Så da tilpasser Tesla ladehastigheten etter hva den lader på, altså. Må jo være kjekt ut i fra hva som tidligere har vært nevnt her med ruter som mangler SC, men har cha-de-mo.  :+1:
#13
For meg som foreløpig mye er på spørrestadiet når det gjelder Tesla model s-kan hvem som helst kjøpe en cha-de-mo-adapter til Tesla S, eller må den være utstyrt med noe spesielt på ladesiden?
#14

[/quote]

Jeg har god erfaring fra begge siden jeg både har en Leaf og en Tesla X75D. Ihverfall på Fortums stasjoner så har jeg svært sjelden problemer og det er sjelden jeg har kommet til lader i ustand.

Ja, Tesla sitt system er bedre på kapasitet og brukervennlighet, men absolutt ikke på flatdedekning, Jeg har gratis SC på min TMX men lader altså 4-5x så mye på CHAdeMO som på SC. På vei til hytta passerer jeg to SC, de er begge rett ved der jeg bor. De siste 253km passerer jeg ingen SC, men ca. 13 andre hurtigladeplasser. En ganske stor forskjell.
[/quote]

Hva sier dere med lang ladeerfaring med Tesla? Mitt inntrykk er at det står superladere tett nok til at man i all hovedsak slipper problemer med ladeangst, også utenfor Norge.
#15
Jeg lader ca. 2000kWh på CHAdeMO i året og har ingen slike utfordringer. Bruker Fortums (eller Grønn Kontakt) sin RFID-brikke, beløpet trekkes automatisk fra kredittkortet mitt. Eneste "jobben" jeg må gjøre ekstra i forhold til på SC er å vise brikken og trykke "start". Det tar ca. 5 sekunder ekstra pr. lading.
[/quote]

Jeg har kun egen erfaring fra hurtiglading på Leaf, og må si jeg synes ladesystemet til Tesla virker fullstendig overlegent både på brukervennlighet og tilgjengelighet.

Jeg synes alt for ofte at jeg blir stående å knote med ulike operasjoner for å få laderne i gang, og synes ofte en eller flere av laderne er i ustand slik at det er kø på ladeplassene. SC til Tesla og mulighet for gratis lading, gjør at jeg mer seriøst, innenfor ca kr 400.000,-,  vurderer en brukt model s enn f.eks ny Kona (det ligger jo noen få ute på finn).
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA