meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - slumberjack

#1
ID.4 / Sv: «Kuldetest» ID4 GTX
tirsdag 14. mars 2023, klokken 14:55
Leide en id4 GTX 2022  på jobbreise sist uke. Har kun leid Tesla på getaround/nabobil i en årrekke og tenkte å la meg imponere av et etablert merke. Jeg er ikke blind tesla-fan, det merket som går forbi Tesla på totalpakke får nok mitt kjøp.

Uansett, jeg tror jeg slet hele turen med kaldt batteri, og klarte aldri å finne ut om bilen hadde varmepumpe (vognkortet sa også type:E2 men det er kanskje en registreingsteknisk sak og ikke en bilrelatert type) ei heller noe om forvarming. En upraktisk sak med å leie elbil blir også at man må levere tilbake med "full tank". Hverken bil eller Elton-appen viste live lade-effekt, men ved innleveringstidspunkt ladet jeg på en Kempower som viste 112kw max og da var batteriet varmt. Derimot hadde det tapt ca 40% av varmen ved ladeslutt.

Jeg følte meg lett og slett litt avspist med informasjon fra bilen og følte meg dermed tilbake til ca 2014 hvor jeg kjørte Tesla for første gang og alt var litt nytt og lett bekymrende. Visste ikke den gang at der var en knapp på ladepluggen for å åpne ladeporten.
#2
Sitat fra: geear på fredag 10. mars 2023, klokken 09:31
Sitat fra: slumberjack på torsdag 09. mars 2023, klokken 13:28
Huff, da var jeg på min første ikke-Tesla tur og gledet meg til å bruke non-tesla lading på teslanettverk som nevnt litt trøblete i 1. mars-posten lenger bak her.

Appen sluttet å si EUNSPECIFIED etter et døgn, sjekket også dagen jeg kjørte at alt skulle funke, joda alle ladere virket så jeg hadde ikke gadd å sette meg inn i flere ladere.

Etter et par timer på veien bestemte jeg meg for å se hva som skjedde om jeg valgte en lader... da begynte appen å be om "faktureringsadresse"... hmm, greit nok, men dere har jo kort og adresse alt i profilen... fylle ut faktureringsadresse men oppdager at appen har låst seg på at jeg er i GB, Great britain.

Etter 30min med endring av spåk på mobil, reinstallering av app, restart av mobil, alt muuulig av sjekking så kom jeg frem til at det ikke blir lading hos Tesla på denne turen. I frustrasjon endte jeg faktisk opp å ringe en kompis og få han til å starte ladingen fra sin app der jeg stod...

Reinstallering av appen har nå satt meg tilbake til EUNSPECIFIED feilen, som kanskje forsvinner etter 24t? ser folk har hatt den tilbake i 2019, men den er tydeligvis sjelden nok til å ikke være av store proporsjoner. I tillegg er jeg nok fremdeles låst på GB som appen trekker ut av min mobil fra "noe".

En kompis i Australia sier at folk både på apple og android kan ha mobiler som i app-storene registreres fra ett eller annet land, kanskje de opprinnelig ble importert dit? Jeg har sjekket helt ned på systemnivå om jeg finner noe Great Britain lokasjon på mobil eller play store. Finner ingen plass som avslører noe av dette.

da ble det 9kr/kwt i stedet for ca 4.56kr/kwt og ID4' GTX'en imponerte ikke noe spesielt på ladehastighet heller.

Alt i alt ble dette nesten som å starte helt på nytt som elbilbruker, mye feil, crashende apper og leting etter hvor ukjente ladenettverk hadde det unike koden på en lader.
Ser det er noen tråder rundt på nettet med dette problemet i nyere tid også, for Android-folk. Ser ut som alle i denne tråden har fått det løst med å slå av wifi, men kanskje litt rart om du var på wifi når du forsøkte...

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/anyone-else-getting-a-eunspecified-host-unreachable-from-the-app.248237/page-2

(siste for noen uker siden)

En her har slått av IPv6-støtte, for appen prøver seg på en IPv6-adresse for å nå auth.tesla.com:

https://www.reddit.com/r/firewalla/comments/wbir75/tesla_app_issues/

Mulig det egentlig er årsaken også for de som får det til når de kobler seg av wifi.

Jeg ville prøvd å logge inn med en annen Tesla-konto på telefonen din, om du kan få til det. Hvis problemet er likt vil jeg mene at problemet er med appen/telefonen din. Er problemet ikke likt så er problemet sannsynligvis med kontoen din.

Hvis problemet mer med kontoen så er det kanskje verdt å logge på tesla.com og sjekke om alt ser greit ut der, og har du ikke en Tesla tilknyttet kontoen, altså brukes kun for lading av annen bil, så ville jeg prøvd å slette hele kontoen (kan gjøres når du er innlogget på tesla.com), og opprette ny.

Er vel kanskje mulig å opprette en ekstra konto på seg selv også, trenger vel bare en unik e-mail egentlig?

I alle dager, dette ble tidenes merkligste problem og løsing.

Jeg trodde løsningen var å låne en annen telefon å logge inn, men DER også var det GB.

Da fant jeg ut at det bare må være å slette konto, for det er jo noe feil i registreringen. Jeg innså at jeg måtte ha logget på konto mens den stod på engelsk språk og dette overstyrer nettsiden. Jeg har jo ikke kjøpt noe derifra så jeg antok at den kunne stå på Swahili for alt jeg bryr meg.

Jeg slettet konto, opprettet ny på nettsiden imens nettsiden var satt til norsk resultat: funket. Nå antok appen jeg var norsk.

I GB legger man ikke inn fakturaadrese før man skal til å lade, nå la jeg inn fakturaadresse rett under visakortet jeg la inn, som stemmer med at min kompis ikke kunne huske dette fra sin app.

Da kan jeg lade på vei hjem... men makan til styr, jeg sverger på at jeg ikke har funnet på det, og en annen har samme problem på review-siden til appen.

EUNSPECIFIED var derimot altså min feil fordi jeg har hatt en adblocker app jeg helt hadde glemt surret og gikk.


Dette er jo en helt utrolig liten detalj.
#3
Sitat fra: overskyet på torsdag 09. mars 2023, klokken 14:45


Dette høres egentlig ut som et corner case hvor du har et eller annet råttent oppsett med android og ikke et problem hos Tesla.

(håper quoten ble riktig nå).

Jeg fant ut av EUNSPECIFIED, det var en ad-blocker-app. Pauset den og jeg kom rett inn, gikk så rett til faktureringsadresse og den står stadig på GB.

Er nok noe med min mobil, jeg får maile dem direkte og håpe på et svar, har jo ikke elbil til vanlig uansett, men har definitivt lyst på om bilbehovet øker.

En bypass-idè er å bruke en annen mobil, logge inn og bytte fra GB til NO... om jeg ikke var på jobbtur kunne jeg vel bruke gamlemobilen. Tungvint, men om det funker så vet jeg i hvertfall hva jeg skal gjøre. Pixelen er beste mobil jeg har hatt noen gang, alt av vipps, bankID etc fungerer brillefint, men noe er spesielt med den.


#4
Huff, da var jeg på min første ikke-Tesla tur og gledet meg til å bruke non-tesla lading på teslanettverk som nevnt litt trøblete i 1. mars-posten lenger bak her.

Appen sluttet å si EUNSPECIFIED etter et døgn, sjekket også dagen jeg kjørte at alt skulle funke, joda alle ladere virket så jeg hadde ikke gadd å sette meg inn i flere ladere.

Etter et par timer på veien bestemte jeg meg for å se hva som skjedde om jeg valgte en lader... da begynte appen å be om "faktureringsadresse"... hmm, greit nok, men dere har jo kort og adresse alt i profilen... fylle ut faktureringsadresse men oppdager at appen har låst seg på at jeg er i GB, Great britain.

Etter 30min med endring av spåk på mobil, reinstallering av app, restart av mobil, alt muuulig av sjekking så kom jeg frem til at det ikke blir lading hos Tesla på denne turen. I frustrasjon endte jeg faktisk opp å ringe en kompis og få han til å starte ladingen fra sin app der jeg stod...

Reinstallering av appen har nå satt meg tilbake til EUNSPECIFIED feilen, som kanskje forsvinner etter 24t? ser folk har hatt den tilbake i 2019, men den er tydeligvis sjelden nok til å ikke være av store proporsjoner. I tillegg er jeg nok fremdeles låst på GB som appen trekker ut av min mobil fra "noe".

En kompis i Australia sier at folk både på apple og android kan ha mobiler som i app-storene registreres fra ett eller annet land, kanskje de opprinnelig ble importert dit? Jeg har sjekket helt ned på systemnivå om jeg finner noe Great Britain lokasjon på mobil eller play store. Finner ingen plass som avslører noe av dette.

da ble det 9kr/kwt i stedet for ca 4.56kr/kwt og ID4' GTX'en imponerte ikke noe spesielt på ladehastighet heller.

Alt i alt ble dette nesten som å starte helt på nytt som elbilbruker, mye feil, crashende apper og leting etter hvor ukjente ladenettverk hadde det unike koden på en lader.

EDIT: EUNSPECIFIED var nok pga adblocker på mobilen, og GB antar jeg er noe rart med Pixel 4a-modellen, selv om den er kjøpt i norge.
#5
Prøv igjen i morgen, feilmeldingen virker veldig generell og det kan jo være noe problem med login-servicen den prøver å bruke.
[/quote]

Jepp, gav det noen timer, testet i sofaen hjemme uten særlig håp men da funket den plutselig på wifi. Tenkte ikke mer på det og ville teste på jobbwifi igjen... da kom kart opp men ingen data så kanskje der er noe router greier, så over på LTE og rensker alle åpne apper så den faktisk refresher på LTE... sort skjerm...

Har i allefall ikke lyst å ha dette på veien, så da må jeg til med en app eller to til eller sjekke ut dette UnoX greiene en kompis tipser om. 

I det minste bra jeg er interessert i dette.

Restartet mobil, selvfølgelig koblet den automatisk til wifi da jeg fyrte opp app, men da funket det på jobbnett også så da skal det normalt funke... jaja.
#6
Har leid masse Tesla på Nabobil/getaround, nå var vanlig leie (men altså stadig EV) vesentlig billigere med fri km og greier.

Tenkte å legge inn tesla-appen og ha de som en mulighet på turen. Opprettet konto, men fikk ikke logge inn, "EUNSPECIFIED". Ser folk har slitt med dette mange år bakover.

Restartet telefon, reinstallert app, satt på LTE i tilfelle lokalt modem/wifi blokkerte noe. Jeg får logget inn på nett så kontoen opprettet via appen funker, brukernavn og passord er sjekket i det kjedsommelige.

Nå får jeg kanskje ladeangst igjen for første gang på flere år.
#7
Model 3 / Sv: Er det grei understell, brems og bunn på denne M3?
fredag 30. desember 2022, klokken 02:38
Er på ingen måte noen ekspert eller kan si noen om denne røde saken, men kjører vesentlig eldre biler.

Tingene du ser i hjulbuene av overflaterust og på skivebremsen er svært lite å bekymre seg for, vil tro det er nesten umulig å unngå slikt i norge. Har en 20+ bil jeg har lært å mekke på av en bror og det ser ut som et vikingskip i forhold.

Skivebremser kan se enda verre ut på andre siden man ikke ser pga der kan være et bremseskjold som holder mer på fukt. Jeg har kjørt med utrolig stygge bremser som regelrett flaket av metallet på, det har jeg selvfølgelig skiftet og kjører nå silkemykje bremser hvor alt er nytt eller smørt opp.

Om bremsene på denne ikke har noe vibrasjoner eller annet ved seg ville jeg bare fulgt meg og satt regen til low og andre triks for å sørge for at de faktisk får kontakt med bremseklosser og bremses rene. Slikt kan bli stygt med rustskjolder nesten over natta.

Annet man kan gjøre med overflaterust i hjulbuer er å ha på fluidfilm (lanolin fra sauefett) som hindrer fukt å komme til rusten. Det neste jeg har gått over til å teste er FerroBet dette er en spray men jeg foretrekker å spensle på. Denne omvandler rust (Fe03+ eller hva nå det er) til en jerntype som er mer stabil. Området blir sort og får kanskje også noe hvitt støv på seg. Dette er en mindre reaktiv oksidtype.

Mye av det du har tatt bilder av er vel også bærearmer og annet som byttes etter behov om det oppstår slark.

Ang denne røde pakningen kan du kanskje se på youtube hvor folk filmer under bilen og evt tar ut batteriet, kanskje en pakning har kommet i litt uheldig posisjon under montering?

Hør med eier, Tesla eller se under andre biler.

#8
Model 3 / Sv: Brukt TM3 - LR, Premium 90k
fredag 25. november 2022, klokken 20:59
Slenger meg på her, lenge siden sist innlegg for meg, men følger stadig Tesla fordi det gir mening som bruktbil på ett eller annet tidspunkt.

Det som bekymrer meg er (i motsetning til kommentarer her, gledelig nok) at en kollega med 2019 modell klager på rust i hjulbuer og har hatt den inne en del ganger til fix, jeg ser også at lakk slites bort. I tillegg synes jeg bærearmer virker å være en litt vel stor gjenganger på model 3. Jeg begynner jo å lure på om ekstra vekt som elbil er med å slite ut disse armene. Jeg hadde en gammel mitsubishi hvor jeg praktisk talt måtte abbonere på bærearmer og det var utrolig kjedelig da den også var svært nærvøs på vinterføre.

Jeg har leid mange Tesla igjennom jobbturer og model 3 gir mening, men folks consensus er altså at de vil vare lenge sånn rustmessig og feilmessig? Jeg er av typen som kjører samme bil i årevis, gjerne til de må avskiltes fordi jeg liker å kjenne bilen og hva som er på gang av negative ting. Jeg er ikke bekymret for batteri og drivverk, men hjuloppheng og rust virker stadig som et wildcard jeg stadig ikke har helt oversikt over. Det er jo de misfornøyde som er aktive på disse områdene.

Slik sett skulle kanskje en "bruktkjøp tråd (med råd)" kanskje være av interesse om den kunne være en sticky som inneholdt hva man bør sjekke, hva som er å vente på 2019, 2020 etc modeller, forskjeller, svakheter, løsninger.



#9
Ok, ingen bruk av knappen.

Jeg prøvde pent og pyntelig, løft og dra i forskjellige retninger og kom til slutt frem til en merkelig sak jeg alltid trodde jeg endelig kunne, men neste gang var jeg like usikker.

Jeg trodde ærlig talt jeg hadde knekt noe stort sett hver gang. Testet de klassiske og de løsnet uten særlig problem.

takk for svar :)
#10
For ordens skyld jeg mener å få ladekabelen ut av Tesla sine "stasjoner", ikke bilen, det var akkurat som normalt.

Denne er vinklet nedover og jeg prøvde alt mulig vil jeg tro, holde knappen hele tiden, dra rundt da jeg trykker, løfte litt oppover etc. Alltid var det krangling til den plutselig slapp etter det som føltes som 1-2 lange minutt med rakling.
#11
Hei

Et lite spørsmål. Etter  å ha leid model 3 i en uke var det alltid litt flaut å supercharge. Dette fordi CCS sitter så latterlig mer fast i supercharger-festet enn den klassiske jeg har brukt for S og X.  Der føles det mer som en magnet sak og er komplett uproblematisk.

Hver eneste gang jeg ladet fra Rygge, Lier, elverum og berkåk så var alle disse CCS'ene så vanskelige å få løs at jeg trodde noe var galt. Jeg tror jeg til slutt fant ut jeg måtte knekke litt ned for å få den løs. Det føles som en mothake skal trekke seg inn,men at man ender opp med å knekke pluggen over denne og frykter man har ødelagt noe hver gang.

Jeg så vel en annen som også så ut til å ha en nedvinkling på CCS'en i det han løsnet den.

Er jo siv.ing, men dette forstod jeg ikke helt  ???

#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla søppelbil?
tirsdag 14. juni 2016, klokken 17:50
Correction: An earlier version of the article incorrectly stated that the collaboration is between Tesla and Mack LR. The collaboration is between Wrightspeed, which is founded by Tesla cofounder Ian Wright, and Mack LR.

Edit: En annen som også hoppet av Tesla tidlig, dog bare som styremedlem er Bernard Tse som har startet en mulig konkurrent uten noe å vise til annet enn utsvevende nettsider www.atieva.com

#14
Hvordan ligger bruktprisene ann nå som de eldste bilene begynner å krype opp mot 3 år.

Det var jo snakk om halvering av prisen etter 3år/45k.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns videoer
fredag 18. mars 2016, klokken 14:18
Hei Bjørn

Jeg har sett mange, men neppe alle av videoene dine, men en gang i fremtiden skulle jeg likt en video (om det ikke alt finnes) med tanker rundt å kjøpe Model S brukt. Nå beholder jo du ikke Millenium Falcon, men kanskje du beholder kontakten med den nye eieren så man på en eller annen måte kan se om noe etterhvert blir typiske feil og får vurdert hvor alvorlige de er. 

Mest realistisk for meg er å kjøpe en  model 3 eller brukt model S, minst 3 år gammel, kanskje mer. Etterhvert som garantier nærmer seg slutten vil jo dette bli mer og mer aktuelt, en Model S kan potensielt bli en "evighetsbil" eller en utgiftsbombe for spesielt interesserte. 

Tenkte bare å plante ideen siden somme av oss helst eier en bil lenge, mens andre bytter hvert 2-4 år.   

Ting jeg tenker på allerede (bortsett fra opplagte ting som batteri)
- hjuloppheng over tid (skeivhet, spissing etc kan gå ad undas på eldre biler, men mulig mine erfaringer er fra skader).
- Vinduene som er rammeløse og justerer seg hver eneste gang man går ut og inn  og andre pakninger generelt
- Småtteri som designløsninger vi ser er dårlige over tid, vil de være brukende om 10-15år? 


Nå fikk jeg seff blackout, men jeg synes egentlig det kan være mye å ta tak i når jeg ser hva du kritiserer som små og store punkt i oppsummeringer som du gjorde i Thailand i hondaen. :) Rett og slett en slags spalte om Tesla som fremtidig bruktbil for de som vil vurdere om de kan leve med små eller store detaljer som ikke er på stell mer. 


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA