meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Emlyn1971

#1
Mach-e / Sv: Forsinket levering av Mach-E
tirsdag 26. mai 2020, klokken 15:03
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 26. mai 2020, klokken 13:54
Hva er det som tyder på at denne bilen vil få f.eks 10% MVA, og attpåtil på hele bilens verdi? Jeg har personlig ikke sett noe som tyder på det, så lurte på hvor informasjonen er hentet fra?

Utsagn om 100000 kr i avgift i 2021 på Mach-e fremstår veldig sensasjonspreget. Skal jo aldri si aldri, men det er å hente frem verstefallsteori.

Ingenting å frykte, klimaet trumfer handlingsregelen. Eller?
#2
i-Pace / Sv: Bremser og kalippere
tirsdag 21. april 2020, klokken 16:13
Sitat fra: wakas akhtar på tirsdag 21. april 2020, klokken 13:56
Broren min hadde en stor diskusjon med Tesla som ikke ville fikse rustne kalippere på et år gammel bil. Dette er jo en del som skal vare lenge. Hvordan er deres erfaringer rundt dette? Har noen hatt problemer med bremsene ennå?
Så rustne at de hadde låst deg? Er jo blitt normal service på elbiler å smøre dem, men Tesla har vel veldig lange serviceintervaller...
#3
i-Pace / Sv: Bremser og kalippere
tirsdag 21. april 2020, klokken 16:10
Sitat fra: Chimp på tirsdag 21. april 2020, klokken 15:04
Jeg har ikke antydning til rustne skiver. 20 tusen km på 1 år. Parkerer i garasje og kjører med lav regen konstant.
Lav regen for å holde skivene blanke, eller er det en annen grunn? Altså at blanke skiver er en hyggelig konsekvens.
#4
Sitat fra: aleks_ på onsdag 04. mars 2020, klokken 14:22
Hei,

Lurer på om andre her har erfaringer med garantisaker og Kia. Jeg har egentlig ikke mye å klage over helt enda på selve behandlingen fra KIA forhandler, men har nå hatt bilen inne 2 separate ganger for fukt i blinklys - uten at det har blitt fikset og tenkte jeg skulle spørre om det er grunn til bekymring her.

Har kun eid bilen i snart 6mnd og listen over typiske garantisaker er allerede smørbrød-lang.

- Fukt i blinklyshus.
- Rust på bakluken midt på luka, over logoen, som tyder på særdeles dårlig lakk og gir åpenbar bekymring for resten av bilen.
- Tunge bakdører når det er kaldt.
- Håpløs ladeluke som fryser, like håpløs nødløsning som er skranglete og vil ikke alltid la en lukke luken etter bruk.
- Pakninger som ikke tåler kulde.

Det er en 2015 modell exclusive.

Kjøpte i oktober 2014..
- Jeg hadde også rust midt på bakluka, samt noe i høyre hengsel, klagde og fikk ny bakluke (i 2017 eller 2018, husker ikke helt) på garanti.
- Kontakt til parkeringssensor tok inn vann, ble først tettet, det hjelp et år, deretter byttet de den på garanti.
- Nå i mars låste høyre forbrems seg, ødelagt stempel så hele bremsen ble skiftet på garanti (fikk glede av mer enn 5 års garanti :-)).
- Har også treg høyre bakdør i kulde, dette har de sett på man ikke klart å fikse.
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
fredag 17. april 2020, klokken 14:07
Sitat fra: Sandvika på fredag 17. april 2020, klokken 13:47
Hyggelig gest, men også indikasjon på at den bilen dessverre ikke kommer før om veldig veldig lenge...
De satser vel på at CO2-bøtene ikke blir innført i EU i 2020 likevel, grunnet korona-situasjonen. Da haster det plutselig ikke like mye med å lansere en bil de taper penger på.
#6
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
onsdag 15. april 2020, klokken 19:22
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 15. april 2020, klokken 18:42
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 14:45
Jeg skal selvsagt følge ditt velmente råd å prøve å ikke alltid bekymre meg, gruffe og lage støy. Heretter skal jeg bare rose leverandørene, og aldri si noe før jeg har bilen i garasjen.
For en drøm!

Kan du egentlig si meg hva du gjør på et diskusjonsforum? Som har som drøm at alle er enige med deg eller holder seg unna?
#7
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
onsdag 15. april 2020, klokken 14:45
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 15. april 2020, klokken 13:18
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 12:58

Du bestillte bil uten hengerfeste.

Men nå viser det seg at du kan ettermontere hengerfeste: https://www.motor.no/artikler/elbil-teslagrep-gjor-at-henger-na-kan-ettermonteres/

Fortsatt kjipe Tesla? :D

Selvsagt ikke, dette er jo det vi mener var det logiske og som gavner begge parter. Jeg bestilte bil, ikke eksplisitt uten hengerfeste. Har dessuten aldri sagt at de er kjipe, men taktiske.

Bra at du ikke er kjip, men synes det er alt for mye negativt gruff fra mange. Skjønner absolutt ikke poenget med å være så negativ samt bekymre seg på forhånd.
Minner meg mye  om det som skjedde før første leveransene av Opel Ampera_e. Da var det snakk om at førersetet var vondt å sitte i. Det var ikke måte på hvordan det ble hauset opp. Noe som medførte at noen kansellerte bestillingen. I ettertid ser vi jo hvor utrolig dumt det var. Sommeren 2017 kunne de som hadde fått utlevert bil, selge den på Finn.no etter en uke med 100k i fortjeneste.
Men konstaterer at noen alltid skal bekymre seg, gruffe og lage støy.

Takk for de positive oppgulpene dine (ja, for du er jo ikke negativ). Å sammenligne tilhengerfeste med forseter var relevant og et positivt bidrag. Her lærte jeg en masse.

Jeg skal selvsagt følge ditt velmente råd å prøve å ikke alltid bekymre meg, gruffe og lage støy. Heretter skal jeg bare rose leverandørene, og aldri si noe før jeg har bilen i garasjen.
#8
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
onsdag 15. april 2020, klokken 12:58

Du bestillte bil uten hengerfeste.

Men nå viser det seg at du kan ettermontere hengerfeste: https://www.motor.no/artikler/elbil-teslagrep-gjor-at-henger-na-kan-ettermonteres/

Fortsatt kjipe Tesla? :D
[/quote]

Selvsagt ikke, dette er jo det vi mener var det logiske og som gavner begge parter. Jeg bestilte bil, ikke eksplisitt uten hengerfeste. Har dessuten aldri sagt at de er kjipe, men taktiske.
#9
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
onsdag 15. april 2020, klokken 12:20
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. april 2020, klokken 11:57
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 11:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:47
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

Hadde jeg hatt en tidlig bestilling inne uten HF som lå an til besparelse på rundt 50-60k hadde jeg tatt ut bilen uansett, og så evt solgt den med liten fortjeneste og bestilt ny med HF.

Tviler på Ola Nordmann er villig til å gi fra seg rabatt på den størrelsen  :)

Man kan faktisk la være å kjøpe bilen. Jeg ha hengerfeste og har det ikke travelt. Om jeg gidder bryet med å kjøpe en uten og så selge den med håp om fortjeneste vet jeg ikke. Vil i hvert fall se nøye på Mustang, Enyaq, ID.Cross og XC40 først, jeg ikke ha Tesla.

Spørs om det blir så mye bedre med Mustang. En ting er at den vel bare har 6-700kg hengerfeste (og ikke takbøyler), men der er det og forventet prisøkninger... Reservasjonsholderne / kjøperne der har ikke fått bundet seg til en fast pris, har jeg forstått det riktig...

Det blir nok prisøkning hos alle, så da må alle sammenlignes på nytt. Tesla hadde en unik mulighet til å bli enda mer konkurransedyktige på pris, hvis de holdt på prisen på bestilte biler, inkludert tilleggsutstyret hengerfeste (det er ikke en rekonfigurering).

Siden folk har bestilt og betalt depositum, tar jeg det for gitt at Tesla har sikret valutaen, ellers har de bevisst tatt risikoen som det ikke er rimelig at de overfører til kundene. Gjør de det stiller de svakere enn konkurrentene når folk skal handle, siden de har pådratt seg et goodwill-tap.
Du kan levere bilen tilbake BRUKT. Dette alene gjør at Tesla trumfer alt som finnes av bilsalg per i dag.

Åpenbart at Tesla må øke prisene når situasjonen er slik i dag. Like åpenbart at man faktisk må forholde seg til bestillingen man gjorde, og det er uten hengerfeste så vidt vi kan vite i dag.

Hva hjelper det meg å kjøpe bilen, for så å levere den tilbake og vente (måneder?) på å få pengene tilbake? Tesla sparer penger på å ikke ha demobiler, det ville kreve mye kapital om jeg ønsket å prøvekjøre la oss si fire forskjellige biler etter Tesla-modellen.

Jeg bestilte ikke bilen uten hengerfeste, det var jo ikke mulig å bestille den med. Jeg kunne ventet, men ønsket å stå langt frem i køen. Nå som bilen faktisk vil bli levert med mulighet til hengerfeste vil jeg ikke si det var naivt å bestille tidlig og anta at den ville komme med. Jeg er dog ikke overrasket over utviklingen, da det har ligget i kortene at Tesla spilte taktisk på dette.

Noen synes den taktikken er OK, andre ikke, det er det hele diskusjonen her dreier seg om.
#10
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
onsdag 15. april 2020, klokken 11:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:47
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

Hadde jeg hatt en tidlig bestilling inne uten HF som lå an til besparelse på rundt 50-60k hadde jeg tatt ut bilen uansett, og så evt solgt den med liten fortjeneste og bestilt ny med HF.

Tviler på Ola Nordmann er villig til å gi fra seg rabatt på den størrelsen  :)

Man kan faktisk la være å kjøpe bilen. Jeg ha hengerfeste og har det ikke travelt. Om jeg gidder bryet med å kjøpe en uten og så selge den med håp om fortjeneste vet jeg ikke. Vil i hvert fall se nøye på Mustang, Enyaq, ID.Cross og XC40 først, jeg ikke ha Tesla.

Spørs om det blir så mye bedre med Mustang. En ting er at den vel bare har 6-700kg hengerfeste (og ikke takbøyler), men der er det og forventet prisøkninger... Reservasjonsholderne / kjøperne der har ikke fått bundet seg til en fast pris, har jeg forstått det riktig...

Det blir nok prisøkning hos alle, så da må alle sammenlignes på nytt. Tesla hadde en unik mulighet til å bli enda mer konkurransedyktige på pris, hvis de holdt på prisen på bestilte biler, inkludert tilleggsutstyret hengerfeste (det er ikke en rekonfigurering).

Siden folk har bestilt og betalt depositum, tar jeg det for gitt at Tesla har sikret valutaen, ellers har de bevisst tatt risikoen som det ikke er rimelig at de overfører til kundene. Gjør de det stiller de svakere enn konkurrentene når folk skal handle, siden de har pådratt seg et goodwill-tap.
#11
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
onsdag 15. april 2020, klokken 10:47
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

Hadde jeg hatt en tidlig bestilling inne uten HF som lå an til besparelse på rundt 50-60k hadde jeg tatt ut bilen uansett, og så evt solgt den med liten fortjeneste og bestilt ny med HF.

Tviler på Ola Nordmann er villig til å gi fra seg rabatt på den størrelsen  :)

Man kan faktisk la være å kjøpe bilen. Jeg ha hengerfeste og har det ikke travelt. Om jeg gidder bryet med å kjøpe en uten og så selge den med håp om fortjeneste vet jeg ikke. Vil i hvert fall se nøye på Mustang, Enyaq, ID.Cross og XC40 først, jeg ikke ha Tesla.
#12
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...
#13
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
onsdag 15. april 2020, klokken 08:36
Sitat fra: B1 på onsdag 15. april 2020, klokken 01:12
Sitat fra: turfsurf på mandag 13. april 2020, klokken 11:23
Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 20:58

De som la inn bestilling på Y tidligere, valgte uten HF, og uten opsjon for HF. Hvordan kan man da bli sur på Tesla for å levere en bilen som avtalt?
Uhm, dette blir feil. Hengerfeste var ikke nevnt som en opsjon, og på en SUV er det ganske naturlig å regne med hengerfeste.

Akkurat som hvis man går og bestiller en Model X nå, hvor det ikke er ett valg om hengerfeste. Selv om alle kommer med det. Hvordan skal man vite at Tesla behandler En SUV annerledes enn en annen?

z4rd har allerede svart godt på dette :)

Sitat fra: z4rd på mandag 13. april 2020, klokken 18:27
Jeg skal la det ligge med denne posten. For meg virker det som at du ikke forstår at samtlige som har bestilt TMY frem til noen dager siden faktisk har bestilt en bil uten HF. Uansett hvordan du ønsker å vri det og sannsynliggjøre ting, så endrer det ikke på det faktum at HF ikke var en option på bestillingstidspunktet og at Tesla heller ikke reklamerte for HF - ref. eksempelet med TMX.

Enig med alt du har skrevet. HF eller mulighet for HF er umulig å ikke få med seg når man kjøper en bil. Står det ikke noe om det, er det ikke HF.


Det spørs også på hvor mange bestillinger dette dreier seg om. Er det snakk om mange biler, er det nok "lurest" (for Tesla sin del) å ikke tilby dette som en mulighet etter kjøpet, for å flytte folk over på den nye prisen. I Norge er HF såpass viktig/populært at mange velger nok å flytte over på den nye prisen om dette er den eneste bilen de eier. Det er mye å betale for et HF, men det gjør bilen mye mer funksjonell og lettere å selge i bruktmarkedet senere.

Det var like mulig å få med seg at Polestar, XC40, Mustang, I-Pace, e-tron, EQC, Enyaq, ID.Crozz og ikke minst M3 alle kommer med mulighet for hengerfeste. All logikk tilsa at MY også ville få det. I alle år jeg har kjøpt bil har tilhengerfeste vært ekstrautstyr, ikke en rekonfigurering. Man bestilte ikke MY spesifikt UTEN hengerfeste, man bestilte en MY for å få bilen så tidlig som mulig, og kunne være ganske trygg på at den ville typegodkjennes med hengerfeste. Da må det i det minste kunne ettermonteres, slik man kan på alle andre biler som er typegodkjent for det.
#14
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
søndag 12. april 2020, klokken 15:41
Sitat fra: B1B på søndag 12. april 2020, klokken 15:38
Sitat fra: DeepFu på fredag 10. april 2020, klokken 09:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. april 2020, klokken 08:29
Sitat fra: roffib på fredag 10. april 2020, klokken 07:25
Hengerfeste kan nå velges i konfigurator.
1600kg - 8.800kr
Jepp, men man får med en solid prisøkning
Det er altså så inn i h**vete provoserende... Hva gjør man nå da?? Takker pent og endrer bestilling, eller venter og håper prisen går ned igjen når krona styrker seg. Alternativt begynner å se på andre merker? Men da kommer ladenettverkene inn i bildet. Eller kanskje satse på bruktmarkedet, og bytte TM3 uten krok i TM3 med krok, og drite i krok på TMY??

Tesla gir kunden et risikofritt valutahedge. Du kan avbestille, og du taper kun rentekostnader på de 15k, men Tesla sitter med valutarisikoen for hele kjøpssummen. Du kan jo bare avbestille og bestille på nytt om kronen styrker seg, Tesla kan ikke avbestille om kronen svekker seg.

Om Tesla ikke hedger seg på valutarisikoen til EU/andre markeder, er det ingen eller lite gevinst å selge til gamle priser om kronen holder seg slik den er i dag. Tesla er et børsnotert firma, aksjeeierne går foran kundene. Det gir ingen mening for Tesla å tilby HF-mulighet på biler som er bestilt uten HF til gamle-priser. Da selger de din bestilte bil til noen andre for den "riktige" prisen fra Inventory. Y er en helt ny bil. Det hadde vært annerledes om dette var en av de eldre bilene.

Om det var en opsjon på HF i bestillingen, er det en annen sak, men det var det da ikke.

Det er vel dette siste som er provoserende for mange. At det ikke har vært en opsjon hele tiden. Etter M3 var det jo ganske opplagt at MY kom til å få. Hvorfor ventet de med å tilby opsjonen?
#15
Model Y / Sv: Avbestilling av Tesla
tirsdag 24. mars 2020, klokken 17:25
Sitat fra: Aldrimer på tirsdag 24. mars 2020, klokken 09:24
Før helgen forhåndsreserverte jeg først én model Y, for å så reservere en til en med et annet betalingskort samme dag.

Nå viser det seg at det er klin umulig å kansellere den første reservasjonen. I mine forsøk på kansellering så skriver Tesla på sin egen Q&A at jeg skal gå inn på min side, administrer min bestilling for deretter å søke om refusjon. Dette alternativet finnes ikke på min side.

Inne på denne siden står det et telefonnummer jeg kan ringe ved behov, ved å ringe dette nummeret får jeg to muligheter: utlevering av bil eller bestille ekstrautstyr.

Så hvordan skal jeg da gå frem for å få avbestilt den ene reservasjonen?

Siste siden i bestillingsbekreftelsen du fikk på epost og som også ligger under Min side | Administrer er et angrerettskjema, med en adresse. Det er skrevet slik at det virker som om det finnes elektronisk også, men papir bør jo kunne virke... Unødig tungvint selvsagt, kanskje mange som avbestiller?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA