meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sofus

#1
Dette blir bare gjetning, men hvis problemet med lugging kommer av systemet prøver å unngå kritisk turtall ved å legge inn et 'ulovelig' turtallsområde kan det tenkes at bilen trenger en slags reset?

Kritisk turtall vil variere ganske mye avhengig av akslingenes stivhet, hjulenes tregetsmoment etc.. Derfor vil kritisk turtall variere fra bil til bil og når du bytter hjul. Kan det være at bilen automatisk detekterer dette området basert på vibrasjonsmålinger, og hele tiden har en formening om hvor kritisk turtall er? Kommer du opp i nedre del av området holder den litt igjen. Kommer du over midten av området gir den litt på. Og det oppleves som lugging. Skulle tro at dette området var ved et mye høyere turtall, men noe kan ha gått feil auto justeringen?

Men slike ting burde jo Tesla kunne svare på og ikke bare skylde på hjulene.

#2
All roterende maskineri har et kritisk turtall man må unngå - hvor egensvinginger vil føre til sterk vibrasjon. Kritisk turtall har ingen ting med det elektriske å gjøre, og det samme gjelder fossil motorer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critical_speed

Kan tenkes at Tesla har god kontroll på dette så lenge rotasjonsmassen er 'orginal'  ;)
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: HomeLink
mandag 11. januar 2016, klokken 18:05
Er ikke sikker på hvordan signalet ser ut, men gjetter det er en repeterende sekvens som sendes ca 1 sekund.

Hvis mottakeren er koblet slik at den mates med spenning hentet fra portåpnerens manuelle/eksterne knapp som er den som kortsluttes når signalet mottas, vil mottakeren være uten spenning et kort sekund (la oss si et halvt sekund). Når spenningen er tilbake vil den rekke å oppfatte siste del av signalet fra bilen og tolke det som en ny åpen/steng kommando.

I så fall er det verdt å prøve å la mottakeren få en permanent 12V eller 24V. (dvs ikke koble sammen de to 'plussene')
#4
Testet nettopp type 2 der nå. Fungerte utmerket.
Prøvde bare den ene, men den andre så også grei ut og var uten feilmeldinger.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Musk "About to end range anxiety"
tirsdag 17. mars 2015, klokken 08:57
Sitat fra: Busa på tirsdag 17. mars 2015, klokken 07:43
Rekkevidde angst er noe som i hovedsak oppleves med el.bil, årsaken er jo ikke rekkevidde i seg selv, men snarere konsekvensene. Med en fosil bil kan man om man kjører tomt, haike tilnærmeste bensinstasjon, kjøpe en resevekanne og be om å få sitte på tilbake med noen som skal i riktig ettning.
Med litt flaks, kan man være igang igjen i løpet av under en time. Med el.bil, har man i dag ikke andre valg enn å tilkalle en biltransport.
Har stor tro på at det kommer en mulighet for å lade en Tesla som er i ferd med å gå tom fra en annen Tesla. Kanskje ikke nå, men en gang i fremtiden. Er du i ferd med å gå tom, kan du enkelt rapportere det ved å trykke på en knapp. Biler i nærheten eller på samme vei får opp en liten notification, og en som er villig til å hjelpe trykker på 'accept'.
#6
Sitat fra: Philippo10 på tirsdag 17. februar 2015, klokken 04:09
Har lagt merke til i det siste at skjermen har begynt å henge seg opp og plutselig tilbake igjen etter kort stund. Usikkert for min del hva som er årsaken til dette.

Kan det være at du mister 3G en kort stund?

Jeg opplever det hver dag. Både til og fra jobb passerer jeg et område uten dekning. Tidligere greide den ikke å ta seg inn før jeg manuellt tok en reset.  Dette ble tydligvis 'løst' i en fw versjon med automatisk reset (av et eller annet). Skjermen blir ikke mørk, men fryser en kort stund. Så kommer meldingen 'passenger airbag ON' opp og 3G er tilbake.

Husker ikke hvilken versjon dette kom i, men mange opplevde at 3G problemene endelig var løst. For meg virker det som en foreløpig 'nødløsning', men greit nok  ;)
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ønsker alle Tesla eiere en riktig god jul!
onsdag 24. desember 2014, klokken 12:00
God jul!  :)
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: End call og iphone 6
fredag 05. desember 2014, klokken 11:04
Jeg har 6+ og har opplevd det samme.

Hadde inntrykk av at det stort sett virker, men samtalen blir jo som regel avsluttet i andre enden omtrent samtidig. Merket det en gang jeg ringte feil, og ikke greide å avslutte.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?
søndag 26. oktober 2014, klokken 11:17
Sitat fra: ctr46 på søndag 26. oktober 2014, klokken 10:06
Vel så lenge fungerte den løsningen.. Sjekket nå og da var det ikke mulig å nå bilen. Har kjørt med Energy save on med always connected. Får teste med Energy save off og se om det hjelper..
Jeg har energy save on og har ikke hatt problemer før jeg valgte always connected. Da måtte jeg resette flere ganger om dagen. Slo av always connected og det ble tilsynelatende bra igjen. Kanskje ett eller annet som trenger en daglig restart?
#10
Sitat fra: TorC på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:05
Kryss i taket og amen!

Jeg vet ikke hvem som har slått kommunestyret i hodet, men det har virket! Jeg kan faktisk ikke tro at de faktisk har etablert 4 (FIRE!!!) ladepunkter på Tivolitomta. Dette er helt nytt for meg. Og der har de ikke spart på utgiftene! Her er det snakk om skikkelige ladepunkter med dedikerte kurser! (Proxoll). Jeg synes at Proxolls ladestolper er dårlige siden de kutter strømmen når man åpner luken, men DET kan man ikke forvente at kommunen visste.

Testet de nye ladepunktene på Tivolitomta idag, og er litt forundret over at det er satt inn 10A(!) sikringer. Stolpene er merket med 16A og jeg prøvde å lade med 13A. Da jeg kom tilbake etter én time var sikringen gått og ser at det er C10 sikringer. Her burde stolpene merkes med litt info (justér ned til 10A og lukk porten for å starte lading).

Den ene stolpen var ikke mulig å lukke og den andre var veldig trang - så begge trenger en justering av låsen.

Har lagt merke til at flere av plassene nesten alltid er opptatt av ICE biler. Selv om de tydligvis er veldig "flinke" til å bøtelegge dem, hadde det vel vært mye bedre å merke plassene litt bedre slik man gjør med HC plasser (f.eks EL i store bokstaver på bakken).

Skal sende en mail til kommunen og først og fremst skryte veldig av dem for å satse på lading til våre elbilvenner som besøker byen vår, og nevne at det er rom for forbedringer. Og at dette bare er en begynnelse - vi forventer en eksplosjon av antall elbiler og ladbare hybrider i årene som kommer.

En stor takk til sven erik og TorC for jobben dere gjør for å påvirke politikerne!

#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lader i Stavern
fredag 18. juli 2014, klokken 15:58
Testet denne idag. To store fine plasser, max 1 time parkering.
Fikk 22kW   :)

Tommel opp for Meny Stavern!
#12
Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 21. juni 2014, klokken 14:55
Det var bra å høre, men samtidig betyr det at det er noe feil ved min bil. Som nevnt har jeg dobbeltlader og har ladet på 22kW en gang tidligere (dagen jeg fikk bilen), men fikk bare 16A av denne på Mo. Forsøkte å stille ampere til 26A, men det må nevnes at jeg også har en permanent "charge cable unlatched - fully insert cable into car" feil og gult lys hver gang jeg lader uansett ladekabel. Har ikke tatt det så seriøst tidligere siden jeg hjemme får 16A (maks) ved lading (blå), men feilen må vel ligge der.

Jeg hadde samme problem og meldinger som deg. Tesla byttet ladeport og det ble bra. Var visst en batch med svake ladeporter (biler levert november).

Tror du kan få problemer på superlader!

Se her...: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11680.msg166343.html#msg166343
#13
Sitat fra: Car-El på torsdag 10. april 2014, klokken 16:20
Hadde en hyggelig samtale med en representant fra Tesla. Der var valgene:
1. Beholde 4års servise med ranger, som vi hadde betalt 24000kr (ink. MVA)
2. Utvide til 5år uten ranger og få tilbake 6500kr (cirka, da æ husker dårlig)
3. Utvide til 8år uten ranger og betale 1900kr?

Ingen problem. Æ gikk for 8 år. Så no e æ 1900kr fattigere, og må bare kjøre 1144km til Trondheim for servise!

(Grunn for 1900kr er at det var et gavekort hos Tesla på 2500kr siden vi måtte vente på adapter. Så det var egentlig 4400kr å betale.)

Er det flere som har endret fra 4 år med Ranger til 8 år uten?
Hvor mye har dere betalt for det?

Jeg har i lang tid prøvd å få en pris på det, og etter gjentatte purringer fikk jeg i dag en mail på at 5 års serviceavtale koster 17.750,-

Da jeg for n'te gang opplyste at jeg allerde har betalt 24.000,- for Ranger og ønsker å endre til 8 år uten, fikk jeg en ny pris på 35.500,-!! for 8 år.
#14
Ta en titt på grafen over så ser dere at rullemotstanden her er presentert som en kraft med måleenhet Newton. Total drag er vist som summen av kraften fra rullemotstand og kraften fra luftmotstand.

Kraften fra rullemotstanden vil stige tilnærmet lineært (i allefall i begynnelsen). Så her har noen blandet rullemotstands koeffisienten som helt riktig er konstant i begynnelsen og kreftene som virker på bilen.
#15
Sitat fra: Car-El på onsdag 30. april 2014, klokken 10:09
@Sofus

Om det er slik at rullemotstanden presser bilen bakover, så tenker du rett. Det er like mye rullemotstand bakover som fremover. Hvis ikke så vil rulle av egene krefter og ka vi treng motor og batteri for da?

Hehe.. det jeg tenkte på er at grafen for rullemotstand burde starte i origo/null slik som luftmotstand og øke tilnærmet lineært. Ellers enig med deg  :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA