Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - magnus.arnesen

#1
Tidlige elbiler: Reva / Sv: EMS Analyzer problemer
lørdag 12. august 2017, klokken 08:59
Jeg har fått dette til å fungere på både Windows 8 og 10 64bit uten spesielle tiltak. Har også sett en og annen feilmelding i ny og ne, men det har allikevel fungert ok. (det er min Dropbox du fant programvaren i)

Det er som scoot skriver viktig at det er en nullmodem-kabel, ikke en "vanlig" seriellkabel (nullmodem har rx og tx krysset). Jeg kjøpte min på clas (32-5992). Usb til seriell adapter bør også settes inn før den kobles til bilen.
#2
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Batteribytte - en guide og mine erfaringer
torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:10
Sitat fra: danielwe på mandag 07. juli 2014, klokken 20:06
Tusen takk for den grundige gjennomgangen! Ikke minst interessant å høre om prisen du fikk på batteriene, jeg må snart ta avgjørelsen om jeg skal fikse eller kvitte meg med min, og pris har naturligvis mye å si.

Kan du utdype litt betraktningene rundt valg av batterimodell? Hvor stor forskjell i levetid antar du det er snakk om? Har du noen idé om hvor mye mindre rekkevidden per lading kommer til å bli? Har du link til de diskusjonene du nevnte eller annen relevant info? (Sikter her til erfaringer og kvalifiserte vurderinger, jeg kan søke opp datablader selv.  ;))

Og ikke minst, er det stor prisforskjell på modellene?

Hei, beklager seint svar, men det har gått døgnet rundt med oppussing av hus siste månedene!
Jeg har ikke så mye mer detaljer rundt batterivalget. Har ingen konkrete linker, men google "125 vs 105 trojan" så finner du en del informasjon. Mye er vel kun synsing og løse efaringer, men jeg valgte å gamble med 6% lavere kapasitet mot mulighet for flere ladesykluser ;)  Prismessig var det snakk om en hundrelapp pr batteri hvis ikke jeg husker feil.
#3
Sitat fra: svingen på fredag 04. juli 2014, klokken 10:25
artig prosjekt,hvor langt tror du att du kommer med batteriene? og hvor mange år tror du att dem virker?
Vurderte lenge en Reva selv men havnet på en trilling.
Forrige batteripakke rakk ca 35km med snill kjøring, disse er 4 år gamle. Jeg vil anta 60km eller mer ved snill kjøring er realistisk. Med riktig vedlikehold tror jeg 5 år er realistisk.
#4
Hei!
Tirsdag satte jeg i gang med batteribytte på konas Revai 2009 AC. Som bakgrunn brukte jeg guiden jeg fant på det engelske Reva/G-Wiz forumet før det ble tatt ned tidligere i år. Jeg brukte en del timer på forhånd for å få oversikt over prosessen og evt fallgruver. Jeg har også flere kollegaer som er elektroingeniører og også en som holder kurs i drift, sikkerhet og vedlikehold av batterier. De bekreftet at det ikke er noen andre fallgruver enn kortslutning av batteripakka.

Valg av batteri
De fleste på det engelske forumet anbefalte Trojan batterier, enten T-105 eller T-125 (225Ah vs 240Ah). Etter en del research på diverse forum deriblant amerikanske RV-forum falt valget på T-105. Forskjellen på disse annet enn kapasitet er visstnok at blyplatene på T-125 er større, noe som gir mindre klaring i bunnen til avleiringer som skjer over tid. T-105 bør derfor ha en del lengre levetid enn T-125. Jeg har hørt opptil 50% flere sykluser rapportert fra RV-entusiaster i USA.
Godsnakk med Nordic Batteri så får du kanskje også batterier til 13 000,- ink mva og frakt ;)

Batteriterminaler
Sjekk hvilke batteriterminaler du har fra før. Jeg hadde sveisede terminaler, noe som gjør at du må lage nye kabler til ny batteripakke. Etter samtaler med Nordic Battery (der jeg kjøpte mine batterier) anbefalte han EUT-terminaler da disse skal sitte bedre enn andre terminaler. Det jeg oppdaget i etterkant er at dette gjør kablingen en del mer komplisert og at jeg måtte modde terminalene noe for å få strekt kablene dit jeg ønsket (se bilder i linken under). Det kan fint hende ELPT-terminaler er bedre siden kablingen blir enklere.
(se bilder og info her: http://www.trojanbattery.com/product/t-105/)

Jobben
Selve jobben med å bytte batteriene er egentlig ikke annet enn tidkrevende. Jeg fulgte guiden (se link under) med å fjerne sikringer først og deretter kuttet jeg kabel mellom batteri 4 og 5. Derfra tok jeg en liten snarvei og kuttet alle kablene og byttet alle batteriene før jeg begynte å kable på nytt. Før kablingen monterte jeg vanningssystemet. Her oppdaget jeg et lite problem; avstanden mellom hullene i de nye batteriene var ~10mm(!) kortere enn de gamle, jeg måtte derfor kutte en del slange mellom hullene og kjøpe ny PCV 6mm slange til å legge mellom batteriene. Tok 2-3 timer ekstra, men ikke et stort problem. Pass på at slangene er vanskelige å få av, jeg knakk en nippel på det ene lokket, fort gjort ;) (tetter det med litt silikon). Deretter kablet jeg kontroller, bat8, bat7, bat6, bat5 og deretter kontroller, bat1, bat2, bat3, bat4. Batteri 4-5 til slutt.  Deretter reverserte jeg guiden og koblet på sikringer osv.

Bilen er ikke helt ferdig enda, gjenstår noe rydding og testing, men bilen kjører(!) og lader tilsynelatende riktig! SOC viste ~35% etter montering, noe som stemte bra med spenningen på batteriene. Etter lading viste den 100%. Det hadde lekket noe vann fra batteriene over natta, usikker på årsak enda, men det kan være at jeg fylte litt mye vann (før lading) når jeg testet vanningssystemet.

Diverse
Link til Dropbox-mappa mi (her finner du guider, bilder, software etc): https://www.dropbox.com/sh/gef078i62a3w1yr/AAA27QjqZY3wHb2vT7ygWhODa
Jeg brukte 50kvmm batterikabel og passende kabelsko. Anbefaler en presstang med sekskantpress for montering av kabelsko (for eksempel biltema artno 71604).


Planen er å få bilen ferdig på lørdag og klar til en lengre prøvetur. Hittil har jeg nok brukt 10 timer, men da har jeg tatt meg god tid til å kvalitetssikre alt jeg har gjort.

Blir noe labert med aktivitet gjennom sommeren da jeg har mange andre prosjekter på gang (les: oppussing av hus), men hvis jeg har glemt noe her eller noen lurer på noe så fyr løs!

God sommer til dere alle!


#5
Sitat fra: bongachalla på torsdag 22. mai 2014, klokken 22:38
Sitat fra: magnus.arnesen på onsdag 21. mai 2014, klokken 07:46
Har selv en 2009 Reva som jeg kjøpte i fjor sommer. Batteriene har nå gått 4 år og er godt modne for utskifting.
Jeg kikket også på ombygging, men syntes dette ble for dyrt og komplisert. Enviro tar seg godt betalt for batteribytte. I følge et par innlegg på et annet Reva forum (som ser ut til å være borte nå) lå det fine guider for å bytte batteripakka selv. Jeg kjøpte så 8 stk Trojan T-105 batterier fra Nordic Battery for 13 000,- inkl moms og frakt. Hvordan batteribyttet går gjenstår å se ;)

Dette hørtes spennende ut, mest hva angår pris. Når fikk du denne prisen på 13 000,- ? Ser at nordic battery holder til i sverige. hvordan ordnet selve frakten seg ? Hvor holder du til i landet, forresten?

Nordic Battery er svensk ja, men de har et kontor i Oslo. De er hovedimportør av Trojan-batterier i Norge. Batteriene kjøpte jeg i oktober/november i fjor. Tanken var at batteriene skulle byttes før minusgradene kom, men siden de holdt god stand gjennom vinteren ble det lagt litt på is. Nå begynner de å bli såpass dårlige at jeg gjør batteribyttet om noen få uker.
Batteriene ble fraktet på pall fra Oslo til meg i Horten og levert på døra.
Generelt veldig god service fra Nordic Battery. Betalingen foregikk med forhåndsbetaling og batteriene ble sendt 2 dager etter betaling.
#6
Sitat fra: scoot på torsdag 22. mai 2014, klokken 10:52
Er kablene dine sveiset på terminalene?! Dette må være gjort i ettertid, iflg Reva´s servicemanual skal det ikke være slik originalt.
Det stemmer, sveiset på terminalene. Dette var noe Enviro gjorde ved batteribytte i 2010 (forrige eier).
De gikk over til dette pga noen brente terminaler pga dårlig kobling såvidt jeg vet.
#7
Sitat fra: scoot på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:38
g-wiz forumet er dessverre nede, der var det mye fine bilder. Lag gjerne en guide når du bytter, trenger du noe hjelp kan jeg bistå noe. Byttet mine i fjor høst og det er en 4 timers jobb egentlig, det er ikke vrient.
Jeg vurderer å lage en guide, men jeg har ikke noen bilder. Jeg kan dog godt lage en punktlig oversikt hvis noen ønsker det.

All info er nyttig å ha med seg når man skal planlegge batteribytte, så om du har tid og lyst så gjerne skriv en liten punktlig oversikt :)
Jeg lagret "cobb-lees" guide fra Gwiz forumet før det gikk ned inkludert alle bildene. Det er denne guiden jeg kommer til å basere meg på. Prosessen ser ikke så ille ut egentlig, men jeg har sveisede terminaler så kabling mellom batteriene må byttes, noe som gjør det litt mer komplisert.
#8
Har selv en 2009 Reva som jeg kjøpte i fjor sommer. Batteriene har nå gått 4 år og er godt modne for utskifting.
Jeg kikket også på ombygging, men syntes dette ble for dyrt og komplisert. Enviro tar seg godt betalt for batteribytte. I følge et par innlegg på et annet Reva forum (som ser ut til å være borte nå) lå det fine guider for å bytte batteripakka selv. Jeg kjøpte så 8 stk Trojan T-105 batterier fra Nordic Battery for 13 000,- inkl moms og frakt. Hvordan batteribyttet går gjenstår å se ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA