meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jyk

#1
Plugg-inn hybrider / Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera
mandag 08. april 2013, klokken 20:46
Sitat fra: thorlar på mandag 08. april 2013, klokken 15:05
Jeg har valgt en løsning som passer for meg. Det er ikke en 100%-løsning, men jeg gjør det jeg kan. Pussig at dette skulle virke støtende på enkelte, særlig på et forum som dette...

Jeg gratulerer deg med en bil som passer for deg. Det virker i alle fall ikke støtende på meg. En Ampara vil heller ikke bruke bensin på langtur dersom turen deles opp og en lader underveis.  ;)

Jeg kjører elektrisk når jeg kan og bruker fossilen når jeg må. I min naivitet mener jeg det er helt ok (selv om drømmen er en Tesla model X uten falkevingene).

/jyk
#2
Alt det andre / Sv: Sykling til/fra jobb.
torsdag 28. mars 2013, klokken 21:44
Sitat fra: laumb på tirsdag 26. mars 2013, klokken 13:25
Noen spesielle ting jeg bør vurdere, som ikke havner i "nice to have" kategorien, men "viktig utstyr"?

Sørg for å ha med ekstra slange og verktøy til å bytte. Glem heller ikke sykkelpumpe eller luftpatron. Det er utrolig kjedelig å stå der uten luft når du har byttet slange. Lykke til!  :)

/jyk
#3
Lading / Sv: Nissans hurtigladestasjoner
tirsdag 23. oktober 2012, klokken 17:56
For noen uker siden stakk jeg innom BNH på Rud og testet hurtigladeren. Hadde ca. 6 streker igjen på C-Zeroen før jeg ladet. På 15. min ladet jeg da 4 eller 5 streker. Jeg husker ikke helt, men husker at første strek forsvant temmelig fort etter at jeg begynte å kjøre. Jeg antar at jeg fikk ladet ca. 4 kWh. Med en pris på 43 kr blir det 10 kr per kWh.

Nå har jeg ingen problemer med å forstå at BNH og Nissan ønsker å ta betalt for bruk av hurtigladere, men synes dette blir i overkant dyrt. Jeg er for øvrig kunde hos BNH, men ike på elbil. LA igjen over 15 lapper :-[ på service og reparasjon av fossilen før jeg spurte om det var greit om jeg ladet elbilen ved behov. Jeg fikk til svar at det var helt greit å lade...

Slik dette utvikler seg er jeg glad jeg ikke er avhengig av hurtiglading i hverdagen, og jeg vil tro Nissan taper mer på kundetilfredshet enn de tjener på hurtigladingen.
#4
Tusen takk for det.  :)
#5
Etter en totalvurdering bestemte jeg meg for en Citroen C-Zero. På denne fikk jeg vinterhjul og 3 års service inkludert i prisen. Jeg anslår at jeg sparer over 30 000,- sammenlignet med en i-Miev. Med mitt forventede bruksmønster håper jeg at forvarming ikke skal være et stort problem.
Citroen Asker var også greie og lånte meg en demobil mens jeg ventet på nyervervelsen, og i dag ble jeg lykkelig eier av en elbil!  ;D

Tusen takk for gode innspill før valget.

Mvh.
jyk
#6
Elbiler i media / Sv: Mr Bjart Holtsmark skyter spurv - igjen
onsdag 05. september 2012, klokken 16:36
Sitat fra: foxy på mandag 03. september 2012, klokken 22:41

Videre mener han at elbil insentiver fører til at husholdinger kjøper seg en bil nr. 2...

Insentivene fikk meg til å bytte min bil nr. 2 med en elbil.
Den gamle brukte over literen på mila på småkjøringen min. Får den nye levert i morgen. ;D

jyk
#7
Tusen takk for gode tilbakemeldinger så langt!

Jeg burde sikkert ha nevnt at jeg vil lade i garasje både hjemme og på jobb. De gangene bilen blir stående ute vil jeg ikke kunne lade den uansett. Inntrykket så langt er at de som har forvarme synes det er bra, men at jeg trolig kan klare meg uten.

Godt å høre at bakhjulsdrift fungerer, og at folk liker det.  :)

Kan få C-Zero for 196 000 med vinterdekk og tre års service. Har ikke fått sjekket I-Miev'en ennå men den ser ut til å bli 20 000 dyrere. De tilbyr ikke service inkludert. Skal prøve å få sett den snart. Kanskje selgeren er mer positiv etter en prøvetur.

Tusen takk til Lars og Kito76 som tipser om gode priser. Veldig hyggelig. Det ser ut til at jeg må ta turen til BOS også. :)

Mvh.
jyk
#8
Etter å ha tenkt på elbil en stund har jeg nå (mer eller mindre) bestemt meg for å kjøpe en av trillingene.

Jeg har sett på C-Zero og skal se på I-Miev. I den forbindelse tok jeg en telefon til Mitsubishi forhandleren. Han var raskt ute med å påpeke at han solgte 2012 modell mens konkurrentene solgte 2011 modeller. Slik jeg ser det er den største forskjellen at 2012 modellen har forvarming av bilen når ladekabelen er plugget inn. Det er unektelig en fordel, men er den stor nok til å forsvare pristillegget? I hovedsak vil bilen bli brukt mellom Bærum og Oslo. Rekkevidden burde jo holde uansett og siden jeg må lade for å benytte forvarme blir noe av poenget med å øke rekkevidden borte.

Hvor mye kortere blir rekkevidden på en kald vinterdag? Håper noen med erfaring med  vinteren 2011/2012 kan svare.

Hvordan er fremkommeligheten på vinterføre? Er bakhjulsdrift en ulempe? Hva er erfaringen med trillingene? Jeg har noen bakker jeg skal opp og ned og har bare kjørt forhjuls- og firehjulsdrevet bil tidligere. Har dermed en iboende skepsis til bakhjulsdrift.

Takker for alle gode innspill!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA