meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marsto

#1
Heisann fra Trøndelag. Hvis det er en Lithium Think du har tenkte bare å legge til at pumpa som sirkulerer kjølevann starter opp hver gang du plugger i ladekabel. Den går kontinuerlig til ladingen er ferdig. Du hører pumpa starte med en summelyd og det er kjølepumpa som går når det lades. Hvis du ikke hører den klassiske summelyden er kjølepumpa ikke i drift og det oppstår varmgang under både kjøring og lading.
#2
Sitat fra: StianB på onsdag 11. juni 2025, klokken 18:01Hei!  Ja den har rattvinkel sensor som jobber sammen med ESP, om rattvinkel ikke stemmer med rotasjons hastighet hjul så trigges ESP. 

Problemet er at rattvinkel sensor har forskjøvet seg og jeg må derfor kjøre kalibrering, men vet ikke hvilket verktøy som kan kalibrere.

Stian
Hei igjen Stian. Veldig interessant. Jeg kan ikke huske noen på forumet har nevnt eller skrevet om dette. Håper noen har peiling her på forumet fordi jeg kan ikke finne noe litteratur som beskriver hverken ESP eller rattvinkel sensor. Hvis ingen kommer med mer påfyll her så er de eneste jeg kan tenke som har noe info er Elbilmek.
#3
Sitat fra: StianB på onsdag 11. juni 2025, klokken 11:44Hei!
Jeg har en Think City 2011-modell, og etter arbeid med styring eller hjulstillingskontroll trenger jeg å nullstille eller kalibrere rattvinkelsensoren (SAS).

Er det noen her som har lykkes med dette ved hjelp av et diagnoseverktøy?
Jeg er spesielt interessert i konkrete verktøy som har fungert, for eksempel Autel, Launch, Foxwell eller ThinkDiag.

✅ Fikk du tilgang til SAS-funksjon/nullstilling?
✅ Oppdaget verktøyet bilen automatisk, eller måtte du velge manuelt?
✅ Ble eventuelle feilkoder fjernet etterpå?

Hvis noen kan dele modellnummer eller skjermbilder, hadde det vært gull verdt!
På forhånd takk 🙏
Hei Stian. Dette var helt nytt. Har Think City rattvinkel sensor? Kan du beskrive litt mer hva som er problemet? Får du varsel eller indikasjon på at rattvinkel ikke er justert rett?
#4
Jeg er også opptatt av hva vi kan gjøre med dette. Jeg vet det finnes mange svidde TIM kort rundt omkring. Det finnes ingen tegninger av kortet og hvilke komponenter det er bygd opp med. Det er nå et initiativ her i Trøndelag for å finne en vei videre i problemet. Vi er igang og søker etter kompetanse her i Norge og i utlandet og spesielt fra Semikron som har produsert alle komponentene for TIM. Vi får håpe disse problemene ikke stopper våre Thinker fra å krydre veiene her i Norge med litt Norsk elektrisk nostalgi.     
#5
Hei igjen worry. Da har vi vært en tur ut til Orkanger og sjekket opp med Think Tech Center. Her er bilde av resultatet og det er som du viste oss ingen tvil om at TIM modul har en feil. Vi kan nå stole på at hvis vi finner denne feilen i Tech center er det bare å sette igang å skru ut PCU. Mange takk for veldig viktig input på dette viktige temaet.
#6
Ja, med det her er absolutt ikke dårlig. På bildet ditt fra Think Tech Center ser man ihverfall at TIM modul har en kritisk feil. Det er også en kode til venstre som refererer til Chas så nå tror jeg vi bør ta en ny diagnose med Tech Center og Chas, hvis vi før den til å virke, for å sjekke hva de programmene sier. Flotte greier, vi prøver igjen når vi får tid til å ta en tur til Orkanger.
#7
Hei worry, ja det er jaggu ikke godt å vite, nei. Vår gode expert fra nabobygda til Orkanger kjørte en tur og tok en Savvycan diagnose og det er ikke noe som idikerer at det er TIM, men bilen har den store skjelven, ja. I Savvycan ser alt normalt ut, egentlig. Har du noen gang sett en diagnoserapport hvor man med sikkerhet kan se at det er Tim som gir problemer?
Edit: Det konkluderes her i Trøndelag at Savvycan signalet sier lite om TIM er iorden eller ikke. Det er kun et signal om at TIM ønskes påslått og ikke at det reelt er noe feil med modulen. Ja, ja, Savvycan er tydeligvis ikke oppe å går på faktiske problemer men mer at signalene er det som vurderes der. Slik jeg ser det er da Savvycan ikke istand til å detektere hvis TIM controller kortet er svidd med tilhørende komponenter. Da er det bare å spørre videre om noen vet hvordan TIM modulen kan diagnostiseres eller er det faktisk sånn at man må ut med hele PCU for å se på kortet med en fysisk sjekk? Siste spørsmål fra meg: Er det mulig å lese ut fra Chas om problemer med TIM modul? I den siste tiden er det ikke mulig å få Chas opp å går på min og flere andres PC`er. Opplever flere dette? 
#8
Ja,ja Da har det gått ett år med Orkanger Thinken i drift. Men, igår tikket en melding inn om at den har fått den store skjelven. Den rister bare og vil ikke gå. Det har vi hørt før her på forumet og umiddelbart går mistanken til at elmotor ikke får tilstrekkelig og kontrollert strøm ut på sine 3 faser. Den sterkeste mistanken går igjen til TIM modul og tilhørende kontrollerkort. Sist var Semicron IGBT og kontroller kortet helt svartsvidd. Vi har ikke vært der å tatt en diagnose enda men håper vi får til det i nær fremtid. Det må håpes på at det ikke er så ille som sist fordi den melder bare Power Limit nå. Sist så var det et helt juletre med rød trekant, skiftenøkkel og power limit. Dette kontroll kortet for TIM er, slik vi har diskutert det her i Trøndelag, kanskje det vanskeligste å finne erstatninger for sammen med Mlec kortet. Ny oppdatering kommer når vi vet mer om Orkanger Thinkens manglende matlyst for tiden.
     
#9
Hei Gogs. Gratulerer med investeringen og velkommen til Think sin diagnose verden. Den er veldig interessant når du først får det til med de forskjellige programmene. Diagnostiserte en ny Think som har dukket opp her i Trondheim idag, og etter litt vurderinger kan det se ut som at likestrømsladeren i PCU har sluttet å virke i den. Du vil få mye glede av diagnoseprogrammene om det skulle dukke opp feil på din også selv om det håpes på at du slipper det i lang tid fremover. 
#10
Ja, akkurat. Vi kommer ut av en lang vinter så motivasjon er egentlig ikke på topp for mange av oss. Jeg tenker dette fixer du fint når sommeren kommer og du kan kjøre rundt med VERDENS NORDLIGSTE THINK CITY. Det er ingen i hele verden som kjører rundt med en Think på 70 grader Nord. Det er jo nesten Nordkapp på 71 grader Nord som i TV serien. Det er en enorm bragd å kunne kjøre rundt med Verdens Nordligste Think City, når fabrikken gikk konkurs i 2011.
#11
Her er delelista jeg skulle referert til. Den sier Peugeot106/Citroen Saxo på fjærbeinet, ja. Da skulle alle uklarheter være oppklart.
#12
Hei igjen. Ja, det kan godt være Peugeot 106. Jeg fant en liste over deler som sier Ford men den kan godt være unøyaktig. Når man ser på Peugeot sitt fra Thansen så ser det ut som det er det, ja. https://www.thansen.no/bil/peugeot-106-ii-1-1-i-60hk/fjaerer-stotdempere/t5620/g1500-3531/pn971813
#13
Sitat fra: Gogs på fredag 25. april 2025, klokken 21:54Herlig!

Så det er ikke den runde koppen som vi ser på bildet som skal byttes? Men denne delen skal skrus av, og så finnes fjærbeinslageret under der igjen?

Grunnen til at jeg spør er fordi det fjærbeinslageret du linket til har 4 skruer/bolter. Mens det på bildet ser ut som har 4 (1 gjent bak?).
Det stemmer, hele fjærbeinet må ned for å komme til lageret og da må også de 3 muttere på bildet løsnes. Det kan se ut som det er 4 bolter men det er kun 3.
Her er en youtube som viser måten det gjøres på. https://youtu.be/xN4WvC9oA84?si=cQS8Kka1Bdhp9zaQ
 
#14
Det er lettest å bytte hele bærebrua når du har fått slakke i nedre bærekule. Her er linken til den fra Thansen.
https://www.thansen.no/bil/peugeot-106-ii-1-1-i-60hk/hjuloppheng/t5620/g1400-2404/pn1110463

Når det gjelder fjærbeinslager har jeg aldri byttet på Think men det sitter på toppen av støtdempere foran. Det er endel jobb og krever tilgang til fjærklemmer så du kan klemme sammen støtdemper fjærene og samtidig kunne trekke ned hele støtdemper og fjærene slik at lageret blir tilgjengelig for bytte. Fjærbeinslageret er mest sansynlig fra Ford Focus MK1. Her er link til det fra Thansen.
https://www.thansen.no/bil/ford-focus-i-1-4-16v-75hk/fjaerer-stotdempere/t9639/g1500-3531/pn1289904

Det er mer jobb å skifte venstre enn høyre da kjølevæske beholder må løsnes slik at man kommer til fjærbeins muttere. Se vedlagte bilder.
#15
Akkurat, jeg fortsetter forespørslene til Statens vegvesen. Jeg fikk i siste svar en epost adresse for å fortsette dialogen. Har stilt spørsmålene på nytt så får vi se om de kommer med nye svar. Bare hold ut så kommer det nok et svar igjen snart.  ;)  ;)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA