meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sprucemoose

#1
Tesla SW og AP / Sv: Defekt MCU1? Bytte til MCU2?
onsdag 07. oktober 2020, klokken 20:41
Sitat fra: Polestar på onsdag 07. oktober 2020, klokken 20:28
Måtte du betale for denne feilsøkingen? Er bilen din innenfor garanti?

Bilen er vel en av de siste Model S som ble levert med MCU1, tror jeg. Fikk den utlevert i midten av mars 2018, kjørt 44000km. På grunn av at bilen ikke var gammel nok hadde de ikke noen tro på at det var MMC-chipen som det var noe galt med, men usikker på om de har testet spesifikt for dette minneproblemet. Godt innenfor både garantitid og reklamasjonstid, og jeg betalte ingenting for jobben de gjorde nå.
#2
Tesla SW og AP / Sv: Defekt MCU1? Bytte til MCU2?
onsdag 07. oktober 2020, klokken 20:06
Takk til begge for linkene!

Nå har jeg fått tilbake bilen. Tesla fant "ingenting galt", og de klarte ikke å reprodusere feilen. De tømte bl.a. cache-minnet, og de mente jeg ville merke en forskjell. Det første jeg gjorde da jeg hentet bilen var å søke på Spotify og trykke på "playlists", som vanligvis gir feil. Krasj og rett inn i reboot. Den eneste positive endringe var at oppstart etter krasjen gikk litt kjappere enn før jeg leverte bilen inn.

Fikk med en tekniker ut i bilen, og vi slettet alle tidligere destinasjoner i loggen. De påpekte også at tripteller A og B viste det samme, og at dette kunne by på rare problemer. Så vi slettet Trip B. Skulle så forsøke å se om det gjorde noe til eller fra.

I løpet av dagen i dag har Spotify krasjet systemet flere ganger, to ganger har jeg bl.a vært nødt til å gjøre manuell omstart etter å ha forsøkt å starte en sang og alt bare fryste.

Min mening er at dette fortsatt er en reklamasjonssak. En datamaskin som krasjer en sjelden gang må man regne med. Når dette skjer tilnærmet daglig og ved tilsiktet bruk må man vel likevel kunne kalle det uakseptabelt og en mangel.

Det virket ikke som Tesla-teknikeren mente det samme, og at MCU1 er så svak at den bare gjør slikt når den blir overveldet. Synes dette var litt slakk holdning. Tesla har jo rullet ut software de mener skal kunne kjøres på den aktuelle hardwaren de selv har produsert og solgt. Synes det da blir feil å insinuere at det bare er sånn, og at bare MCU2 vil løse det.

Prisen for MCU2 var for stiv for mitt vedkommende (ca 35000kr inkl senere retrofit for å beholde radioen). En treg, men fungerende MCU1 hadde vært helt ok. Men hva gjør man så når loggene ikke viser noen feil og Tesla sier det ikke er noe galt?
#3
Tesla SW og AP / Defekt MCU1? Bytte til MCU2?
søndag 04. oktober 2020, klokken 16:31
Jeg har lenge vært frustrert over min MCU1 (Model S75, AP2.5, ikke bestilt selvkjøringspakken), både når det gjelder hastighet, men også gjentatte restarter ved søk og navigering i Spotify. Plutselig restart kan enkelt reproduseres dersom jeg f.eks. søker på en artist og deretter trykker på "playlists". Har tidligere vært i kontakt med Tesla på telefon, som mente dette ville løses i en firmware-oppdatering. Nå har det vel gått et års tid siden da og ingen fiks.

Lest litt om at MCU1 er sårbar for feil, spes. på grunn av minnemodulen. Så jeg lurer jo mer og mer på om min enhet er defekt.

Ba om en time på verkstedet, og skal dit i morgen. Trodde kanskje de ville ringe først, så jeg er litt usikker på hva de har planer om å gjøre. Men jeg ønsker jo å se på muligheten til å bytte til MCU2 i samme slengen.

For det første: Vil dere oppfatte gjentatte restarter som dette som en reklamasjonssak?
For det andre: Dersom enheten må byttes på reklamasjon, vil det være naturlig å samtidig foreslå at de heller opgraderer til MCU2 mot et mellomlegg? Nå vet jeg ikke engang om MCU2-oppgraderinger tilbys i Norge enda for oss uten selvkjøringspakken. Vet heller ikke om det er nødvendig med AP3-oppgradering samtidig.

Er det noen som vet noe mer om temaet eller har noen tanker om dette med reklamasjon?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har jeg feil på batterivarmingen?
mandag 30. desember 2019, klokken 07:53
Nå var det veldig mildvær i dag morges (9 grader), så ikke mulig å si noe konklusivt enda. Ellers kan det nevnes at min oppdatering i går kveld var versjon 2019.40.2.5, ikke 2019.40.50.1.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har jeg feil på batterivarmingen?
søndag 29. desember 2019, klokken 22:44
Fikk ny oppdatering i kveld. skal på jobb i morgen tidlig og skal melde i fra om det har skjedd en endring.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har jeg feil på batterivarmingen?
søndag 29. desember 2019, klokken 20:33
Så dette betyr at null regen fra start er en standard nå? Jeg skjønner at det er meningsløst å varme batteriet slik at bilen har full regen fra start, krever masse energi. Men at regen er på null i kaldt vær, kan det virkelig stemme?

Har du noen link til dette hvor Tesla kommenterer denne oppdateringen? Betyr det også at alle Model S-eiere på forumet her opplever det samme?
#7
Model S 2013 - 2022 / Har jeg feil på batterivarmingen?
søndag 29. desember 2019, klokken 19:59
Dette er min andre vinter med min Model S 75D, og dette problemet har jeg ikke støtt på før. Plutselig opplever jeg nå at jeg ikke har noe regen ved start av bilen på morgenen, selv med betydelig forvarming fra app (30-60min). Bor på en topp, og har aldri hatt behov for å bremse med "vanlige" bremser ned bakken før nå. Range mode er selvfølgelig av.

I det siste har det vært rundt 0 grader (+/- 3 grader), og batterivarmen burde vel slått inn da? På dashbordet ser jeg gul, stiplet linje helt opp til 0kW, og det tar ca 5-10 minutter med kjøring før det er mulig å oppnå noe regen. Tesla selv har rådet meg til å ha bilen plugget i strøm og slå av always connected (strømsparingen), men jeg har aldri hørt at disse faktorene skal være en forutsetning for at batteiet kan forvarmes. I tillegg er det jo ikke alle steder hvor bilen kan plugges i. Høres dette ut som en defekt? Hva slags regen får dere andre i temperaturer rundt frysepunktet?
#8
Etter å ha byttet ut min gamle 85D med en ny 75D (2018) så fikk jeg "oppgradert" Autopilot v2. Var klar over at denne versjonen har hatt noen (og fortsatt har) forbedringspotensial.

Men etter å ha brukt den en stund er det likevel mye som er frustrerende, og som jeg ikke vet kan tilskrives autopiloten eller bevisste valg fra Tesla. Er disse problemene noe som man kan forvente vil bli fikset, eller er de kommet for å bli? Det tar bort en del av kjøregleden på langtur.

- Automatisk filskifte fungerer bare på visse motorveier (4-felts). Om man kjører på 3-felts (to felt i min kjøreretning, ett felt i motgående) reagerer ikke filskifte i det hele tatt. Er da nødt til å avbryte autopilot og sette den på igjen etter filskiftet. Kjører Grimstad - Arendal t/r (E18) hver dag, og her er det to slike strekninger hvor det ikke er noen respons. Beveger jeg meg over på E18 mot Kristiansand (4-felts), derimot, fungerer det. Er dette en bug, eller er det slik Tesla mener vi skal ha det?

- Falske positive nedbremsninger. Du kjører på en rett vei og har fulgt bilen foran i flere kilometer. Ut av intet velger bilen å bremse kraftig uten at det er noen hindringer, bilen foran fortsetter i samme hastighet, ingen sving, ingen bakketopp. Flere som opplever dette? Det skjer ikke ofte, men ikke hyggelig når det inntreffer.

- For brå justeringer ved bruk av adaptiv cruise. Det blir mye stakkato kjøring når biler rundt meg endrer hastighet og skifter felt. Bilen bremser mye dersom bilen foran f.eks. skifter til avkjøringsfelt og samtidig reduserer farten. Bilen min, som da ligger bak, gir først gass når den registerer at bilen foran er helt ute av min fil. Og det er som regel en lang delay før min bil skjønner at det er klar kjørebane, da har bilen min rukket å bremse fra f.eks. 80km/t til 50km/t uten grunn. Autopilot v1 håndterte dette mye bedre.

-Feilregistert fartsgrenser gjør autopilot ubrukelig på noen strekninger. Jeg har oppleved mange strekninger hvor bilen tror det er betydelig lavere fartsgrense enn skiltene viser. Med de nye begrensningene som ligger i autopiloten tillater den ikke å kjøre i den reelle fartsgrensen en gang. Kan omgå det ved å manuellt tråkke på gassen mens autopilot er aktivert, men det medfører ofte brå nedbremsinger før jeg rekker å korrigere manuellt.

#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lang tid før full regen på ny 75D.
lørdag 31. mars 2018, klokken 21:53
Takk for alle svar! Fått litt mer erfaring med bilen nå, og opplever fortsatt at overgangen fra 85D til 75D er forskjellig mtp batteriet. Det er forresten ikke snakk om noen gradvis endring i regen over år, slik noen nevner som en mulighet.

Dersom jeg starter bilen uten forvarming øker regen til ca 30kW ganske raskt (15 min). Men da "stopper" den der før den øker gradvis. Opplever også det som @Cowboystrekk nevner, at forvarmingen stopper på 30kW (ikke 20kW som jeg trodde først). Uten å kunne noe særlig om batterier høres det umiddelbart også ut som det er en god logikk bak hans forklaring på forskjellen i regen mellom de ulike batteristørrelsene.

Det er godt mulig Tesla har lagt seg på en begrensing i forvarmingen for å trekke minst mulig strøm totalt. Varmer du batteripakka 100% vil du få maks regen, men prisen vil jo da være X antall kWh i forvarming. Og det er lite sannsynlig at man vil få det igjen på den første timen kjøring. Så det er vel et slags skjæringspunkt for hva som er mest økonomisk.

Når jeg tenker meg om, så fikk jeg nok ikke full regen på 85D-en før det hadde gått litt tid også. Men begrensningen betydde ikke noe i hverdagskjøringen. Med 75D-en er jeg nødt til å bruke bremsen på steder hvor jeg ikke brukte den før (vanlig rute til og fra jobb). 30kW regen holder i de fleste situasjoner, men jeg skulle nok ønsket meg bittelitt mer fra start.
#10
Model S 2013 - 2022 / Lang tid før full regen på ny 75D.
mandag 26. mars 2018, klokken 14:03
Solgte nettopp min 2015 S85D og mottok samtidig en ny 75D. Nå er det mulig jeg tar feil, men jeg synes det tar forferdelig lang tid å varme batteriet til full regen på den nye. Skulle ta en tur her om dagen (-2 til -3 grader). Bilen ble forvarmet i ca 60 minutter, og ved start var regen begrenset til ca 20kW (SOC ved start var på 90%, koblet til lader under forvarming). Så tok det ytterligere 1 time med kjøring før jeg hadde full regen. Altså tilsammen 2 timer i noen få minusgrader. Er dette normalt? Range mode var selvfølgelig skrudd av både under forvarming og kjøring.

Det var mitt inntrykk at at full regen kom mye tidligere på min gamle 85D. Selv om det var noen skarve minusgrader. Det kan tenkes at jeg lurer meg selv her (blir jo veldig oppmerksom på detaljer med ny bil). Men stemmer det at det skal være en forskjell?
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
lørdag 28. oktober 2017, klokken 14:05
Stemmer. Tror at min bil kom til Norge i april, hentet den ut helt i starten av mai. Var vel en av de første 85D som ble bestilt etter lanseringen høsten 2014. De som bestilte P85D fikk bilen et par mnd før, om jeg ikke husker feil. Tanken med tittelen på innlegget var at bilen vil være ca 3 år når jeg evt. henter ut ny bil i begynnelsen av 2018.

Når det er sagt, takk for svar og diskusjon rundt spørsmålet mitt. Er nok fortsatt litt spent på dette med ladehastighet, men jeg bruker sjelden superlader annet enn på ferieturer et par ganger i året pluss de gangene jeg må inn til Oslo fra Sørlandet. Og da tror jeg at noen få minutter på hver lading skal være overkommelig. Foreløpig kommer bilen til å bekreftes 30. oktober med sannsynlig levering i februar. Har enda ikke avbestilt  :)
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny 75D vs tre år gammel 85D
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 09:24
Sitat fra: knut3448 på mandag 23. oktober 2017, klokken 20:52
Vedlagt bilde viser hva EPA mener om rekkevidden. 11 miles kortere for S75D altså. EPA sine anslag regnes som ganske realistiske.

Det med EPA-rekkevidden hadde jeg fått med meg, jeg også. Og EPA har vært ganske korrekt i forhold til mitt erfarte forbruk med 85D.

Sitat fra: knut3448 på mandag 23. oktober 2017, klokken 20:52
I teorien skal man kunne lade ca like raskt med 75 som med 85 om man starter fra 20%+ og gir seg ved 70-75%. Begynner man med lavere prosent vil 75 fort være noen minutter tregere, avhengig av hvor høyt opp du må lade.
Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 07:37
Det er vel større sannsynlighet for at du ankommer SC med 10-20% fremfor 0%.
Da vil 75 lade raskere enn 85.

Dette med superlading tenkte jeg først over etter at jeg hadde bestilt, men det er hyggelig lesning at forskjellen i ladehastighet mellom ca 20%-75% er nogenlunde likt. Det er jo i dette nivået langturer mellom superladere kjøres på, i alle fall slik jeg kjører. Det er klart at det er greit med masse strøm på første etappe av en langtur (hoppe over én superlader), men det er ingen deal-breaker. Spørsmålet er derimot om man kommer tilnærmet like langt ved f.eks. SOC på 75% på en 85D og en 75D. Om jeg må lade til f.eks. 80% på den nye bilen vs 75% på den gamle for å komme til neste stopp på turen, så kan det ha en praktisk betydning som jeg må ta hensyn til. Det virker likevel ikke som det blir den store forskjellen.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 23. oktober 2017, klokken 22:55
85D er en bedre elbil.
Er den virkelig det? Altså en 3 år gammel 85D vs en helt ny 75D? Videoen du linket til viser ladehastighet fra 0-99%, men i følge de to andre her er ladehastigheten rimelig lik (og kanskje høyere) i det nivået som betyr noe i praksis under langkjøring (20-75% SOC). Jeg kjøper ikke helt den generelle påstanden din uten noe flere (og bedre) argumenter.
#13
Model S 2013 - 2022 / Ny 75D vs tre år gammel 85D
mandag 23. oktober 2017, klokken 20:36
Jeg endte opp med et slags impulskjøp i dag. Bestilte en ny 75D, bl.a. pga den svært gunstige finansieringsordningen Tesla kjører om dagen og forhåpentligvis en bra salgsverdi på bilen jeg har. Fra før sitter jeg med en 85D levert i mai -15, og den har vært helt fantastisk. Den planlegges solgt når jeg får den nye i januar/februar.

Har ikke fulgt med på Tesla-fronten noe særlig siste året, men har fortstått det slik at 75D har nogenlunde samme rekkevidde som 85D (Bedre utnyttelse av batteriet? Reellt mindre forbruk?). Men nå sitter jeg selvfølgelig og blir bekymret for om bilen vil kunne "brukes" slik jeg har gjort med 85D'en min. Altså om jeg stort sett kan forholde meg til rekkevidde på samme måte som min gamle bil. Prishoppet til en 100D var alt for stort til at jeg kunne forsvare det, og jeg har hørt mye positivt om 75D-modellen.

En annen ting er jo også dette med ladehastighet på superladerne. Der har jeg forstått at det blir noe dårligere fart med det mindre batteriet. Men kan ikke se at det blir stort mer enn 5-10min ekstra per ladestopp på langturer.

Jeg tror ikke jeg har så mye å frykte i praksis...har jeg det?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mulig å forvarme bil uten app?
lørdag 21. november 2015, klokken 15:32
Herlig! Da har jeg lært både "campermode" og to måter å aktivere 20 minutters "butikkmode". Skal definitivt brukes. Takk for kjappe svar :-)
#15
Model S 2013 - 2022 / Mulig å forvarme bil uten app?
lørdag 21. november 2015, klokken 12:43
Her om dagen fikk jeg ikke kontakt med bilen på app'en. Det var kaldt, og det var kjedelig å ikke kunne forvarme. Burde kanskje vite dette...men finnes det noen måte å skru på varmen manuelt i bilen og hindre at alt skrur seg av det øyeblikket døra lukkes?

På den gamle bensinbilen min var det vanlig morgenrutine å springe ut i kulda, vri om tenningen og la bilen stå på tomgang mens man gjorde seg klar.

Det samme problemet har jeg også dersom jeg har unger i bilen som gjerne vil høre musikk ol. når jeg må springe inn i butikken et ærend. Vet det er mulig å bare trykke på skjermen så starter det igjen, men vil helst ikke ha masse unger som hopper over til framsetet og trykker på alt.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA