meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elisabeth

#1
Mekanisk / Sv: Kompressor i varmepumpa må byttes. 2014 mod
mandag 11. mars 2019, klokken 11:06
Varmeanlegget skal fikses førstkommende onsdag. Dette blir en fryktelig dyr affære. Totalprisen blir 55000. Jeg får 7000 i rabatt, så prisen er opprinnelig 62000. Jeg kommer ingen vei med en reklamasjonsak da loven er tydelig på at det er på dagen 5 år, ikke mer, men jeg får nye 5 år garanti på deler og arbeidet.

Det ville vært interresant å vite hvor mange leafer registrert etter 2013 som har hatt lignende feil med varmeanlegget. Er det noen som vet om andre elbiler også har hatt slike feil?

Var det slik at ladinga også kuttet når PTC streika på de gamle 2013 modellene?
Det skrives om at dersom man forvarmer uten å være tilkoblet lader må man sørge for at varmingen er avsluttet før man starter bilen, ellers kan det utløse feil med PTC.
Jeg finner ingen informasjon om dette på andre steder enn i slike forum som dette. Så ingen offisiell informasjon, altså.
Dette er jo en helt vesentlig og man skulle tro at Nissan ville gått offentlig ut med en slik advarsel om dette stemmer, uavhengig om det gjelder 2013 modeller eller ikke. Min er registrert 02.01.2014, og er naturlig nok produsert i 2013.
Bilene med den kjente feilen var registrert i 2013? og da kanskje produsert i 2012?

Jeg brukte forvarming uten å være tilkoblet lading den uka feilen oppsto, men husker ikke om varmingen var avsluttet eller ikke, når jeg startet bilen. Jeg har ingen "bevis" for at dette kan være årsaken til PTC-kollapsen, jeg vet jo heller ikke om det var PTC, panelet eller kompressoren som røk først.

Jeg tipper at jeg ikke kommer til å kjøpe en leaf neste gang det blir aktuellt å kjøpe ny bil.
#2
Mekanisk / Sv: Kompressor i varmepumpa må byttes. 2014 mod
søndag 17. februar 2019, klokken 17:07
Tusen takk for tips. Min bil ble produsert i 2013. Jeg har ikke vært plaga med manglende varme tidligere så jeg tenkte at min bil ikke var en av de som hadde feil med varmeelementet. Forhandler sendte forespørsel om garantisak til Nissan sentral, men det ble avvist. Sikringen i Dc-dc konverteren ble ikke slått ut (litt heldigvis, for da får jeg jo lada ihvertfall). Hvis jeg forsto verkstedet rett, så viste feilsøket feil i tre komponenter og at de måtte konferere med Nissan sentral for å finne ut hvilken komponent de skulle bytte først. Da de hadde byttet kompressoren viste nytt feilsøk fortsatt feil i varmeelementet og panel.
Er det ikke litt risiko å sette inn brukte deler? Får vel ingen garanti på dem? Kan risikere å få montert varmeelement med den kjente feilen? Selvet arbeidet må jeg jo betale allikevel, og det utgjør ganske mye av sluttsummen.
Jeg er enda i tenkeboksen for hva jeg skal gjøre. Å betale tilsammen 50000 i reparasjoner er mye, men det er kanskje verd det? Uansett hva jeg gjør, taper jeg ganske mye penger.  (Men så har jeg spart ca 133000 på bompenger, parkering, årsavgift og drivstoff de siste fem årene, da)
#3
Mekanisk / Sv: Kompressor i varmepumpa må byttes. 2014 mod
fredag 15. februar 2019, klokken 15:51
Bytte av kompressor hjalp ikke, det viste seg at både panelet og PTC må byttes. Sannsynligvis har PTC gått først og deretter slått ut panel og kompressor. Bytte av kompressor kom på 23000 kr, for å få varme i bilen må jeg ut med 28000 til, for bytte av panel og PTC.
Jeg kjører rundt i kald bil, inntil videre......
#4
Mekanisk / Sv: Kompressor i varmepumpa må byttes. 2014 mod
torsdag 07. februar 2019, klokken 10:16
Det er ikke forbruk på klima i det hele tatt, så det tyder på at heller ikke varmeelementet fungerer. Jeg har ikke fått svar på mitt spørsmål om årsaken til at kompressoren havarerte. Det tror jeg ikke engang verkstedet vet. De sa at de ikke kunne garantere at varmeanlegget vil fungere og at det kunne være at de må bytte flere deler. Jeg vil anta da at de mener PTC og/eller DC-DC, og DA blir det dyrt da. En ting er at det blir dyrt, men hvor mye er fornuftig å investere? Bruktverdien er vel kanskje mellom 120.000 og 150.000 nå? Jeg håper jo at jeg har bil i 5 år til, men ikke til enhver pris.


Jeg skal snakke med verkstedet om dette i morgen.
#5
Mekanisk / Kompressor i varmepumpa må byttes. 2014 mod
onsdag 06. februar 2019, klokken 10:10
21 dager over garantifristen sluttet varmeapparatet å virke. Det kommer bare kald luft.
Etter ett par runder på Nissan-verksted med feilsøking kommer de frem til at det er kompressoren i varmepumpa som streiker. Verkstedet har ikke vært borti lignende før og de vet ikke om det er nok å bytte kompressoren, det kan være at det er mer som må repareres.
Prisen på bytte av kompressor inkl arbeidstimer er kr 27500. Bilen er kjørt 73000 km.
Noen som har opplevd dette og som kan dele erfaringer med meg?
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Antenn på taket, skru av til bilvask?
søndag 08. februar 2015, klokken 15:03
Jeg lærte fort at det er lurt å skru av antenna før børsteløsvask. Antenna hengte seg opp i en av slangene i vaskemaskin og knakk av.
#7
Carwing / Får ikke logget på carwings på mobil
søndag 08. februar 2015, klokken 13:11
Har bytta tlf, til samsung. Lasta ned carwingsappen, men den nekter å godta brukernavn og passord. (Det er det samme som jeg bruker for å logge på carwings på pc, ikke sant?) Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få fiksa det?
#8
Lading / Sv: Problemer med ladekabelen
fredag 21. mars 2014, klokken 20:06
Jeg fikk ny ladekabel av forhandler og nå fungerer alt som det skal :-)
#9
Lading / Sv: Problemer med ladekabelen
tirsdag 18. mars 2014, klokken 22:42
Av og på, av og på....i mange timer! Så plutselig lader den stabilt igjen. Sånn har det vært i de siste dagene. Kan det være noe form for spenningsfall eller lignende? Når ladingen blir ustabil, lader den allikevel litt men det tar enormt lang tid og den kan stå sånn å blinke på både grønt og gult i mange timer. Tar jeg ut kabelen fra bilen, slutter det gule lyset å blinke og det grønne lyser stabilt. Det eneste sammenhengen med andre ting jeg ser, er at jeg hver gang dette skjer har enten vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen på. Jeg har egen kurs med egen jordfeilbryter til kontakten ute, og den brukes kun til lading av bilen.
#10
Aha!!! Der fikk jeg svaret! Jeg har ikke lukket og låst lokket... Takker :-D
#11
Jeg har sjeldent behov for å lade noen andre plasser enn hjemme, men jeg har prøvd å lade på offentlige ladepunkter her i Bodø uten å få det til! Det er vel bare å plugge inn kontakten er det ikke?. Det er ikke noe bryter jeg må slå på eller noe sånt?. Jeg har prøvd på to forskjellige ladepunkter, men fikk ikke ladet på noen av dem. Det blir ikke lys i kladden. Er det noe jeg gjør galt, eller har jeg bare vært maks uheldig og valgt ladepunkter som rett og slett ikke virker?
#12
Jeg kjører uten tanke på å strekke rekkevidden. Jeg bruker den varmen jeg trenger og følger fartsgrensene. Jeg bruker den som en hvilken som helst annen bil med andre ord. Jeg lader så ofte jeg kan og har enda ikke vært borti at jeg har hatt for lite strøm på bilen til å få kjørt det jeg har behov for :-)



#13
Lading / Sv: Problemer med ladekabelen
tirsdag 04. mars 2014, klokken 21:12
Jeg har montert ett brett på veggen som kladden ligger på, og tar den skjeldent med meg. Den henger stort sett hjemme. Er det skadelig for kladden å stå med støpselet i kontakten hele tiden? Kan det være det som var årsaken? Nå virker alt som det skal, og jeg håper det forblir sånn!!


#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
tirsdag 04. mars 2014, klokken 16:43
3200 siden januar 2014


#15
Lading / Sv: Problemer med ladekabelen
tirsdag 04. mars 2014, klokken 16:09
Nå fungerer den igjen, sånn helt av seg selv. Skjønner ingenting jeg. Det er ikke helt bra at jeg ikke kan stole på at den lader når den skal....


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA