meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sjokomelk

#1
Tesla SW og AP / 2025.38.x
lørdag 11. oktober 2025, klokken 10:59
Da har Tesla sluppet 2025.38 9. oktober, og så kom 2025.38.3 i går.
Den store nyheten er at Tesla og Disney samarbeider med reklame for den nye filmen Tron: Ares som hadde premiere denne uken, så i 2025.38.3 har man fått "Tron mode" hvor visualiseringen av bilen på skjermen blir til en lightcycle fra Tron.

Release notes for 2025.38.3: https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2025.38.3/release-notes
#2
Mazda MX-30 / Sv: Mazda MX-30 + Zaptec Go
torsdag 18. september 2025, klokken 08:25
Mazda-delen av forum er litt stille. Men har du forsøkt å lade en annen bil på ladestasjonen din? Har du en nabo eller venn som kan se om de får samme problem? Isåfall må du kontakte elektrikeren som monterte boksen.
Det høres veldig ut som om det er noe feil med enten oppsettet eller tilkoblingen på Zaptec-boksen, og det er noe elektriker må ordne.
#3
Model Y / Sv: Juniper.skjerm i baksete
tirsdag 16. september 2025, klokken 07:36
Sitat fra: Svk på mandag 15. september 2025, klokken 11:17Hvordan virker denne? Hva kan man bruke den til?
Står beskrevet i manualen i detalj: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-518C51C1-E9AC-4A68-AE12-07F4FF8C881E.html
Skroll ned til "Berøringsskjerm bak" som er litt over halvveis ned på siden jeg linket til.
#4
Model 3 / Sv: Tesla Euro NCAP
mandag 04. august 2025, klokken 12:21
Test-standarden har endret seg fra NCAP2024 til NCAP2025. Du kan ikke sammenligne tallene direkte mellom testene på tvers av versjon/krav/år.
F.eks. fikk Model X 98% på "Adult occupant" under 2019-versjonen/kravene. Den hadde ikke fått dette i 2025-versjonen, da kravene er strengere der.
#5
Lading av Tesla / Sv: Type 2 lader i Tyskland
tirsdag 15. juli 2025, klokken 12:49
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 15. juli 2025, klokken 09:56Trur du ikke det egentlig er CCS som er merket feil? Type 2-kontakten kan jo brukes til DC-lading, men jeg har aldri sett det i praksis før. Rart om en ladestasjon skal ha det alternativet og ingen CCS.
De har bygget inn et Tesla Chademo-adapter i laderen. Jeg mener det finnes et par stykker i Tyskland. Så det er egentlig Chademo-lading.
#6
Verdt å legge merke til at dette ikke er en artikkel fra The Guardian, men et utklipp fra boka "The Tesla files" gjengitt av The Guardian og med link til hvor du kan kjøpe boka i deres butikk. Så det er egentlig reklame for deres egen bokhandel.

Her er link til boka hos en norsk bokhandler: https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/the-tesla-files-9780241797747
#7
Det er problem på "legacy" Model S og X som er oppgradert med CCS. Når bilen har fått CCS-modulen montert, så snakker den med Supercharger-stolpen via CCS og ikke "legacy Tesla" CANbus. Underveis i ladeprosessen feiler CCS2-kommunikasjonen, og det er failover til CCS1. Jeg mistenker pga. dårlig kontakt via Type2-pluggen på Supercharger-stolpen. Så selv bruker jeg nå alltid CCS-adapteret og CCS-kabelen for å unngå problemer.

Det er to versjoner av CCS-protokollen - CCS1 og CCS2. (Må ikke blandes med den fysiske pluggen som heter Combo1 i USA og Combo2 i Europa.)
CCS1 støtter bare inntil 200A ladestrøm.
CCS2 støtter over 200A ladestrøm.
Når kommunikasjonen feiler ned til CCS1 blir du begrenset til 200A og spenningen på batteriet. Typisk maks er da 75-80kW. (200A x 350-400V)
Tesla Supercharger v2 gir rundt 330A på full effekt, og må da bruke CCS2 eller CANbus for å levere dette.
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2025.14.x
tirsdag 22. april 2025, klokken 16:35
Min 2017 Model X fikk denne i går kveld. Men ser på TeslaFi at utrullingen av 2025.8.7 fortsatt kjører med høyt tempo.
#9
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 09. april 2025, klokken 18:24Brannfakkel; Jeg tipper at Tesla ikke bruker mye tid på forbedring av AP (filholder/CC), og at de bevisst har lagt igjen et betydelig gap i opplevelsen målt opp mot FSD(S), eksempelvis via den fordømte fantombremsingen. For å tjene mer penger.
Rent teknisk er AP/EAP-utviklingen avsluttet. FSD-koden brukes til alle disse funksjonene nå. FSD-ß gir bare brukeren tilgang til flere funksjoner/mindre begrensninger.
#10
Tesla SW og AP / Sv: 2025.8.x
torsdag 10. april 2025, klokken 08:25
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 09. april 2025, klokken 00:34Fikk 2025.8.7 i kveld.
Kom på min Model X også i natt.
Har ikke vært veldig imponert over endringene på forbruksgrafen i instrumentpanelet. Det virker som om det er for mange/hyppige datapunkter, så grafen jeg ser er bare et eneste stort rot uten noen trend som den var tidligere.
Men pluss for at triptelleren endelig har fått tilbake desimaltall.
#11
Lading av Tesla / Sv: Hvem har vært på flest Superchargers?
søndag 06. april 2025, klokken 22:44
Sitat fra: What-a-watt på søndag 06. april 2025, klokken 21:25Bilen er en 2023 modell, og attpåtil med AP4 (!). Er det i det hele tatt mulig?
Det er brukere med flest Supercharger-besøk som er tema, ikke biler. Så samme bruker kan ha hatt mange forskjellige biler gjennom årene.
#12
Lading av Tesla / Sv: Hvem har vært på flest Superchargers?
søndag 06. april 2025, klokken 21:01
Sitat fra: What-a-watt på fredag 04. april 2025, klokken 16:37Jeg bruker bare bil til "nødvendige ærend", og har gått lei "Road trips". Leste nylig et innlegg om en som hadde vært på over 100!
Det er brukere på TeslaFi som har ladet på over 1300 unike Supercharger-lokasjoner. 8)
#13
Sitat fra: Wibla på fredag 28. mars 2025, klokken 18:10Lading via UMC på CEE-stikk (1fas 32A, men begrenset til 20A av sikring) fungerer fjell. Lading via UMC på Schuko fungerer ikke...
Blå 32A adapter til UMC til "legacy" Model S/X lasker sammen alle tre fasene i adapteret. Når man bruker det blir alle del-laderne koblet mellom L og N. Derfor fungerer det å lade med denne.

Sitat fra: Wibla på mandag 31. mars 2025, klokken 20:05
Tror det er en grei konklusjon ja...  :-1:
Der er det bare 2x24A som fungerer. (230V x 24A x 2 = 11kW)

Forhåpentligvis er det "bare" 230V sikringen på innkommende L1 i laderen som er defekt. Og på Model S er det enklere å komme til selve laderen under baksetet enn i Model X hvor du må demontere halve bilen. :P
#14
Sitat fra: Kjellstein på søndag 30. mars 2025, klokken 22:02Har en Tesla Y høst 2024, det er sånne tørre skrubbe/durelyder fra bremsene til det virker som bremsene har blitt varme. Det er helt fantastiske bremser, men har aldri hørt sånne lyder fra tidligere biler. Bremsene virker til å være i overkant tørre
Dette er overflaterust som har kommet på bremseskivene mens bilen stod parkert. Helt normalt på alle biler, og blir borte etter første "skikkelige" nedbremsing.
#15
Tesla sier de har noe krøll med kontoen din, og at du bør ta kontakt med de hvis du mener noe er galt. Og siden du mener noe er galt, så hadde jeg gjort som Tesla sier og tatt kontakt med de.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA