meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1
Sitat fra: am på fredag 24. oktober 2025, klokken 18:02



SitatWhen the politicians and celebrities sell their private jets, all their mansions, their limos and live the way they want us to, then maybe they can be taken seriously.

SitatCalifornia has banned the sale of gas cars after 2035. They then, 2 weeks later, told people not to charge the electric cars, because the energy grid can not support it.

Wake up. Watch and learn: I den virkelige verden blir elbiler mindre og mindre populære. Bare se på Kina, hvor svært mange "nye" elbiler nå står og råtner vekk. Og hva med all forurensningen, inkludert giftige gasser og "plutselige" eksplosjoner og branner, som allerede har ødelagt mye flora of fauna. Dette blir dramatisk mye værre i fremtiden, dersom elbilprodusentene får lov til å fortsette med galskapen, med massiv overproduksjon av uønskede elbiler som aldri blir solgt.

https://www.youtube.com/watch?v=j_wyoPv7ctA
Du klarer neppe å lure noen her inne med idiotisk propaganda som er tilbakevist 1000-vis av ganger....


https://www.youtube.com/watch?v=z30yJRKY3Rs
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. september 2025, klokken 21:10
Hvis du ser på konkurrenter som baserer selvkjøring kun på kamera, er det i praksis fremdeles ingen reelle.
Det blir noe helt annet med f.eks Waymo som har 0,9 til 1,34 dollar pr miles i driftskostnader, mot Teslas som har 0,2 dollar som mål.
Sitat fra: Vaduz på mandag 22. september 2025, klokken 20:24Før i tiden trodde man at tesla kunne ta «hele kaka» alene med selvkjøring og at de var ekstremt langt fremme. Nå er de ikke en gang ledende i markedet, og det er helt utopi å tro at en aktør skal ta alt. Det vil være en haug med selvkjøringstilbydere, og marginene vil bli skvist ekstremt lavt. Dessuten går utviklingen såpass sakte at dette fint kan ta 20 r før det funker skikkelig.
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. september 2025, klokken 20:08
Den store forskjellen blir jo produksjonskostnaden der Waymos biler koster 150 000- 200 000 dollar å produsere, mot 15 000 for Teslas 2-seter Robotaxi. (Ifølge Sandy Munro.)
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. september 2025, klokken 16:59
Sitat fra: hELgenen på mandag 22. september 2025, klokken 16:50
Sitat fra: What-a-watt på mandag 22. september 2025, klokken 16:38Tallene ser heller ut som en helgardering:

23 - 22 Strong Buy/hold
28 - 27 Buy/hold



Problemet for Tesla aksjen er at den er farget av hvordan amerikanere ser på selvkjøring. Man er langt mindre positiv til denne teknologien i Europa. Jeg tror verdien av dette er overdrevet......veldig overdrevet.


Så du mener at selvkjøring aldri vil komme til Europa?

Hvis vi f.eks om 5 år skulle få statistikk på at vanlige sjåfører i USA har 10 ganger flere drepte og skadde i trafikken enn teslas Robotaxi. Vil ikke det være nok til å innføre dette i Europa?
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. september 2025, klokken 16:52
Kun 22% av analytikerne anbefaler å selge.
I tråden her ser det ut til å være 99% som anbefaler å selge.
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. september 2025, klokken 16:24
Spurte AI:
Hvor mange % av wall streets analytikere tror at tesla aksjen skal opp?

"Basert på de mest oppdaterte dataene fra Wall Streets analytikere (per 22. september 2025), er det 51 % av analytikerne som har en positiv anbefaling for Tesla-aksjen (TSLA), det vil si en rating som tilsvarer "Buy" eller "Strong Buy" – noe som indikerer tro på at aksjen skal opp.
Detaljer om fordelingen:

Totalt antall analytikere: Ca. 64 (aggregerte data fra kilder som Public.com og TipRanks).
Strong Buy: 23 % (ca. 15 analytikere).
Buy: 28 % (ca. 18 analytikere).
Hold: 27 % (nøytral).
Sell/Strong Sell: 22 % (negative).

Dette gir en samlet konsensus på "Hold", med et gjennomsnittlig kursmål på rundt $258–$322 (avhengig av kilde), som er lavere enn dagens aksjekurs på ca. $426. Dataene er basert på de siste 3 måneders ratings og oppdateres løpende basert på selskapets resultater, som robotaxi-planer og EV-salg."



#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 20. september 2025, klokken 13:14
I hvor mange poster de siste 3 årene i denne tråden finner vi anbefalinger hvorfor man bør kjøpe Tesla aksjen?
Vil tippe det er under 1%, og derfor er den etter min mening blitt et ekkokammer.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 19. september 2025, klokken 20:23

https://www.youtube.com/watch?v=_L-ydCP0PaM
Denne passer fint inn her, som et lite pip inn i ekkokammeret
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 16. september 2025, klokken 09:00
Sitat fra: daktari på mandag 15. september 2025, klokken 23:34
Sitat fra: Jejl på mandag 15. september 2025, klokken 19:00Spurte AI om talen:

"Advarsel om vold og kamp: En av de mest kontroversielle delene var Musks advarsel om kommende vold: "Vold er på vei, enten dere velger det eller ikke. Vold er på vei til dere. Dere må enten slå tilbake eller dø." Han knyttet dette til en bredere kamp mot "woke mind virus" (et begrep han ofte bruker for å kritisere progressiv politikk) og understreket at folk må kjempe for frihet og sannhet."

Er det noe positivt med woke?



definér woke.


Definisjon av "Woke" sett fra Elons side (AI):

"Definisjon av "woke" sett fra høyresiden Fra høyresidens perspektiv refererer "woke" til en overdreven eller dogmatisk form for sosial aktivisme, politisk korrekthet og identitetspolitikk som de mener prioriterer gruppeidentiteter (basert på rase, kjønn, seksualitet osv.) over individuelle rettigheter, sunn fornuft og objektiv sannhet. Begrepet brukes ofte nedsettende for å beskrive det de ser som en ideologi eller kulturell bevegelse som fremmer overdreven sensitivitet, sensur av ytringsfrihet og en moralistisk holdning som kriminaliserer uenighet. Elon Musk har for eksempel kalt "woke mind virus" en trussel mot vestlig sivilisasjon, og definerer det som en blanding av "offermentalitet", overdreven empati og kollektivistisk tankegang som undergraver rasjonalitet og frihet.Konkret sett fra høyresiden kan "woke" inkludere:Identitetspolitikk: Fokus på å gi særbehandling eller privilegier til bestemte grupper (f.eks. basert på rase eller kjønn) gjennom tiltak som DEI (Diversity, Equity, Inclusion), som de anser som urettferdig eller diskriminerende mot andre.
Cancel culture: Praksisen med å "kansellere" eller straffe individer for meninger eller handlinger som bryter med progressive normer, ofte uten rom for debatt eller tilgivelse.
Språkpoliti: Krav om å bruke spesifikke ord eller uttrykk (f.eks. kjønnsnøytrale pronomener eller unngåelse av visse termer) for å unngå å fornærme, noe høyresiden ser som begrensende for fri tale.
Historisk revisjonisme: Forsøk på å omskrive eller revurdere historien for å fremheve undertrykkelse eller urettferdighet, ofte sett som et angrep på nasjonal stolthet eller tradisjonelle verdier.
Moralsk overlegenhet: En holdning der "woke"-tilhengere fremstilles som selvrettferdige, og som fordømmer uenige som umoralske (f.eks. rasistiske eller intolerante).

Hvorfor høyresiden synes "woke" er negativt: Høyresidens motstand mot "woke" bunner i flere faktorer, som reflekterer deres verdier og bekymringer:Trussel mot ytringsfrihet:Høyresiden, inkludert figurer som Musk, ser "woke" som en form for sensur som begrenser fri tale. De peker på eksempler som "kansellering" av personer som J.K. Rowling eller Jordan Peterson for kontroversielle meninger, eller moderering på sosiale medier før Musk kjøpte X. De mener "woke" skaper et miljø der folk frykter å si hva de mener, noe som strider mot deres vekt på individuell frihet.
Eksempel: Musk har sagt at hans oppkjøp av X i 2022 var for å bekjempe "woke-sensur" og sikre en plattform for fri debatt.

Konflikt med individualisme og meritokrati:Høyresiden verdsetter individuell frihet og prestasjoner basert på fortjeneste. De ser "woke"-ideologier som kollektivistiske, der gruppeidentitet (f.eks. rase eller kjønn) får forrang over individuelle kvalifikasjoner. DEI-programmer kritiseres for å favorisere kvoter fremfor kompetanse, noe de mener undergraver rettferdighet.
Eksempel: Musk har kritisert DEI som "omvendt diskriminering" og hevdet at det svekker kvaliteten i arbeidslivet og samfunnet.

Trussel mot tradisjonelle verdier:Konservative på høyresiden verdsetter tradisjoner som familie, nasjonal identitet og religion. De opplever at "woke"-bevegelsen utfordrer disse ved å fremme kjønnsnøytrale normer, multikulturalisme eller ved å revidere historien for å fokusere på kolonialisme eller undertrykkelse. Musks tale i London (13. september 2025) advarte mot "ukontrollert innvandring" og tap av "britisk kultur", som han koblet til "woke"-ideologier.
Eksempel: Charlie Kirk, en alliert av Musk, har kalt empati et "oppdiktet begrep" som skader samfunnet, en holdning som resonnerer med Musks kritikk av "overdreven empati".

Økonomisk og politisk frustrasjon:Høyresiden ser "woke" som et produkt av elitistiske institusjoner (universiteter, medier, teknologiselskaper) som de mener er frakoblet vanlige folks virkelighet. De kritiserer "woke"-tiltak som ineffektive eller profittdrevne, som Musks angrep på "homeless industrial complex" – NGO-er som angivelig tjener på å opprettholde hjemløshet i stedet for å løse det.
Politisk mobilisering: "Woke" er et samlingspunkt for høyresiden for å mobilisere velgere mot en felles fiende. Musk og Trump bruker anti-woke-retorikk for å appellere til frustrasjon over økonomisk ulikhet, innvandring og byråkrati.

Polarisering og karikatur:Høyresiden fremstiller ofte "woke" som absurd eller ekstrem, som å håne overdreven språkbruk (f.eks. "latinx" eller pronomener) eller absurde DEI-regler. Dette gjør det lett å angripe, men overser nyansene i progressive mål om å bekjempe diskriminering.
De opplever "woke" som moralistisk, der uenige stemples som rasistiske eller intolerante, noe som skaper en defensiv reaksjon. Musk har kalt det en "religion" som krever blind lydighet.

Konklusjon:For høyresiden er "woke" en ideologi som truer ytringsfrihet, individuell frihet, tradisjonelle verdier og rasjonell debatt. De ser det som en elitistisk, kollektivistisk bevegelse som fremmer sensur og urettferdighet, og bruker det som et symbol i en bredere kulturell krig. Musk og hans allierte forsterker dette gjennom plattformer som X og offentlige taler, som i London, der han knyttet "woke" til nasjonal nedgang. Kritikere fra venstresiden hevder at høyresiden overdriver og karikerer "woke" for å avlede oppmerksomhet fra reelle sosiale utfordringer.Hvis du vil ha eksempler på spesifikke "woke"-tiltak høyresiden kritiserer, eller en dypere analyse av Musks rolle, gi meg beskjed! Kilder inkluderer Musks X-innlegg, talen i London (13. september 2025), og artikler fra The Guardian, CNN og Politico."

#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 15. september 2025, klokken 19:00
Spurte AI om talen:

"Advarsel om vold og kamp: En av de mest kontroversielle delene var Musks advarsel om kommende vold: "Vold er på vei, enten dere velger det eller ikke. Vold er på vei til dere. Dere må enten slå tilbake eller dø." Han knyttet dette til en bredere kamp mot "woke mind virus" (et begrep han ofte bruker for å kritisere progressiv politikk) og understreket at folk må kjempe for frihet og sannhet."

Er det noe positivt med woke?


#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 13. september 2025, klokken 10:56
YouTube-filmen svarte ikke på det jeg lurte på, så jeg spurte Grok om strømforsyningen og planen videre.

Fikk et fryktelig langt svar men limer inn det viktigste her:

Gassforbruk og utslipp: Turbinene drives av naturgass via en eksisterende 16-tommers gassledning på stedet. De 35 initiale turbinene var opprinnelig upermitterte og uten utslippskontroll, noe som førte til søksmål for brudd på Clean Air Act (med potensial for 1200–2000 tonn NOx-utslipp årlig, tilsvarende Memphiss flyplass). Per 2025 er de erstattet med renere modeller med avansert utslippskontroll (SoLoNOx og SCR-teknologi), begrenset til 15 permanente turbiner som backup (godkjent av Shelby County Health Department). Disse har lave utslipp: 2 ppm NOx, 2,5 ppm CO og 2 ppm VOC, og totalt ca. 11,51 tonn farlige luftforurensninger (HAP) per år – under EPA-grenser, men over noen terskler for enkeltkilder. Tillatelsen løper til 2030, men turbinene skal kun brukes ved strømbrudd etter at ny substasjon er online (forventet sent 2025).



Totalt strømforbruk for den første fasen (200 000 GPUer) er ca. 250–300 MW, med planer om dobling til 1,2 GW (1 200 MW) for fase 2.
Langsiktige planer for strømforsyning (mot 2030)
xAI's mål er å skalere til 1–1,5 GW totalt (inkludert en ny utvidelse i Whitehaven/Tulane Road-området med plass til 1 million GPUer), noe som vil kreve massive oppgraderinger. Planen er en hybrid tilnærming for å unngå å overbelaste det lokale nettet:

Økt grid-integrasjon: Samarbeid med TVA og MLGW for store nettoppgraderinger, inkludert 4–6 nye substasjoner og transmisjonslinjer (estimert kostnad 150–300 millioner dollar, tidshorisont 24–36 måneder, ferdig ca. 2027). xAI forplikter seg til ikke å trekke strøm under nødsituasjoner og å returnere lagret energi via batteriene for å støtte nettet. En studie fra MLGW vurderer ytterligere 150 MW fra nettet for utvidelse.
Gassbaserte løsninger som backup eller primær: Til tross for overgang til grid, planlegger xAI å importere en hel naturgass-drevet kraftverk (combined-cycle gas turbine, CCGT) fra utlandet for den nye datasenteret – med kapasitet opp til 2 GW (bekreftet av Elon Musk i juli 2025). Dette skal plasseres on-site ved siden av det eksisterende Southaven Combined Cycle-anlegget (780 MW), som alene ikke er nok. Alternativt nevnes en potensiell 1,56 GW gasskraftverk med 40–90 turbiner, men xAI benekter planer om nye turbiner i Shelby County og sier de demobiliserer eksisterende. Tillatelse for 15 turbiner løper til 2030 som backup.
Andre elementer: Fokus på bærekraft, inkludert batterilagring for peak-shaving og potensiell retur av energi til samfunnet. Utvidelsen til 552 acres i Frank C. Pidgeon Industrial Park er en flerårig prosess, med full 1,5 GW innen 2030 – men dette vil påvirke TVA/MLGW-nettet betydelig over tiår. Miljøgrupper kritiserer gassavhengigheten for luftforurensning i sårbare områder.

xAI understreker at de prioriterer grid-stabilitet og har unngått å belaste nettet under høye etterspørselsperioder. For mer oppdaterte detaljer anbefales å sjekke offisielle kilder som TVA eller MLGW, da situasjonen utvikler seg raskt.

#12
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 22. juni 2025, klokken 21:37
#13
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
tirsdag 03. juni 2025, klokken 18:27
På langtur kjører vi ofte ned til rundt 2%. Å komme frem til ladestasjonen med mer enn 6-7% anser jeg som total feilberegning, og på eldre Model S blir du straffet hardt tidsmessig om du driver å lader mer enn nødvendig på hvert stopp.
#14
Audi e-tron / Sv: Jekk for e-tron
onsdag 07. mai 2025, klokken 14:57
Har brukt den rimelige jekken fra Jula i ca 10 år, og den fungerer fremdeles utmerket. Kjøpte den på tilbud for 199,-
Eneste ulempen er at 30 cm maks høyde kan bli litt snaut bak på Kangooen vår, dersom bilen står parkert litt feil i forhold til terrenget.
#15
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 25. april 2025, klokken 16:14
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 23. april 2025, klokken 10:02
Sitat fra: Jejl på lørdag 12. april 2025, klokken 06:38
https://www.youtube.com/watch?v=7cxTO8g47_k

Nok en test av videoen til Mark Rober.

Da kan jeg anbefale deg å studere den videoen litt nøyere. Zoom inn på skjermen i bilen. Der vil du se at det slett ikke er alltid den ser dukken. Flere ganger stopper den av regnet og ikke dukken.

Han la også ut en "referanse"-video. Men i den benytter han ikke FSD'en.

Jeg klarer dermed ikke se hvordan disse videoene debunker på noen som helst måte, annet enn å vise at den noen ganger stopper for en dukke, og andre ganger stopper fordi den møter en stor hvit vegg den ikke finner nok referanser til å trygt kjøre forbi (og dundrer likevel inn i den uten å egentlig vite hva som er bak).

I testen til Mark Rober er dukken godt synlig gjennom vannstrålene. I videoen jeg linket til ser det ut for meg at når bilen ikke registrerer dukken så er den ikke er synlig i det hele tatt, og det spørs om det er realistisk at så dårlig sikt noen gang vil forekomme i virkeligheten av regn og vind.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA