meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ctran

#1
G9 / Sv: Inntrykk etter prøverkjøring
onsdag 27. september 2023, klokken 14:34
Sitat fra: Model3-Tromso på torsdag 21. september 2023, klokken 08:53
Sitat fra: stue på onsdag 06. september 2023, klokken 15:14Jeg har ikke prøvd bilen selv, men har prøvd model y litt. Da en 2022 modell.
Det høres ut som du har litt erfaring fra begge bilene? Hvilken synes du er best å kjøre?
Regner med at Tesla er best på software, men tenker på andre ting. Som komfort, støy osv..

Her må jeg bli veldig subjektiv. Jeg husker negativiteten jeg hadde til Tesla før jeg plutselig fikk prøve en Model3. Det var egentlig ikke teknikk og "ipad på hjul" som fenget meg, men faktisk hvordan jeg satt i bilen, hvordan jeg så ut av bilen og at jeg synes det var god å kjøre. Følelsen jeg fikk i bilen var rett og slett god. Slik opplever jeg også Model Y. I den kommer jeg i tillegg litt opp fra bakken.
Xpeng G9 var også en god bil å kjøre. Og som andre sier her: Utrolig mye positivt, men personlig lot jeg meg irritere maks av sjåførsetet hvor man ikke kan justere korsryggstøtten. Passasjersetet hadde denne funksjonen og var for meg meget godt å sitte i. Her vil jeg likevel anbefale prøvekjøring. Kan være min irritasjon er relatert til bare meg selv.
De fleste vil nok også føle at man kjører en stor bil når man kjører Xpeng. Det meste på den gode siden. Model Y er og oppleves mer nett.

Xpeng er veldig stille, men jeg synes de nyeste Model Y har tatt steg der.
In the end... to gode biler. Hadde bare sjåførsetet på Xpeng passet meg, så hadde jeg havnet der.

Hvis jeg ikke husker helt feil så kan du faktisk justere på korsryggen støttet. Setejusteringsknappen står på auto (pre production kan ikke lagre enda) så juster du lår støtte og noe annet. Men under stol instillinger kunne du omjustere den slik at den tok korsryggen. 99% sikker på det.
#2
G9 / Sv: Inntrykk etter prøverkjøring
onsdag 27. september 2023, klokken 14:32
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 25. september 2023, klokken 10:12
Sitat fra: MooCow på søndag 24. september 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Ctran på onsdag 13. september 2023, klokken 20:38- På denne runden så hadde jeg 168 wh/km. Blandet med motorvei i 90 og småkjøring mens model 3 jeg har hatt viser 180 wh/km de siste 52k km.

Shiiiit :-O Ekstremt høgt forbruk du har fått til på Model 3 dei siste 52 km! Bånn gass heile vegen? :D Har sjølv Model Y Performance, som eg har køyrt snart 14 000 km sidan mars, og snittar på 157 Wt/km

Hvis det er 2019 modellen han har hatt det forbruket med så stemmer det ganske bra, ligger sjøl rundt på 180-190 med 19 tommers hjul.


Det stemmer, 19 modell med 19 toms felger. Beste jeg har klart er å nedi 177. Kjører som yarisene da 😅
#3
G9 / Sv: Inntrykk etter prøverkjøring
torsdag 14. september 2023, klokken 12:24
Ja ser ut som om den har det
#4
G9 / Sv: Inntrykk etter prøverkjøring
onsdag 13. september 2023, klokken 20:38
Har veldig hatt Teslaer siden 2014, flere S'er og nå en 2019 model 3. Bruker også veldig ofte en Shanghai 2022 model Y og kjørte nå nylig en SR Berlin Y fra Bergen til Kristiansand.

Skulle til å bestille en Y performance nå men fant ut at en ny facelift kommer jo muligens neste år med bedre isolering. Ser jo også at det er enormt mange Y'er på veien allerede nå så blir jo nesten umulig å selge dem etterhvert med prisingen til Tesla.

Så begynte søket etter alternativer  8)

Ioniq 6 - Leverte denne faktisk tilbake etter kun 10 minutters prøvetur. Det er 3 forskjellige varsel lyder om du kjører litt over fartsgrensen. I 80 sone, 81 pling pling, 82 plong plong, 83 bing bing. Så resetter det seg igjen når du går under 80 og det går ikke an å slå av permanent!

Audi Q4 - gode dempere men 0 autopilot (bruker den 70% av all kjøringen) ekstremt mye billig plast.
Q8 for dyr.

Hongqi - ekstremt behagelig men altfor stor, ekstrem båtfølelse, ladet utrolig tregt, slukte strøm.

G9 performance - prøvde den for 2 dager siden kun i 40 min men skal få låne den en hel kveld på i morgen. Men dette er en pre-production bil!
Første inntrykket positive:
- Interiøret er som om en Mercedes og Audi fikk et barn sammen. Så og si alt jeg tok på var skinntrukket (til og med håndtakene i taket bak). Her kan ikke Tesla komme i nærheten en gang. Følte 99% var skikkelig kvalitet!
- Ingen knirking som Teslaene og ja dem kommer rimelig raskt etter dem er ny.
- Veldig gode kjøre engenskaper, spesielt om man drar litt på så glipper den litt på bakdekket om man ønsker det.
- Sporty i svingene om man ønsker men samtidig svært behagelig om man ønsker hvis du skal bare cruise bortover. Skal du sammenligne dette med en Y så er den 90% like sporty i svingene og 30-40% mer behagelig over ujevne veier.
- Veldig stille selv om det ikke er dobbelglass.
- Setene var svært behagelig, spesielt massasjen. Som Bjørn Nyland sa " there is a Chinese woman in the seat" :)
- Informativ systemet er nesten som en Tesla kloning. Du kjenner deg igjen raskt, selve girspaken er som tidligere model S og hvordan man sette på autopilot dagens Tesla.
- På denne runden så hadde jeg 168 wh/km. Blandet med motorvei i 90 og småkjøring mens model 3 jeg har hatt viser 180 wh/km de siste 52k km.
- 300kw lading!
- Elektrisk hengerfeste! Slipper å demontere/montere som flere andre merker.
- Ungene elsket massasje bak og muligheter for gratis Wifi i bilen slik som jeg skjønte.
- LITE PLING PLONG!

Negative:
- NOE PLING PLONG! Spesielt når man slår på autopiloten. Da kommer det en stemme som sier at "xpeng pilot activated" eller noe i den duren i nakken høytalerne. Håper dem kan fjerne dette med software etter hvert.

Autopiloten:
Svært god på motorveien, like god som Tesla i det stykket jeg kjørte. (fra Bergen sentrum til Kokstad). Men på mindre veier så stryker den. Har vært med på de aller første versjonene til autopiloten til tesla siden 2016 så skjønner at dem jobber software og dette blir pushet ut via OTA.
G9 er utstyrt etter det jeg har hørt med lidar, radar, ultrasonic sensorer og kamera mens Tesla har kun radar og kamera. Chipen G9 klarer 508tops (trillion operations pr second) men tesla klarer 20 - 30 så det er et stort potensiale!


Har alltid vært skeptisk til asiatiske biler pgr alt pling plong lydene men etter denne prøveturen så mener jeg at totalpakken av hva man får så er dette en av de bilene man får mest penger for allerede som den var nå for. Om dem gjør bilen enda bedre med OTA, spesielt autopiloten så må dette være en av de beste kjøpene man kan gjøre.


#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva f... vil dette koste?
tirsdag 02. februar 2016, klokken 09:26
Han som gjorde dette, er han bosatt i Nordnes sammen med en bror? Husker en stund siden var en TMS som ble herpet der av to brødre og politet rotet vekk anmeldelsen osv. Ble bekymret nå som jeg begynte å trene i Nordnes Hallen  :(
#6
Går det an å lage en Max battery power knapp på appen?
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mulig å bytte til ny type spyledyser?
fredag 15. januar 2016, klokken 23:24
Har en oktober 2015 med vinterpakke. Like ubrukelig.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Endelig kom Spotify
lørdag 09. januar 2016, klokken 14:43
Flott at den oppdateringen blir delt opp da! Kommer det restriksjoner selv i rushtrafikken med AP uten midtdeler så skipper jeg den oppdateringen. To timer kø for dagen med gangfart vei uten midtdeler store deler av veien.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reelle Tesla konkurrenter i 2016 og 2017?
søndag 20. desember 2015, klokken 19:57
Mener det er ingen reel konkurrenter nå eller senere med mindre dem har like stor SC nettverk som Tesla. Den dagen jeg kan kjøre ned til Spania og østover til Italia, Hellas osv så kunne jeg vurdert det. Bergen - Oslo går unna med en lading på Gol som er normalt uansett hva slags type bil man kjører.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøp av brukt Tesla S
fredag 18. desember 2015, klokken 01:01
Du skriver den ene har autopilot og Acc, den andre har kun acc. Mener at har du Acc så har du også autopilot. Se på bildet av den 60 under nosecone i det svarte listen så skal det være en liten firkantet greie. Det er raderen. Acc bruker rader og kamera for å holde avstand. Google Tesla radar hvis du ikke forstod meg :)

Jeg syntes AP er gull jeg :) spesielt i rushtrafikken. Bare å slippe rattet/pedalene og slappe av.

Holder på å selge en bil selv, var heldig og fikk den sent 2014 med AP, ser nå min bil holder seg langt bedre i pris enn de andre uten AP. Kanskje det spiller ikke noen rolle folk her inne, men en ny Tesla kjøper ville nok satt pris på det som er nå og de neste oppdateringene som gjør den enda bedre som feks summon car. Forskjellen nå med nye software er sikkerhet med nødbrems, autopilot som blir bedre og bedre, selvparkering, auto langlys, bedre lyd isolasjon, elektriske bremser istedet for mekaniske osv osv
#11
I3 kjøpt april 2014 skal nå selges.

Den selges grunnet utvidelse av familien.

Utstyrsliste:

Hurtiglader
Skinn
Adaptive Cruisecontrol ( går ned til 0 km/t)
Kollisjonsvarsling med autobrems
Fotgjenger varsling med autobrems
Speed limit informasjon
Metallic hvit lakk
Varmepumpe
Vinterdekk ( kun kjørt 400 km)
Trafic Queue Assistance (bilen svinger, gasser og bremser i rushtrafikken for deg!)
Ryggekamera med hjelpe linjer
Ryggesensor bak og foran
Selvparkerende ( lukeparkering)
Navigasjon Business ink større skjerm.
Dab +

Bilen har så og si alt av utstyr utenom soltak og Harmon Kardon anlegg.
Valgte vekk disse tingene da soltaket var veldig lite og høre ikke noe stor forskjell på anleggene.


Feiler og mangler:
Er små bruks riper bak ved bagasjerommet som kan polers vekk.
En nøkkel ligger på havets bunn.. ( Kr 3400,- for ny )

Det er få biler som er til salgs nå på finn.no med denne utstyrs pakken.
Mye av valgene her var ren comfort men det jeg skulle absolutt ha var en selvkjørende bil i køen fordi jeg har 30 min - 1 time hver vei med kø hver dag. Fungerer ypperlig. En annen ting er at bruker man dette utstyr har jeg opplevd selv at rekkevidden økes. Om sommeren i Bergen har jeg en rekkevidde på 175-180 km ca. Rekord er 193. 

For å få denne pakken må det velges skinnseter 20500,-  + driving assistant 6800,-. Man kan se om bilen har denne pakken på venstre side av rattet, har den 3 knapper så har den ikke pakken og 5 knapper så har den pakken.

Ny pris på bil var 343 000,-
Kjørt 17k hittil.

Vurderes solgt 289 000,-
Vurderer også innbytte i en S1000rr med mellomlegg.

Bor i Bergen så den kan prøves her.

Send PM
#12
Skal på Europa tur til sommeren og madamen er allerede skremt så hun tar fly til siste destinasjon mens vi andre kjører. Da blir nok alle adaptere kjøpt, lært det nå.

Jeg slo av all AC når vi stoppet og kun på når vi kjørte. Merket en annen svakhet også. Når det snør for mye og er kaldt, vil snøen pakke seg helt inn på siden av fører siden og fryse til is. Måtte skuffle  vekk i fart mens vi kjørte i kolonnen.

Bergen Hovden uten kolonne på vinter tror jeg skal gå fint men ville tatt ladet litt i Røldal for å sikre meg så se hvor mye du har faktisk igjen når du er framme.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware 6.1
mandag 26. januar 2015, klokken 00:26
Fikk 6.1 i dag. Var ute å prøvde fjernlys og tacc. Fjernlysene funket ypperlig! La meg bak en bil i bekmørke, slo seg på rundt i svingen og når den så litt av baklyktene til bilen forran så slo den seg av igjen raskt. Tacc fungerte bra, spesielt den funksjonen der man trekker spaken mot seg i et halvt sec og den følger fartsgrensen. Savner at den kan regulere det automatisk når en bytter fartsgrense. Kommer det?
#14
Eneste jeg vet er at det heter haukeli skianlegg. Tesla sa det var flere ladestasjoner der noe som ikke stemte. Var bare rød kontak i en garasje. Husker han fra statens vegvesen var sinnsykt skeptisk til meg og lite blid når han spurte om jeg hadde nok strøm før kolonnen og jeg svarte 'håper det' med et forsiktig smil ;)
#15
Ikke fått jeg heller. Skal prøve å koble til WiFi for å se om det funker... Er litt optimist!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA