Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trøndertesla

#1
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
søndag 27. september 2015, klokken 12:47
Sitat fra: Amoss på lørdag 26. september 2015, klokken 16:13
Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 26. september 2015, klokken 15:31
Elon hinter om 600 miles range innen et par års tid. Det er vel rundt regnet 1000km. Now we're talking :-)

http://www.businessinsider.com/elon-musk-says-that-the-tesla-model-s-will-have-over-600-miles-of-range-in-2-years-2015-9?IR=T

Joda, var 1000 km som ble sagt, "oversettelsen" til miles var gjort av Businessinsider. Men konteksten for uttalelsen (sjekk kildelinken - som jeg la ut på "Model S videoer" tråden tidligere) var de rekordene som nylig er satt med Tesla Model S. Altså kjøring i ~40 km/t på flat vei (eller nedover) uten varme/AC etc...  Det var altså ikke EPA miles det var snakk om :p

Ja, jeg så det. Men, uansett så snakker vi vel om en forbedring på ca. 40%. Bjørn satte vel rekord med ca. 73 mil. Om vi legger på 40% på Bjørns rekord så er vi oppe på ca. 1000km. Om vi antar at det prosentvise forholdet er likt ved "normal kjøring" så vil rated milage da øke fra 500km til 700km. Så om et par år så vil da typical øke fra ca. 400km til 560km, og det er veldig bra :-)
#2
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
lørdag 26. september 2015, klokken 15:31
Elon hinter om 600 miles range innen et par års tid. Det er vel rundt regnet 1000km. Now we're talking :-)

http://www.businessinsider.com/elon-musk-says-that-the-tesla-model-s-will-have-over-600-miles-of-range-in-2-years-2015-9?IR=T
#3
Kia Soul EV / Sv: Kommer det app til KIA?
onsdag 12. august 2015, klokken 21:32
Vi fikk akkurat en ny Kia Soul EV i hus og jeg satte den akkurat på lading for første gang. Jeg gikk inn for å laste ned appen slik at vi kan følge med på ladestatus m.m. men så viser det seg at det ikke finnes noen app, er dette riktig!?!?! Det er jo ingen megakrise, men dette må da være svært enkelt å utvikle for Kia. At de støtter seg på en undersøkelse som sier at kundene ikke ønsker noen app vitner i så fall om en lite proaktiv ledelse i Kia systemet... Kanskje vi har blitt for bortskjemt med Tesla...?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: En real vintertest
mandag 26. januar 2015, klokken 13:46
Jeg fikk testet grensene skikkelig fra Trysil via Alvdal til Trondheim natt til søndag. Startet fra Trysil og da sa Teslanavigasjonen at jeg hadde for lite strøm til å nå Alvdal; det var ca. 30km lengre enn jeg hadde på "tanken". Men, på Samsungen så fant den en rute som var litt kortere og i følge mine beregninger så burde det gå om jeg kjørte pent. Hadde ca. 20tkm mer på tanken enn avstanden til Alvdal.

Det jeg ikke tok inn i beregningene var at Samsungruten tok de råeste snarveiene. Ca. 30km sør for Alvdal måtte jeg inn på en ubrøytet svingete "traktorvei" over Jøtulhogget. I bunnen av bakken hadde jeg nok tkm på tanken, men det ble raskt spist opp oppover bakken. Og det var såvidt jeg kom meg oppover de bratte 180 graders-svingene hvor det var ca. 20cm med løssnø i veien. jeg kom meg akkurat over den siste toppen og da hadde jeg igjen ca. 8 tkm på tanken og det var igjen ca. 25km til Alvdal. Jeg rullet ned på RV3 og ca. 13km før Alvdal gikk tanken i null, men jeg kom meg heldigvis frem til superladeren. Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass. Så dette var på "hengende håret" som man sier.

Det hadde vært skikkelig kjipt å bli stående i Jøtulhogget i 25 minus med tom tank, langt fra sivilisasjonen... Tror jeg tenker meg litt mer om neste gang før jeg gambler på en slik tur ;-)
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har du kjørt tom for strøm noen gang?
søndag 07. desember 2014, klokken 23:42
Sitat fra: Trøndertesla på fredag 05. desember 2014, klokken 17:54
Jeg gikk tom en gang i fjor høst og det skyldtes: 1) Stormen Ivar eller Sandy eller hva den het. I løpet av jaktnatta var det massivt strømbrudd i området, så bilen hadde ikke fått den planlagte ladingen. 2) Jeg hadde nok strøm til å komme meg til en "offentlig Combo-lader" på Orkanger. Men når jeg kom til denne laderen så virket den selvfølgelig ikke til tross for at det på websidene sto at den var operativ. Så da ble det flat-bed til Trondheim.

Ellers så kjører jeg ofte ned mot 0 når jeg er ute på langtur. Har fått stålkontroll på forbruk etterhvert, og å sikte seg inn på 0 er helt uproblematisk.

Til orientering så kjørte jeg tom eksosbilen for bensin to ganger de siste par årene jeg hadde den, så jeg ligger der jeg bruker å ligge :-)

Når jeg tenker meg litt om så gikk jeg jo aldri helt tom for strøm. Men, jeg hadde ikke nok strøm til å komme meg hjem og bestilte derfor redningsbil. Så, om jeg hadde fortsatt så hadde jeg kommet til å gå tom. Men, jeg tror at jeg bør endre min stemme da jeg de fakto aldri har kjørt tom. Jeg rygget jo av redningsbilen og inn i garasjen :-)
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Har du kjørt tom for strøm noen gang?
fredag 05. desember 2014, klokken 17:54
Jeg gikk tom en gang i fjor høst og det skyldtes: 1) Stormen Ivar eller Sandy eller hva den het. I løpet av jaktnatta var det massivt strømbrudd i området, så bilen hadde ikke fått den planlagte ladingen. 2) Jeg hadde nok strøm til å komme meg til en "offentlig Combo-lader" på Orkanger. Men når jeg kom til denne laderen så virket den selvfølgelig ikke til tross for at det på websidene sto at den var operativ. Så da ble det flat-bed til Trondheim.

Ellers så kjører jeg ofte ned mot 0 når jeg er ute på langtur. Har fått stålkontroll på forbruk etterhvert, og å sikte seg inn på 0 er helt uproblematisk.

Til orientering så kjørte jeg tom eksosbilen for bensin to ganger de siste par årene jeg hadde den, så jeg ligger der jeg bruker å ligge :-)
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mail fra Tesla Skøyen angående driveunit
mandag 24. november 2014, klokken 21:55
Jeg har fått 3 mailer og en telefon, og er nå satt opp på DU time den 19 februar i Trondheim. Så det skorter ikke på innsatsen/viljen, litt forbedringspotensiale på koordineringen :)
Jeg spurte om de virkelig har kontroll på dette nå da det har vært flere uklare versjoner på årsaken til dette fra Tesla sentralt. Han bekreftet at de har kontroll og noen DU'er vil bli byttet mens andre vil bli reparert. Han fortalte at både skiver, løse ledninger, mangel på grease etc. er årsaker til forskjellige "lyder" i DU'ene og at de nå vet hvordan de skal løse dette permanent. Så da skal det bli spennende å se om de får det til denne gangen. Jeg er optimist!
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
fredag 21. november 2014, klokken 20:16
Sitat fra: finn_roen på fredag 21. november 2014, klokken 19:23
Er veldig godt fornøyd med bilen, eneste feil sålangt er denne klunke lyden fra DU som kom rundt 6000km, tok da turen inn til Tesla, en servicemann ble med på prøvetur og tok lydopptak av feilen, fikk i dag mail av Tesla at de i nær fremtid vil sette opp en time for å bytte til ny DU.
Alle tiders service spør du meg  :)
Enig med deg at servicen er/har vært veldig bra, så det står ikke på viljen til de lokale Tesla-ansatte. Det som jeg synes er bekymringsverdig er at det ser ut til å mangle på evnen sentralt. De har nå holdt på i et års tid med denne problemstillingen og basert på det som kommuniseres fra Tesla sentralt, og det som kommuniseres her blant kundene, så virker det rett og slett som om det skorter på evnen. "Verdens beste ingeniører i Silicon Valley" ser ikke ut til å evne å finne ut av dette, og det synes jeg er ganske utrolig. Den samme gjengen med ingeniører driver jo med "rocket science" og sender raketter ut i verdensrommet, og så klarer de ikke å finne ut problemet i en liten elektromotor?!?! Det kan da ikke være så vanskelig. Håper nå at DU problemet nå har fått "top management attention" og at de bestemmer seg for å fikse dette.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
fredag 21. november 2014, klokken 12:21
Jeg har gitt beskjed til servicesentret at jeg ønsker å få ny DU av "300+ serien", men at det ikke haster da jeg kun har litt småkakling. Så "sett meg gjerne bakerst i køen".

Jeg ga samtidig beskjed om at dersom det er den minste lille sannsynlighet for at den nye "300+ serien" ikke løser problemene 100% - da står jeg over denne runden og venter til den endelige løsningen kommer. Så da får vi se om jeg blir kalt inn eller ikke. Om de kaller meg inn så vil det i så fall tyde på at de er selvsikre på at de nå har LØSNINGEN. Om jeg ikke blir kalt inn så indikerer det kanskje at de ikke er helt i mål enda...? Vi får se.

Uansett, til tross for dette relativt alvorlige problemet, så er "den totale Tesla-pakken" for meg totalt overlegent alt annet som finnes der ute. Så det blir nok Tesla i ganske mange år enda :-)
#10
Dette var ikke betryggende. Jeg var overbevist om at de hadde diagnostisert feilen og utviklet en permanent løsning, men denne forklaringen tyder på at de forsatt ikke har funnet ut av dette. Mangel på fett og kun noen serier - jeg kjøper det ikke.

Tesla har hatt en del småproblemer i oppstarten, men det har stort ett vært ting som ikke har vært ultrakritiske. Men DU problemer er svært kritisk, og om de ikke tar dette alvorlig og setter på nok ressurser for å finne ut av dette så er det en potensiell Tesla-killer. Om jeg hadde vært Elon så hadde jeg ikke sovet godt om natten før dette har blitt løst. Jeg kjører for tiden med DU nr. 2 og den tar nok kvelden når som helst...
#11
Her er en tråd med vintererfaringer fra ifjor.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10615.msg145196.html#msg145196

For min del så holder det med RWD. De utfordringene jeg hadde på litt slushy føre var i forhold til oppbremsing, og da hjelper det ikke med AWD uansett...
#12
Sitat fra: amund på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:11
Sitat fra: fonberg på mandag 10. november 2014, klokken 13:08

Range charge er hvis du lader til 100%.

Lading over 90% anbefales bare å gjøre de gangene man trenger de siste 10%, og bilen bør ikke stå over lengre tid med SOC over 90%.
Med 300 km kan jeg fortsatt kjøre nesten hvor jeg vil, det må planlegges litt mer. Misforstå meg rett, jeg elsker bilen, men blir samtidig litt irritert over at jeg bare har fått 60% av rekkevidden jeg ble forespeilet før kjøp. 60 prosent mann!!!
Om man kjører aktivt, dvs. benytter potensialet til bilen relativt ofte, ja da blir naturlig nok rekkevidden kortere. Men, om man kjører veldig økonomisk så er det jo ikke noe problem å nå 500km. Ved skikkelig prestekjøring så har jeg ligget an til å klare 600km, men jeg har aldri orket å fullføre. Om du legger et imaginært egg mellom el-foten og el-pedalen så skal du nok se at du lett klarer 500 ;-) Og om du i tillegg bruker aktiv coasting så blir det ihvertfall ikke noe problem.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?
fredag 07. november 2014, klokken 19:57
Jeg har stort sett vært bedre connected enten med 3G eller Edge etter de siste oppdateringene. Men, en ting som jeg aldri har opplevd tidligere er at båndbredden er for liten til å spille noen kanaler, typisk podcaster fra NRK. Da kommer beskjeden "Not enough bandwidth" eller noe i den duren opp. Merkelig...?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lås bilen folkens!
torsdag 30. oktober 2014, klokken 14:14
Jeg hadde en episode i Trondheim sentrum hvor jeg hentet en noe i trunken, trykket på lukke-luka-knappen og gikk samtidig avgårde. I trunken lå det igjen en PC bag med en helt ny computer. Da jeg kom tilbake ca. 45 minutter senere så så jeg fra avstand at bakluka sto oppe, og tenkte da "shit, nå er garantert PC bagen stjålet". Men, neida, PC bagen lå der og det hadde sikkert passert hundrevis av folk, men ingen tyver. Fantastisk :-) Årsaken til at luka ikke lukket var at hattehylla stakk litt langt ut, så når bakluka møtte motstand (etter at jeg da hadde forlatt åstedet...) så åpnet den igjen. Jeg har etter dette blitt litt flinkere til å passe på :-)


#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvem har byttet batteri?
torsdag 30. oktober 2014, klokken 12:55
Jeg byttet batteri i september 2013, ca. ei uke etter at jeg fikk bilen. 4-5 dager senere hadde de fått tak i et nytt batteri i ekspressfart og byttet det ut. Batteriet konka midt i en forbikjøring på motorveien og jeg hadde heldigvis nok fart til å rulle over kulen og inn på nærmeste bensinstasjon. Det kom en masse meldinger, men husker ikke på eksakt hva det var, men budskapet var "Kjør inn til siden", "Alvorlig feil med bilen" etc. De mente det var en diode som var ødelagt, men det var aldri et tema å reparere batteriet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA