Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - teralv

#1
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 29. februar 2024, klokken 08:47Jeg har bestilt en OVMS v3 enhet, og skal legge ut fortløpende info om fremgang. Pris uten VAT, men med frakt fra UK er £220, og så kommer norsk mva og gebyr på toppen, så tipper vi ender med litt under 4000kr for enheten.

Hei, har du fått denne og tatt i bruk ?
#2
Jeg har drevet litt på med gsm, og kraftig-gsm.no så har sett litt ymse kommunikasjonsmetoder.

Joda, vi bruker app - denne sender data til en sentral server, som så pusher ut noe til bilen via 2G. Spørsmålet er om den da mottar infoen på simkort via sms, eller GPRS data. Det er denne dataen som er interessant.

For kunne vi selv satt inn eget sim kort, og visst hva som kommer ned fra GSM nett, enten sms, eller GPRS strenger, så kunne man fått dette sendt selv til eget sim kort.

Det er jo mulig å ta ut sim kort og sette dette i tlf, og se om noe ligger lagret på det i form av sms, men den jobben orker jeg ikke ta nå.

Ellers virker jo alternativet som nevnt over i tråd bra, men jeg sliter med å regne hjem 4k is for å starte varme og lese av strøm.
#3
Det står som vi ser ett fysisk simkort i bilen. Det skulle vært artig å visst hvordan kommandoer som går inn i bil fra simkort, om det er sms eller GPRS datakommandoer.

Siden det skal kjøres 2G minst ut 2025, så kunne det jo vært ett håp å kunne satt inn eget sim og visst hvilke kommandoer som må kjøres for å i allefall starte opp klima system for varme.

Å kjøpe en dedikert boks til rundt 4k var litt meget, for min del - så jeg hadde håpt det var noen andre løsninger her. Men færre har vel disse bilene, og de som er "nerder" fra gammelt av på elbilforum har vel for lengst oppgradert bilparken. Mitt mål var alltid 10 år minst, eller til spiker. Nå blir det sistnevnte, dvs høgging og spiker trolig. Vet ikke hva som lønner seg mest, å selge hele greien eller høgge og selge batteripakken og ellers deler.
#4
Merkelig at Nissan skal slå av sitt først, som følge av at teleselskap skal avvikle intill 1-2 år senere, ila 2025.....

https://nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/informasjon-om-slukking-av-2g-i-2025
#5
Mulig, men i den samme OVM finner jeg noe svært interessant om modifisering. Uten at jeg skjønner om dette er noe man kan gå videre med uten å kjøpe systemet, altså lage til noe rele her:

https://docs.openvehicles.com/en/latest/components/vehicle_nissanleaf/docs/index.html#remote-climate-control

og denne: http://www.arachnon.de/wb/pages/en/nissan-leaf/tcu.php
#6
Trasig melding å få i dag på mail.
Er det noen "fix" for dette ? Tenker da på om man kan sette inn annet GSM rele som kan trigge to kabler som i en bryter, eller noe lignende som får klima til å starte på kommando ? Tenker feks å koble en relestyrt fjernbryter på "noe" som kan slå av og på klima / varme funksjon.

Eller annen løsning - bilen vår er inne i solnedgangen, men hadde vært kjekt å kunne komme til tint bil fremdeles, uten å bruke menyer inne i bil, da vi har helt ulike arbeidstider og bruk fra dag til dag.





Kjære kunde,

Vi ønsker å informere deg om at NissanConnect EV-appen, som for øyeblikket er koblet til din bil med VIN-nummer JN1FAAZExxxxxxxxx, avvikles i forbindelse med at 2G-nettet vil slukkes. Dette påvirker Nissan LEAF og Nissan eNV200 som er produsert til og med 2016.

Avviklingen av NissanConnect EV-appen skjer som en følge av beslutningen om å stenge 2G-nettet fra mobilleverandørene, hvilket påvirker alle bilprodusenter som bruker den samme 2G-teknologien. Det finnes dessverre ingen løsning for å omgå denne nedstengingen.

Som et resultat av dette vil du ikke lenger kunne fjernbetjene NissanConnect-tjenester via NissanConnect EV-appen fra og med 1. april 2024.

Viktige funksjoner som tidsinnstilling av klimakontroll og lading er imidlertid fremdeles tilgjengelig i bilens navigasjonssystem. Se videoene her for en veiledning til hvordan du bruker disse funksjonene i bilen.
#7


Jeg lurer på hva det er for en komponent man har i diverse elbil ladere som programmeres mellom 6-32 amp lading. Jeg har salto progammeringsutstyr, men aldri helt forstått hvilken komponent jeg faktisk justerer med software og datakabel. Man kan bestemme at en lader skal gi feks 6 amp, eller 8 - 10 - 16 - 20 osv.... Det er denne komponenten jeg søker etter.

Jeg er på jakt etter en slik komponent til noe helt annet, men når jeg ikke helt vet hva dette heter, så er jeg like langt. Har du peiling på hva jeg skal søke og lete etter?

På forhånd takk.
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Visit dealer - Parkbrems
lørdag 11. februar 2023, klokken 10:15
Update:

Han tok den ned, og det var fukt i systemet, dårlig liming/pakning.

Han rengjorde, movet opp, og slipte litt slik at hvitt tannhjul gikk mye lettere.
Etter montering måtte han kjøre en rekalibrering med sitt instrument.

Etterpå ble det test, og kjørt 20 ganger - gikk som nytt, og det er i 100% orden igjen.

Kostet med 2 høvdinger. Case closed.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Visit dealer - Parkbrems
fredag 10. februar 2023, klokken 15:33
Oppdatering:

Det er visst dyre komponenter, og det snakkes om 30-40.000 kr for deler og arbeid, NYTT.
Uaktuelt.

Har en nevenyttig bror, og han ville se på dette - og han mener at dette kan repareres med demontering og oppmoving - så han har gjort ett forsøk som enda ikke er ferdig.

Nissan har jo sikret seg med en prom i delen, som er knytt mot enkelt bil, og da er reservedeler vanskelig, og må omprogrameres av Nissan eventuelt.

Feilmelding ved kodelesing er:  overbelastning ifm bruk. Altså ett slags motorvern som har slått ut, og deaktivert funksjonen. Ved manuelt påsatt strøm, går den. Åpenbart også at fukt kommer inn, og gjør at ting blir tregt og setter seg.

Oppdaterer når det er noe mer å melde, så kan jo tråden være en hjelp for andre som kommer ut for dette. Åpenbart ett problem og dårlig teknologi på gen 1 leafer.
#10
Leaf 2010-2017 / Visit dealer - Parkbrems
torsdag 09. februar 2023, klokken 19:17
Bilen vår, 2013 mod - gått 110.000 km.

Fruen skulle hente meg i kveld, og da kommer "visit dealer" opp.
Det ble etter raskt google søk funnet noen alternativer, og parkbrems var en av dem.

Gikk ut i bilen, og da tester jeg parkbrems, og nei - det skjer ingenting. Blinker i P symbol rødt i dashbord, men ingen respons på håndbrekk.

Hva kan dette være  ?
Hvor begynner jeg å feilsøke?
Frister særdeles lite å levere den inn til Nissan, så kanskje noen har noen teorier om hva som pleier å være problemet når denne plutselig gir seg ?
#11
Nissan / Type B jordvern - amp spørsmål
onsdag 08. februar 2023, klokken 17:06
Jeg har en Easee, og har en dedikert kurs for denne.
Følgende oppsett:

Sikringsskap - 32 amp sikring.
5 leder - 6mm2 tverrsnitt kabel.
400V - 3 fas - TN-C-S

Sikringen på kurs er helt vanlig, 32 amp.
Laderen er konfigurert for 32 amp lading - 22kw.

Om jeg vil inn med ett jordvern type B - kan jeg da sette inn disse som er på 63 amp ?
https://images.finncdn.no/dynamic/1600w/2023/1/vertical-0/03/9/286/271/229_1705303117.jpg

Er det da slik at man bruker sikring, så via jordvern, og så til laderen ?
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen som har ladeinntak Leaf 2011-2017 delebil ?
tirsdag 13. desember 2022, klokken 16:32
Hei, joda, sett det, men man får det billigere enn dette, ser hele enheten (ladeinntaksboks med luke) ned i 1500,. og denne jeg trenger ned i 500,-

Så prøver å få tatt i så billig som mulig.
#13
Leaf 2010-2017 / Noen som har ladeinntak Leaf 2011-2017 delebil ?
tirsdag 13. desember 2022, klokken 15:22
Klarte å knekke ramma som står med 4 bolter i ladeinntak frontluke i dag.
Noen som har en bil som skal hugges som vil selge meg noe slikt?

Min er 2013 modell.

terje(a) gmail.com
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Lenkearm/stabstag var noe HELT annet (skummelt)
tirsdag 13. desember 2022, klokken 15:20
Lyden i din video minner meg mer om foringene som eg måtte bytte på garanti etter bare 10k kilometer.
Det som er på min var stygge slag. Se nedi inspeksjonslukene nedenfor frontrute under panser for å sjekke støtdemperinnfestning.
#15
Leaf 2010-2017 / Lenkearm/stabstag var noe HELT annet (skummelt)
søndag 11. desember 2022, klokken 13:21
For 1,5 år siden var vår 2013 modell Leaf på eu kontroll NAF, og da sa han at jeg burde bytte lenkearm/stabstag, for jeg "hørte sikkert lydene". Han tok det ikke med, men jeg kunne være obs sa han.

Kjørt med svært svake lyder i humper, men nå siste 2 mnd har det tatt seg opp. Kjerringa kjører den mest, så når hun sa at det var veldig bråkete nå, så burde jeg, men gjorde ikke det - tatt det på alvor.

Kjøpte to stk lenkearmer, og rigget meg til i garasjen i går. Mye rydding for å komme inn, istedenfor å skru ute i 6 minus.

Fekk bilen på bukk, og da så jeg at venstre fremhjul hellet innover, mer enn normalt, mens høyre var "normalt".
Spurte en om dette var normalt, og det mente han siden trykket var av bilens forstilling pga bukken.

Skifta lenkearm, og måtte bruke jekk for å få forstilling på plass til at lenkearm var i øvre og nedre pos. Likevel var det ikke slik det skulle vår hjul var satt på.

Da sjekket jeg støtdemper, og hele dritten var løs.
Fant inspeksjonsluka over, og der var hele festet rustet bort, og demperen med mutter på topp fant jeg 10 cm under der den skulle være, og mye styr for å senke bil så toppen av demper kom opp der den skulle.

Da har altså korrosjon og "konstruksjonsfeil", etter en dreven mekaniker som har sett på dette - årsaken. Han mener dette er dårlig konstruksjon.

Så her har hjul streket, og levd sitt eget liv lengre enn det burde. Man må bytte lager i toppen og feste dette igjen.
Så har du en eldre Leaf er mitt formål med dette å be deg være obs på dette. Min bil har 108.300 km på telleren, gått i Bergen siden ny, står ute.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA