meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vonar

#1
Lading av Tesla / 43kW
torsdag 25. september 2014, klokken 15:09
Hei,

Det dukker etterhvert opp noen 43kW AC type2 ladepunkter. Er det slik at om man har dobbeltlader og plugger seg til her, så vil det fungere, selv om man "bare" får 22kW? Eller ligger det noen begrensninger noe sted som gjør at man ikke får ladet sin Model S i det hele tatt?
#2
Lading av Tesla / Fortum sine type 2-ladestolper...
onsdag 13. august 2014, klokken 11:06
...er fryktelig tungvinne. Synes nesten alt av annen ladeinfrastruktur jeg har vært borti fungerer nærmest knirkefritt, og ting er generelt brukervennlig.

Fortum charge & drive med sms-løsning eller RFID virker for meg som utestet og tungvint. Her klundrer jeg alltid, og har aldri fått det til å fungere på en enkel og ordentlig måte. Jeg har prøvd på Storo, Strømmen og Charlottenberg. Noen ganger ser det ut til å fungere, men når jeg sjekker appen etter en liten stund har det stoppet. Og jeg finner aldri ut om det lønner seg å sette kabelen først i bilen eller først i stolpen.


Tips eller erfaringer her?
#3
Lading av Tesla / Hvor mye belaster dere strømkursene med?
onsdag 16. juli 2014, klokken 17:08
Anta at bilen er det eneste som er koblet til kursen, er det egentlig noe i veien å lade med 16A på en 16A-kurs? Har man f.eks. en 400V 3-fas tilkobling gir jo det ganske mye ekstra juice mot å lade på 13A.

Jeg lader alltid på ca. 80% av kursstørrelse, dvs. 13A på 16A-kurser, 8A på 10A-kurser osv. (mener jeg har hørt en gang at det er en tommelfingerregel, har egentlig ingen bedre forklaring på hvorfor), men har sett på diverse videoer og diskusjonsforumer at det ser ut til at folk ofte lader på "maks". Noen tester også når sikringen ryker og lar strømtrekket være noe over kursstørrelsen.

Er det forskjell på 230V 16A enfas med schuko og 400V 16A med rød kontakt, kanskje? Er sistnevnte "mer egnet" til å trekke fullt (16A) over tid enn det enfas-schuko uttaket er?

Kjør debatt.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla frigir alle patenter
fredag 13. juni 2014, klokken 08:14
Jeg vurderer nå å gå til innkjøp av hatt, selv om jeg ikke pleier å gå med det, kun for å kunne ta den av meg for Tesla Motors.
#5
Hei Milzit.

Har ikke brukt jurassictest så mye selv, men testet nå, i og med at jeg skal Oslo - Vågåmo neste uke. Ser at høydeforskjellen tar helt av ca. 30 km nord for Lillehammer, og dette gir da et veldig høyt forbruk.

Tipper det er Øyertunnelen som ikke har blitt skikkelig med i kartdataene, og at beregningen fører deg over fjellet. Prøvde å legge et waypoint utenfor denne tunnelen (som er rett sør for Tretten), og da fikk jeg en mye lenger range gjennom Gudbrandsdalen :-)
#6
Jeg tipper SC her, regner med størrelsen bare skjuler trafoer, likerettere etc.:
http://www.nrk.no/ho/storelgen-er-under-arbeid-1.11706651

Med digre kabler fra buken på elgen, kan vi tappe strøm fra verdens kuleste ladestasjon.
#7
Lading av Tesla / Skal du ikke lade din Tesla Model S?
onsdag 07. mai 2014, klokken 10:54
Men har likevel parkert på offentlig parkering med ladestolpe, reservert for ladbar motorvogn?

Husk at din elbil er fysisk større, og har radikalt mer batterikapasitet enn (i praksis) alle andre elbiler. Kanskje noen hadde behov for å lade der du parkerte. Ta heller noen ekstra runder rundt kvartalene i nærheten, du finner alltids en plass. I verste fall må du gå litt lenger, men det har du antageligvis ikke vondt av.

Vet at dette er nevnt tidligere, men jeg vil likevel komme med oppfordringen, da jeg stadig vekk ser Teslaer som okkuperer ladeplasser i Oslo (senest i går). Det gjelder selvsagt alle elbiler, men nå retter jeg det først og fremst til mine med-Tesla-brødre.
#8
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
fredag 02. mai 2014, klokken 08:07
Møtte en Tesla-ansatt som kom kjørende med en Model S i går, han ladet på Chademostasjonen ved McDonalds i Tøcksfors, Sverige. Han fortalte at han var på vei fra Stavanger-Stockholm, og hadde med seg et Chademoadapter til uttesting, han viste det til meg også.

Han smilte veldig lurt når han rygget seg til Chademostasjonen ved ankomst, jeg satt i bilen og fulgte med, lurte på hva i alle dager han drev med :-)
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading på Gardermoen
tirsdag 29. april 2014, klokken 18:51
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. april 2014, klokken 18:30
Sitat fra: vonar på tirsdag 29. april 2014, klokken 16:20
For de som parkerer på Gardermoen (gjelder ihvertfall på P2, muligens de andre):

Husk å plugg i, disse plassene er kun for lading. Så en heldig utvalgt der i dag med gul lapp på frontruta, som ikke hadde plugget i.

Dette til informasjon :-)

Eller ennå bedre; parker et annet sted om du alikevel ikke trenger lading...

Enig.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Lading på Gardermoen
tirsdag 29. april 2014, klokken 16:20
For de som parkerer på Gardermoen (gjelder ihvertfall på P2, muligens de andre):

Husk å plugg i, disse plassene er kun for lading. Så en heldig utvalgt der i dag med gul lapp på frontruta, som ikke hadde plugget i.

Dette til informasjon :-)
#11
Lading av Tesla / Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa
mandag 28. april 2014, klokken 15:54
Jaggu. Ser det på google maps. Har jeg ikke lagt merke til før :-)

Krysser fingra for SC ved Kløfta.
#12
Lading av Tesla / Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa
mandag 28. april 2014, klokken 11:59
Ser noen nevner Marché ved Kløfta. Her blir det vel en utfordring med tanke på at denne restauranten kun kan nås via sørgående løp på E6. Dvs. den kan jo nås fra nordgående og, men etter å ha vært der tror jeg man tvinges ut på sørgående.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Roadtrip / pappaperm til Spania
søndag 27. april 2014, klokken 14:05
Leste blogginnlegget ditt i dag. Kjempespennende! Takk for at du/dere deler av erfaringer dere gjør dere underveis. Gleder meg til neste :-)
#14
Lading av Tesla / Sv: Type 2 ladekabel?
tirsdag 22. april 2014, klokken 10:39
Sitat fra: Rawen76 på fredag 04. april 2014, klokken 23:11
Jeg har kjøpt 8 meteren fra Nofuel. Ikke fått testet den enda, men har anderledes kontakter en den som salto selger.
Denne typen skal vistnok være problemfri med tanke på å lukke og låse ladebokser etter tilkobling.
Kabelen har 3 fas og samme kvadrat som den fra Salto, men virker som plasten/isolasjonen rundt er noe tynnere og dermed blir kabelen lettere og mindre i volum. Tror denne 8 meteren kan sammenlignes med 6 fra Salto eller andre meteren med tanke på vekt og volum.

Erfaringer med denne kabelen ennå? Vurderer sterkt innkjøp.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
onsdag 16. april 2014, klokken 09:46
Sitat fra: tk421 på mandag 14. april 2014, klokken 10:23
Da var Beistet overlevert, og HERREMINHATT dette er en morsom bil!
Selv uten P er dette virkelig noe av det beste jeg noen gang har kjørt. Aks'en er sykt bra!
Verken kona eller jeg så gleden i å betale for alt ekstra innvendig, så jeg forventet en del sort plast. Men neida, her var det forseggjort interiør med syntetisk skinn (vil jeg anta det er) interiør over dashboard. Trim-listene er i høyglans svart og er helt i tråd med bilens stilige interiør. Det ser lagt fra ut som det normale Plast interiøret man får i "normale" biler.

Første dagen som EL bilist gikk ut på å cruise hjemover. Kona var en solstråle og tok bilder i fleng for å legge ut på Facebook - tydeligvis ikke bare jeg som er stolt av ny bil :)

Henta ungen i barnehagen som ville ha med en venn hjem. Greit nok, tenkte jeg og foldet ut barnesetene bak. Jeg har aldri hørt så mye knising og hurrarop noen gang. "Kjør fort!" "En gang til!" var ordren fra bagasjerommet. All min frykt om bilsjuke føyk rett ut av vinduet. Dette blir bra.

På kvelden tok jeg med en kamerat på en tur. Han strålte når han fikk litt alenetid. Tre timer etter at vi gikk hver vår vei fikk jeg en SMS: "Fy F**N for en bil!"

Tesla setter sine inntrykk på folk, ja.

Dro videre på en langtur dagen derpå.
Med ca 340km på rekkevidden og etter en tur på ca 300km med 100-110 på E6 i sterk motvind og regn (og en og annen tung akselerasjonsfot for å vise meg frem :) ) så hadde jeg 25km igjen ved hjemkomst. Ikke dårlig, faktisk. Jeg hadde aldri rekkeviddeangst selv om jeg var lettere på gassfoten mot slutten av turen.
Det jeg merker meg er at jeg blir en roligere bilist med TMS'en. Jeg ligger ikke lenger i 120/130 i 100 sonen, men cruiser rundt fartsgrensen. Plutselig blir jeg mer oppmerksom på hvordan bilen bruker drivstoffet sitt, og en rar bieffekt er at jeg blir en roligere bilist... Å holde 100 i 100 sonen og ikke kontinuerlig fyke forbi i venstre felt (som jeg vanligvis har gjort).
Hvem ville trodd at ved å kjøpe en sportsbil, så blir man en roligere bilist. Vel, jeg skriver det av til det faktum at bilen er så sinnsykt god å kjøre at bare der blir man roligere helt automatisk.


Takk for følget i ventetiden. Dette forumet har gjort susen.

Kjenner meg igjen i det du skriver til slutt. Før kjørte jeg _alltid_ i venstre feltet på motorveien, i 15-20-25 over fartsgrensa. Nå cruiser jeg i 2-3 km over fartsgrensa i høyrefeltet, og kjører kun forbi ved behov. Jeg tror dette dels kommer av at jeg kjører mer økonomisk og er mer bevisst på forbruk, og dels at jeg trives så FORBANNA godt bak rattet på Teslaen at jeg ikke har noe behov for å stresse og jage i trafikken :-)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA