meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - snappy

#1
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
søndag 18. april 2021, klokken 21:55
Hei
Jeg har hatt r330 i 19 tommer , og har gitt ok tilbakemelding på de her tidligere , og den gjelder vel forsåvidt fremdeles , har nå byttet til Michelin Primacy 4 , og må si de er endel bedre , veldig komfortable, og støysvake med bra forbruk  , minst på linje med r330. Ca 10k isteden for 5 , men...
#2
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
torsdag 19. mars 2020, klokken 18:47
Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. desember 2019, klokken 13:33
Oppdater gjerne når du får oversikt over holdbarheten, spesielt med tanke på piggene. Matcher det Hakka 8 i så måte er det veldig bra :)

Da er Michelin dekka plukka av ( kommer sikkert snø snart ) . 8000km,  rest  mønster ca 8 mm  i snitt, ikke signifikant pigg tap ut fra det jeg kan se . 99% rolig asfaltkjøring
#3
Hei har en lignende sak på gang , problemer med dørhåndtak som skal skiftes av mobile service . Etter diverse frustrerende runder med Tesla og reklamasjon kjører jeg nå etter :

Jatt med og aksepter alle anslag etc - få det gjort og betal - reklamer fra godstolen på mail. Som privatperson kan du vel neppe miste rettigheter du har etter loven uansett hva du signerer.
En liten ulempe er jo at du må låne penger til Tesla mens de somler seg avgårde... får igjen 12k jeg betalte 1 November , hvilken dag som helst - iallefall fikk de IBAN info i dag:-)

#4
Lade hjemme / Sv: Ratio Home box som ikke liker svensk strøm
tirsdag 18. februar 2020, klokken 09:26
Sitat fra: sjokomelk på mandag 17. februar 2020, klokken 18:41
Kanskje dumt spørsmål, men har du trykket ladekabelen godt nok inn i ladestasjonen? Jeg har blitt lurt av det et par ganger. Jeg tror jeg har satt den skikkelig på plass, men så viser det seg at den skal enda 6-7mm lenger inn.

Boksen kommer med type 2 kabel fastskrudd så det skal være ok. Elbilgrossisten  hadde noen spørsmål angående TN-S / TN-C som elektrikkeren får svare på i dag...
#5
Lade hjemme / Ratio Home box som ikke liker svensk strøm
mandag 17. februar 2020, klokken 16:38
Hei

Har hytte i Sverige med rødt industriuttak ( 16a/3fas ) som jeg har brukt  ( i noen år ) til å lade Tesla med UMC.
Kjøpte med en Ratio Homebox 16a/3fas som kom med rød industrikontakt. Av en eller annen grunn starter ikke bilen ladinga fra Ratioboksen - som lyser grønt på Ready. Bilen sier vel noe slikt som connect charge cable.

Tok den med hjem og testet hos forhandler , fungerte direkte, kontaktet elektriker i Sverige som sjekka industrikontakten og mente den var OK.

Har en lignende Ratio box hjemme som funker fint 32a/1fas

Noen på forumet som har noen gode ideer om hva det kan være / evt neste ting som kan sjekkes ?
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Månedsvis ventetid på service
fredag 31. januar 2020, klokken 14:37
Ventetiden er vel grei nå, iallefall i Oslo området , men service vil jeg vel ikke kalle det...
Oppgraderte ladeanlegget hjemme og fikk derfor behov for fiksen på 32A 1 fase lading for semi-veteran model S ( SB-15-44-006 )

Bestilte time i appen, og fikk time på Oslo Nord en uke senere - helt klart innafor. Det som var litt bekymringsfullt var at det var knepp tyst på mail og telefon - slik har det ikke vært tidligere, men siden det ikke er noen fornuftig måte å kontakte de på tenkete jeg at jeg her får jeg ha tiltro ..

Møtte opp til avtalt tid og ble møtt av en lett forvirret kundemottaker som først ville ha 3600kr for oppgraderingen og raljerte med mandator og valgbare SB...Forsøkte å forklare han at det står i SB'en at Pay er goodwill, og etter en kort sjekk med hans sjef ( sikkert ikke Elon ) var det greit.

Neste steg var å sjekke om de hadde delene.... kjempevits å være tydelig når en bestiller time føler jeg. Og de hadde delene !  Skulle 2 to timer og de begynte asap.

Glad & lykkelig kaster jeg meg inn i den ganske nice loungen på Oslo Nord og kjører igang med diverse telefonmøter... En time og 20 minutter senere ringer det en mekaniker og sier at de ikke har delene, Bilen er klar  til avhenting om 10 min , stiller meg i kø hos service dama som lover at de skal kontakte meg med ny time når de har delene, må vel innrømme at jeg signaliserte litt tvil til om det kom til å skje uten purring fra meg .

Dama ber meg sette meg  og forsvant i 10 minutter og kom tilbake meg gladnyheten om at det var et system som var nede , og nå hadde de delene...bilen klar om 2 timer ..

Fredagen her på Oslo Nord begynner å bli lang:-)

Tror TCON bør starte en aksjon for at Tesla skal få hjertestarter på alle lokasjoner med kunder, kjenner et snev av infrakt når  Tesla personalet bløffer seg gjennom dagene :o
#7
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
torsdag 05. desember 2019, klokken 13:20
Har fått kjørt noen uker med Michelin X-Ice North 4 , og bortsett fra støy , som er mest irriterende i gitte hastigheter ( 20-40 + 70-80 )   , er vinteregenskapene ved svært glatte veier veldig mye bedre enn alt piggfritt jeg har kjørt på. 
Godt fornøyd totalt sett og etter min vurdering et sikkerhetspluss.
#8
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 13. november 2019, klokken 21:47
Har lest testen , nå viste det seg at de ikke produserer dekket i 245/45-19 allikevel - feil i nettbutikken hos Dekk1.
Det blir piggdekk utelukkende pga en lumsk bakke til hovedveien , har vært passasjer i Tesla sleden noen ganger for mye ,  ref tråd om Model S på vinterføre.  Synes bilen er kjempebra på vinterføre med piggfrie,  bortsett fra i situasjonen bakke+glatt vei+ behov for å kjøre sakte.
(ble ikke bedre av at naboen insisterte på å asfaltere bakken , tidligere kunne en stort sett legge seg litt i grøftekanten og treffe på noe grus)
#9
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 11. november 2019, klokken 15:15
Hei
Noen som har skaffet seg noe erfaring med Continental Icecontac3 på TMS ?
Spesielt er det faktisk så utrolig på vinterføre som testene sier , og ikke minst er det til å leve med på bar asfalt ?
Kan evt velge noe annet frem til torsdag.

Takk
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla reklamasjon
fredag 01. november 2019, klokken 18:42
Jeg er jo happy med resultatet , men min mor på 73 hadde betalt de 5k  - med tesla tror jeg det er veldig opptil hvor "på" kunden er i forhold til reklamasjon og garanti , og det er uproft.
#11
Model S 2013 - 2022 / Tesla reklamasjon
fredag 01. november 2019, klokken 13:05
Hei
Hadde min 2015 85D på 120k service hos Tesla Skøyen , med eneste tilleggsjobb å fikse høyre bakvindu som stort sett ikke går opp uten hjelp - stopper ca på midten og går ned igjen.
Dette ble diagnostisert til å være Window regulator som var kaputt , 5000 for bytte , sa ok til dette med beskjed om at jeg anså det til å være en reklamasjonssak.

Når jeg hentet bilen var ikke faktura klar fordi en eller annen sjef skulle se på den. ( det var nok bytte av steering rack som de hadde gjort )

Når faktura kom var det customer pay på vindus problemet , jeg reklamerte på mail og etter 3 timer , kom svaret at det var endret til Goodwill.

Så til det jeg ikke skjønner - tilbakemeldingen var at dette dekket de kun fordi saken var meldt inn før garantien var gått ut , og nå var bilen ute av garanti på kjørelengde og levetid ( ! ).  Jeg påberopte meg defekt og reklamasjon , ikke garanti .

Er det vanlig at Tesla som proff part roter så mye med begrepene?

Ikke har jeg meldt saken inn før 100 k heller  ( bilen er ikke 5 år )
Reklamasjons og garantibehandlingen deres virker helt bingo.

Men jeg er jo happy , spes med ny steering rack ,  bilen ganske mye bedre å kjøre - selv om jeg ikke har reagert på det før må innrømmes.

Det med at de sier den er utgått på levetid må en vel ta som et hint ...


#12
Skal ha bilen på en standard service + de skal se på et vindu bak som slite med å lukke seg. Får en sånn lekefaktura med betaling for feilsøking - greit nok . Mmen jeg får også en SMS med go'infoen om at grunnet stor pågang på verksted bør du påregne at bilen kan bli værende hos oss noen dager.... jeg har jo venta noen måneder så jeg vet jo det , men at de liksom skal kunne ha bilen så lenge det passer det er jo sinnsvakt elendig. kan jo bare melde meg inn i  klubben det blir ikke flere Tesla med den elendige kundeservicen.. Gikk igjennom alle email fra Tesla service , og når jeg ser på antall ganger den bilen har vært inne for noe er det jo sinnsvakt ( 25+)  , heldigvis er 99% av gangene i gamle dager når servicen var bra=mer en 2 år siden. Ventilering slutt...
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla brann i Tyskland
torsdag 01. august 2019, klokken 12:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. august 2019, klokken 12:04
Denne kan vel like gjerne være påsatt som at det var noe feil med bilen.

Det er iallefall det politiet sier foreløpig
#15
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 23. april 2019, klokken 15:35
Status 1500km med Winrun R330 på 85D. 
Den lokale dekkpusheren i Oslo evnet ikke å komme opp med en leveransedato for Continental etter en uke, så jeg valgte å ta det som et tegn på at jeg burde teste noen av Megahjul's anbefalte Kinadekk - etter 25 år pluss med Michelin/Goodyear/Continental... Hadde i bakhodet at var de for jævelige var det bare å avskrive 5 lapper på kontoen for "erfaring"

Opplevelsen i Stålfjæra 25 var mye roligere enn den lett busy websida de holder seg med - positivt , og bedre enn andre dekksjapper jeg har prøvd ( bla Johs B ). Siden jeg allerede hadde bestemt meg for Winrun , var det ingen salespitch for noe.
For nokså beint 5000kr fikk jeg et sett Winrun R330 245/45/19 på bilen.
Pluss
- komfortable ,  NVH mer som et piggfritt dekk enn sommerdekk type premium
- perfekt balanserte, iallefall opp til 130ish
-tilsynelatende noe lavere forbruk enn det jeg er vant med på sommerføre - ikke allverdens (minus 10-15wh/km  i forhold til Goodyear Assy 3? )
- merker ingen spesielle svakheter på tørt føre, bremser greit , OK stabilitet
-har kjørt forholdsvis lite på vått føre men ingenting som har skremt meg til nå, har bremset kraftig når det har vært vått for å berolige meg selv.

Minus ( for noen )
- ikke noe sportsdekk - henger godt på veien men er ikke veldig presist, men 85d er jo heller ikke en sportsbil
- fant ut i etterkant at de var datomerket 1616, noe som ikke er duggfriskt, men merker ikke noe ulemper , og lar det stå til .

Kjører 90% enten slowmo i Oslo eller ca fartsgrense på gode veier, så ikke allverdens utfordrende for dekka
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA