meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Allman

#1
NB! Mulig brannfakkel. :-/

Hei,

Rablet ned kjapt før leggetid, bare å kommentere/korrigere, smak og behag. :)

Nissan skuffer igjen med sin nye Leaf 2025/2026 (kjører gamle-Leaf'en gen 2 fra 2014, hoppet ikke på gen 3 fordi den og var tullete/uferdig).

Grundig vurdert nye Nissan Leaf 2026 siden sommer 2025, men ble til slutt MEGA-skuffet. :(

Hadde STORE forhåpninger/forventninger, sett 30+ videoer, lest alt som er på nett, pratet med Nissan og BnH, prøvd bilen 2 ganger (på utstilling, siden den ikke kan prøvekjøres enda, som også er helt tullete).

Positivt:

- OK størrelse

- Komfortabel nok, romslig inni selv for stor/tung kar

- Bra lydanlegg, Bose låter massivt (men lydbildet i original Leaf gen 2 fra 2014 har faktisk enda tydeligere lyd/diskant pga. tweeter-er i lytte/øre-høyde kontra nedfelt langt borte i dashbordet).

- Fin dobbel-skjerm, nesten premium fra Infiniti (Nissans luksusmerke a'la Toyotas Lexus)



Negativt:

- Nissan har priset Leaf 2026 fullstendig ut av markedet, mest pga. hele 3 (tre!) unødvendige fordyrende nonsense hype komponenter, som appellerer til begrenset kjøps/interessentgruppe (ikke meg, mann, snart 50 år):

1. Signatur-baklys i 3D som du/eier aldri ser. Hallo, BAK-lys! Who cares... disse ultramoderne baklysene nytes stort sett kun av andre som ikke har brukt en halv mill på kjerra.

2. Digitalt-blendbart fancy-smancy glasstak (Suzuki/Toyota løser det med 1 utskiftbar kostnadseffektiv glassplate og hard-stoff gardin manuelt trekker for ila. 1,5 sekund)

3. Ultra-hi-tech head-up-display. Slikt utstyr brukes normalt av jagerflypiloter i dog-fight. Kult, ja. Ulempen er et gedigent irriterende gapende hull på dashbordet på førersiden. Hullet ser IKKE pent ut, gjør at man får refleksjons-forskjell i frontruten (spesielt i tunneler/garasjeanlegg) og kommer til å samle en god del støv. Lykke til med rengjøring. Første jeg tenkte var at dette må jeg bare dekke til med et passe stort plast-lokk fra Biltema (spraylakkert svart).

Disse ovennevnte tre bling-bling-greiene er gøy å ha i omtrent 3 dager, deretter "meh" og fort lei / glemt. Bose-høytalere i førerside-nakkestøtte på Evolve kult konsept, men igjen: kost/nytte.

- Ladeport på feil side, høyre foran (engelsk/japansk opplegg, som Nissan ikke rakk å gjøre om for EU-region, i USA er det to ladeporter på nye Leaf: venstre OG høyre foran)

- Ingen V2L i bagasjerom i EU-variantene, kun US (V2L i EU-variantene løses med kronglete stygg adapter som må kobles til ladeport høyre foran, upraktisk)

- Ingen solbrilleholder oppe ved midtspeilet i EU-variantene, kun US

- Setetrekk føles som sliten og ekkel resirkulert sykkel-gummi-slange fra 70-tallet, klebrig, trist, impotent, bare ekkelt

- Gir-velger løsningen deres er en vits: radioknapp-eksperiment fra 50-tallet, utrolig upraktisk: man må flytte blikket for å skifte istedenfor å rekke ned med hånda og automatisk føle (utprøvd konsept siden 1920) - prøv å lukeparkere med radioknappløsningen, det er et mareritt med klikking/trykking mellom R og D, sukk!

- Kun 967 MP3-låter slengt inn på en dyr/rask USB minnepinne resulterte i overbelastning av infotainment-systemet, som begynte å hakke hakke hakke haaaakkeeeeeee huff!

- Ingen ski/IKEA-luke i baksetet, men de har nedfellbar armlene, så hvorfor ikke hull? Ugjennomtenkt.

- Ingen 4x4, kun FWD

- Særdeles lav bakkeklarering for å oppnå høyere rekkevidde, lavest av alle bilene vi har sett på, og lavere enn de gamle Leaf-ene, disse kommer garantert til å skrape nedi i div. snøkaos utenfor Ring 1 Oslo

- Forhjulstrekk, bakhjulstrekk mer anbefalt i disse dager

- Uskarpt fuzzy ryggekamera bilde (som de billigste bilene hadde fra 10+ år siden, gamle-Leaf-en har skarpere/bedre bilde, I kid you not)

- Skjermen frøs da jeg valgte neste musikkspor fra rattet (kunne deretter ikke velge fra skjerm lenger), game over man, game over!

- USB kontaktene ikke rettet mot fører og passasjer, men montert i revers-retning i midt-konsollets bakvegg, hæ... aldri opplevd/sett noe lignende, bare rart og utrolig kronglete

- Standard rød-farge (som er inkludert, dsv. 0,- ekstra kost) er IKKE metallic, alle andre farger/tilvalg koster skjorta på toppen av en allerede overpriset forhastet prototype-modell

- Overtydelig at Nissan ikke har det bra, ref. på randen av konkurs som det skrives i mente om i ulike kanaler og fora; når en såpass viktig lansering etter så mange års ventetid gjøres med 1 (én) stakkars demo-bil som sendes på uendelig lang Norgesturné etter Oslo Motorshov på Lillestrøm i oktober. Du får KUN prøvesitte bilen da dette er en tidlig prototype, som de ikke vil skal prøvekjøres. Katta i sekken opplegg.

- Nissan Charge ikke verdt papiret det er skrevet på, 4 av 5 kjeder er utenlandske, omtrent kun Fortrum som er i Norge

- Helhetlig vurdering: virker ikke gjennomtenkt, men mer som en upolert prototype forhastet, prematur lansering, kunne vært mye bedre

- Lever ikke opp til forventningene, kommer for sent og uten wow-faktor i et presset marked med stor konkurranse, kjøpers marked

- Birger N. Haug (største Nissan forhandler) oppgir merkelige WLTP-tall som ikke stemmer overens med bilprodusentens (Nissan sine) data: Det er kun de to billigste/enkleste modellene Engage og Engage pluss som har WLTP 622 km, mens de to toppmodellene Advance og Evolve har 582 km rekkevidde. Mer info under.

Observasjon:
Bilforhandler Birger N. Haug markedsfører alle fire nye Nissan Leaf 2026 modeller (Engage, Engage Plus, Advance, Evolve) med 622 km WLTP ved valg av 75 kWh batteripakke.

Påstand:
Dette er muligens kreativ/villedende markedsføring. 622 km rekkevidden gjelder kun Nissan Leaf 2026 Engage-modellene (Engage og Engage Plus) med 75 kWh batteripakke. Den gjelder ikke mellom-modellen Advance og topp-modellen Evolve. Advance og Evolve har 582 km WLTP som er 40 km kilometer kortere enn 622 km. Dette er ikke "bare noen få kilometer", men en vesentlig differanse i et presset marked.

- Skyldes dette en reell glipp, skrivefeil, unøyaktighet, ved en så omfattende og viktig lansering?

- Er det meningen å føre potensielle kjøpere/forbrukere bak lyset?

Bevisførsel:
1: Produsenten Nissan sin offisielle online-brosjyre, med liten skrift: "604 km rekkevidde refererer til LEAF 75 kWt Engage, blandet kjøring, etter rekkeviddemålemetoden WLTP (Worldwide Light Vehicle Test Procedure)." som er fotnote 1 knyttet til formuleringen "Opptil 604 km" - merket med liten 1. Topp-rekkevidde er knyttet til modellen med lavest utstyrsnivå (Engage), ikke høyere modeller som Advance og Evolve.

2: Produsentens offisielle datablad "LEAF_Kundepriser_oktober.pdf" datert 27.10.2025 oppgir to WLTP verdier for 75 kWh batteripakke: 582 km og 622 km.

3: Leaf 2026 ble lansert i USA 19. august 2025, hvor midt/topp-modellene SV+ (Advance) og Platinum+ (Evolve) har kortere rekkevidde enn basis/lav-modellen S+ (Engage), omtrent samme forskjell når regent om fra amerikanske mil til kilometer.

Mulig noen fra Forbrukertilsynet og/eller media burde kikke på dette. Påstand: den som tror på 622 km tror muligens på julenissen. :) Merk at det er BnH som glipper her muligens, ikke Nissan (de skjuler dette på siste side i produktspec-PDF).

Årsaken til betydelig redusert rekkevidde på Advance og Evolve er antatt pga.: felger/dekk, fastmonterte uavtagbare takrails, mer utstyr/tyngde.

Dersom ovennevnte er misforstått i min ende: fint om noen korrigerer og presiserer 582 km kontra 622 km rekkeviddene oppgitt i produsentens PDF-datablad fra 27.10.2025. Hvilke modeller/konfigurasjoner gjelder 582 km og 622 km rekkeviddene for?

Allman

PS: Skrevet i hast, med forbehold om feil.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: 2013 Leaf vil ikke hurtiglade
lør 27. feb 2021, kl. 10:30
Hei!

Takk for svar og tips! Den skulle på verksted dagen etter (årlig service), og der ladet den, etter å ha stått innendørs over kvelden/natta. Testet etter verksted på en Fortrum hurtig-lader hvor man i tillegg til app må trykke Start på stolpen. Fungerte. Merkelig.

Lurer på om det var pga. været. Det var svært fuktig begge dager, ca. 2 grader Celsius (sist lørdag kveld og søndag formiddag).

I går måtte den taues tilbake til verkstedet, etter at bakhjul(ene) låste seg ved rygging. Bremse/brekk-jobben de gjorde var visst ikke 100%. Nå står den der og venter på service mandag. Huff.

Allman
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: 2013 Leaf vil ikke hurtiglade
søn 21. feb 2021, kl. 20:28
Vet ikke.

Ladeport alltid lukket, samme gjelder hurtiglader-lokket og det lille røde Type 1 lokket.

Hvordan sjekke for saltlake-problem og ev. rense/utbedre?


Tilleggs-info:
Den hurtigladet fint 7 timer tidligere samme dag...

Hurtiglading OK i 32 min ca. 12:00, så 90 Km kjøring, 16A lading 3-4 timer, og ca. 19:00 kunne den ikke hurtiglades, men 10A og 16A lading fungerte. Samme feil dagen etter.

Allman
#4
Leaf 2010-2017 / 2013 Leaf vil ikke hurtiglade
søn 21. feb 2021, kl. 16:58
Hei!

2. generasjons Leaf med 24 kWh batteri, produsert sent i 2013, helt grei, men...

Kan ikke hurtiglade siden i går kveld.

Lading starter (så vidt), bil og stasjon i kontakt, stasjon rapporterer batteri-prosent, men så kutter stasjonen etter 1 sekund.

ABB/Grønn kontakt hurtiglader type kvadratisk kloss med liten LCD fargeskjerm sier "Feilisolasjonsfeil. Potensielt usikker situasjon ble forhindret."

Fortum hurtiglader type slank fra TRITIUM med oransje 7-segment display sier "Err 16".

Bilen sier ingenting, ingen varsellamper/koder ved start etter mislykket hurtigladeforsøk.

Hadde 50% batteri ved første forsøk, 17% ved siste forsøk. Prøvde 6 ulike hurtigladere, de siste tre 70 Km unna (for å luke ut ev. jord/nettfeil), ca. 12 timer med 16A-lading imellom.

AC lading via. 10A og 16A går fint.

Aldri opplevd lignende, bortsett fra 2 ladestolpe-kutt ila. 7 år, begge i sprutregn / unormalt fuktig vær, og da var det bare på starte på nytt / skifte til lader ved siden av. I går/dag var det 2 grader Celsius og fuktig/vått, men dette er noe annet.

Har prøvd å koble fra 12V batteri og koble til igjen etter 10 min. Samme.

Opplevd lignende? Tips? Hva kan det være?

Allman
#5
Lading / Sv: LEAF. 6.6kW eller 3.3kW?
fre 22. aug 2014, kl. 10:33
Hei,

Du kan lese mer om 6.6kW lader her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13235.0.html

Allman
#6
Hei,

Ang. rekkevidde og forventninger, les denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13713.msg207972.html#msg207972

200+ km er mulig, eksempel*:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=7022&start=550#p291344

Allman

*Varm klima, flate veier og trolig by/utkant, dvs. ca. 50-70 km/h.
#7
GOM / Sv: Forventet rekkevidde på nye Leaf
man 07. apr 2014, kl. 12:56
Hei,

Det finnes ikke fasitsvar på rekkeviddespørsmålet. :)

Husk at oppgitt rekkevidde er under optimale forhold. Det er sjelden man kjører under optimale forhold. :) Noen klarer over 200 km på en lading. Hvordan...?

Faktisk rekkevidde avhenger av hvor, når og hvordan man kjører.

Eksempel: du får vridd betydelig flere km ut av batteriet ved jevn kjøring i 50-60 km/h i flatt terreng kontra 110 km/h på motorvei med forbikjøringer og oppoverbakker.

Tenk fysikk og energi. Det er mange faktorer som spiller inn (se nederst) og som "stjeler" batteriprosenter uten at man er klar over det. Samme rute kan resultere i mer/mindre forbruk avhengig av hvordan og når man kjører.

La oss se på to case'er:

Case 1: sommer, 20 grader Celsius, sommerdekk, tørr veibane, jevn fart i 65 km/h, flatt vei (kanskje til og med noen lange nedoverbakker), ingen stopp, ingen forbikjøringer, ingen passasjerer/last, varme / AC av, vindstille eller medvind.

Case 2: vinter, -7 grader Celsius, piggdekk, våt/glatt veibane, ujevn fart (mage biler på veien, kø), varierende terreng med krevende oppoverbakker, flere stopp pga. lyskryss/kø/veiarbeid/omkjøring, osv., fire-fem aggressive forbikjøringer, 1 passasjer pluss bagasje, varme / AC på, mye motvind.

...og her kommer poenget:

Det blir feil å sammenligne rekkevidde i case 1, dvs. antall kilometer under optimale forhold (som forhandler prater om) med rekkevidde i case 2. Det er her mange tar feil og tror at de kan kjøre 200 km uansett; slik er det naturligvis ikke. Til sammenligning: en voksen person kommer langt hvis han går med grei/jevn fart i OK terreng og 15 grader Celsius, men klarer kanskje under halvparten hvis han må løpe opp bratte bakker i 30 grader Celsius.

Når noen spør om rekkevidde: svaret kommer an på hvor, når og hvordan man kjører, alternativt må svaret gis i 4 kategorier:

Kategori 1: by/utkant, sommer
Kategori 2: motorvei, sommer
Kategori 3: by/utkant, vinter
Kategori 4: motorvei, vinter

Allman

PS, vanlige faktorer: temperatur, dekk, dekktrykk, hastighet, veiforhold (tørt/vått/snø/is, asfalt, jord, grus), kjørestil (jevn vs. ujevn pga. kø, forbikjøringer, lyskryss, veiarbeid, osv.), antall stopp, terreng (oppover/nedoverbakker), passasjerer/last, varme / AC, vind og ikke minst smart bruk av ECO og Brake modus.
#8
Ja, men spørs når og hvor de dukker opp. Noen som vet? Dumt om de rekker å få opp 2-3 stk. ca. november 2014.  ::)

Allman
#9
Dekk / Felger / Sv: Lufttrykk
tor 03. apr 2014, kl. 09:21
Kenneth: det står 2,5 bar på lappen i døra (de ser litt slappe ut med 2,5). Originaldekkene hadde ca. 2,8 bar ved levering. Noen kjører med 3,0 bar eller mer pga. økt rekkevidde (6% ekstra uten merkbar slitasje i følge rykter).

OBS! Viktig med frisk vårluft i sommerdekkene, fuktig høst/vinterluft kan forvirre TPMS.  ;)

Allman
#10
Lading / Sv: Ladekabel stjålet på Gardemoen i P11
ons 02. apr 2014, kl. 12:27
Denne:
(se vedlagt bilde)
#12
Hei,

Jeg antar det er greit med 100% parkert i ca. 8-16 timer, men etter det bør man kjøre eller sette på varme/kjøling. Bør ikke stå flere dager med 100%. Samme gjelder lavt nivå: bør ikke stå for lenge under 20%.

Leste her på forumet at hurtiglading flere ganger samme dag er greit. Hvis jeg forstår det riktig er det daglig hurtiglading som frarådes.

Kjørte selv ca. 252 km i februar med 3 hurtigladinger samme dag (tur: 30 min, destinasjon: 20 min og på retur: 30 min). Detaljer: startet med 100%, mesteparten motorvei i 80-110 km/h, ca. -5 Celsius, pigg, OK føre, varme på, kun fører, ingen last. Hadde det travelt så forbruket var noe høyere enn vanlig. ECO av ved forbikjøringer, ellers på. Brake modus / regenerering ved behov (istedenfor bremsing og mot slutten av "store" nedoverbakker).

Etter hvert som temperatur på batteriet økte (pga. konstant høy fart og hurtiglading) fikk jeg mer ut av de siste to hurtigladingene kontra den første. Batteritemperatur lå til slutt ca. i midten (5 streker) - og jeg opplevde gunstigere forbruk med "lunken" (varm?) vs. kald batteripakke; men det kan også være pga. at retur var etter 22:00, dvs. lite trafikk => jevn fart => OK forbruk. Apropos det, nok en viktig faktor: ujevn kjøring = rekkeviddedreper de-luxe, særlig på motorvei. Best når man har god fart / moment og klarer seg med 10-20 kW, men dette oppdager de fleste etter hvert som de blir kjent med bilen.

Merk: dette er antakelser / synsing, jeg har ingen referanser eller konkret info som støtter påstandene.  ::)

Allman
#13
jkirkebo: MindViruz refererte nok til den andre tråden (ref. Tesla eieren som var uheldig med nettleverandør), i TMS kan man justere ladestrømmen i bilen; og helt riktig: Leaf har ikke denne muligheten i bilen. Leaf eiere med 6,6 kW lader og 32A eller 25A kurs justerer på lader (utenfor bil) hvis konstant 32A blir for mye vs. resten av husets strømforbruk/behov.

Heh, jeg kom til å tenke på at det tar jo bare en time eller to med 32A (kommer an på hvor full/tom bilen er); så man kan jo lade "raskt" en time med full pupp før matlaging, klesvask/tøk, osv.  osv. igangsettes. :)

Allman
#14
jkirkebo: Jepp, godt poeng, lader må kunne skrus ned til 25A, men de fleste som selges støtter vel det.

Allman
#15
MindViruz: Jepp, det er slik jeg ser det og. Nettleverandør trenger ikke å blande seg inn, men det har jo skjedd, ref. f.eks. her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9457.msg122166.html
Nettleverandør tillater ikke installasjon av 32A 1 fas 230v kurs  (Lest 3045 ganger)

Syns 50A inntak er for lite hvis vaskemaskin / oppvaskmaskin / tørketrommel / komfyr /  varmekabler / ovner / osv. brukes mye. :) 63A og oppover er bedre.

Uansett, vi er enige.

Poenget mitt var at det ikke er bare-bare å få opp et 32A kurs i et hvilket som helst hjem, det beste er å få en fastpris fra elektriker (dvs. konkret holdepunkt) før man tar 6,6 kW avgjørelsen hvis primærmålet er å lade med 6,6 kW hjemme. Alt annet blir synsing/gjetting.

Allman
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA