Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cornelius70

#1
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
mandag 29. mai 2017, klokken 06:53
Sitat fra: Lynet på søndag 28. mai 2017, klokken 21:06
Dette skjønner jeg ikke, GIDS går ned og Ah opp!
Lader normalt til 80%, men siste uke har det vært mange langturer og 100% lading.

Ingen av de GiDs tallene i tabellen der er ved 100% SOC, så jeg sér ikke hvordan du kan sammenligne de?
#2
LeafSpy / Sv: Sette lufttrykk i Leafspy
mandag 08. mai 2017, klokken 06:52
For det første, så man vel ha Leafspy Pro. Der må man inn i innstillinger og slå på visning av service-menyen, og derfra kan man starte kalibrering av dekk-posisjonene. Når du har startet kalibreringen der, så skal du ta deg en kjøretur med de gitte dekk-trykk.
App'en sier ifra når kalibreringen er ferdig, og da vil dekk-trykkene - og posisjonen av dekkene vises riktig.

Dog; så lenge dette er felger du har hatt på bilen før, så skulle den vise dekk-trykkene uten kalibrering. Kalibrering trengs vel egentlig bare hvis du har rotert dekkene, eller har nye sensorer...
#3
LeafSpy / Sv: innstilling leaf spy
mandag 08. mai 2017, klokken 06:43
Jeg bruker den sammen med historikken i kjørecomputeren - som jeg nå har vendt meg til å resette hver måned. I april lå snittet mitt på 6,8km/kWh; så langt i mai, ligger jeg på hele 7,6km/kWh. (Har vært godt og varmt ute, og lagt om til sommerdekk...)

(Jeg har US-Leaf, og den viser km/kWh, men Norsk Leaf viser kanskje Wh/km?)

Så ja, den skal stå på 'forskjellig' ;) dvs. sett den på hva som er ca. snittet for (års)tiden/turen, så kan du veksle mellom LBW, VLBW og 5% visning ved å trykke på der hvor 'km igjen' vises.

Den vil da vise deg en noe mér presis gjetting av gjenværende km. :)
#4
Alternativ energi / Sv: Solceller på biltaket
tirsdag 25. april 2017, klokken 08:35
Sitat fra: leafnor på mandag 24. april 2017, klokken 22:16
PS: Min Leaf har solcelle for å lade 12V batteriet, og jeg vil anser det komplett verdiløst for min del. Men kunne ikke kjøpe bilen uten, så da får det bare bli med på alle kjøreturer.

Hvis du ser på dét å spare energi, så er jeg igrunn enig, men - 12V batteriet ditt har det bedre, og vil leve lengre når det har en liten vedlikeholdsladning fra det solcellepanelet. :)
#5
Jeg bygde et lite 60Ah batteri med noen 10Ah LiFePO4 celler, og der bruker jeg denne enkle bms'en fra ev-power (12V, 60A kontinuerlig; 200A peak.

Felles for de fleste av disse bms'ene, er at de har ganske lav balanseringsstrøm (ofte ikke mér enn 70-75mA), så de takler ikke større celler som er mye ute av balanse så godt... Et godt alternativ, er å bruke fire av disse balanseringsmodulene i tillegg.
#6
Du kan fint bruke en vanlig batterilader innstilt på blybatteri. De Thundersky cellene dine er jo LiFePO4, så 4 stk i serie gir deg nominelt 12,8V, og 14,4V topp-ladespenning.
(Dog, jeg sér av spec'en til de Thundersky cellene, at maks ladespenning er 4,25V pr celle, hvilket er veldig høyt for LiFePO4, men jeg tror ikke du mister så mange Ah ved å lade cellene til maks 3,6V. Dessuten, så vil en lavere topplading føre til lengre levetid. ;) )

Du bør og velge en bms som passer ditt forbruk. Jeg sér at den bms'en som Elektrolux linket til, takler maks 20A lade/utlade-strømmer; det kan bli litt lite hvis du f.eks. vil bruke en inverter på batteriet. :)
#7
Mekanisk / Sv: Bremser som lugger - SW issue?
onsdag 22. mars 2017, klokken 06:49
Jeg er litt plaget av at bremsene er altfor kraftige... Et lett trykk på pedalen, og jeg sitter nesten klistret i frontruta. :o
Er det dét du mener når du skriver 'lugger', nr1rayner?
#8
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
onsdag 22. mars 2017, klokken 06:32
Jeg har og følelsen av at noen enkelte hurtigladninger innimellom er med på å holde batteriet friskt.


Min '13 gen. 2 usa Leaf kjøpte jeg i fjor høst, og etter ca. 1000 km tok jeg første snapshot av LeafSpy; da var SOH=91% med 30 QC. (Ingen av meg.)


Jeg har hatt 2-3 langturer etter det, med tilhørende QC's, og enkelte korte QC; ellers lader jeg til 80%, og noen ganger til 100% når jeg vet jeg skal over 100km. Siste snapshot er nylig, men ca 1 mnd. siden siste QC.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Takstativ og 3 barnester til Leaf?
lørdag 04. mars 2017, klokken 17:46
Det finnes ikke en moderne bil på markedet idag som ikke tåler last på taket.

Om Nissan ikke har 'godkjent' noen takstativ eller ei, har vel mest med at Nissan er redd for riper i lakken, og ville egentlig bekymre meg midt bak hvis jeg ville ha på takstativ - siden alle biler idag skal minst tåle bilens egen vekt på tak-konstruksjonen...

Dét sagt, så har man jo noen fine tak-last-anretninger her. 8)  (Glimrende hvis man er midt i bush'en; tomt for batteri, og man har et lite 2kW Honda aggregat, og vil lade med 6A iløpet av natten.)
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Bagasjeroms boks
søndag 12. februar 2017, klokken 20:54
Sitat fra: nr1rayner på søndag 12. februar 2017, klokken 19:07
Hmm, hva får du nedi den Cornelius?
Så jo ganske kjekk ut, men... litt for liten..

En varseltrekant, biltema's hurtigkjettinger; begge i sitt originaletui, og ladekabelen. Da er den studd. ;)

Det står at den bare er 20 cm høy, men lokket er stort nok til å ha 30cm+ ting i høyden.

Nå har jeg normalt ladekabelen hjemme, men de gangene jeg tar den med meg, så havner den som regel bare løst bak. ;)
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Bagasjeroms boks
søndag 12. februar 2017, klokken 18:02
Jeg har den lille varianten til biltema i min gen.2. Borrelås-festet sitter ikke så godt på Leaf'ens tepper bak der, men har sikret den enkelt med en stropp i de gamle festene til boksen som sto der...
#12
LeafSpy / Sv: Kjøpe Leaf uten å sjekke Leaf spy
mandag 06. februar 2017, klokken 21:59
Jeg har en 2013 mod. 2.gen. US-import som hadde gått 39k når jeg kjøpte den, og da viste leafspy en SOH på 90%. Etter  3-4 hurtigladinger, så havnet SOH på 98%, og der har den ligget siden. (3 mnd. siden siste hurtiglading nå; lader stort sett til 80% med 16A.)

Din er sikkert helt ok, men det er jo alltids greit å få sjekket den med leafspy? :)
#13
Smart for two / Smart ForTwo Electric - erfaringer?
søndag 05. februar 2017, klokken 07:10
Noen som har erfaringer med kvalitet på batteri på ForTwo fra 2013-14?


Har for tiden en '13 gen2 Leaf, og er igrunn fornøyd med den så langt (batteri-helse på 98% etter 45k km.), men kunne tenke meg noe mindre, siden jeg er alene, og har sjelden med meg store ting i bagasjen.
Har hatt leaf'en i 1/2 år nå, og kunne tenke meg å bytte den inn mens den enda er verd noe. ;)


Andre ting, unntatt batteri, som er verd å nevne med ForTwo'en? (positivt/negativt)


Cornelius
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: A-stolpe på leaf for stor?
onsdag 21. desember 2016, klokken 08:50
Enig at det lille vinduet er en vits - men jeg har ikke problemer med å se rundt a-stolpen. :) (Jeg er langbeint, så jeg har setet langt tilbake, og sér dermed det meste gjennom dør-vinduet, og resten gjennom frontvinduet, ved å lene meg litt frem...)

For å spore litt av med samme tema; skal montere dab-antenne - er det kranglete å ta av dekslet på a-stolpen på høyre side?
#15
Sjekk at ikke luftinntaket er blokkert. Det er ofte en sånn fleksibel alu-slange koblet til luftinntaket, og den er såpass myk at det er lett å få den sammenklemt, slik at luften strupes - da vil ikke brenneren få nok luft på full fart... :)

Ellers så kan det være at det har blitt for mye sot/koks i brennkammeret. (Som kan komme av vann i drivstoff og/eller veldig høy luftfuktighet under drift over tid...)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA