meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - til

#1
Sitat fra: til på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:26
SOH: 96,79%
Hx=116.52%
KM:25.945
Har hatt bilen i 11mnd
29 QC
322 L1/L2, alltid til 100%

Registrert mars 2018
Avlest 27/8-2019
SOH: 95,07%
Hx=103.13%
KM:39.424
31 QC
532 L1/L2, alltid til 100%
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Batteri degradation Leaf 40kwh
fredag 24. mai 2019, klokken 08:10
33.000 km
SOH=96,46%
31 x QC
455 L1/L2 og alltid til 100% hver dag.
#3
SOH: 96,79%
Hx=116.52%
KM:25.945
Har hatt bilen i 11mnd
29 QC
322 L1/L2, alltid til 100%
#4
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
onsdag 19. desember 2018, klokken 13:54
Sitat fra: goev på tirsdag 18. desember 2018, klokken 23:30
Jeg har kønummer 2626 og bilen min, Ceramic Blue med tekstil, er på Höegh Traveller med planlagt ankomstdato 28. desember i Bremerhaven.
Bilen (båten) er nå i Bristol
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nye Leaf i et nøtteskall.....
torsdag 06. desember 2018, klokken 08:52
Ikke så veldig logisk at den ikke piper mere når du kjører  :o

Men tror de fleste med Leaf er så vant til at de piper uansett når du åpner døren+++. Er jo ikke mulig å unngå at den piper i ett sett uansett om nøkkel er inne i bilen eller om du tar det med ut også.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Se hvem som ringer
torsdag 18. oktober 2018, klokken 23:22
Mener å huske at det var slik på min 2014 Leaf også (har ikke sjekket på min 2018 Leaf). Tror det er at du har lagret navn/tlfnr uten +47 og når den ringer så kommer +47 opp, og dermed ikke vises ikke navnet (kan være at det var motsatt også :)).

Jeg har mange av tlf nummer lagret i adresseboken bådet uten og med +47, og da kommer navn opp via BT.

Men AA så fungerer det uansett, for da er det telefonen som styrer det og ikke bilen.
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Problemer med rekkevidden.
mandag 08. oktober 2018, klokken 09:33
Sitat fra: steffeo på lørdag 06. oktober 2018, klokken 15:13
Første lengre tur på torsdag... til jobb i Oslo litt rundtomkring også opp til Gardermoen og tilbake. Totalt 145 km, startet med 100%, hjemme på 5%.

Lå i maks 110 på vei opp og ned Gardermoen, dog oftest rundt 100. Litt vått på veien men regnet ikke. I det daglige lader jeg ca hver 5 dag og da har den som regel kjørt 180 km eller deromkring. Kjører i Oslo omegn. Mistenker igrunn problem jeg og selv om leafspy ikke har rapportert noe spesielt...

Hvis det var 5% igjen på display vil det si ca 15% igjen med LeafSpy. Så rest på batteriet er da mellom 5-6kWh.
Dvs at du har brukt 31-32kWh på 145km (antar at fullt batteri er rundt 37kWh). Som igjen er snitt forbrukt på 21-22 kWh/100km?? dette er veldig høyt forbruk.

Bruker du D/B/ECO/e-pedal??
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
onsdag 03. oktober 2018, klokken 20:03
Sitat fra: Hybrid-mannen på onsdag 03. oktober 2018, klokken 16:41
Sitat fra: til på søndag 30. september 2018, klokken 22:08
Kjørte 611km fra Vestby til Sykkylven, med ca 500m total stigning. 4 personer i bilen med fullt bagasjerom. Både med og motvind. Mye regn på siste del av turen,og mellom 3 og 10 grader. Måtte ha 3 hurtigladninger. Gjennomsnittshastighet 70 km/t og et snittforbruk på 14,7 kWh/100km. Synest dette er meget bra forbruk på en slik tur.
Omtrent som mi erfaring Oslo-Brattvåg. Går heilt fint!

Retur i dag. 611km 73 km/t i snitt og 14.0 kWh/100km
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
søndag 30. september 2018, klokken 22:08
Kjørte 611km fra Vestby til Sykkylven, med ca 500m total stigning. 4 personer i bilen med fullt bagasjerom. Både med og motvind. Mye regn på siste del av turen,og mellom 3 og 10 grader. Måtte ha 3 hurtigladninger. Gjennomsnittshastighet 70 km/t og et snittforbruk på 14,7 kWh/100km. Synest dette er meget bra forbruk på en slik tur.
#10
Hyundai KONA / Sv: Hva er smertegrensen på pris?
mandag 28. mai 2018, klokken 14:23
Sitat fra: Moonwmn på mandag 28. mai 2018, klokken 13:33
NAF opererer med pris på Kona Electric 8):
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/hyundai-kona-electric/

320 000,- for modellen som kommer til Norge nå.

Og den artikkelen er fra november 2017.......
#11
Sitat fra: hemi på tirsdag 03. april 2018, klokken 22:43
grunnen til at forbrukstallene virker gunstige, er jo at bilen har 8-10-12% feilvisning på vinterhjul

Kjøre computer viser ikke feil. Testet på bilen i dag.

Speedometer: 100 km/t (cruise control)
Snitt på kjørecomputer: 93 km/t
GPS hastighet: 92 km/t

205/55 16" vinterhjul.
#12
Ja, trenger ikke å skru av el. parkeringsbrems. Det er bare å kjøre så slår den seg av (gjelder også når du har parkert bilen og skal starte).
#13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Feil SOC på nye Leaf?
søndag 11. mars 2018, klokken 13:34
Kjørte en kort tur.

Startet på 100% -> 81% (brukt 19%)
Temp: -3
km: 31,1
Forbruk: 19,0 kWh/100km
Dette skulle da gi 31.1 kWh batterikapasitet totalt.

Så i følge forbruket i kjørecomputer skulle den ha brukt: 5,9kWh

Lefaspy:
Batteri: 38kWh -> 31.4kWh
SOC: 96,6% -> 79,9%
GIDs: 100% -> 81%

LeafSpy viser at en har bruk 6,6kWh

Viser ikke kjørecomputer alt av forbruk? dette var en kort tur med mye bruk av kupevarmer.

I følge LeafSpy skulle da forbruket vært 21,2 kWh/100km

Skal kjøre en lenger tur i morgen, nye tall kommer :)
#14
Jeg har hatt den nye Leafen i en uke (har kjørt 2013 24kWh gen2 Leaf i 4 år og 105.000km) og det lille jeg har fått sammenlignet så langt har den nye lavere forbruk enn den gamle.

Men blir ikke klok på prosent visning på batteri. Får ikke tallene til å stemme med forbruk, virker ikke som den er linjær. Har ikke fått sjekket med LeafSpy ennå.
#15
Fant denne sammenligningen:
[ You are not allowed to view this attachment ]

Ser ikke så værst ut forbruket på nye Leaf. Kona vil ha høyere forbruk, men har mye større batteri.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA