meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jay

#1
Jeg har nøyaktig samme problem med min S85 fra juni 2014. Det er veldig irriterende, og det blir ikke bedre i kombinasjon med et sirkelsag- og klunkeorkester uten like.

Problemet ble diskutert for en god stund tilbake i en annen tråd tror jeg, men jeg er usikker på om noen har funnet årsaken. Jeg mener å huske at noen konkluderte med at det kun forekommer i en begrenset periode etter at bilen har stått stille en stund, og at det derfor skyldes midlertidig deformasjon av dekkene grunnet bilens tyngde. Jeg er ikke helt enig, men siden jeg kjører mest korte turer husker jeg aldri å følge med på om det fortsatt er sånn etter en lengre tur.

Jeg tok det opp ved forrige service, men de klarte ikke å gjenskape problemet og trodde jeg mente "ristingen" som kan oppstå ved fullt pådrag.

Jeg opplever problemet med originale 21".
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: DAB radio funker ikke
mandag 23. mars 2015, klokken 22:48
Jeg opplevde at min søkte uten å finne kanaler da jeg fikk den levert i fjor sommer. DS var innom for å se på det i forbindelse med noe annet, men uten hell, så jeg måtte inn med den igjen. Etter ca. 20 minutter på verkstedet var det fikset. Fikk ingen forklaring, men jeg antar at det var en enkel feil som at antennen ikke var tilkoblet eller lignende.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: End call og iphone 6
mandag 08. desember 2014, klokken 22:48
Sitat fra: Lokführer på mandag 08. desember 2014, klokken 19:53
Jeg skal prøve å snakke inn en slik bøgg rapport via stemmestyringa. Står at man kan si "report bug", "bug, " pluss hva som er galt, så går det direkte til Tesla.
Noen som har prøvd?

Har prøvd. Tips: tenk ut hva du skal si før du sier det og si det kjapt. Jeg slet litt med å få lest inn en rapport med mer enn én setning da det virket som at den avsluttet rapporteringen ved første nanosekunds stillhet. Mulig det var jeg som fomlet med knappene... Uansett, kjekk funksjon!
#4
Jeg tror ikke vi er helt på samme side her. Det får heller lages en egen tråd hvis dette skal diskuteres videre, så kan det drøftes hvilke systemer det gjelder samt tilgjengelighet og pris på disse sammenlignet med fordelene en slik løsning har.
#5
Ja, jeg har i den forbindelse en liten oppdatering: Jeg fikk akkurat PM (med tillatelse til å gjenfortelle) fra en forumbruker som har opplevd at fjerntilgangen ble avslått ved opphenting av et ikke nevnt verksted. Da bilen ble returnert var den blitt kjørt hardt i et titalls mil(!) Det kan altså være en fordel å sjekke kilometerstanden før og etter levering for de som ikke har for vane å gjøre det.
#6
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 08. oktober 2014, klokken 20:26
Sitat fra: jay på onsdag 08. oktober 2014, klokken 19:45
OT: Det er forresten litt forunderlig at Tesla ikke har valgt en løsning med 48V spenning på styresystemet med pluss til jord for å kunne redusere tverrsnittet og øke motstandsdyktigheten mot korrosjon.

Noe annet enn 12v hadde vært veldig merkelig i mine øyne. Stort sett alt av bilelektronikk (og mye annet) er tilpasset 12v.

Hadde de brukt en annen spenning for styresystemet, så hadde det blitt mye mer tuklete å koble til ekstrautstyr.

48V er så absolutt på vei. Audi har allerede opplyst om at de skal benytte dette i sine fremtidige modeller: http://www.automobilemag.com/features/news/1408-audi-plans-48-volt-car-electrical-system/?fullsite=true

Riktig nok er det også andre fordeler i en bil med forbrenningsmotor som ikke er sammenlignbare med elbiler som allerede har et batteri nummer to. Uansett vil 12V-tilførsel til ekstrautstyr vil fortsatt være tilgjengelig så lenge det er relevant. Mitt inntrykk er at mer og mer DC-utstyr blir laget for bredere spenningsområder (eksempelvis 12-50V).
#7
Takk for svar. Jeg ser poenget med uønsket overvåkning og fjernstyring. Likevel er det kjipt hvis uhellet først skulle være ute. Jeg tar det vel egentlig for gitt at de som er gamle nok til å kjøre bil ikke logger seg på for å tute når bilen er til reparasjon.

Jeg tror bergingsbilen kom fra Falck.

Tanken slo meg at det kunne skyldes frakoblet 12V-batteri, men det er rart at det er mulig å kontakte modemet når det ikke er 12V tilgjengelig da det er naturlig at modemet får sin forsyning derfra. Jeg kjenner riktig nok ikke godt nok til hvordan Tesla har løst dette, så jeg skal ikke uttale meg for mye om det. I tillegg sjekket jeg appen første gang rett etter at bilen var hentet for å forsikre meg om at den var på nett, så mye tyder på at personen som hentet den deaktiverte fjerntilkoblingen.

Det er ikke det at det gjør meg så veldig mye, jeg blir bare så nysgjerrig...

OT: Det er forresten litt forunderlig at Tesla ikke har valgt en løsning med 48V spenning på styresystemet med pluss til jord for å kunne redusere tverrsnittet og øke motstandsdyktigheten mot korrosjon.

Jeg glemte for øvrig å skryte av god service hos DK. Veldig bra!
#8
Model S 2013 - 2022 / Hvorfor deaktiverer verkstedet fjerntilgang?
onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:27
Her om dagen ble bilen min hentet av bergingsbil for å rette på et par småting som ble oppdaget ved levering. Hadde jeg vært Tesla ville jeg nok heller sendt en sjåfør for å ikke vekke så ekstremt mye oppsikt, men det får være en annen sak.

Jeg tenkte å holde et lite øye med bilens plassering mens den var utenfor min kontroll, men jeg fikk meg en liten overraskelse da Model S-appen ga meg beskjed om at "Mobile App Remote Access Is Off". Denne funksjonaliteten har jeg alltid hatt på, og det skal ikke skyldes tilkoblingsproblemer da appen påstår at den er tilkoblet bilen. Ett døgn senere er situasjonen den samme.

Er det noen andre som har opplevd dette, og er det noen som vet hvorfor dette gjøres?

Kan det skyldes personvern for sjåføren av bergingsbilen, bruk av bilen uten min tillatelse eller kan det være så enkelt at appen ikke gir meg riktig tilbakemelding?

Uansett, med den siste tidens tyverier fra parkeringsplassen til dette verkstedet tatt i betraktning hadde det vært hyggelig å kunne følge litt med.

Takk for svar.
#9
Sitat fra: jazzwheel på fredag 22. august 2014, klokken 11:42
Jeg merket det veldig godt igjennom idag tidlig på flat ny asfalt. Min passasjer klarte ikke å drikke kaffe på grunn av vugginga så den er ganske merkbar. Kjørte i ganske nøyaktig 50km/t og med en gang jeg satte gireti N så forsvant vugginga. Det er vel ikke mye annet enn DU som kan være årsaken.

Enig. Har du lyst til å prøve å slå på cruise control i samme hastighet neste gang det skjer? Det kan være noe som forårsaker ujevnt pådrag til eller fra vekselretteren i et gitt effekt- og frekvensområde. Hvis ikke tyder mye på at det skyldes mekanisk resonans et eller annet sted.

Jeg opplever også vibrasjoner som følge av deformerte dekk i begynnelsen av kjøreturer når bilen har stått en stund, men det er jeg vant til. Det samme gjelder vibrasjoner ved kraftig pådrag som følge av at antispinn slår inn. Vibrasjonene som beskrives i denne tråden må skyldes noe annet slik jeg opplever det.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ujevn gange i 45-60km/t? Hjul eller motor?
lørdag 16. august 2014, klokken 21:02
jazzwheel,

Jeg har opplevd nøyaktig det samme på min S85 levert juni 2014 med originale 21". Jeg tror ikke det er hjulene siden jeg ikke merker noe så fort jeg går over til svak regenerering i stedet for jevnt pådrag - selv om hastigheten forblir den samme. I tillegg skjer det ikke alltid, og selvfølgelig ikke da Tesla Drammen testet den for å finne ut hva det kunne være. I det siste har jeg vel å merke ikke opplevd dette.

Min ukvalifiserte gjetning heller mot resonans ett eller annet sted, som Havebigfun nevner, men mest sannsynlig ikke fra hjulene.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA