NB! Mulig brannfakkel. :-/
Hei,
Rablet ned kjapt før leggetid, bare å kommentere/korrigere, smak og behag.
Nissan skuffer igjen med sin nye Leaf 2025/2026 (kjører gamle-Leaf'en gen 2 fra 2014, hoppet ikke på gen 3 fordi den og var tullete/uferdig).
Grundig vurdert nye Nissan Leaf 2026 siden sommer 2025, men ble til slutt MEGA-skuffet.
Hadde STORE forhåpninger/forventninger, sett 30+ videoer, lest alt som er på nett, pratet med Nissan og BnH, prøvd bilen 2 ganger (på utstilling, siden den ikke kan prøvekjøres enda, som også er helt tullete).
Positivt:
- OK størrelse
- Komfortabel nok, romslig inni selv for stor/tung kar
- Bra lydanlegg, Bose låter massivt (men lydbildet i original Leaf gen 2 fra 2014 har faktisk enda tydeligere lyd/diskant pga. tweeter-er i lytte/øre-høyde kontra nedfelt langt borte i dashbordet).
- Fin dobbel-skjerm, nesten premium fra Infiniti (Nissans luksusmerke a'la Toyotas Lexus)
Negativt:
- Nissan har priset Leaf 2026 fullstendig ut av markedet, mest pga. hele 3 (tre!) unødvendige fordyrende nonsense hype komponenter, som appellerer til begrenset kjøps/interessentgruppe (ikke meg, mann, snart 50 år):
1. Signatur-baklys i 3D som du/eier aldri ser. Hallo, BAK-lys! Who cares... disse ultramoderne baklysene nytes stort sett kun av andre som ikke har brukt en halv mill på kjerra.
2. Digitalt-blendbart fancy-smancy glasstak (Suzuki/Toyota løser det med 1 utskiftbar kostnadseffektiv glassplate og hard-stoff gardin manuelt trekker for ila. 1,5 sekund)
3. Ultra-hi-tech head-up-display. Slikt utstyr brukes normalt av jagerflypiloter i dog-fight. Kult, ja. Ulempen er et gedigent irriterende gapende hull på dashbordet på førersiden. Hullet ser IKKE pent ut, gjør at man får refleksjons-forskjell i frontruten (spesielt i tunneler/garasjeanlegg) og kommer til å samle en god del støv. Lykke til med rengjøring. Første jeg tenkte var at dette må jeg bare dekke til med et passe stort plast-lokk fra Biltema (spraylakkert svart).
Disse ovennevnte tre bling-bling-greiene er gøy å ha i omtrent 3 dager, deretter "meh" og fort lei / glemt. Bose-høytalere i førerside-nakkestøtte på Evolve kult konsept, men igjen: kost/nytte.
- Ladeport på feil side, høyre foran (engelsk/japansk opplegg, som Nissan ikke rakk å gjøre om for EU-region, i USA er det to ladeporter på nye Leaf: venstre OG høyre foran)
- Ingen V2L i bagasjerom i EU-variantene, kun US (V2L i EU-variantene løses med kronglete stygg adapter som må kobles til ladeport høyre foran, upraktisk)
- Ingen solbrilleholder oppe ved midtspeilet i EU-variantene, kun US
- Setetrekk føles som sliten og ekkel resirkulert sykkel-gummi-slange fra 70-tallet, klebrig, trist, impotent, bare ekkelt
- Gir-velger løsningen deres er en vits: radioknapp-eksperiment fra 50-tallet, utrolig upraktisk: man må flytte blikket for å skifte istedenfor å rekke ned med hånda og automatisk føle (utprøvd konsept siden 1920) - prøv å lukeparkere med radioknappløsningen, det er et mareritt med klikking/trykking mellom R og D, sukk!
- Kun 967 MP3-låter slengt inn på en dyr/rask USB minnepinne resulterte i overbelastning av infotainment-systemet, som begynte å hakke hakke hakke haaaakkeeeeeee huff!
- Ingen ski/IKEA-luke i baksetet, men de har nedfellbar armlene, så hvorfor ikke hull? Ugjennomtenkt.
- Ingen 4x4, kun FWD
- Særdeles lav bakkeklarering for å oppnå høyere rekkevidde, lavest av alle bilene vi har sett på, og lavere enn de gamle Leaf-ene, disse kommer garantert til å skrape nedi i div. snøkaos utenfor Ring 1 Oslo
- Forhjulstrekk, bakhjulstrekk mer anbefalt i disse dager
- Uskarpt fuzzy ryggekamera bilde (som de billigste bilene hadde fra 10+ år siden, gamle-Leaf-en har skarpere/bedre bilde, I kid you not)
- Skjermen frøs da jeg valgte neste musikkspor fra rattet (kunne deretter ikke velge fra skjerm lenger), game over man, game over!
- USB kontaktene ikke rettet mot fører og passasjer, men montert i revers-retning i midt-konsollets bakvegg, hæ... aldri opplevd/sett noe lignende, bare rart og utrolig kronglete
- Standard rød-farge (som er inkludert, dsv. 0,- ekstra kost) er IKKE metallic, alle andre farger/tilvalg koster skjorta på toppen av en allerede overpriset forhastet prototype-modell
- Overtydelig at Nissan ikke har det bra, ref. på randen av konkurs som det skrives i mente om i ulike kanaler og fora; når en såpass viktig lansering etter så mange års ventetid gjøres med 1 (én) stakkars demo-bil som sendes på uendelig lang Norgesturné etter Oslo Motorshov på Lillestrøm i oktober. Du får KUN prøvesitte bilen da dette er en tidlig prototype, som de ikke vil skal prøvekjøres. Katta i sekken opplegg.
- Nissan Charge ikke verdt papiret det er skrevet på, 4 av 5 kjeder er utenlandske, omtrent kun Fortrum som er i Norge
- Helhetlig vurdering: virker ikke gjennomtenkt, men mer som en upolert prototype forhastet, prematur lansering, kunne vært mye bedre
- Lever ikke opp til forventningene, kommer for sent og uten wow-faktor i et presset marked med stor konkurranse, kjøpers marked
- Birger N. Haug (største Nissan forhandler) oppgir merkelige WLTP-tall som ikke stemmer overens med bilprodusentens (Nissan sine) data: Det er kun de to billigste/enkleste modellene Engage og Engage pluss som har WLTP 622 km, mens de to toppmodellene Advance og Evolve har 582 km rekkevidde. Mer info under.
Observasjon:
Bilforhandler Birger N. Haug markedsfører alle fire nye Nissan Leaf 2026 modeller (Engage, Engage Plus, Advance, Evolve) med 622 km WLTP ved valg av 75 kWh batteripakke.
Påstand:
Dette er muligens kreativ/villedende markedsføring. 622 km rekkevidden gjelder kun Nissan Leaf 2026 Engage-modellene (Engage og Engage Plus) med 75 kWh batteripakke. Den gjelder ikke mellom-modellen Advance og topp-modellen Evolve. Advance og Evolve har 582 km WLTP som er 40 km kilometer kortere enn 622 km. Dette er ikke "bare noen få kilometer", men en vesentlig differanse i et presset marked.
- Skyldes dette en reell glipp, skrivefeil, unøyaktighet, ved en så omfattende og viktig lansering?
- Er det meningen å føre potensielle kjøpere/forbrukere bak lyset?
Bevisførsel:
1: Produsenten Nissan sin offisielle online-brosjyre, med liten skrift: "604 km rekkevidde refererer til LEAF 75 kWt Engage, blandet kjøring, etter rekkeviddemålemetoden WLTP (Worldwide Light Vehicle Test Procedure)." som er fotnote 1 knyttet til formuleringen "Opptil 604 km" - merket med liten 1. Topp-rekkevidde er knyttet til modellen med lavest utstyrsnivå (Engage), ikke høyere modeller som Advance og Evolve.
2: Produsentens offisielle datablad "LEAF_Kundepriser_oktober.pdf" datert 27.10.2025 oppgir to WLTP verdier for 75 kWh batteripakke: 582 km og 622 km.
3: Leaf 2026 ble lansert i USA 19. august 2025, hvor midt/topp-modellene SV+ (Advance) og Platinum+ (Evolve) har kortere rekkevidde enn basis/lav-modellen S+ (Engage), omtrent samme forskjell når regent om fra amerikanske mil til kilometer.
Mulig noen fra Forbrukertilsynet og/eller media burde kikke på dette. Påstand: den som tror på 622 km tror muligens på julenissen.
Merk at det er BnH som glipper her muligens, ikke Nissan (de skjuler dette på siste side i produktspec-PDF).
Årsaken til betydelig redusert rekkevidde på Advance og Evolve er antatt pga.: felger/dekk, fastmonterte uavtagbare takrails, mer utstyr/tyngde.
Dersom ovennevnte er misforstått i min ende: fint om noen korrigerer og presiserer 582 km kontra 622 km rekkeviddene oppgitt i produsentens PDF-datablad fra 27.10.2025. Hvilke modeller/konfigurasjoner gjelder 582 km og 622 km rekkeviddene for?
Allman
PS: Skrevet i hast, med forbehold om feil.
Hei,
Rablet ned kjapt før leggetid, bare å kommentere/korrigere, smak og behag.

Nissan skuffer igjen med sin nye Leaf 2025/2026 (kjører gamle-Leaf'en gen 2 fra 2014, hoppet ikke på gen 3 fordi den og var tullete/uferdig).
Grundig vurdert nye Nissan Leaf 2026 siden sommer 2025, men ble til slutt MEGA-skuffet.

Hadde STORE forhåpninger/forventninger, sett 30+ videoer, lest alt som er på nett, pratet med Nissan og BnH, prøvd bilen 2 ganger (på utstilling, siden den ikke kan prøvekjøres enda, som også er helt tullete).
Positivt:
- OK størrelse
- Komfortabel nok, romslig inni selv for stor/tung kar
- Bra lydanlegg, Bose låter massivt (men lydbildet i original Leaf gen 2 fra 2014 har faktisk enda tydeligere lyd/diskant pga. tweeter-er i lytte/øre-høyde kontra nedfelt langt borte i dashbordet).
- Fin dobbel-skjerm, nesten premium fra Infiniti (Nissans luksusmerke a'la Toyotas Lexus)
Negativt:
- Nissan har priset Leaf 2026 fullstendig ut av markedet, mest pga. hele 3 (tre!) unødvendige fordyrende nonsense hype komponenter, som appellerer til begrenset kjøps/interessentgruppe (ikke meg, mann, snart 50 år):
1. Signatur-baklys i 3D som du/eier aldri ser. Hallo, BAK-lys! Who cares... disse ultramoderne baklysene nytes stort sett kun av andre som ikke har brukt en halv mill på kjerra.
2. Digitalt-blendbart fancy-smancy glasstak (Suzuki/Toyota løser det med 1 utskiftbar kostnadseffektiv glassplate og hard-stoff gardin manuelt trekker for ila. 1,5 sekund)
3. Ultra-hi-tech head-up-display. Slikt utstyr brukes normalt av jagerflypiloter i dog-fight. Kult, ja. Ulempen er et gedigent irriterende gapende hull på dashbordet på førersiden. Hullet ser IKKE pent ut, gjør at man får refleksjons-forskjell i frontruten (spesielt i tunneler/garasjeanlegg) og kommer til å samle en god del støv. Lykke til med rengjøring. Første jeg tenkte var at dette må jeg bare dekke til med et passe stort plast-lokk fra Biltema (spraylakkert svart).
Disse ovennevnte tre bling-bling-greiene er gøy å ha i omtrent 3 dager, deretter "meh" og fort lei / glemt. Bose-høytalere i førerside-nakkestøtte på Evolve kult konsept, men igjen: kost/nytte.
- Ladeport på feil side, høyre foran (engelsk/japansk opplegg, som Nissan ikke rakk å gjøre om for EU-region, i USA er det to ladeporter på nye Leaf: venstre OG høyre foran)
- Ingen V2L i bagasjerom i EU-variantene, kun US (V2L i EU-variantene løses med kronglete stygg adapter som må kobles til ladeport høyre foran, upraktisk)
- Ingen solbrilleholder oppe ved midtspeilet i EU-variantene, kun US
- Setetrekk føles som sliten og ekkel resirkulert sykkel-gummi-slange fra 70-tallet, klebrig, trist, impotent, bare ekkelt
- Gir-velger løsningen deres er en vits: radioknapp-eksperiment fra 50-tallet, utrolig upraktisk: man må flytte blikket for å skifte istedenfor å rekke ned med hånda og automatisk føle (utprøvd konsept siden 1920) - prøv å lukeparkere med radioknappløsningen, det er et mareritt med klikking/trykking mellom R og D, sukk!
- Kun 967 MP3-låter slengt inn på en dyr/rask USB minnepinne resulterte i overbelastning av infotainment-systemet, som begynte å hakke hakke hakke haaaakkeeeeeee huff!
- Ingen ski/IKEA-luke i baksetet, men de har nedfellbar armlene, så hvorfor ikke hull? Ugjennomtenkt.
- Ingen 4x4, kun FWD
- Særdeles lav bakkeklarering for å oppnå høyere rekkevidde, lavest av alle bilene vi har sett på, og lavere enn de gamle Leaf-ene, disse kommer garantert til å skrape nedi i div. snøkaos utenfor Ring 1 Oslo
- Forhjulstrekk, bakhjulstrekk mer anbefalt i disse dager
- Uskarpt fuzzy ryggekamera bilde (som de billigste bilene hadde fra 10+ år siden, gamle-Leaf-en har skarpere/bedre bilde, I kid you not)
- Skjermen frøs da jeg valgte neste musikkspor fra rattet (kunne deretter ikke velge fra skjerm lenger), game over man, game over!
- USB kontaktene ikke rettet mot fører og passasjer, men montert i revers-retning i midt-konsollets bakvegg, hæ... aldri opplevd/sett noe lignende, bare rart og utrolig kronglete
- Standard rød-farge (som er inkludert, dsv. 0,- ekstra kost) er IKKE metallic, alle andre farger/tilvalg koster skjorta på toppen av en allerede overpriset forhastet prototype-modell
- Overtydelig at Nissan ikke har det bra, ref. på randen av konkurs som det skrives i mente om i ulike kanaler og fora; når en såpass viktig lansering etter så mange års ventetid gjøres med 1 (én) stakkars demo-bil som sendes på uendelig lang Norgesturné etter Oslo Motorshov på Lillestrøm i oktober. Du får KUN prøvesitte bilen da dette er en tidlig prototype, som de ikke vil skal prøvekjøres. Katta i sekken opplegg.
- Nissan Charge ikke verdt papiret det er skrevet på, 4 av 5 kjeder er utenlandske, omtrent kun Fortrum som er i Norge
- Helhetlig vurdering: virker ikke gjennomtenkt, men mer som en upolert prototype forhastet, prematur lansering, kunne vært mye bedre
- Lever ikke opp til forventningene, kommer for sent og uten wow-faktor i et presset marked med stor konkurranse, kjøpers marked
- Birger N. Haug (største Nissan forhandler) oppgir merkelige WLTP-tall som ikke stemmer overens med bilprodusentens (Nissan sine) data: Det er kun de to billigste/enkleste modellene Engage og Engage pluss som har WLTP 622 km, mens de to toppmodellene Advance og Evolve har 582 km rekkevidde. Mer info under.
Observasjon:
Bilforhandler Birger N. Haug markedsfører alle fire nye Nissan Leaf 2026 modeller (Engage, Engage Plus, Advance, Evolve) med 622 km WLTP ved valg av 75 kWh batteripakke.
Påstand:
Dette er muligens kreativ/villedende markedsføring. 622 km rekkevidden gjelder kun Nissan Leaf 2026 Engage-modellene (Engage og Engage Plus) med 75 kWh batteripakke. Den gjelder ikke mellom-modellen Advance og topp-modellen Evolve. Advance og Evolve har 582 km WLTP som er 40 km kilometer kortere enn 622 km. Dette er ikke "bare noen få kilometer", men en vesentlig differanse i et presset marked.
- Skyldes dette en reell glipp, skrivefeil, unøyaktighet, ved en så omfattende og viktig lansering?
- Er det meningen å føre potensielle kjøpere/forbrukere bak lyset?
Bevisførsel:
1: Produsenten Nissan sin offisielle online-brosjyre, med liten skrift: "604 km rekkevidde refererer til LEAF 75 kWt Engage, blandet kjøring, etter rekkeviddemålemetoden WLTP (Worldwide Light Vehicle Test Procedure)." som er fotnote 1 knyttet til formuleringen "Opptil 604 km" - merket med liten 1. Topp-rekkevidde er knyttet til modellen med lavest utstyrsnivå (Engage), ikke høyere modeller som Advance og Evolve.
2: Produsentens offisielle datablad "LEAF_Kundepriser_oktober.pdf" datert 27.10.2025 oppgir to WLTP verdier for 75 kWh batteripakke: 582 km og 622 km.
3: Leaf 2026 ble lansert i USA 19. august 2025, hvor midt/topp-modellene SV+ (Advance) og Platinum+ (Evolve) har kortere rekkevidde enn basis/lav-modellen S+ (Engage), omtrent samme forskjell når regent om fra amerikanske mil til kilometer.
Mulig noen fra Forbrukertilsynet og/eller media burde kikke på dette. Påstand: den som tror på 622 km tror muligens på julenissen.
Merk at det er BnH som glipper her muligens, ikke Nissan (de skjuler dette på siste side i produktspec-PDF).Årsaken til betydelig redusert rekkevidde på Advance og Evolve er antatt pga.: felger/dekk, fastmonterte uavtagbare takrails, mer utstyr/tyngde.
Dersom ovennevnte er misforstått i min ende: fint om noen korrigerer og presiserer 582 km kontra 622 km rekkeviddene oppgitt i produsentens PDF-datablad fra 27.10.2025. Hvilke modeller/konfigurasjoner gjelder 582 km og 622 km rekkeviddene for?
Allman
PS: Skrevet i hast, med forbehold om feil.


