Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - stefse

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 30. november 2024, klokken 12:10
Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. november 2024, klokken 22:21De siste sju årene har strømforbruket i Norge variert fra 130 til 140 TWh per år. Variasjoner fra år til år påvirkes av forhold som utetemperatur, strømpris, økonomisk utvikling og bruk av andre energivarer. NVE forventer at strømforbruket fremover vil øke.


https://www.nve.no › energisystem
Energibruk - NVE

Kraftforsyningen i Norge hadde ved inngangen til 2024 en samlet installert produksjonskapasitet på 40 077 MW og en samlet normalårsproduksjon på om lag 158 TWh. I 2023 ble det produsert 154 TWh kraft i Norge. Det er kun i årene 2020 (154,2 TWh) og 2021 (157,1 TWh) at det har blitt produsert mer kraft i Norge i løpet av et år. 2022 var et år med lite nedbør og tilsig, og den samlede kraftproduksjonen var på 146,1 TWh.


https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/

Så når vi ser på tallene så har vi ett helt greit overskudd og det har vi hatt lenge.
Det som skaper høy strømpris er import av marginalpriser fra Europa.
Det som skaper fremtidig underskudd er elektrifisering av sokkel og store strømslukere som datasentre ol.

Så analysefirmaer som nevnt over projiserer bare på en utvikling som er laget for å få underskudd. Nye teknologier som AI og krypto driver forbruket ytterligere opp. Norge er et yndet mål for slike ting da vi har ett stabilt demokrati og lav strømpris for storbrukere, minimalt med skatt er det også.

Problemet for mange i denne tråden er jo at det går på bekostning av egen industri og ikke minst befolkningen og der igjen aller mest på de som har minst!

Fin oppsummering. Vi har hørt nok pjatt om keiserens nye klær.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 27. november 2024, klokken 07:13
Fastpris er en avsporing. Selvsagt taper ikke kraftleverandørene på det vs. innkjøpspris. Man kan likegjerne si at det er dyrt å være fattig.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 26. november 2024, klokken 19:59
Jaha, en ny forkjemper for establishementet, (aka i dag i praksis EU/tyskland) evt. noen som tror at miljøet skal reddes med høye priser på elkraft. Subsidiært en representant for bukkelauget som passer havresekken.

Hvorfor tror dere USA er så ivrig på å holde energikostnadene nede? Fordi de vet at dette går direkte inn på verdiskapningen. All verdiskapning i Norge i dag er avhengig av strøm, og vår verdiskapning blir dyrere enn konkurrentene sørover i EU pga klimaet. Det er konkurransediskriminering, selv om det på EU-papiret er lik pris i hele unionen er det man jobber mot, betyr ikke det like konkurransevilkår.
PRøv å fortell dette til et stortingspamp som har lønn for å stemple direktiver og leke litt med skatter og avgifter.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 24. november 2024, klokken 21:06
700 sider and counting.
Politisk sett er det enten reforhandle EØS, eller prøve å få banket inn i Brussel at Skandinavia må få unntak fra sinnsyke elpriser pga. samfunnsikkerhet og klima. Det er det Norske folket som må kreve dette, ellers blir det overlatt til kraftbransjen og der passer som kjent bukken havresekken.
Stømstøtten fases snart ut, magasinene tømmes på sommeren for å tyne oss om vinteren med utenlandskablene som torturinstrument. Så lenge det er strøm til tiktok er folk ok med det?
#5
EL buss / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
torsdag 18. januar 2024, klokken 15:04
Varmepumper i -15 har en tendens til å bli lite effektive.
20 KW er da heller ikke nok, hvis dørene er åpne 1/4 av tiden. Hvor varmt får du det i bilen med 7 KW når det er så kaldt ute hvis du åpner førerdøra i 30 sekunder for hver 500 meter du kjører? Kanskje akkurat varmt nok.
Og bussen er mye større. En buss som er varm nok har gjerne dieselmotor på 200-250 kW og da vil 1/3 av dette være tilgjengelig som varme i varierende grad. Altså fra 40-70 KW litt avhengig av driftstilstand selvsagt. En dieselbuss på tomgang sliter også med å holde seg varm. Bruker man i en leddbuss 50 kW på varme så vil den ha brukt det opp på 10 timer i tilfelle 500kWh. Dertil kommer kjøring, margin i topp og bunn av batteriet osv. Så varme spiller nok en rolle her, men ikke alt.
#6
EL buss / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
torsdag 18. januar 2024, klokken 10:26
Sitat fra: automat på torsdag 18. januar 2024, klokken 09:51
Sitat fra: stefse på torsdag 18. januar 2024, klokken 09:18Så når de går tom for rekkevidde i kulde får dieselgauderene vann på mølla selvsagt og skal ha dieselbuss.
Men det er ikke svaret å komme med dieselmotor her. Svaret må være en vinterharmonisering. Dvs. bedre isolasjon og varmepumper, men samtidig en fossil oppvarmingskilde for å ta de kaldeste dagene.

Gjerne i form av en propanbrenner.
Ved å montere en slik får man garantert varm buss, og sommerrekkevidde beholdes. Riktignok kan man ikke si at bussen er 100% utslippsfri i kulda, men det er uendelig mye bedre enn å skrote hele bussen og gå over til diesel hele året.


Og drivstoffet behøver ikke være fossilt. Man kan bruke biogass/biodrivstoff.

Dette bør jo også kunne ettermonteres på dagens busser. Da kanskje enklere og mindre plasskrevende med  tank for flytende drivstoff fremfor gass. En Webasto luftvarmer er ikke spesielt dyrt eller komplisert å ettermontere.
Godt poeng. Ja nettopp.
#7
EL buss / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
torsdag 18. januar 2024, klokken 09:34
Noen har nok tenkt på det, men ingen har laget eller spesifisert produktet.
Det er ikke nok å tenke, man må handle.
#8
EL buss / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
torsdag 18. januar 2024, klokken 09:18
Hvorfor har enda ingen påpekt det opplagte her?
Bussen har et stort innvendig volum, med store vindusflater.
Isolasjonen er begrenset, og dørene på bussen de går opp og igjen og slipper ut varmen, gjennom hele byen - bokstavelig talt.
Noen helt enkle varmetekniske beregninger tilsier at en buss som skal holde 20 grader inni, må bruke enorme mengder energi på oppvarming. Varmetapet ved -15 grader er kanskje 6-10 ganger større enn ved 10 pluss. Litt avhengig av om de har varmepumper eller ikke, vil energiforbruket bli deretter.

Så når de går tom for rekkevidde i kulde får dieselgauderene vann på mølla selvsagt og skal ha dieselbuss.
Men det er ikke svaret å komme med dieselmotor her. Svaret må være en vinterharmonisering. Dvs. bedre isolasjon og varmepumper, men samtidig en fossil oppvarmingskilde for å ta de kaldeste dagene.

Gjerne i form av en propanbrenner.
Ved å montere en slik får man garantert varm buss, og sommerrekkevidde beholdes. Riktignok kan man ikke si at bussen er 100% utslippsfri i kulda, men det er uendelig mye bedre enn å skrote hele bussen og gå over til diesel hele året.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 08. januar 2024, klokken 23:59
Skal man kjøpe smart VVB bør den vel gjerne ha interface mot noe som leser prisene.
Ellers kan man klare seg med "hjemmeautomasjon" dvs. man tar ut stikkontakten om morgenen og setter den i om kvelden.
Et tidsur godkjent for 16A lar deg gjøre det samme.
Jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å broadcaste oppførselen til tanken mer enn det allerede gjøres gjennom forbruksmønsteret på måleren til e-verket.
Tank med varmepumpe sparer nok endel, men levetiden må tas med i beregningen. En enkel tank som ikke behøver noe vedlikehold eller oppmerksomhet utover å levere varmt vann er også greit.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 05. januar 2024, klokken 20:07
Sitat fra: hELgenen på fredag 05. januar 2024, klokken 17:45......Jeg tror dessverre at mange politikere og statsråder ikke jobber for folkets beste , men å prestere på de mål som er definert og da gjerne overprestere litt også. Eventuelle ekstra kostnader som påføres befolkningen ved å overprestere har således lite verdi.
Spørsmålet er, trenger vi disse folkene? Hva bidrar de med?
Hvis formålet uansett er å tale folkets vilje, holder det med en avstemming på facebook elns og en oppsummering på mail til vedkommende EU organ?

Jeg leste en bra kommentar på Reddit her om dagen. Norwegian politicians has moved away from the people and more over to the task of decepting the people.
#11
Kun biler med innvendig kamera blir å slite med dette. Programmet ser etter et par øyne som skal befinne seg på et gitt sted og se fremover.
Kan prøve med tape, men er litt sketchy synes jeg. Gitt at jeg havner i en ulykke av andre årsaker og at tapebiten får alt fokuset.
#12
Sitat fra: RJK på lørdag 30. desember 2023, klokken 15:54
Sitat fra: stefse på lørdag 30. desember 2023, klokken 15:07Synes snart at Tesla bør merke ladeinnkjøringene med skilt eller noe som fører til at ikke-Tesla må bruke ladere stilt opp ved veikant, der de må rygge eller manøvrere seg inntil, ihvertfall på de plassene der det er en miks av ladeoppstillinger.
Slik at Teslaer, eller biler med ladeporten på venstre side bak kan stille seg der det er mest hensiktsmessig i fred og ro, så får resten krangle om de andre uttakene.
Det er vel heller ikke vanskelig å finne ut hvilke biler som har ladeporten på "rett" sted, og kun tilordne lading til disse kjøretøyene på drive through plassene. Evt. at det kommer et oppstillingsgebyr på de som lader på "feil" måte og blokkerer andre uttak,.

Synes dette vil gi en grei miks av en viss fordel for Tesla-eiere samtidig som ladekapasiteten utnyttes. Det begynner å blitt litt vel mye hummer og kanari på SuC'ene nå.
Innlegget ditt kan tolkes dit at Tesla-sjåfører kan godt bryte kutyme/ladeskikk på SuC, og alle andre må innpasse seg både riktige og feil plasseringer.

Dette selv om de stiller seg slik at man står stilt slik at man kun tar den ene ladeplassen og feltet der en riktig plassert Tesla hadde stått. Og jammen er det galt å rygge inn og vri snuten for at kabelen skal rekke frem, blir galt.

Jeg håper at du ikke egentlig mener det slik, og at det bare var klumsete og rotete fremlagt.

Så lenge man står rett i forhold til ladestolpe og tiltenkt plass, så må det være totalt likegyldig om man har rygget inn for å få ladet.

Jeg kan selvsagt se at det irriterer når 2 biler med ladeluken plassert feil, ikke søker å nulle ut problemet, eller i beste fall redusere det med best mulig plassering.
Noen er nok flinkere enn andre her, men i bunn og grunn så vil det oppstå et eller annet problem med drive through når ladelukene er på helt forskjellige steder. Det kjøres og parkeres på sinnrike måter og de fleste får det til på et vis, men det blir tidkrevende knot og tidvis mye strekk i kablene.
Derfor er forslaget at noen av laderne være skiltet og merket med bruk for de som har Tesla eller tilsvarende, mens de som lader på andre måter kan få resten, og da helst de frittstående laderne. Jeg synes ikke dette er urimelig, selv om det kan bety at en Tesla får ladet på en slik lader før en eventuell annen bil som må vente på en av de andre.
Det beste alternativet er kanskje at alle laderne har så mye plass rundt seg at det ikke spiller noen rolle, men det vil bli arealkrevende.
#13
Synes snart at Tesla bør merke ladeinnkjøringene med skilt eller noe som fører til at ikke-Tesla må bruke ladere stilt opp ved veikant, der de må rygge eller manøvrere seg inntil, ihvertfall på de plassene der det er en miks av ladeoppstillinger.
Slik at Teslaer, eller biler med ladeporten på venstre side bak kan stille seg der det er mest hensiktsmessig i fred og ro, så får resten krangle om de andre uttakene.
Det er vel heller ikke vanskelig å finne ut hvilke biler som har ladeporten på "rett" sted, og kun tilordne lading til disse kjøretøyene på drive through plassene. Evt. at det kommer et oppstillingsgebyr på de som lader på "feil" måte og blokkerer andre uttak,.

Synes dette vil gi en grei miks av en viss fordel for Tesla-eiere samtidig som ladekapasiteten utnyttes. Det begynner å blitt litt vel mye hummer og kanari på SuC'ene nå.
#14
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 30. desember 2023, klokken 00:10
Sitat fra: stefse på fredag 29. desember 2023, klokken 23:59Er i Tyskland i romjula på veier der AP faktisk kan benyttes.
Men desverre, med den siste oppdateringen blir bilen helt vill om man ikke sitter pal i setet og stirrer rett frem. Det blinger advarsler og bilen truer med å deaktivere systemet noe den til slutt gjorde, med advarsel om 4 strikes and you're out. Det er litt spesielt når man kjører på Autobahn og ikke akkurat kan stoppe bilen for å bruke skjermen. Jeg måtte scrolle litt i kartet for å lete etter en SC og da var det gjort. No more AP for you. Så hvis du skal operere skjermen bør du skru AV autopiloten slik at den ikke fanger deg. Kjempemessig sikkerhetsarbeid her altså😳

Er dette noe du oppdaget i Tyskland? Andre lover/regler kanskje? Jeg har ikke opplevd noe av dette etter siste oppdatering. Det jeg har merket forskjell på er at jeg ganske umiddelbart må røre rattet etter aktivering, ellers oppfører den seg som den har gjort tidligere. Trenger mye mindre bevegelse i rattet for å vise at jeg er der også nå.
Jeg har ikke fått brukt det så mye i Norge, men jeg tror den oppførte seg likt der.
Jeg er enig at man må følge med på veien, men det er en del situasjoner folk kommer opp i som gjør at Autopiloten forbedrer sikkerheten i påslått modus selv om folk ikke har 100% fokus på veien.
La oss si at et barn trenger oppmerksomhet, eller at du må orientere deg på kartet, eller "noe" skjer inne i bilen som gjør at man ikke klarer å stirre på veien. Er det da mest trygt å aktivere autopilot, ta seg av problemet også vende 100% fokus på kjøringen, eller forsøke å multitaske seg gjennom det, gitt at man ikke bare har mulighet til å stoppe.
Hvis noe slikt skjer, er jeg 100% overbevist om at det beste er å ha Autopilot på. Men nå blir det nesten motsatt, man må slå AV autopiloten av frykt for at bilen er ute etter deg og skal straffe deg. Jeg klarer også å se på veien fra en posisjon når jeg bøyer meg frem og fokuserer på skjermen, slik at det aldri er snakk om å ta blikket av veien i 5-8 sekunder. Men det virker ikke som bilens kamera er i stand til å oppfatte dette.
Det ender vel med at noen luringer kommer opp med en pappfigur eller noe som settes foran kameraet som har øynene klistret til veien hele tiden. ;D  Altså motsatt av det Tesla vil oppnå.
#15
Er i Tyskland i romjula på veier der AP faktisk kan benyttes.
Men desverre, med den siste oppdateringen blir bilen helt vill om man ikke sitter pal i setet og stirrer rett frem. Det blinger advarsler og bilen truer med å deaktivere systemet noe den til slutt gjorde, med advarsel om 4 strikes and you're out. Det er litt spesielt når man kjører på Autobahn og ikke akkurat kan stoppe bilen for å bruke skjermen. Jeg måtte scrolle litt i kartet for å lete etter en SC og da var det gjort. No more AP for you. Så hvis du skal operere skjermen bør du skru AV autopiloten slik at den ikke fanger deg. Kjempemessig sikkerhetsarbeid her altså😳
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA