meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kallisman

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Superkondensator VS batteri
torsdag 17. mars 2016, klokken 06:34
Eller man kan øke spenningen i stedet for bare strømmen. Da trenger man ikke så tykk leder for å overføre samme mengde energi per tidsenhet, men mer isolasjon.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S stjålet i Danmark
onsdag 16. mars 2016, klokken 21:49
Vanlige mobiltelefoner kan gjøre nødanrop uten sim. Dvs at det er mulig å kommunisere med en enhet uten sim, og siden Tesla har kontroll på hvilket abonnement som tilhører hvilken bil og imei nr. på denne vil jeg tro de kan få en avtale med teleoperatør om å åpne for kommunikasjon uten sim for bilens imei-nr om nødvendig. Det er ikke mye data de trenger for å lokalisere bilen.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Calling P85D owners world-wide
fredag 04. desember 2015, klokken 20:24
Sitat fra: Tuxedo på fredag 04. desember 2015, klokken 19:19
Sitat fra: krl på fredag 04. desember 2015, klokken 18:49
Tesla dummer seg totalt ut her. Dette ender med at tidligere lojale kunder går fra å anbefale kjøp av Tesla til å fraråde kjøp av Tesla. Synd. Det lønner seg ikke å drive med lureri.
Tja, det er vel kun et lite mindretall av kundene som har gått for P85D, så den effekten tror jeg ikke betyr noe særlig for salget.

Toppmodellen er den de har størst marginer på. Jeg har selv en P85D, bestilt i fjor. Det er en veldig bra bil, men pga. Teslas kommunikasjon og håndtering av denne saken kan jeg ikke med god samvittighet anbefale noen å kjøpe toppmodell av Tesla, og vil heller ikke gjøre det igjen selv. De har vist at de ikke er til å stole på  når det gjelder toppmodeller, og de er ikke villige til å innrømme feil.
Hvis andre tenker som meg vil det over tid gå utover marginene til Tesla.
#4
Lading av Tesla / Sv: Anbefaling av kjøp av ladeledninger....
søndag 01. november 2015, klokken 16:45
Sitat fra: Khuram på lørdag 31. oktober 2015, klokken 21:16
Jeg har dobbellader i bilen, hva anbefaler du da ?!

32 Ampére.
Vær oppmerksom på at de finnes i forskjellige lengder. Mener de Tesla selger er 7 meter, og det er kjekt med litt lang kabel hvis f.eks. noen har parkert foran ladepunktet uten å lade, men det er ledig i nærheten.
#5
Lading av Tesla / Sv: Anbefaling av kjøp av ladeledninger....
lørdag 31. oktober 2015, klokken 21:11
32A 3-fas Type 2-kabel er det som vanligvis brukes til semihurtiglading. Har du ikke dobbeltlader holder det egentlig med 16A. Fås kjøpt bl.a. hos Tesla.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: TACC senker farten
fredag 30. oktober 2015, klokken 12:14
Det tar vel tid når bilen må lage kart selv og sende til Elon. Da vil den kanskje kjøre saktere for å få med seg alt? Eller kanskje ikke autopiloten føler det er trygt å kjøre fortere der det ikke er vei.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lading mellom Alta og Kirkenes
torsdag 22. oktober 2015, klokken 15:01
Innen juni kan det hende det dukker opp noe nytt. Mener det er noe på gang støttet av TOCN sitt ladefond. Ellers er Hurtigruta et alternativ siste stykket. Kjører man sakte nok bør man komme frem hvis man lader fullt i Alta. Bb klarte jo å kjøre langt over den distansen i Danmark, i 40 km/t med en Model S.
Jeg har tenkt på samme turen selv med P85D, men det ble ikke noe av det i sommer. Håper det blir tur neste sommer.
#8
750 kr i måneden fast kun for strøm høres veldig dyrt ut. Jeg kan ikke se noen grunn til å differensiere mellom bilmerker sånn. Det er ikke bilmerket som avgjør hvilket ladebehov man har hjemme, selv om potensialet er større med større batteri.
Hvis det er lovlig vedtatt på generalforsamlingen er det vel lovlig men du kan prøve å få vedtatt en mer rettferdig løsning på neste generalforsamling. Da bør du sende inn et konkret forslag til vedtak i god tid, og få med deg så mange som mulig på å stemme for det.

Til sammenlikning betaler jeg kr. 550,- pr. mnd. hvorav kr. 300,- er leie av ladepunkt med 32A enfas type 2-boks borettslaget har installert på min faste plass i fellesgarasjen, og kr. 250,- er for strøm. Strømmen avregnes mot egen måler en gang i året.
Dette ble ikke tatt opp i generalforsamling, men er et resultat av flere møter mellom styret og de som ønsket å lade i garasjen. Et alternativ som en del andre har gått for her er å leie en utendørs parkeringsplass med nyere 16A motorvarmerkontakt for kr. 400 pr. mnd., tror jeg, inkl. strøm. Det hadde jeg i vinter, før det ble installert noe i garasjen.
Det er ikke lov å lade elbil på motorvarmerkontaktene i garasjen her pga. gammelt anlegg og brannfare.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladeavtaler
søndag 23. august 2015, klokken 23:35
Her kan vel også nevnes at elbilforeningen har laget sin egen RFID-brikke som man kan knytte opp mot forskjellige leverandører som Fortum og Grønn Kontakt. Da slipper man å holde styr på flere forskjellige brikker. Det forutsetter medlemskap i Elbilforeningen, men får man ikke det gratis første året når man har kjøpt ny Tesla?
Min erfaring er at RFID-brikke gjør ting enklere, for man slipper å styre med sms eller app. I tillegg kan man starte lading selv om det ikke er mobildekning.
Det er selvfølgelig også lurt å ha den gode gamle ladenøkkelen i bilen, for å åpne ladepunkter med mekanisk lås. Den får man også fra Elbilforeningen, hvis du ikke har fått den av Tesla.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: De tåler ikke å bli frakjørt av en elbil
søndag 16. august 2015, klokken 21:51
Sitat fra: Muffinman på søndag 16. august 2015, klokken 21:04
Sitat fra: mj på søndag 16. august 2015, klokken 20:28
OT men det er noen fester i seteryggen. Har festet hundeburene i disse
I tillegg er det slike i begge sider (lånt bildet fra en annen tråd):




Kun hvis man har ekstra seter bak.
#11
Bare vær oppmerksom på at de 3 kullsyrepatronene som følger med ikke er nok til å fylle et flatt Teslahjul på 19". Jeg har prøvd. Så ta med kompressor i tillegg.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Amsterdam
søndag 26. juli 2015, klokken 16:41
7 Things Hotel i Bremen har 8 ladeplasser med type 2 22kw. Gratis å lade hvis man bor der, men man må låne rfid-kort i resepsjonen. http://www.7things-hotel.de/de/service.html#main
#13
Selv fikk jeg en avtale med polering.no i Kongsvinger. Var egentlig overbooket der også, men han har klart å få plass nå i helgen likevel. Jobber om natta for å få unna jobbene. Kapasiteten på slik behandling begrenses visst ikke bare av hva de rekker å gjøre, men av størrelsen på lokalet. Det tar lang tid å herde, og da opptar bilen plass.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nyetablert: Tesla som familiebil?
onsdag 11. mars 2015, klokken 18:20
Tesla dekker leie/lånebil så lenge det er garantireparasjoner.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85D teknisk info
fredag 27. februar 2015, klokken 06:51
Hvis en automatisk ladestasjon klarer å plugge inn, og ta ut ladekontakten, bør det ikke være noe problem for den å lukke igjen luka ved å dytte på den.
De har vel sagt at denne automatiske ladestasjonen skal fungere også på eldre Model S.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA