meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jkirkebo

#1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
torsdag 17. juli 2025, klokken 19:56
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 05. juni 2025, klokken 20:28Jaja, då har Eviny auka prisen til 5,29 kr/kWh eller 4,76 kr/kWh med 10% rabatten i appen. Usikker når, men det må ha vore i det siste.
Forstår ikkje heilt korleis dei tenker her sidan det då er endå større grunn til å bruke Tesla SuC i nærleiken. Her har vi SuC til 3,8 kr no.

Nå er det mange steder det ikke er Tesla SuC i nærheten da. Jeg var akkurat på en rundtur i Telemark med campingvogna, brukte SuC på bl.a Treungen og Seljord. Men i Fyresdal og på Haukeli var det Eviny som gjaldt. Hadde også planer om å lade på Rauland (Eviny der også) men fant ut at jeg hadde akkurat nok margin til å komme meg til Seljord så det ble droppet.

Det var bra trøkk på ladestasjonene alle steder. Seljord forrige søndag var faktisk ganske kaos, måtte vente 15-20 minutter på ladeplass på SuC. Det var kø på de andre hurtigladerne også.
#2
Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 21:48
Sitat fra: Vaduz på mandag 14. juli 2025, klokken 20:35
Sitat fra: SFJ på mandag 14. juli 2025, klokken 08:55Deilig med bilfri ferie!

Ja absolutt, kan gjerne kjøre noen timer til hytter og hotell og en liten reise på Strømstad fergen eller Danmark, men bilferie høres ut som et mareritt, særlig med barn.

Bilferie med barn er en kjempefin ferieform, både for voksne og barn.

Enig. Jeg elsket det som barn, gjør det fortsatt som voksen. Men det betinger at man stopper på interessante steder da, ikke kjører 12 timer i strekk uten pause som enkelte av fossilbilistene angir som grunn til ikke å kjøpe elbil ;)
#3
Lading av Tesla / Sv: Type 2 lader i Tyskland
søndag 13. juli 2025, klokken 10:36
Sitat fra: TeslaTonje på søndag 13. juli 2025, klokken 08:54
Sitat fra: RJK på søndag 13. juli 2025, klokken 00:38Har du adapter til ChaDeMo? kanskje du finner noen slike ladere der du kan få litt mere fart enn på AC, ihvertfall til du kommer til et SC der de kan oppgradere til CCS-adapter-kompabilitet...

Det skal vi sjekke ut, vi har med oss alt av kabler etc som tilhører bilen  så hvis det fulgte med ved kjøp så kan det være at det ligger baki der. Det skal vi sjekke. Alle ladere vi har vært innom har dette som 150 kWh alternativ så det ville jo vært supert!

CHAdeMO-adapter var ikke noe som fulgte med, den kostet rundt 5000,- ekstra. Jeg hadde en til min gamle Model S, brukte den i mange år før det ble nok SuC-stasjoner. Brukte den også til Model X men solgte den når CCS-oppgraderingene kom, siden CHAdeMO-adapteren var begrenset til ca. 46kW maks. Tror det var i 2019 CCS retrofit ble lansert.

Har du kjøpt bilen brukt så kan den selvsagt ha fulgt med. Slik ser den ut:
#4
Lading av Tesla / Sv: Type 2 lader i Tyskland
lørdag 12. juli 2025, klokken 23:12
Sitat fra: TeslaTonje på lørdag 12. juli 2025, klokken 21:23Vi er på ferie i Tyskland med vår Tesla X fra 2017. Oppdager til vår forferdelse av alle supercharger er byttet til CCS. I Sverige og Danmark gikk dette fint, men la merke til at laderen som vi tidligere har brukt i Falkenberg ikke dukket opp på kartet vårt og det ga noen vage mistanker.  Vi er litt desperate og vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. Vi har funnet noen ladere gjennom app som er kompatible med vår, men de lader tregt og en av de har ikke fungert. Det ble ganske så krise. Vi skal til området rundt München og jeg ringer til servicesenteret på mandag og håper på service til å bytte ladeport. Noe som kanskje ikke er helt realistisk.  er Noen som har gode tips til oss?

Det er ingen stor jobb å oppgradere en X til CCS. De monterer en liten boks i forbindelse med laderen samt at du får en adapter. Forklar problemet for nærmeste Tesla-verksted i Tyskland så kan det godt hende de fikser det på sparket om de har delene inne. Tror det tar godt under en time.

Ellers imponerende at det fortsatt går X på veien uten CCS-oppgradering. Det begynner å bli noen år siden Tesla monterte den siste Type 2 Superchargeren nå, så i dag kan man vel kanskje benytte maks 1/3 del av SuC-stasjonene i Norge uten CCS-adaptere?
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 09. juli 2025, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. juli 2025, klokken 22:45Hva mener du storskala batterilagringsanlegg koster per kWh (masse GWh og utlading ned til fire timer). Så får vi se om vi er enig om noe! Etter som jeg leser ligger kostnaden på ca 3000 kr per kWh regnet for hele anlegget. Dette er anlegg for døgnsyklus, altså 365 sykler per år.

Men når er den prisen fra? Prisene endrer seg så fort at en pris fra et anlegg som ble montert i fjor er helt utdatert. Prisen på cellenivå har halvert seg bare det siste året. Så tar det selvsagt litt tid før prisene for mer ferdige produkter følger etter. Poenget er at om man starter en prosess nå for å bygge et storskala batterianlegg som skal være ferdig om si 5 år, så vil prisen bli noe helt annet enn $300/kWh. Det gir ingen mening at store anlegg skal koste såpass når cellene fås til $50/kWh.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 08. juli 2025, klokken 21:07
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 08. juli 2025, klokken 20:39Flere andre nettsteder oppgir ca 80$ på cellenivå og oversatt det til pakke og stasjonært nivå er en fort oppe på 400$ per kWh.

En femdobling for innpakking og BMS virker vel drøyt synes jeg. Dobling kanskje?

LFP-celler kan man allerede, som privatperson, kjøpe til rundt $50 per kWh (eks. mva). Da begynner det å bli interessant med batteri hjemme. Spørs hvor mye en 96S (eller noe deromkring) BMS vil koste da. Hjemme trengs jo ingen innpakking annet enn å bygge en egen branncelle til batteripakken. Kan gjøres i form av en frittliggende bod bygget av forskalingsblokker, tilbygg/avdeling av garasje osv.
#7
Gran SuC utvides med 4 ekstra ladere, V3. Ferdig i løpet av få dager ser det ut som.
#8
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. juni 2025, klokken 14:59
Sitat fra: Otkristo på fredag 20. juni 2025, klokken 12:22Ny Tesla Supercharger Leirfjord
Adresse: Skoledalsveien 26, 8890 Leirfjord
Antall; 16 stolper

Wow, det er sjokkerende at de setter opp 16 stolper der? Eller er det enormt med turister som kjører den veien?

Dette er jo midt på riksvei 17, en av Norges mest populære turistveier. Så ja, det er mye turister der.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 17. juni 2025, klokken 19:01
NO1 her også, det blir ingen Norgespris på meg. Kjøper bare ca. 10-11.000kWh i året så mulig besparelse er minimal. Liker ikke ordningen slik den blir, så da holder jeg meg unna. Hytta har ikke innlagt strøm så den slipper jeg å tenke på.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 13. juni 2025, klokken 13:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. juni 2025, klokken 13:13Det er så utrolig. Kan virke som at FrP og Høyre bare er i mot for at ikke AP skal få den "gaven" (/returen) å skryte over i valgkampen. Så folk må blø for politisk spill. MDG er vel i mot pga Norges hytter (som ikke bruker mer strøm enn 2 stk datasenter som det planlegges 10 av). 

MDG er imot av mange gode grunner. Deres løsning er etter min mening mye bedre, her er en oversikt fra Google AI:

MDG går inn for en flat strømstøtte til alle husstander i Sør-Norge som en løsning på høye strømpriser, i stedet for regjeringens Norgespris. Denne flatstrømstøtten skal utbetales i vinterhalvåret, og størrelsen på støtten vil avhenge av strømprisen. MDG mener at denne ordningen belønner de som bruker minst strøm, og gjør det attraktivt å spare strøm og energieffektivisere, i motsetning til Norgespris.

Elaboration:

Flat strømstøtte:
MDG foreslår en strømstøtte som utbetales til alle husstander i Sør-Norge, uavhengig av forbruk.

Utbetaling over nettleien:
Denne støtten skal utbetales over nettleien, og vil erstatt dagens strømstøtte.

Belønning av strømsparere:
Fordi støtten er flat, vil de som bruker minst strøm få støtten til å dekke en større andel av strømregningen, og dermed belønnes for å spare.

Attraktivitet for energieffektivisering:
MDG mener at denne ordningen gjør det mer attraktivt å spare strøm og energieffektivisere enn Norgespris, som kan gjøre det mer lønnsomt å bruke mest mulig strøm.

Støttesummen:
Støttesummen vil avhenge av strømprisen, men i sum vil MDG-ordningen gi ut like mye som regjeringen, ifølge.

I motsetning til Norgespris:
Norgespris (makspris):
MDG slakter Regjeringens forslag til Norgespris, som de mener ikke er en god løsning for å takle høye strømpriser.

Innføring:
Norgesprisen ble innført med et mål om å redusere strømprisen for husholdninger i Sør-Norge.

Støtte til husholdninger:
En gjennomsnittlig husholdning i Sørvest-Norge (NO2) anslås å få støtte på 5.200 kroner i 2026 med Norgespris, basert på langsiktige strømpriser. Dagens strømstøtteordning ville ha gitt 2.050 kroner i støtte.
MDG mener at deres flatstrømstøtte er en bedre løsning enn Norgespris, fordi den belønner strømsparere og gjør det mer attraktivt å energieffektivisere. 
#11
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
mandag 02. juni 2025, klokken 12:48
Sitat fra: lars667 på mandag 02. juni 2025, klokken 10:49Ja, her sitter vi i juni 2025. Jeg synes det fortsatt er en mangel at bilen ikke håndterer 3-fas lading på IT-nett uten å gå i rødt. Var nå på langtur og hadde ca 30% ved destinasjonen. Var så heldig å få låne en hjemmelader av naboen hvor vi var, men bilen gikk naturligvis i rødt og fikk ikke ladet der. "Alle" andre biler får det til, men ikke VW ID.4 gtx fordi den kneler hvis det er mulighet for 3-fas over IT-nett (antar det er det som er problemet, han som hadde laderen hadde ingen anelse om hva IT/TN eller faser). Noen har snakket om at en oppdatering kan løse dette, men så langt har jeg ikke merket noen forskjell på bilen etter OTA.

Den enkleste løsningen på dette er nok å ha med seg en 1-fase type 2 kabel. Men ja, det er en dårlig løsning fra VW sin side.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 31. mai 2025, klokken 17:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 31. mai 2025, klokken 07:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 31. mai 2025, klokken 02:50
Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. mai 2025, klokken 21:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. mai 2025, klokken 08:47Dersom vi hadde hatt en regjering som virkelig ønsket at norske hus skulle investere i solceller så kunne de jo tilbydd minstepris på solcelle-kraft på 30 øre, og økt Enova-investeringsbeløpet til i hvert fall der de reduserte det fra.
Her har du en konstruktiv ide 👍🏼

Det bør vi prøve å unngå i størst mulig grad 🙈

Solstrøm kunne jo blitt kjøpt til Norgespris også for de som har det. Skulle vel ikke være værre for staten å ta den risikoen, når de forventer at kundene skal gjøre det samme 🥳🤩

Helt uaktuelt å selge for 40 øre/kWh. Hittil i mai ligger jeg på 58,55 øre.

Vi snakket om "minstepris". Altså at det slår inn de timene prisen går under den angitte prisen. Timene spotprisen er over "minstepris" så er det spotpris som gjelder. Dermed ville du kanskje oppnådd 68 øre i snitt.
*

Minstepris hadde vært helt greit, men det er jo noe helt annet enn "Norgespris" som er en ren fastpris.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 31. mai 2025, klokken 02:50
Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. mai 2025, klokken 21:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. mai 2025, klokken 08:47Dersom vi hadde hatt en regjering som virkelig ønsket at norske hus skulle investere i solceller så kunne de jo tilbydd minstepris på solcelle-kraft på 30 øre, og økt Enova-investeringsbeløpet til i hvert fall der de reduserte det fra.
Her har du en konstruktiv ide 👍🏼

Det bør vi prøve å unngå i størst mulig grad 🙈

Solstrøm kunne jo blitt kjøpt til Norgespris også for de som har det. Skulle vel ikke være værre for staten å ta den risikoen, når de forventer at kundene skal gjøre det samme 🥳🤩

Helt uaktuelt å selge for 40 øre/kWh. Hittil i mai ligger jeg på 58,55 øre.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 28. mai 2025, klokken 11:18
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 28. mai 2025, klokken 07:57Penger igjen her og inkludert nettleie. Fra og med mars har produksjonen vært større enn forbruket. Gikk dog på en liten smell denne mnd pga en regnværsdag som kostet meg 42 kr eller noe da jeg ramlet opp i neste trinn på effekt skalaen 0-2 til 2-5 kWh - hadde håpet og holde meg på det nederste trinnet for først gang,  men den gang ei - duste system !

Ja, skjønner ikke poenget med disse trinnene. Havner man over så forsvinner jo motivasjonen for resten av måneden. Bedre med svenskenes trinnløse system.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 28. mai 2025, klokken 00:00
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 27. mai 2025, klokken 19:18Den gode følelsen at det ikke bare renner penger ut, uten særlig kontroll må være en god følelse. 👍🏼

Ja, det er verdt en del å slippe å bekymre seg for slikt. Samme greia med bilen, med 1,5 års gjenstående garanti og gratis hurtiglading er det begrenset hvor store kostnader som kan påløpe.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA