Den teoretiske rekkevidden på 190 km er... teoretisk. Hvis man følger ladingen via Carnet-appen så ser man at antatt rekkevidde ligger på 140-150 km når batteriet er nesten fullt og det er f.eks. 20 minutter igjen til fulladet. Når så batteriet er fulladet så er rekkevidden plutselig 190 km! Hvordan man kan klare å lade 40-50 km rekkevidde på de siste 20 minuttene, når ladehastigheten er på sitt laveste, er utenfor min fatteevne! Faktum er at med 16A så lader man ca 20 km rekkevidde pr time i snitt.
Sannheten er at VW har oversolgt rekkevidden på eGolfen. Programvaren er designet til å lure oss til å tro at vi har 190 km rekkevidde, ved å vise oss dette tallet hver gang vi har fulladet, men det har lite med virkeligheten å gjøre. Vi ser jo alle sammen at med en gang vi starter å kjøre så stuper dette tallet dramatisk, med mindre vi kjører nedoverbakker. GOM beregner rekkevidden basert på forbruket, og for å komme 190 km så må vi ha forbruk godt nede på 10-tallet pr 100 km, hvilket er helt urealistisk. VW selv oppgir selv at eGolfen har forbruk på 12,7 kWh/100 km. Det er et realistisk tall for kjøring under gunstige forhold om sommeren, og med det forbruket kommer man ca 160 km.
Sannheten er at VW har oversolgt rekkevidden på eGolfen. Programvaren er designet til å lure oss til å tro at vi har 190 km rekkevidde, ved å vise oss dette tallet hver gang vi har fulladet, men det har lite med virkeligheten å gjøre. Vi ser jo alle sammen at med en gang vi starter å kjøre så stuper dette tallet dramatisk, med mindre vi kjører nedoverbakker. GOM beregner rekkevidden basert på forbruket, og for å komme 190 km så må vi ha forbruk godt nede på 10-tallet pr 100 km, hvilket er helt urealistisk. VW selv oppgir selv at eGolfen har forbruk på 12,7 kWh/100 km. Det er et realistisk tall for kjøring under gunstige forhold om sommeren, og med det forbruket kommer man ca 160 km.